Çekme Karavan - Alternatörden Şarj - Akü Ihtiyacı - Jeneratör

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan tekelimustafa Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 42
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 14,784

tekelimustafa

yörük
Mesajlar
320
Tepkime Puanı
371
Yer
Ankara
herkese merhaba,

yakın zamanda bir çekme karavan aldım.
eski karavanımda 3 sistem buzdolabım ve lpg li karavan sobam olduğu için hiç elektrik problemi yaşamıyordum.
ama şimdi durumlar değişti.

araç alternatöründen şarj bana da uyar mı bunu anlamaya çalışıyorum.
ben durumumu anlatayım...

karavanımda A+ vestel marka bir buzdolabı ( 12v kompresör taktırmaya çalışacağım)
webasto diye anılan dizel kabin ısıtıcı (taktırmayı düşünüyorum)
2 telefon ve bir tablet şarjı bulunacak.
led aydınlatmalar ve hidrofor mevcut.
60A bir akü ve basit bir akü şarj cihazı mevcut (einhell 12A)
akü ve şarj cihazı.jpg
şarj cihazı.jpg


aracıma çeki demiri taktırırken, karavan aküsünü de şarj ederim diye bir hat çektirmiştim.
bu hat karavan-araç bağlantı fişinin içinde geri vites lambası hattında.
hattı çeken elektrikçi 2,5 luk diye tabir ettiği bir kablo kullandı ve bir de sigorta bağladı.

gelelim ahiret sorularına
C:\Users\mtekeli\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.png


1- bu aküyü araçtan gelen bu hat ile şarj edebilir miyim. edebilirsem hat aküye doğrudan mı bağlanacak. araya şarj cihazı vb konulacak mı?
2- buzdolabım karavandaki 220v hatta bağlı. 12v kompresör değişimi yapılırsa buzdolabım aküye doğrudan mı bağlanacak?
yani aküden buzdolabına doğrudan hat mı çekilecek?
3- forumdan öğrendiğim kadarıyla sulu akülerin verimi %50 ise ve 12v bir kompresör çalışırken yaklaşık 5A akım çekiyorsa, bu 60Ah lik bu akü tam dolu iken bu dolabı 6 saat mi çalıştırabilir?
Bir buzdolabı kompresörü günde yaklaşık kaç saat çalışmaktadır?
4- sizce, genelde günlük olarak hareket halinde olan maksimum sabit konaklama süresi 2-3 gün olan bu çekme karavancı söz konusu elektrik ihtiyacı için hangi kapasitede ve tipte bir akü almalıdır ve bu aküyü aracından şarj edebilir mi? 2-3 gün konakladığı sürelerde digital inverter küçük bir jeneratörle aküsünü şarj edebilir mi?
5- birim zamanda daha çok elektrik depolamak isteyen bir jeneratör sahibinin aküsünün kapasitesini büyütmesi ve sulu bir akü tercih etmesi mantıklı mıdır?
(sulu akülerin kısa zamanda yüksek A ile şarj olabildiğini varsayıyorum. arabalarımızda böyle olmuyor mu? bir de akülerin şarj esnasında ilk başlarda çok, sonlara doğru daha az elektrik depolayabildiklerini varsayıyorum. yanlış mıdır?)

aslında bende daha çok ahiret sorusu var ancak onları da başka zamana bırakayımo_O
 

Etiketler
Ben çareyi buzdolabından vazgeçmekte bulduysam da, bununla beraber yine de kapalı günlerde jenaratöre olan ihtiyacım devam ediyor.
İyi bilen arkadaşlar cevaplasın diye sorularınızı iyi bilmediklerimi cevaplamıyorum.
Selamlar.
 

1)Çekilen kablo ince ve mesafe de uzun,çekilecek kablonun akü takviye kablolarından bile daha kalın olması gerekiyor.Bu kablo iki aküyü birleştirecek,aracın aküsü dolduktan sonra alternatör, yaşam aküsünü doldurmaya başlayacak.Arada şarj cihazı olmayacak,iki aküyü ayırıp birleştiren bir manuel şartel ya da röle olacak.2)kompresör değişimi yapılırsa doğrudan yaşam aküsüne bağlanacak.3)Buna cevap vermesi zor.Ortam sıcaklığı?buzdolabının kapısının ne aralıkla açıldığı?Ne kadar dolu olduğu?Taktıracağınız kompresörün kaç lt lik olduğu?Buzdolabınızın hacmi?Bunların hepsi etkiler.4)Bunun için ayrıntılı hesap gerekse de ben geçen yıl 190 amperlik akümle dediğiniz tür de gezdim.Fakat iki adet 100 lük güneş panellerimde vardı.Sadece araç şarjıyla yazın üç gün idare edebileceğinizi sanmıyorum.Ama jeneratör takviyesi ile sorun olacağını sanmam.5)Ben size sulu akü ya da jel akü değilde agm ya da bakımsız vartanın efb marin aküsünü tavsiye ederim.Çünkü siz güneş paneli ile şarj etmeyeceksiniz.Araç dan ve jeneratörden şarj etmeye bu yazdığım aküler daha uygun.Kendi tecrübelerime dayanarak bildiklerimi yazdım.Eksikleri ustalarımız tamamlayacaktır.
 

Sulu akü kullanamazsınız , bulunduğu ortama zehirli gaz salarlar. AGM tabir edilen jel akülerden gerekiyor.
Ayrıca doğruca araç alternatörüne bağlarsanız araç aküsü ile paralel bağlı olacağı için buzdolabı bir süre sonra 2 aküyü de bitirir , yolda kalırsınız , bunun için özel devreler kullanmak gerekir.Ya akü izolatörü koyacaksınız araya , ya da şalter.
 

Sulu akü kullanamazsınız , bulunduğu ortama zehirli gaz salarlar. AGM tabir edilen jel akülerden gerekiyor.
Ayrıca doğruca araç alternatörüne bağlarsanız araç aküsü ile paralel bağlı olacağı için buzdolabı bir süre sonra 2 aküyü de bitirir , yolda kalırsınız , bunun için özel devreler kullanmak gerekir.Ya akü izolatörü koyacaksınız araya , ya da şalter.
evet elo marka röle varmış. voltaja duyarlı. voltaj yükselince aküleri birbirine bağlıyormuş. yoksa ayırıyormuş.
 



bir de baktım hybrid teknolojili aküler var. fiyatları sulu akülere daha yakın. sulu aküler durduğu yerde kendi kendilerine deşarj oluyorlar. bu hybridlerde anladığım kadarıyla kendi kendine deşarj olayını yavaşlatmışlar. yoksa yine sulu akü.
AGM akülere bakıyorum bakalım
 

Çeken araçtan, çekilen karavana soket ile elektriksel bağlantılar, sinyalizasyon amaçlıdır.
Yeni tip araçların bir çoğunda,tüm elektrik elektronik kontrol sistemi ECU tarafından değerlendirilerek aracın kontrolünü sensörler ile bir çok noktada sağlar, batarya ve alternatör dahil olmak üzere.
Aracın normal kullanımı dışında eklediğiniz toleransları dışında , bazı cihaz ve aydınlatma sistemleri dahil ECU tarafından arıza veya hata olarak algılanabilir.

Konumuz araç alternatorunden karavanda bulunan bataryayı şarj etme durumu
Araç alternatorunden kendi bataryası dışında başka bir şarj ilavesi durumunda!

*Alternator şarj çıkış kabloları eşit metrajlarda olmalı( marş için + hat 80 cm ise servis içinde+ hat 80 cm )yan yana duran sistem
*Servis( yaşam bataryası) uzakta ise,gerilim düşümü hesabı ile, alternatör den çekilen çekilecek kablo,karavan bataryası ile mesafemiz 8 metre kabul edelim, gerilim 12 volt, akım 50 amper olsun;

2,5mm2 kesit için
Gerilim düşümü 5,6 volt %46,7 kayıp

Alternatör çıkış 14.4 volt
Batarya kutup başındaki voltaj 14.4 - 5.6=8,8 volt b(durumda akü şarj olmayacak)


Aradaki diğer kesitleri atlayarak

35 mm2 için
Gerilim düşümü 0,4 volt %3,3

Alternatör çıkış 14.4 - 0.4 =14 volt

Victron energy kablo kesiti hesaplama cetvelinden bulunmuştur.

bu kesit altındaki kabloyu soket ile DC olarak bağlantı yapamazsınız.

Sistem yapılacak ise;
kablo kesiti mümkün olduğunca kalın ve kaliteli marin tip, araya VSR voltage sensitive relay koyarak, önce aracın dolumu role vasıtasıyla seçilir, üzerindeki işlemci sayesinde bir
devre açılır diğer devre kapanarak alternatör şarjı devam eder,her iki grup aynı anda şarj olmaz.

Tüm şarj olan ve kullanımda bulunan cihazların aynı anda devrede olması alternatör diyodlarina zarar verir.

Bataryaların teknik özellikleri önemli,sulu ile gel aynı sistemde olması tavsiye edilmez.

Solar panel kurulumu daha uygun olacaktır
 

ayrıntılı cevabınız için çok teşekkür ederim.
solar sistem alıncaya kadar bu şekilde kullanabilir miyim diye düşünmüştüm ancak pek mümkün görünmüyor.
şimdilik buzdolabı kullanmayacağım veya sadece kampinglere gireceğim.
aslında sırf dizel kabin ısıtıcı ve buzdolabı çalışabilsin diye yaklaşık 5000 liralık bir solar sistem kurmam gerekecek. bunun yerine 3 sistem bir buzdolabı ve lpg li bir karavan sobası almak daha mantıklı belki ama tabi imkan meselesi...
bir tarafta
220v dolap + invertör ya da 12v kompresör değişimi + solar paket (panel, şarj cihazı,jel akü) + dizel kabin ısıtıcı
diğer tarafta
lpg karavan sobası + 3 sistem buzdolabı
ikinci şık daha basit ve uzun ömürlü sanki:confused::confused:
bende 220v dolap var ve elimde de 12v bir kompresör mevcut.
ayrıca çin işi dizel ısıtıcılar oldukça makul fiyatlı.
maliyet durumları ilk şıkka zorluyor..
 

ayrıntılı cevabınız için çok teşekkür ederim.
solar sistem alıncaya kadar bu şekilde kullanabilir miyim diye düşünmüştüm ancak pek mümkün görünmüyor.
şimdilik buzdolabı kullanmayacağım veya sadece kampinglere gireceğim.
aslında sırf dizel kabin ısıtıcı ve buzdolabı çalışabilsin diye yaklaşık 5000 liralık bir solar sistem kurmam gerekecek. bunun yerine 3 sistem bir buzdolabı ve lpg li bir karavan sobası almak daha mantıklı belki ama tabi imkan meselesi...
bir tarafta
220v dolap + invertör ya da 12v kompresör değişimi + solar paket (panel, şarj cihazı,jel akü) + dizel kabin ısıtıcı
diğer tarafta
lpg karavan sobası + 3 sistem buzdolabı
ikinci şık daha basit ve uzun ömürlü sanki:confused::confused:
bende 220v dolap var ve elimde de 12v bir kompresör mevcut.
ayrıca çin işi dizel ısıtıcılar oldukça makul fiyatlı.
maliyet durumları ilk şıkka zorluyor..


Imkanlar konusunda size hak veriyorum ama bir noktaya biraz açıklık getirmek istiyorum.

Lpg karavan sobası + 3 sistem buzdolabı karavanların vazgeçilmezi olmasının (karavancılığın geliştiği ülkelerde) bir kaç nedeni var.

1. Ocak nedeniyle araçta zaten bir gaz tüpü var.
2. Bu cihazlar çekme karavanlarda zaten sınırlı olan ilave yükü zorlamıyor.
3. Motokaravanımda kullandığım gazlı ısıtıcı 28 yaşında. 13 yıl önce eski karavandan yenisine takarken bakımını yaptırmıştım. Gazlı ısıtıcı ve 3 sistem buz dolapları çok uzun ömürlü ve bakımları yapıldığında hemen hiç sorun çıkarmayan cihazlar. Yani akü boşaldı, buz dolabı çalışmıyor sorunu yok.:smiley: Bence bu nokta gezilerimizde çok önemli.
4. Gazlı ısıtıcı ve 3 sistem buzdolabı olan çekme karavanla da kampinglere bağlı olmadan gezmek mümkün.

Avrupa’daki çekme ve motokaravanların yüzde sekseninden fazlasında hala bu cihazların kullanılmasının nedenleri bu 4 nokta olsa gerek.

Ama sizin de yazdığınız gibi her şey imkanlara bağlı.
 

Benim kafamda da aynı sorular var. Şöyle bir çözüm geldi aklıma. Karavandaki yaşam aküsü bitince araçtaki dolu aküyle yer değiştirsek sonra bu şekilde döngülerle soruna çözüm getirmiş olurmuyuz acaba. Ben de buzdolabı aküyle kullanmamaya karar verdim. Yani inverter olmayacak. Sadece aydınlatma ve musluklar için. Sizce bu çözüm iş görür mü?
 



Benim kafamda da aynı sorular var. Şöyle bir çözüm geldi aklıma. Karavandaki yaşam aküsü bitince araçtaki dolu aküyle yer değiştirsek sonra bu şekilde döngülerle soruna çözüm getirmiş olurmuyuz acaba. Ben de buzdolabı aküyle kullanmamaya karar verdim. Yani inverter olmayacak. Sadece aydınlatma ve musluklar için. Sizce bu çözüm iş görür mü?

Karavanda aydınlatmayı LED lambaları ile yapıyoruz. Bunların elektrik ihtiyacı az. Sadece ihtiyacımız olan yerdeki lambaları kullanarak sarfiyatı daha da azaltabiliriz.

Su pompasını zaten kısa süre çalıștırmak zorundayız. Dakikada 7 litre su çeken bir pompayı bir saat çalıștırırsak 7 X 60 = 420 litre su kullanmıș oluruz, böyle büyük bir depo karavanlarda henüz yok. :smiley: Su pompasının elektrik ihtiyacı oldukça az.

Devamlı akü değiștirmek sizi yorar ve boșalan akünün bir an önce șarj olması lazım.

Sizin yerinizde olsam yanıma 100 watt gücünde katlanabilir bir solarpanel alırım. Paneli aküye kolay bağlamak içinde karavanın dıș tarafına 12 voltluk piriz, solarpanel tarafındaki kabloya da 12 voltluk bir fiș takarım. Böylece paneli aküye bağlamak saniyelik bir iș olur. Karavanı gölgeye, katlanabilir panelide güneșe koyabilirsiniz. Bu sistemin bir bașka iyi tarafıda çakmaklık üzerinden araç aküsünü de șarj edebilirsiniz (Araya șarj regülatörü koyarak).
 
Son düzenleme:




.
Süleyman bey,
* nerede,
* hangi ay,
* ve hangi tüketimle olduğu bilinmeden verilen cevabın alaturkaya kaçacağı endişesiyle somut bir cevap yazmamıştım.
Yoksa dolmasına dolar ve yetmesine yeter de nereye kadar ?
Her halükarda ekstrem az tüketim hariç, akü kapasitesinin azlığı dikkat çekmekte.

Bu fırsatla başlığın asıl konusu için de birşey söyleyeyim.
Çekme karavanlarda alternatörden fayda beklemek, elektroteknik zorluklar ve devamlı yollarda olunmadığından, karavancı ülkelerin çözümlerinde yer almamakta.
Solar daha hesap edilebilir düzenli bir enerji kaynağı.

Hatta açıkcası onlarda solara da ender rastlanmakta. Çünkü, yolda olma durumu hariç yasalarca sadece şebeke ceryanına ulaştıkları kampinglerde gecelemekteler. Üstelik onlar kamu alanlarını zaten kendi özel tasarruflarında görmüyorlar..

.
 
Son düzenleme:




Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,669
Mesajlar
1,521,896
Kayıtlı Üye Sayımız
166,521
Kaydolan Son Üyemiz
corolla70

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst