SEVAL
www.sevalduban.com
Yelken ve yelkenli tekneler teknolojisinde gün geçmiyor ki yeni bir buluş ortaya atılmasın, yeni bir keşif yapılmasın… İşte bu fotoğrafta görülen tasarım da “türünün son örneklerinden” biri.
İtalya’da Sly Yacht's’ın “En çevreci tekne tasarımı” yarışmasını kazanan bu model, ve taşıdığı farklılıkları “düşünen” ise Hollanda merkezli Schickler/Tagliapietra tasarım ofisi.
Tekne, resimlerinden de anlaşılacağı üzere oldukça sıra dışı bir tasarıma sahip. Schickler/Tagliapietra’nın amacı konforu artırırken çevreye de daha az zarar vermek.
GÖVDE BAMBU LİFİNDEN
Bunun için teknede elektrik motoru tercih edilmiş. Bu motorlar teknenin ortasına (ağırlık merkezine en yakın nokta) konumlandırılmış olan 5,5 KWA’lık güneş panellerinden destek alıyor.
Tekne çevreye saygılı olmak adına cam elyafla aynı değerlere sahip olan “bambu liflerinden” dokunan elyaf ve epoksi reçineden üretilmiş.
SALMADA “TORPİL KAYIYOR”
Teknedeki ilginçlikler kesinlikle bunlarla sınırlı değil. Yine resimlerinde görüldüğü gibi patenti alınmış “ilginç bir salma” tasarımına da sahip
Salmadaki bu “farklık” kurşun torpilin hidrolik pistonlar aracılığıyla iskele ve sancak kanatların ucuna taşınarak doğrultma momentinin artırılması ve su çekiminin düşük tutulabilmesini hedefliyor. Aynı zamanda salmadaki kanatlar tekne bayıldığı zaman kanat (daggerboard) görevini de üstleniyor.
PERVANE PALADA
Teknenin motorları ve aktarım sistemi de “alışık olmadığımız cinsten”.
Tekne çift palaya sahip ve pervaneler 2 adet olmak üzere bu palaların üzerinde bulunuyor. Böylece motorla manevra yaptırmak ve dar yerlere girip çıkmak kolaylaşıyor.
Bu garip tasarımın, “insanın gözüne batması dışında başka bir işe yarar mı” sorusuna cevap olarak rakamlar sunulmuş.
Teknenin detaylı CFD (computational fluid dynamics-bilgisayar destekli akışkanlar mekaniği) ve VPP (velocity prediction plan-polar diagramı) analizlerine göre, 0-10 knot arası sabit salmalı bir tekneyle benzer performansı yakalamış. Bilgisayar animasyonlarında 10 knot ve üzeri havalarda gözle görülür şekilde daha hızlı gittiği de görülmüş.
Tabi ki bunlar simüle edilmiş tahminler. Teknenin gerçek performansını görmek için daha beklememiz gerekiyor. Ne var ki tüm bu “aşırılıklarına” rağmen tekne üretim planına alınmış bile.
İtalya’da Sly Yacht's’ın “En çevreci tekne tasarımı” yarışmasını kazanan bu model, ve taşıdığı farklılıkları “düşünen” ise Hollanda merkezli Schickler/Tagliapietra tasarım ofisi.
Tekne, resimlerinden de anlaşılacağı üzere oldukça sıra dışı bir tasarıma sahip. Schickler/Tagliapietra’nın amacı konforu artırırken çevreye de daha az zarar vermek.
GÖVDE BAMBU LİFİNDEN
Bunun için teknede elektrik motoru tercih edilmiş. Bu motorlar teknenin ortasına (ağırlık merkezine en yakın nokta) konumlandırılmış olan 5,5 KWA’lık güneş panellerinden destek alıyor.
Tekne çevreye saygılı olmak adına cam elyafla aynı değerlere sahip olan “bambu liflerinden” dokunan elyaf ve epoksi reçineden üretilmiş.
SALMADA “TORPİL KAYIYOR”
Teknedeki ilginçlikler kesinlikle bunlarla sınırlı değil. Yine resimlerinde görüldüğü gibi patenti alınmış “ilginç bir salma” tasarımına da sahip
Salmadaki bu “farklık” kurşun torpilin hidrolik pistonlar aracılığıyla iskele ve sancak kanatların ucuna taşınarak doğrultma momentinin artırılması ve su çekiminin düşük tutulabilmesini hedefliyor. Aynı zamanda salmadaki kanatlar tekne bayıldığı zaman kanat (daggerboard) görevini de üstleniyor.
PERVANE PALADA
Teknenin motorları ve aktarım sistemi de “alışık olmadığımız cinsten”.
Tekne çift palaya sahip ve pervaneler 2 adet olmak üzere bu palaların üzerinde bulunuyor. Böylece motorla manevra yaptırmak ve dar yerlere girip çıkmak kolaylaşıyor.
Bu garip tasarımın, “insanın gözüne batması dışında başka bir işe yarar mı” sorusuna cevap olarak rakamlar sunulmuş.
Teknenin detaylı CFD (computational fluid dynamics-bilgisayar destekli akışkanlar mekaniği) ve VPP (velocity prediction plan-polar diagramı) analizlerine göre, 0-10 knot arası sabit salmalı bir tekneyle benzer performansı yakalamış. Bilgisayar animasyonlarında 10 knot ve üzeri havalarda gözle görülür şekilde daha hızlı gittiği de görülmüş.
Tabi ki bunlar simüle edilmiş tahminler. Teknenin gerçek performansını görmek için daha beklememiz gerekiyor. Ne var ki tüm bu “aşırılıklarına” rağmen tekne üretim planına alınmış bile.