Başlık çekme karavanlarla ilgilidir. Zaman sürekli değiştiği için bu şekilde başlık açmayı uygun gördüm çünkü 3-5 yıl önceki durumla şimdiki durum arasında farklar var dolayısıyla tavsiyelerde değişiyor.
Karavan alma düşüncesiyle konu tarihi itibari ile araştırmalarım sonucu bütçem yeterli gelmediğinde ben şimdilik almayı erteledim fakat alacaklara tecrübelerimi aktarmış olayım.
Her bütçeye göre karavan var. Her karavan alınır en ucuz karavanı dahi alabilirsiniz. Karavanı ne amaçla kullanacağınız çok önemli dolayısıyla fiyatı belirleyende bu oluyor.
Ben kendi amacımdan yola çıkarak anlatayım; amacım şehir şehir gezip konaklama ihtiyacımı çekme karavan üzerinden karşılamaktı, bunu yapan var mı diye baktım ama sadece bir video ya rast geldim:
Video: https://www.youtube.com/watch?v=gcmS923y9cs&t=37s&ab_channel=FreeBROADCAST
Beklenti amaç çok önemli. Videodaki tek amaç karavanda yatmak olduğu için ihtiyaç karşılanmış. Gördüğüm kadarıyla piyasadaki en ucuz modellerden. Kompozit(ince aluminyum diyelim)kaplama, kutu profil iskelet, xps yalıtım, içerden plastik lambri kaplama, mdf ya da sunta mobilya ve ucuzundan ekipmanlar. üstelik kutu profilden şase var. kutu profil çok sakat, eğilip bükülme olmazsa çatlar. en kötü c büküm galvaniz olmalı.
Şimdi bu karavanla dahi arkadaş 2600 km yol yapmış ve sıkıntı yaşamamış, şasesi dahi kutu profilden. Biraz şans biraz da muhtemelen sıfır olduğundan kaynaklıdır. Yol yapacak karavanın başta şase olmak üzere herşeyi önemli.
Ucuz karavan almaktan niye vazgeçtin derseniz. En ucuz karavan 200-220 bin civarına geliyor. Bu fiyata Kompozit(ince aluminyum diyelim) kaplama, kutu profil iskelet, 2 cm ye yakın xps yalıtım, içerden plastik lambri kaplama, mdf ya da sunta mobilya, portatif tuvalet, 2 ranza ve masa grubu 4 kişilik kapasite, duş, 410 watt ve 200 ah akü sistemi, dizel ısıtıcı, tente dahil, bu modeller en fazla önde pistonlu olmak üzere kalanı sürgülü camlı oluyor, karavan tipi kapısı oluyor. Galvaniz şasili, ekipmanı knott, kabuğun şasiye kaynatılarak sabitlendiği modeller. Bir kumanda panelleri yok, sandık altını açıp fişi takıp invertörü açıyorsunuz elektrik sistemi bile böyle. buzdolabı 220v oluyor çünkü ucuz, dolayısıyla akü çabuk bitiyor. Ayrıca tabanlarında yalıtım yok. Tavanları ise bazıları tek parça bazıları 3 parça. Her halukarda yan duvarlar ile birleşim noktaları mevcut.
Bu ucuz modeller alınır, videoda gördüğünüz gibi kullanılırda ama sıkıntı çıkarma ihtimali çok daha yüksek, bir kere yüzlerce evet belki 300-400 üretici var şu an türkiyede bunların nasıl şasi yaptığı belli değil. ikincisi düşük kalite malzeme ile düşük kalite işçilik bir araya gelince km yapan bu tip bir karavan kısa sürede dağılır. Ama alır kamplara yada arsanıza çeker sabit kullanırsınız yazlık gibi.
300-350 bin bandına çıktığınızda CTP denilen yine kompozit bir malzeme ile yapılıyor karavanlar. aluminyum levha, sonra 3 cm köpük, sonra tekrar aluminyum levha şeklinde. Bu karavanlar yalıtımı çok iyi oluyor. ayrıca bu CTP lerin içinde kavak kontra desteklerde oluyor iyi yapanlar da tabi. Bu karavanların içinde plastik lambri olmadığından hem daha güzel duruyor hem sarkma bozulma kokma yapmıyor. Genelde iç kısımdaki ctp katmanın üstünü kumaş yada farklı bir şeyle kaplayıp daha zengin bir görünüm elde ediyorlar. Bu fiyat bandındaki karavanlarda kavak kontra kullanıyorlar. gazlı şofben dıştan kasetli tuvalet fırın gibi ekstra özellikler geliyor. tv dizel ısıtıcı vs daha iyi markalardan oluşuyor. Gerçek hidrafor, hızlı şarj ünitesi (mppt), kaliteli aküler, yanmaz kablolu tesisat, tüm elektrik tesisatını kontrol eden görünür bir kumanda sistemi vesaire. Bu karavanlar aslında alınacak en ucuz karavanlar olmalı. Şaseleri yine yerli galvaniz ama hemen hepsi vidalı sistem. Tüm elektrik sistemi de 12v oluyor. Tavan taban yan duvarlar komple yalıtımlı, yaz kış rahat edilecek karavanlar. Ek yerleri haliyle mevcut.
Satış rakamının üst sınırı yok. ama günümüz şartları için bir üstteki bahsettiğim tarzda en aşağı 10-12 bin euro olmalı karavan fiyatı.
Bir de fiber karavanlar var. Bunların dış kısmı fiberden tek parça üretiliyor. Kalan kısım kutu profil iskelet köpük ve içten lambri yada kompozit malzeme olabiliyor. Fiber sandviç yazan üreticiler var fakat içten dıştan fiber olup arası köpük olan bir üretim videosu göremedim.
Avrupa ithal karavanlarda ise anladığım kadarıyla üst kabuk iskeleti ahşap olarak imal ediliyor. onun üzerinde içten dıştan çok katmanlı yapısı var. yalıtım nem vesaire bir çok katman uyguluyorlar. Bizde böyle bir üretim görmedim.
Karavan sektörü yeni gelişiyor. pandemi ve deprem ile çok hızlandı. Buradaki karlılığı gören herkes üretmeye veya satmaya başladı. Bilinen üreticiler, kaliteli üreticiler var, avrupaya yakın üretim yapanlar var. Fakat bizdeki en önemli eksik uzun yılların getirdiği tecrübe yok, ayrıca üretilen ürünleri denetleyen bir kurum olmadığı için kötü de yapsanız iyi de yapsanız bunu ölçen bir kurum olmadığı için son kullanıcı ne aldığını bilemiyor. Diğer sorunda garanti ve servis hizmeti, bunlar doğru düzgün veriliyor olsa bile koca koca araç markaları bile vatandaşı mağdur ederken ülkedeki bu hukuk sistemi ile bir mağduriyetiniz olursa bir şey elde etmeniz mümkün olmayacaktır.
biraz aceleye geldi, vaktim oldukça konuyu toparlayıp videolar ve fotolar ekleyeceğim.
Şase tipleri: kutu profil, c büküm galvaniz (vidalı veya kaynaklı), ithal galvaniz (knott alko) vidalı sistem.
Kabuk tipleri : kompozit veya fiber
İskelet tipleri : kutu profil, ahşap destekli ctp sistem. İthallerin bazılarında komple ahşap, yerli olarak yok bildiğim kadarıyla.
Mobilya malzemesi : sunta, mdf, kava kontra, marin kontra
ısıtma sistemi: gazlı kuru sistemler, gazla çalışan sulu sistemler, dizel ısıtıcılar
sıcak su : gazlı şofben veya ısıtma sistemi dahilinde sıcak su veren sistemler. 220v sistemleri saymıyorum.
Pencereler : çift kat yalıtımlı mika tarzı 1. sınıf pencereler, pistonlu yukarı açılır sistemler, sürgülü sistemler.
kapı : özel üretim çift açılır/tek açılır karavan kapıları , yada gövde malzemesinden uydurma sistemler.
buzdolabı : 12v, gazlı, 220v veya üçü bir arada pahalı sistemler de var.
Tuvalet : Kasetli portatif, dıştan kasetli, majeratörlü (parçalayıcı sistem)
Destek ayakları : manuel açılır, elektrikli açılır, piston tipi açılır veya tam otomatik dengeleme sistemleri.
Hareket verici sistemler: truma alko gibi markaların manuel ya da tam otomatik hareket sistemleri mevcut.
Şimdilik son söz: Bütçe probleminiz yoksa zaten güzel bir karavan bulursunuz.
Bütçesi kısıtlı arkadaşlar eğer sabit kullanacaksanız bütçeniz hangisine el verdiyse alın gitsin. Fakat karavan hareket halinde olacaksa şase ve altyapı komple ithal olmalı yani yukarıda bahsettiğim gibi 10-12 bin euro altına inmeyin.
Karavan alma düşüncesiyle konu tarihi itibari ile araştırmalarım sonucu bütçem yeterli gelmediğinde ben şimdilik almayı erteledim fakat alacaklara tecrübelerimi aktarmış olayım.
Her bütçeye göre karavan var. Her karavan alınır en ucuz karavanı dahi alabilirsiniz. Karavanı ne amaçla kullanacağınız çok önemli dolayısıyla fiyatı belirleyende bu oluyor.
Ben kendi amacımdan yola çıkarak anlatayım; amacım şehir şehir gezip konaklama ihtiyacımı çekme karavan üzerinden karşılamaktı, bunu yapan var mı diye baktım ama sadece bir video ya rast geldim:
Beklenti amaç çok önemli. Videodaki tek amaç karavanda yatmak olduğu için ihtiyaç karşılanmış. Gördüğüm kadarıyla piyasadaki en ucuz modellerden. Kompozit(ince aluminyum diyelim)kaplama, kutu profil iskelet, xps yalıtım, içerden plastik lambri kaplama, mdf ya da sunta mobilya ve ucuzundan ekipmanlar. üstelik kutu profilden şase var. kutu profil çok sakat, eğilip bükülme olmazsa çatlar. en kötü c büküm galvaniz olmalı.
Şimdi bu karavanla dahi arkadaş 2600 km yol yapmış ve sıkıntı yaşamamış, şasesi dahi kutu profilden. Biraz şans biraz da muhtemelen sıfır olduğundan kaynaklıdır. Yol yapacak karavanın başta şase olmak üzere herşeyi önemli.
Ucuz karavan almaktan niye vazgeçtin derseniz. En ucuz karavan 200-220 bin civarına geliyor. Bu fiyata Kompozit(ince aluminyum diyelim) kaplama, kutu profil iskelet, 2 cm ye yakın xps yalıtım, içerden plastik lambri kaplama, mdf ya da sunta mobilya, portatif tuvalet, 2 ranza ve masa grubu 4 kişilik kapasite, duş, 410 watt ve 200 ah akü sistemi, dizel ısıtıcı, tente dahil, bu modeller en fazla önde pistonlu olmak üzere kalanı sürgülü camlı oluyor, karavan tipi kapısı oluyor. Galvaniz şasili, ekipmanı knott, kabuğun şasiye kaynatılarak sabitlendiği modeller. Bir kumanda panelleri yok, sandık altını açıp fişi takıp invertörü açıyorsunuz elektrik sistemi bile böyle. buzdolabı 220v oluyor çünkü ucuz, dolayısıyla akü çabuk bitiyor. Ayrıca tabanlarında yalıtım yok. Tavanları ise bazıları tek parça bazıları 3 parça. Her halukarda yan duvarlar ile birleşim noktaları mevcut.
Bu ucuz modeller alınır, videoda gördüğünüz gibi kullanılırda ama sıkıntı çıkarma ihtimali çok daha yüksek, bir kere yüzlerce evet belki 300-400 üretici var şu an türkiyede bunların nasıl şasi yaptığı belli değil. ikincisi düşük kalite malzeme ile düşük kalite işçilik bir araya gelince km yapan bu tip bir karavan kısa sürede dağılır. Ama alır kamplara yada arsanıza çeker sabit kullanırsınız yazlık gibi.
300-350 bin bandına çıktığınızda CTP denilen yine kompozit bir malzeme ile yapılıyor karavanlar. aluminyum levha, sonra 3 cm köpük, sonra tekrar aluminyum levha şeklinde. Bu karavanlar yalıtımı çok iyi oluyor. ayrıca bu CTP lerin içinde kavak kontra desteklerde oluyor iyi yapanlar da tabi. Bu karavanların içinde plastik lambri olmadığından hem daha güzel duruyor hem sarkma bozulma kokma yapmıyor. Genelde iç kısımdaki ctp katmanın üstünü kumaş yada farklı bir şeyle kaplayıp daha zengin bir görünüm elde ediyorlar. Bu fiyat bandındaki karavanlarda kavak kontra kullanıyorlar. gazlı şofben dıştan kasetli tuvalet fırın gibi ekstra özellikler geliyor. tv dizel ısıtıcı vs daha iyi markalardan oluşuyor. Gerçek hidrafor, hızlı şarj ünitesi (mppt), kaliteli aküler, yanmaz kablolu tesisat, tüm elektrik tesisatını kontrol eden görünür bir kumanda sistemi vesaire. Bu karavanlar aslında alınacak en ucuz karavanlar olmalı. Şaseleri yine yerli galvaniz ama hemen hepsi vidalı sistem. Tüm elektrik sistemi de 12v oluyor. Tavan taban yan duvarlar komple yalıtımlı, yaz kış rahat edilecek karavanlar. Ek yerleri haliyle mevcut.
Satış rakamının üst sınırı yok. ama günümüz şartları için bir üstteki bahsettiğim tarzda en aşağı 10-12 bin euro olmalı karavan fiyatı.
Bir de fiber karavanlar var. Bunların dış kısmı fiberden tek parça üretiliyor. Kalan kısım kutu profil iskelet köpük ve içten lambri yada kompozit malzeme olabiliyor. Fiber sandviç yazan üreticiler var fakat içten dıştan fiber olup arası köpük olan bir üretim videosu göremedim.
Avrupa ithal karavanlarda ise anladığım kadarıyla üst kabuk iskeleti ahşap olarak imal ediliyor. onun üzerinde içten dıştan çok katmanlı yapısı var. yalıtım nem vesaire bir çok katman uyguluyorlar. Bizde böyle bir üretim görmedim.
Karavan sektörü yeni gelişiyor. pandemi ve deprem ile çok hızlandı. Buradaki karlılığı gören herkes üretmeye veya satmaya başladı. Bilinen üreticiler, kaliteli üreticiler var, avrupaya yakın üretim yapanlar var. Fakat bizdeki en önemli eksik uzun yılların getirdiği tecrübe yok, ayrıca üretilen ürünleri denetleyen bir kurum olmadığı için kötü de yapsanız iyi de yapsanız bunu ölçen bir kurum olmadığı için son kullanıcı ne aldığını bilemiyor. Diğer sorunda garanti ve servis hizmeti, bunlar doğru düzgün veriliyor olsa bile koca koca araç markaları bile vatandaşı mağdur ederken ülkedeki bu hukuk sistemi ile bir mağduriyetiniz olursa bir şey elde etmeniz mümkün olmayacaktır.
biraz aceleye geldi, vaktim oldukça konuyu toparlayıp videolar ve fotolar ekleyeceğim.
Şase tipleri: kutu profil, c büküm galvaniz (vidalı veya kaynaklı), ithal galvaniz (knott alko) vidalı sistem.
Kabuk tipleri : kompozit veya fiber
İskelet tipleri : kutu profil, ahşap destekli ctp sistem. İthallerin bazılarında komple ahşap, yerli olarak yok bildiğim kadarıyla.
Mobilya malzemesi : sunta, mdf, kava kontra, marin kontra
ısıtma sistemi: gazlı kuru sistemler, gazla çalışan sulu sistemler, dizel ısıtıcılar
sıcak su : gazlı şofben veya ısıtma sistemi dahilinde sıcak su veren sistemler. 220v sistemleri saymıyorum.
Pencereler : çift kat yalıtımlı mika tarzı 1. sınıf pencereler, pistonlu yukarı açılır sistemler, sürgülü sistemler.
kapı : özel üretim çift açılır/tek açılır karavan kapıları , yada gövde malzemesinden uydurma sistemler.
buzdolabı : 12v, gazlı, 220v veya üçü bir arada pahalı sistemler de var.
Tuvalet : Kasetli portatif, dıştan kasetli, majeratörlü (parçalayıcı sistem)
Destek ayakları : manuel açılır, elektrikli açılır, piston tipi açılır veya tam otomatik dengeleme sistemleri.
Hareket verici sistemler: truma alko gibi markaların manuel ya da tam otomatik hareket sistemleri mevcut.
Şimdilik son söz: Bütçe probleminiz yoksa zaten güzel bir karavan bulursunuz.
Bütçesi kısıtlı arkadaşlar eğer sabit kullanacaksanız bütçeniz hangisine el verdiyse alın gitsin. Fakat karavan hareket halinde olacaksa şase ve altyapı komple ithal olmalı yani yukarıda bahsettiğim gibi 10-12 bin euro altına inmeyin.
Son düzenleme: