Ynt: Çekme Karavan Yapımı
Behçet bey, şasinin sağlamlığı, integral (bildiğiniz deyimiyle "ganzheitlich") düşünürsek, ki zaten öyle düşünmek zorundayız, komponentlerden sadece birisi.
Al- Ko' şaside gördüğümüz kadarı ile burun ve dingil dışında transversal bir bağlantı bile yok ! Karavanın üst yapısının stabilitesini toplamda yeterli görüyor olmalılar. Ben ilk gördüğümde açıkçası şaşırdım. Sağlamlık açısından gereksiz element hatta kaynak uygulanması bile normal çekme karavanlar için tercih edilen bir yöntem değil diye gözüküyor. Levent bey de bu istikametdeki tecrübelerinden bahsetmişti.
Şasiye toplamda bakarsak, aslında sizin bir yazınızda da çekme karavanlar için bahsettiğiniz "stabilizatör", şasinin diğer ama en belirleyici faktörü. Yarım milyon üzeri çekme karavanı ile Almanya'nın resmi olarak konuya yaklaşımını temel almayı içimize sindirirsek, saatde 80 kilometreyi geçme durumunda, bırakın stabilizatörün kanuni gerekliliğini, karavan şasisinin hidrolik amortisörlü, lastiklerinin karavanlar için 6 yaşı geçmemiş L sınıfı (max.120km/h), çekicimizin ABS i ve karavan için EPS i olmalı (bu durumda stabilizatör istenmiyor) diye kabul etmeliyiz.
Alınması gereken izin için kanunen bunların hepsi zorunlu !
Eğer çekici aracınız , karavanın EPS ini tanımıyor ise, araçları sollarken hızınızın kesilmesi rizikosu ile de karşı karşıyasınız deniyor.
Yukarıdaki şartları yerine getirseniz bile biliyorsunuz saatde 100 km. üzerine geçmeniz yasak !
Sonuçta bu zorunlukların kaza istatistiklerine yansıyan olumlu bir tablosu var.
Türkiye'de ki kanunlar bana da internetten bir " tık" uzaklıkta. Burada yazılanlar genel tablo ve pratik için yeterli bilgi veriyor. Üstelik pilavın tadını anlamak için ahçı olmaya gerek yok demiş atalarımız.
Emniyet kemerleri orta ve kuzey Avrupa da 60lı yılların başlarından itibaren zorunlu olmaya başladı. Bizde ise ~25 sene sonra ! Ayni hatayı tekrarlamamak bilmem yerinde olmaz mıydı ? Benden farklı düşündüğünüzü umut etmiyorum.
Yazılarımda sağlamlıkla ilgili bir kelime kullanmadım. Çıkış noktam, güvenlik, dolayısıyla Türkiye'deki kanuni zorunluluk ve izin prosedürlerinin karavanı kendi yapanlar ve sizinde bildiğiniz kadarı ile bazı çekme karavan üreticilerinin pratikleri üzerine ! Fakat bunu kanunların zaruri tutmaması, çağı yakalama hızımızı gösteriyor. İşin püf noktası bu. Belki yazımın adresini daha okunaklı yazmalıydım ?
Bu açıdan Yücel beyin projesi belki mümkün, fakat ön gördüğü maddi koşullarda oldukça zor olmalı. Sadece taşımak ve yürümek değil çağdaş güvenlik beklentileri de cevap bekliyor. Üstelik şasiyi bu kapsamda tutarsa @yogun'un karavanı gibi beklenmeyen ağırlıkta olma ihtimali de var. Bu acıdan sizin videonuzdan onun projesine geçiş kütle ve çekici açısından sorunlu olmalı.
Yinede herşeyi içgüdülere bırakmadan alttaki kataloga bakmakta yarar var.
http://www.al-ko.de/PDF/fzt/Hauptkatalog_deutsch.pdf
Yücel bey, dingilin yerini önceden belirlemek yararınıza. Çünkü savrulmayı minimalize etmek için ağırlık noktanızı bu aksdan fazla uzağa konumlandırmamanız lazım. Su depolarının bu yüzden dingile yakın olması daha doğru. Her biri için 60-80 litre yeterli olmalı. Bize 42 şer litre 3 gün yetiyor. Diğer ağırlıklı mobilya ve yükler içinde ayni şey geçerli.Çekici demire gelen standart yük ise karavanınızın ağırlığına bağlı.
Çekme karavan şasilerinin, diğer şasi cinslerine göre bizlerce ciddiye alınması gereken bazı farkları var.
* Karavan aksının tek yahut çift olsa bile birbirine yakın olması. Dingilden uzak ve özellikle arkaya ağırlıklı uygunsuz yükleme durumunda, savrulma kuvvetini arttırıyor.
* İçi boş hafif yumurta kabuğu gibi yan rüzgar etkilerine açık olması. Çekici aracın kütlesi ve gücü ne kadar az ise tehlike o kadar büyük. Aracınızın arkadan çekişli olması ise daha avantajlı.
Bu iki faktör yılan gibi kıvrılma hareketinin sebepleri.
Yanınızdan bir TIR geçtiği veya onu solladığınız zaman rüzgar gölgesinden çıkış sonunda bu olay sizi ve başkalarının güvenliğini bildiğiniz gibi tehlikeye sokuyor. Ayni durum ani kaçış manevralarında da özellikle sözkonusu ! Bu noktada stabilizatörsüz yolda olmayı, aşağıdaki videoyu da gördükten sonra takdirinize bırakıyorum.
http://youtu.be/Fcd-JAnSHL0
Bir başkası daha.
http://youtu.be/Im8JnTfr06U
Stabilizatör ( birkaç versiyonu var); ABS, EPS yada emniyet kemeri gibi senelerce belki de hiçbir zaman fonksiyon göstermediği (ki onlardan daha sıklıkta işlerlikteler) ama ihtiyacınız olduğu birkaç saniye için gereğini şiddetle duyacağınız bir aparat .
Şasinin stabilitesini değil ! (Zaten o kadar yol almış iseniz durum ortada olmalı)
Şasi testleri ile ilgili bpw firmasından da bir video.
http://www.youtube.com/watch?v=L4mF8LA5lLQ
Böyle bir konu 5 sene evvel forumda dile getirilmiş.
Okumakta yarar var. (Bu arada başka versiyonları da çıktı diye biliyorum)
http://www.gezenbilir.com/index.php?topic=38175.0
Bu da Knott'dan.
http://youtu.be/kqb61LH2ejU
Karavanlar da olması gereken listesinde görünmemesi manidar.
2. eller için yazdığım listede bilerek boş bırakmışdım.
İlave etmeye değer bulunmadı nedense ?
http://www.gezenbilir.com/index.php?topic=107959.0
Karavan ağırlık limitlerinin yükseltilmesi duyulunca, panelvan üretici firmalarının sınırlarını önemsemeden hemen toplam ağırlığımızı hesaba başladığımız düşünülürse, yukarıdaki yaklaşımım n'apalım sevilen deyimiyle oldukça "hassas" kalmalı ?
Senelerce evvel gündüzleri farları, görmek için değil görülmek için açtığımı söylediğimde de kuzenim gülmeye devam etmişdi.
Bereket değişim artık hızlandı...