Çekme Karavanda Ayrılma Kablosu

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Doğrucu Davut Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 13
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 2,009
Mesajlar
2,133
Tepkime Puanı
2,861
Yer
Kuzey Ren / Almanya
.
Çekme karavanda ayrılma kablosu hoş bir ayrıntı gibi görünse de hayati bir görevi vardır: Çekilen karavan eğer topuzdan kurtulursa, kablo kopmadan önce römork frenini çekerek karavanı durdurur. Fakat bunu hakkıyla yapması için doğru şekilde yapılandırılmalı ve monte edilmelidir.


Ayrılma kablosu ne dayanıklıkta olmalıdır ?

Freni çektikten sonra koparak karavanın devamen sallapati çekimine sebep olmamalıdır. Bu kablo kopma kuvvet değerinin (N) üreticiler tarafından göz önüne alındığını kabul etme durumundayız.

Kablonun karavanda ne şekilde devam etmesi uygundur ?

Ayrılma kablosu, çeki demirinin alt tarafındaki kılavuz gözden geçmelidir. Bu, kablonun son esnemede römork freni koluna doğru düz gitmesini ve sıkışmamasını sağlar.

Eğer buna dikkat edilmezse, tüm kuvvet artık doğrudan fren koluna etki etmez ve fren tam olarak uygulanmadan önce kablo kopabilir.

1693985969858.png


Döner römork kaplininde ayrılma kablosu ideal olarak çekici araca nasıl bağlanmalıdır?

Çekme tertibatındaki bir göze veya halkaya.

Almanya’da kablo topuz koluna asılabilse de bu; Avusturya’da (100€), Hollanda’da (230€) ve İsviçre’de de (500CHF) olarak ceza gören yasak bir uygulamadır ! Alman otomobil kulübü ADAC’nin tavsiyesi de bu yönde bir göz.



Topuz kolunda böyle bir gözü olmayanlar için nasıl bir çözüm düşünülebilir ?

Bir karabiber kanca ve bir hortum kelepçesi ile topuz koluna sonradan göz ekleyebilirsiniz. Bu topuz kolunu delerek bir delik açmaktan daha akıllıca olmalı ? 😋

1693985707258.png


Kopucu ayrılma kablosunun yaylı kancası doğrudan bir göze takılabilir mi ?

Hayır, doğrudan takılmak için değil, ilmeklenmek için tasarlanmıştır.. Yani bu yaylı kancanın, askının sabit bir parçası etrafında dönmesi veya ideali yukarıda yazıldığı üzere bir gözden geçirilmesi ve ardından ayrılma kablosuna da çekince sıkışan bir kement gibi geri takılması gerekmektedir.

1693985608768.png


Çeken aracın çekme halkası kopma kablosunu takmak için kullanılabilir mi ?

Çekme halkalarının çoğunun araçta orta pozisyonda olmaması acil bir durumda kopma kablosunun kuvveti yeterli iletememesine veya kablonun beklenen anda kopmamasına yol açabilir.



Kopma hangi noktada gerçekleşir ?

Kopma kablosunun en zayıf elemanı olan el freni kolundaki bağlantıda gerçekleşmesi beklenir.

Bu son durumda kopma kablosu el freni kolundan ayrılır ve çekici araca bağlı kalır.

1693986133780.png 1693986196263.png 1693986350836.png

Böyle bir durumun mutlu son ile bitip bitmediği herşeyden önce; karavanınızın frenli olup olmadığına, frenliyse de kancayı takıp takmamış olmanıza bağlı olmalı ? 🙂



Yukarıdaki yazı aşağıdaki web sayfasının bizler için düzenlenmiş kısa bir çevirisidir.
 
Son düzenleme:

Topuza ya da arabaya bağlı olduğu yer sağlam ouyor.
Kopma yeri karavanda bağlı olduğu yer.

Untitled.jpg


WhatsApp Image 2023-09-06 at 11.14.52 (1).jpeg


WhatsApp Image 2023-09-06 at 11.14.52.jpeg
 

.
Çekme karavanda ayrılma kablosu hoş bir ayrıntı gibi görünse de hayati bir görevi vardır: Çekilen karavan eğer topuzdan kurtulursa, kablo kopmadan önce römork frenini çekerek karavanı durdurur. Fakat bunu hakkıyla yapması için doğru şekilde yapılandırılmalı ve monte edilmelidir.


Ayrılma kablosu ne dayanıklıkta olmalıdır ?

Freni çektikten sonra koparak karavanın devamen sallapati çekimine sebep olmamalıdır. Bu kablo kopma kuvvet değerinin (N) üreticiler tarafından göz önüne alındığını kabul etme durumundayız.

Kablonun karavanda ne şekilde devam etmesi uygundur ?

Ayrılma kablosu, çeki demirinin alt tarafındaki kılavuz gözden geçmelidir. Bu, kablonun son esnemede römork freni koluna doğru düz gitmesini ve sıkışmamasını sağlar.

Eğer buna dikkat edilmezse, tüm kuvvet artık doğrudan fren koluna etki etmez ve fren tam olarak uygulanmadan önce kablo kopabilir.

Ekli dosyayı görüntüle 642923

Döner römork kaplininde ayrılma kablosu ideal olarak çekici araca nasıl bağlanmalıdır?

Çekme tertibatındaki bir göze veya halkaya.

Almanya’da kablo topuz koluna asılabilse de bu; Avusturya’da (100€), Hollanda’da (230€) ve İsviçre’de de (500CHF) olarak ceza gören yasak bir uygulamadır ! Alman otomobil kulübü ADAC’nin tavsiyesi de bu yönde bir göz.



Topuz kolunda böyle bir gözü olmayanlar için nasıl bir çözüm düşünülebilir ?

Bir karabiber kanca ve bir hortum kelepçesi ile topuz koluna sonradan göz ekleyebilirsiniz. Bu topuz kolunu delerek bir delik açmaktan daha akıllıca olmalı ? 😋

Ekli dosyayı görüntüle 642922

Kopucu ayrılma kablosunun yaylı kancası doğrudan bir göze takılabilir mi ?

Hayır, doğrudan takılmak için değil, ilmeklenmek için tasarlanmıştır.. Yani bu yaylı kancanın, askının sabit bir parçası etrafında dönmesi veya ideali yukarıda yazıldığı üzere bir gözden geçirilmesi ve ardından ayrılma kablosuna da çekince sıkışan bir kement gibi geri takılması gerekmektedir.

Ekli dosyayı görüntüle 642921

Çeken aracın çekme halkası kopma kablosunu takmak için kullanılabilir mi ?

Çekme halkalarının çoğunun araçta orta pozisyonda olmaması acil bir durumda kopma kablosunun kuvveti yeterli iletememesine veya kablonun beklenen anda kopmamasına yol açabilir.



Kopma hangi noktada gerçekleşir ?

Kopma kablosunun en zayıf elemanı olan el freni kolundaki bağlantıda gerçekleşmesi beklenir.

Bu son durumda kopma kablosu el freni kolundan ayrılır ve çekici araca bağlı kalır.

Ekli dosyayı görüntüle 642924 Ekli dosyayı görüntüle 642925 Ekli dosyayı görüntüle 642926

Böyle bir durumun mutlu son ile bitip bitmediği herşeyden önce; karavanınızın frenli olup olmadığına, frenliyse de kancayı takıp takmamış olmanıza bağlı olmalı ? 🙂



Yukarıdaki yazı aşağıdaki web sayfasının bizler için düzenlenmiş kısa bir çevirisidir.
Neden doğrudan bir göze (çeki demirindeki bir deliğe) takılmaması gerektiğini, kement gibi bir halka oluşturacak şekilde bir gözden geçirilerek takılması gereğinin nedenini anlayamadım. @bartek 'in iletisindeki ikinci fotoğraftaki olumsuz yan nedir?
(Ben böyle bağlıyorum da o yüzden merak ettim.)
 

Neden doğrudan bir göze (çeki demirindeki bir deliğe) takılmaması gerektiğini, kement gibi bir halka oluşturacak şekilde bir gözden geçirilerek takılması gereğinin nedenini anlayamadım. @bartek 'in iletisindeki ikinci fotoğraftaki olumsuz yan nedir?
(Ben böyle bağlıyorum da o yüzden merak ettim.)
Anladığım kablo kopsun isteniyor, tam açı olsun diye de kement yapılarak takılıyor.
Peki o zaman Bürstner niye karavana bağladığı yerde açılır halka kullanmış? Bazi karavanlarda sadece cekme halatının kancası olduğunu gördüm..
 
Son düzenleme:

.
Elçiye zeval olmaz.
Ben sadece yasayı ilettim. 😋
Topuz kolundan sarsıntı dolayısıyla kablonun çıkabileceğine aklım yattı da ben de neden göze bağlanmanın yetmeyip kement atılmasının gerekçesini pek çıkaramadım.
 
Son düzenleme:



Bu videoda bu konu detaylı işlenmiş. Ancak yaylı olan modelin neden direkt bağlanamayacağını ben de tam çözemedim şimdiye kadar. İngiltere'de kafa karışıklığını önlemek için her türlü bağlanabilen karabinalı modeli bir kaç yıldır yeni üretilen karavanlarda zorunlu kılmışlar.
 

Neden doğrudan bir göze (çeki demirindeki bir deliğe) takılmaması gerektiğini, kement gibi bir halka oluşturacak şekilde bir gözden geçirilerek takılması gereğinin nedenini anlayamadım. @bartek 'in iletisindeki ikinci fotoğraftaki olumsuz yan nedir?
(Ben böyle bağlıyorum da o yüzden merak ettim.)
Kemend gibi yapıldığında arkadaki karavan ayrıldığında ve geri kaçtığında , kemendeki halat boşluğu bir süre daha halatın gerilmesine müsade ederek karavandaki el frenin kolunun tam olarak çekilmesini sağlamak için olabilir.
Aksi takdirde yani kemend şeklinde yapmadığınızda , halatta boşluk olmayacağı için karavan geri kaldığında ilk gerilmede kopacağı için fren kolunun tam çekilmesine olanak sağlamayabilir.
 

Evet aynen Kartalveat ın yazdığı gibi halatın boşluğunu alıp yavaşça halatın gerilmesi gerekçesi ile böyle uygulama bulunmuş
 

Kemend gibi yapıldığında arkadaki karavan ayrıldığında ve geri kaçtığında , kemendeki halat boşluğu bir süre daha halatın gerilmesine müsade ederek karavandaki el frenin kolunun tam olarak çekilmesini sağlamak için olabilir.
Aksi takdirde yani kemend şeklinde yapmadığınızda , halatta boşluk olmayacağı için karavan geri kaldığında ilk gerilmede kopacağı için fren kolunun tam çekilmesine olanak sağlamayabilir.
İyi de, @12:01 'in linkini verdiği videoda, karabina ile bağlanırsa direkt deliğe takılmasına izin veriyor. "Klips" dediği farklı zamazingoyla bağlanırsa kementi şart koşuyor.
 

.
]
Almanya’da kablo topuz koluna asılabilse de bu; Avusturya’da (100€), Hollanda’da (230€) ve İsviçre’de de (500CHF) olarak ceza gören yasak bir uygulamadır ! Alman otomobil kulübü ADAC’nin tavsiyesi de bu yönde bir göz.
]


Niye topuza kement atarak bağlamanın cezası var anladım sanırım.
Karavan ayrılınca, fren teli fren yapmadan topuzun etrafından çıkabilir.
Kementi ya hiç çıkmayacak yere atmalı, ya da fren teli ekseni yakınında sağlam bir deliğe karabina takılmalı diye anladım.
 



İyi de, @12:01 'in linkini verdiği videoda, karabina ile bağlanırsa direkt deliğe takılmasına izin veriyor. "Klips" dediği farklı zamazingoyla bağlanırsa kementi şart koşuyor.

Mesut beyin verdiği linkteki açıklamalar içinde:
"Karabina ,Yaylı kancanın aksine o kadar sağlamdır ki acil durumda bükülmez, bunun yerine ipi güvenli bir şekilde tutar." dye bir ifade yazılı.

Anladığım kadarıyla; bu yaylı kanca arkadaki karavan hareket ederken sağa sola gezintilerde kolayca bükülüp kopabilir ve karavan araca çeki demirine bağlı olmasına rağmen halat çeken araçtan ayrılarak boşa çıkacağından ,gereksiz yere karavana fren yaptırması nedeniyle çeken araç için tehlike oluşturabilir.
O nedenle halatı kemend gibi yapılması gerekiyor
Karabina daha sağlam olduğu için doğrudan çeken aracın bağlantı noktalarına bağlanmasında sorun olmuyor ve izin veriliyor.

Yaylı kanca

1694037802511.png



karabina
1694037841645.png
 

.
Avrupa’ya çıkanlar sanırım vidalı veya demonte cins topuzlarıyla sadece karabina uçlu ayırma kablosunu kolun üzerine atmadan, karasöre bağlı bir delikten mümkünse kement atarak geçiriyorlarsa hiçbir yerde sorun yaşamazlardı.
Kement de metalinin gergin yapısıyla kablonun yere yakınlığını azaltıyor olmalı ?
 
Son düzenleme:

Geçen hafta Antalya'da Sümer EZGÜ adlı sanatçının çekme karavanıyla yaptığı kaza sonrası çekilen fotoğraf. Ayrılma kablosu görevini tamamlayıp fren kısmından ayrılmış/kopmuş gibi duruyor. Çeki demirine de karabina ile bağlı.
sumerezgu.jpg
 

Mesut beyin verdiği linkteki açıklamalar içinde:
"Karabina ,Yaylı kancanın aksine o kadar sağlamdır ki acil durumda bükülmez, bunun yerine ipi güvenli bir şekilde tutar." dye bir ifade yazılı.

Anladığım kadarıyla; bu yaylı kanca arkadaki karavan hareket ederken sağa sola gezintilerde kolayca bükülüp kopabilir ve karavan araca çeki demirine bağlı olmasına rağmen halat çeken araçtan ayrılarak boşa çıkacağından ,gereksiz yere karavana fren yaptırması nedeniyle çeken araç için tehlike oluşturabilir.
O nedenle halatı kemend gibi yapılması gerekiyor
Karabina daha sağlam olduğu için doğrudan çeken aracın bağlantı noktalarına bağlanmasında sorun olmuyor ve izin veriliyor.

Yaylı kanca

Ekli dosyayı görüntüle 642932


karabina
Ekli dosyayı görüntüle 642933

@kartalveat hocam, bu resimler ve açıklamanız beni ikna etti.

Karavanın kaza anında aşırı şiddetli salınarak yayı kopartabileceğini düşünmemiştim. Benim paylaştığım videodaki adam da iki satır sebebini söyleseydi ne güzel olurdu. Başka yerlerde de aradım, bulamamıştım.

Sizin açıklamanız akla en yatkın olanı. Teşekkür ederim.
Geçen hafta Antalya'da Sümer EZGÜ adlı sanatçının çekme karavanıyla yaptığı kaza sonrası çekilen fotoğraf. Ayrılma kablosu görevini tamamlayıp fren kısmından ayrılmış/kopmuş gibi duruyor. Çeki demirine de karabina ile bağlı.
Ekli dosyayı görüntüle 642955
İngiliz karavan olduğu için mecburen karabinalı kopma teli kullanmış üretici. Başka bir marka olsaydı, büyük ihtimalle yaylı olurdu.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,662
Mesajlar
1,521,806
Kayıtlı Üye Sayımız
166,519
Kaydolan Son Üyemiz
cagatayuysal

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst