Ynt: Diferansiyel Kilit Sistemleri Hakkında ?..
Evren UYANIK' Alıntı:
..........................................................................Siz gaza bastığınızda arkadaki boştaki teker dönmesin diye el frenini çekince boşta olmayan tekere de fren uyguladığınız için araç yine hareket edemeyecek...............................................................................
Arka sağ havada diyelim, boşa dönüyor...
Frene basınca veya el frenin çekince hem sağda hem solda fren balataları diskleri sıkıyor...
Soldaki teker zaten dönmüyor -yerde-...
Sağdaki dönüyordu, balatalar diski sıkınca dönmeyi durdurdu sağdaki. Ve defransiyel gücünü sola aktarmaya başladı, yani "sola aktarmaya çalıştı" daha doğrusu.
Gaza biraz daha yükleniyorsunuz ve fren yapılmış tekerleğe daha fazla dönme gücü uyguluyorsunuz, döndürme gücü frenleme gücünü geçerse işe yarıyor.
Evren UYANIK' Alıntı:
...............................
................
....
En basitinden böyle bir sistemin faydası oluyor olsa o zaman orta diferansiyelinde kilit olmayan araçta ayak frenine basmak da işe yarardı. Ön iki teker patinaja kaldı diyelim, ayak frenine basınca ön tekerleri yavaşlattığınızda aracın yürümesi gerekirdi, ama ayak frenine bastığınızda arka tekerlere de fren uygulandığı için bence araç yürümez..................
Ne kadar fren kuvveti uyguluyorsanız, belki daha fazlasını aynı anda gaza veriyorsunuz...
Yani hem fren hem gaz, rallilerdeki ki sol ayak fren tekniğinin benzeri, drift tekniklerinden bir tanesi gibi...
Orta defransiyel kilidinide tekerlekleri işin içine karıştırmadan düşünün, daha kolay anlaşılır...
Ön ve arka şaftları aynı akstaki sol sağ teker gibi düşünün. Orta kilitsizken hangi şaft daha kolay kuvvetle dönecekse güç orta defransiyel tarafından o şafta aktarılır. Frene bastığınızda ise frenleme şafta değil tekere yapılacağı için daha şafta sıra gelmeden güç diğer dönmeyen tekere aktarılacaktır. Şafta daha sıra gelmeden.......
(İlave edeyim...: Viraj alırken sağ sol aks gibi, ön ve arka şaftta farklı hızda dönmek ister... Orta defransiyel %100 kilitli iken, kaygan olmayan zeminde dönmeye çalışırsanız orta defransiyele veya aynı işi yapan aktarma şanzmanına zarar verebilirsiniz. Kaygan olmayan zeminlerde, yani ön veya arka tekerleklerin birbirine oranla fazla veya az, kayarak dönemeyeceği bi zeminde iki şaftı aynı hızda dönmeye zorlarsanız kırarsınız)
Evren UYANIK' Alıntı:
...................................
....................
..........
Bu arada benim arabada el frenini çekince elektronik sistem orta kilidi serbest bırakıyor. Bende zaten faydası olmaz ama orta diferansiyeli mekanik kilitli araçta da faydası olmaz gibi geldi bana. Bunun testini gezilerden birinde müsait aracı olan bir arkadaşımızdan rica etmek gerek
Konu başlığı defransiyel kilitleri olarak konmuş ama asıl olan sizin sisteminiz hakkındaki bilgiler...
Ben sadece bu yöntemi -biraz boşada denebilir- ek bilgi olsun diye söyledim... Size faydası olurmu olmazmı diye düşünerek yazmadım açıkçası...
Yıllardır eskilerin kullandığı bi yöntemdir bu, hafif karlı, yokuş yukarı, tek teker patinaj atan aracın biraz el freni çekilr ve biraz daha fazla gaz verilir, kaygan zemindeki teker frenle durur, kaygan olmayan zemindeki tekerde frenleme olmasına rağmen daha fazla gazla döner ve aracı genelde yürütür...
Önden çekişte ise eski topraklar sol ayakla yarım debriyaj yaparken, sağ topukla gaza, sağ ayak ucuyla frene basar aynı anda... Ralli tekniğindeki bu pedallamanın adıda "hill and toe".....
Benim bahsettiğim yöntem tecrübe istiyor...
Ve kesinlikle doğrudurki hem frene basmak hem gaz vermek çalışan her mekaniği çok yorar, kırar... Kesinlikle tavsiye etmem...
Frenleriyle oynanmamış ("burning" yapmak için arka freni vana ile kapatan kitler var U.s.a de -bu takılmamış, std araçtan bahsediyorum) lastik yakmakta böyle oluyor, hem frene asılıyorsunuz, hem gaza, düz şanzman olsun, otamatik şanzman olsun çok zararlı mekaniğe....
Benim bahsettiğim bu zararlı yöntem çok babanne işi, kocakarı ilacı gibi bişey
Sizin araçtaki elektronik bütün işi görür zaten...
Arkadaşımın araçta esp var, esp olmayan önceki modellerinde arkada lsd varmış, esp kullanılmaya başlayınca kilide gerek kalmamış, bi teker patinaja baslayınca fazla turu sayan abs sensörü verdiği talimatla fazla dönen tekerleğe fren yaptırıyor, güç defransiyel tarafından diğer tekere gidiyor...
Elektronik ve teknoloji herşeyi kolaylaştırıyor....
Sağlıcakla....