Merhaba arkadaslar, cep telefonundan baktigimda gorunen 45 sayfanin tamamini da okuduktan sonra uye oldum. Su an kullanmakta oldugum dusteri (4x4 110hp 2014 model) yaklasik 20000km dir kullaniyorum. Yakiti sirket karsiladigi icin tuketim genelde goz ardi ediliyor ancak sirf kisisel merakim ve kendine almayi dusundugum araclardan biri olmasi sebebi ile son 15000km dir her yakit alisimi ve gittigim km yi kaydediyorum. Aracda ne anlik, ne de ortalama yakit gostergesi olmadigi icin tum kayitlarim pompada alinan yakit / gidilen mesafe hesabiyla bulunuyor. Sonuc olarak son 15000km ortalamam 6,87lt/100km. Tabiki karisik kullanim, sehir ici, disi, arazi vs. Klima cogunlukla acik. Cunku son 15000km yi gectigimiz 3.5 ay icinde yaptim.
Ama sunu da belirtmeliyim uzun ve inisi cikisi cok fazla olmayan duz yolda genelde 80km/h yi gecmemek kaydiyla yaz sicaginda klima kapali olarak 4.2lt/100km (540km nin ortalamasi) tukettigim de oldu sehir ici agresif kullanimla 10.1lt/100km (480km nin ortalamasi) tukettigim de.
Yani diyecegim eger yeterince sabirliysaniz cok dusuk degerler de gorebilirsiniz ama bu dusterin cok yaktigi gercegini degistirmez. Cunku benzer kullanimla 2006 model 1.6tdci Focus aracimla 3.1lt/100km tuketim ile 300km civari dayanabildigimi de bilirim.
Bu arada tescillenmis deger olarak Peugeot 407 1.6HDi motorlu aracin 4.3lt/100km lik degerini internette biraz arastirma yaparsaniz bulabilirsiniz. Yani araclar fabrika verilerinin de altinda tuketim yapabilirler. Fabrika verileri belli yavaslama ve hizlanma durumlari da dikkate alinarak bulunuyor ancak uygun yol bulundugunda o hizlanma ve yavaslamalari yapmadan daha dusuk degerler elde etmeniz mumkun.
Ayrica ekonomik kullanim icin su devir bu devir diye birsey soylemek cok dogru olmaz, tuketimi asil etkileyen gaz pedalinin acisidir. Aracinizin 3. viteste 3000d/d ile yokus inerken yaktigi yakit ile ayni vites ve devir ile tirmanirken yaktigi yakit bir olmaz.
Bir de aklinizda bulunsun, dusterin hava filtresi turbolu bir arac icin bana biraz kucuk gibi geliyor. Birim alandan gecen hava miktari olarak dusundugunuzde diger araclarin hava filtresinden daha cabuk dolacagini ve bu aracin arazi araci olmasi sebebi ile bineklerden daha tozlu toprakli yollarda kullanildigini da dusunursek tahmin etmeniz zor olmaz. Ben 20000 bakiminda cikan filtreyi gorunce acikcasi arabaya acidim. Resmen nefes alamiyormus zavalli.
Klima ile ilgili olarak da tuketime etkisini lt/100km olarak degil de lt/saat olarak belirtmek daha dogru olur. Cunku saatte yaklasik olarak 0.8lt tuketen bir klima hiziniz 50km/h iken 100kmdeki yakit ortalamanizi 1.6lt arttirir ama hiziniz 100km/h ise ortalamanizi 0.8lt arttiracaktir. (Bu hesapta hiza bagli basinc farklarindan olusan ic ortam ile dis ortam arasindaki hava gecis hizi ve devire bagli degisen kompresor surtunme kayiplari goz ardi edilmistir.)
Son olarak tum arabalarda anlik tuketim gostergesinin birimi lt/100km dir. An kelimesinin bir birimi olmadigi icin tume varim yapilmadan birim yazilamaz.
Uzun bir mesaj oldu kusura bakmayin, gecmis 45sayfadaki tum tartismalarin benim tarafimdaki cevaplarini tek mesajda toplamaya calisinca daha kisasi pek mumkun olmadi.
Son not yazdiklarim sadece kendi kullanimim sonucu ulastigim degerlerdir, kimseyi baglamaz. Ayni sekilde baskasinin ne tukettigi de beni baglamaz. Ve duster fabrika verileri ele alindiginda en az yakan 4x4 de degil.