Çekme Karavan Alacaklara Tavsiyeler

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan xenofx Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 12
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 2,708

xenofx

Ana Kamp
Mesajlar
75
Tepkime Puanı
7
Başlık çekme karavanlarla ilgilidir. Zaman sürekli değiştiği için bu şekilde başlık açmayı uygun gördüm çünkü 3-5 yıl önceki durumla şimdiki durum arasında farklar var dolayısıyla tavsiyelerde değişiyor.

Karavan alma düşüncesiyle konu tarihi itibari ile araştırmalarım sonucu bütçem yeterli gelmediğinde ben şimdilik almayı erteledim fakat alacaklara tecrübelerimi aktarmış olayım.

Her bütçeye göre karavan var. Her karavan alınır en ucuz karavanı dahi alabilirsiniz. Karavanı ne amaçla kullanacağınız çok önemli dolayısıyla fiyatı belirleyende bu oluyor.

Ben kendi amacımdan yola çıkarak anlatayım; amacım şehir şehir gezip konaklama ihtiyacımı çekme karavan üzerinden karşılamaktı, bunu yapan var mı diye baktım ama sadece bir video ya rast geldim:
Video: https://www.youtube.com/watch?v=gcmS923y9cs&t=37s&ab_channel=FreeBROADCAST


Beklenti amaç çok önemli. Videodaki tek amaç karavanda yatmak olduğu için ihtiyaç karşılanmış. Gördüğüm kadarıyla piyasadaki en ucuz modellerden. Kompozit(ince aluminyum diyelim)kaplama, kutu profil iskelet, xps yalıtım, içerden plastik lambri kaplama, mdf ya da sunta mobilya ve ucuzundan ekipmanlar. üstelik kutu profilden şase var. kutu profil çok sakat, eğilip bükülme olmazsa çatlar. en kötü c büküm galvaniz olmalı.

Şimdi bu karavanla dahi arkadaş 2600 km yol yapmış ve sıkıntı yaşamamış, şasesi dahi kutu profilden. Biraz şans biraz da muhtemelen sıfır olduğundan kaynaklıdır. Yol yapacak karavanın başta şase olmak üzere herşeyi önemli.

Ucuz karavan almaktan niye vazgeçtin derseniz. En ucuz karavan 200-220 bin civarına geliyor. Bu fiyata Kompozit(ince aluminyum diyelim) kaplama, kutu profil iskelet, 2 cm ye yakın xps yalıtım, içerden plastik lambri kaplama, mdf ya da sunta mobilya, portatif tuvalet, 2 ranza ve masa grubu 4 kişilik kapasite, duş, 410 watt ve 200 ah akü sistemi, dizel ısıtıcı, tente dahil, bu modeller en fazla önde pistonlu olmak üzere kalanı sürgülü camlı oluyor, karavan tipi kapısı oluyor. Galvaniz şasili, ekipmanı knott, kabuğun şasiye kaynatılarak sabitlendiği modeller. Bir kumanda panelleri yok, sandık altını açıp fişi takıp invertörü açıyorsunuz elektrik sistemi bile böyle. buzdolabı 220v oluyor çünkü ucuz, dolayısıyla akü çabuk bitiyor. Ayrıca tabanlarında yalıtım yok. Tavanları ise bazıları tek parça bazıları 3 parça. Her halukarda yan duvarlar ile birleşim noktaları mevcut.

Bu ucuz modeller alınır, videoda gördüğünüz gibi kullanılırda ama sıkıntı çıkarma ihtimali çok daha yüksek, bir kere yüzlerce evet belki 300-400 üretici var şu an türkiyede bunların nasıl şasi yaptığı belli değil. ikincisi düşük kalite malzeme ile düşük kalite işçilik bir araya gelince km yapan bu tip bir karavan kısa sürede dağılır. Ama alır kamplara yada arsanıza çeker sabit kullanırsınız yazlık gibi.

300-350 bin bandına çıktığınızda CTP denilen yine kompozit bir malzeme ile yapılıyor karavanlar. aluminyum levha, sonra 3 cm köpük, sonra tekrar aluminyum levha şeklinde. Bu karavanlar yalıtımı çok iyi oluyor. ayrıca bu CTP lerin içinde kavak kontra desteklerde oluyor iyi yapanlar da tabi. Bu karavanların içinde plastik lambri olmadığından hem daha güzel duruyor hem sarkma bozulma kokma yapmıyor. Genelde iç kısımdaki ctp katmanın üstünü kumaş yada farklı bir şeyle kaplayıp daha zengin bir görünüm elde ediyorlar. Bu fiyat bandındaki karavanlarda kavak kontra kullanıyorlar. gazlı şofben dıştan kasetli tuvalet fırın gibi ekstra özellikler geliyor. tv dizel ısıtıcı vs daha iyi markalardan oluşuyor. Gerçek hidrafor, hızlı şarj ünitesi (mppt), kaliteli aküler, yanmaz kablolu tesisat, tüm elektrik tesisatını kontrol eden görünür bir kumanda sistemi vesaire. Bu karavanlar aslında alınacak en ucuz karavanlar olmalı. Şaseleri yine yerli galvaniz ama hemen hepsi vidalı sistem. Tüm elektrik sistemi de 12v oluyor. Tavan taban yan duvarlar komple yalıtımlı, yaz kış rahat edilecek karavanlar. Ek yerleri haliyle mevcut.

Satış rakamının üst sınırı yok. ama günümüz şartları için bir üstteki bahsettiğim tarzda en aşağı 10-12 bin euro olmalı karavan fiyatı.

Bir de fiber karavanlar var. Bunların dış kısmı fiberden tek parça üretiliyor. Kalan kısım kutu profil iskelet köpük ve içten lambri yada kompozit malzeme olabiliyor. Fiber sandviç yazan üreticiler var fakat içten dıştan fiber olup arası köpük olan bir üretim videosu göremedim.

Avrupa ithal karavanlarda ise anladığım kadarıyla üst kabuk iskeleti ahşap olarak imal ediliyor. onun üzerinde içten dıştan çok katmanlı yapısı var. yalıtım nem vesaire bir çok katman uyguluyorlar. Bizde böyle bir üretim görmedim.

Karavan sektörü yeni gelişiyor. pandemi ve deprem ile çok hızlandı. Buradaki karlılığı gören herkes üretmeye veya satmaya başladı. Bilinen üreticiler, kaliteli üreticiler var, avrupaya yakın üretim yapanlar var. Fakat bizdeki en önemli eksik uzun yılların getirdiği tecrübe yok, ayrıca üretilen ürünleri denetleyen bir kurum olmadığı için kötü de yapsanız iyi de yapsanız bunu ölçen bir kurum olmadığı için son kullanıcı ne aldığını bilemiyor. Diğer sorunda garanti ve servis hizmeti, bunlar doğru düzgün veriliyor olsa bile koca koca araç markaları bile vatandaşı mağdur ederken ülkedeki bu hukuk sistemi ile bir mağduriyetiniz olursa bir şey elde etmeniz mümkün olmayacaktır.

biraz aceleye geldi, vaktim oldukça konuyu toparlayıp videolar ve fotolar ekleyeceğim.

Şase tipleri: kutu profil, c büküm galvaniz (vidalı veya kaynaklı), ithal galvaniz (knott alko) vidalı sistem.

Kabuk tipleri : kompozit veya fiber

İskelet tipleri : kutu profil, ahşap destekli ctp sistem. İthallerin bazılarında komple ahşap, yerli olarak yok bildiğim kadarıyla.

Mobilya malzemesi : sunta, mdf, kava kontra, marin kontra

ısıtma sistemi: gazlı kuru sistemler, gazla çalışan sulu sistemler, dizel ısıtıcılar

sıcak su : gazlı şofben veya ısıtma sistemi dahilinde sıcak su veren sistemler. 220v sistemleri saymıyorum.

Pencereler : çift kat yalıtımlı mika tarzı 1. sınıf pencereler, pistonlu yukarı açılır sistemler, sürgülü sistemler.

kapı : özel üretim çift açılır/tek açılır karavan kapıları , yada gövde malzemesinden uydurma sistemler.

buzdolabı : 12v, gazlı, 220v veya üçü bir arada pahalı sistemler de var.

Tuvalet : Kasetli portatif, dıştan kasetli, majeratörlü (parçalayıcı sistem)

Destek ayakları : manuel açılır, elektrikli açılır, piston tipi açılır veya tam otomatik dengeleme sistemleri.

Hareket verici sistemler: truma alko gibi markaların manuel ya da tam otomatik hareket sistemleri mevcut.

Şimdilik son söz: Bütçe probleminiz yoksa zaten güzel bir karavan bulursunuz.

Bütçesi kısıtlı arkadaşlar eğer sabit kullanacaksanız bütçeniz hangisine el verdiyse alın gitsin. Fakat karavan hareket halinde olacaksa şase ve altyapı komple ithal olmalı yani yukarıda bahsettiğim gibi 10-12 bin euro altına inmeyin.
 
Son düzenleme:

Başlık çekme karavanlarla ilgilidir. Zaman sürekli değiştiği için bu şekilde başlık açmayı uygun gördüm çünkü 3-5 yıl önceki durumla şimdiki durum arasında farklar var dolayısıyla tavsiyelerde değişiyor.

Karavan alma düşüncesiyle konu tarihi itibari ile araştırmalarım sonucu bütçem yeterli gelmediğinde ben şimdilik almayı erteledim fakat alacaklara tecrübelerimi aktarmış olayım.

Her bütçeye göre karavan var. Her karavan alınır en ucuz karavanı dahi alabilirsiniz. Karavanı ne amaçla kullanacağınız çok önemli dolayısıyla fiyatı belirleyende bu oluyor.

Ben kendi amacımdan yola çıkarak anlatayım; amacım şehir şehir gezip konaklama ihtiyacımı çekme karavan üzerinden karşılamaktı, bunu yapan var mı diye baktım ama sadece bir video ya rast geldim:
Video: https://www.youtube.com/watch?v=gcmS923y9cs&t=37s&ab_channel=FreeBROADCAST


Beklenti amaç çok önemli. Videodaki tek amaç karavanda yatmak olduğu için ihtiyaç karşılanmış. Gördüğüm kadarıyla piyasadaki en ucuz modellerden. Kompozit(ince aluminyum diyelim)kaplama, kutu profil iskelet, xps yalıtım, içerden plastik lambri kaplama, mdf ya da sunta mobilya ve ucuzundan ekipmanlar. üstelik kutu profilden şase var. kutu profil çok sakat, eğilip bükülme olmazsa çatlar. en kötü c büküm galvaniz olmalı.

Şimdi bu karavanla dahi arkadaş 2600 km yol yapmış ve sıkıntı yaşamamış, şasesi dahi kutu profilden. Biraz şans biraz da muhtemelen sıfır olduğundan kaynaklıdır. Yol yapacak karavanın başta şase olmak üzere herşeyi önemli.

Ucuz karavan almaktan niye vazgeçtin derseniz. En ucuz karavan 200-220 bin civarına geliyor. Bu fiyata Kompozit(ince aluminyum diyelim) kaplama, kutu profil iskelet, 2 cm ye yakın xps yalıtım, içerden plastik lambri kaplama, mdf ya da sunta mobilya, portatif tuvalet, 2 ranza ve masa grubu 4 kişilik kapasite, duş, 410 watt ve 200 ah akü sistemi, dizel ısıtıcı, tente dahil, bu modeller en fazla önde pistonlu olmak üzere kalanı sürgülü camlı oluyor, karavan tipi kapısı oluyor. Galvaniz şasili, ekipmanı knott, kabuğun şasiye kaynatılarak sabitlendiği modeller. Bir kumanda panelleri yok, sandık altını açıp fişi takıp invertörü açıyorsunuz elektrik sistemi bile böyle. buzdolabı 220v oluyor çünkü ucuz, dolayısıyla akü çabuk bitiyor. Ayrıca tabanlarında yalıtım yok. Tavanları ise bazıları tek parça bazıları 3 parça. Her halukarda yan duvarlar ile birleşim noktaları mevcut.

Bu ucuz modeller alınır, videoda gördüğünüz gibi kullanılırda ama sıkıntı çıkarma ihtimali çok daha yüksek, bir kere yüzlerce evet belki 300-400 üretici var şu an türkiyede bunların nasıl şasi yaptığı belli değil. ikincisi düşük kalite malzeme ile düşük kalite işçilik bir araya gelince km yapan bu tip bir karavan kısa sürede dağılır. Ama alır kamplara yada arsanıza çeker sabit kullanırsınız yazlık gibi.

300-350 bin bandına çıktığınızda CTP denilen yine kompozit bir malzeme ile yapılıyor karavanlar. aluminyum levha, sonra 3 cm köpük, sonra tekrar aluminyum levha şeklinde. Bu karavanlar yalıtımı çok iyi oluyor. ayrıca bu CTP lerin içinde kavak kontra desteklerde oluyor iyi yapanlar da tabi. Bu karavanların içinde plastik lambri olmadığından hem daha güzel duruyor hem sarkma bozulma kokma yapmıyor. Genelde iç kısımdaki ctp katmanın üstünü kumaş yada farklı bir şeyle kaplayıp daha zengin bir görünüm elde ediyorlar. Bu fiyat bandındaki karavanlarda kavak kontra kullanıyorlar. gazlı şofben dıştan kasetli tuvalet fırın gibi ekstra özellikler geliyor. tv dizel ısıtıcı vs daha iyi markalardan oluşuyor. Gerçek hidrafor, hızlı şarj ünitesi (mppt), kaliteli aküler, yanmaz kablolu tesisat, tüm elektrik tesisatını kontrol eden görünür bir kumanda sistemi vesaire. Bu karavanlar aslında alınacak en ucuz karavanlar olmalı. Şaseleri yine yerli galvaniz ama hemen hepsi vidalı sistem. Tüm elektrik sistemi de 12v oluyor. Tavan taban yan duvarlar komple yalıtımlı, yaz kış rahat edilecek karavanlar. Ek yerleri haliyle mevcut.

Satış rakamının üst sınırı yok. ama günümüz şartları için bir üstteki bahsettiğim tarzda en aşağı 10-12 bin euro olmalı karavan fiyatı.

Bir de fiber karavanlar var. Bunların dış kısmı fiberden tek parça üretiliyor. Kalan kısım kutu profil iskelet köpük ve içten lambri yada kompozit malzeme olabiliyor. Fiber sandviç yazan üreticiler var fakat içten dıştan fiber olup arası köpük olan bir üretim videosu göremedim.

Avrupa ithal karavanlarda ise anladığım kadarıyla üst kabuk iskeleti ahşap olarak imal ediliyor. onun üzerinde içten dıştan çok katmanlı yapısı var. yalıtım nem vesaire bir çok katman uyguluyorlar. Bizde böyle bir üretim görmedim.

Karavan sektörü yeni gelişiyor. pandemi ve deprem ile çok hızlandı. Buradaki karlılığı gören herkes üretmeye veya satmaya başladı. Bilinen üreticiler, kaliteli üreticiler var, avrupaya yakın üretim yapanlar var. Fakat bizdeki en önemli eksik uzun yılların getirdiği tecrübe yok, ayrıca üretilen ürünleri denetleyen bir kurum olmadığı için kötü de yapsanız iyi de yapsanız bunu ölçen bir kurum olmadığı için son kullanıcı ne aldığını bilemiyor. Diğer sorunda garanti ve servis hizmeti, bunlar doğru düzgün veriliyor olsa bile koca koca araç markaları bile vatandaşı mağdur ederken ülkedeki bu hukuk sistemi ile bir mağduriyetiniz olursa bir şey elde etmeniz mümkün olmayacaktır.

biraz aceleye geldi, vaktim oldukça konuyu toparlayıp videolar ve fotolar ekleyeceğim.

Şase tipleri: kutu profil, c büküm galvaniz (vidalı veya kaynaklı), ithal galvaniz (knott alko) vidalı sistem.

Kabuk tipleri : kompozit veya fiber

İskelet tipleri : kutu profil, ahşap destekli ctp sistem. İthallerin bazılarında komple ahşap, yerli olarak yok bildiğim kadarıyla.

Mobilya malzemesi : sunta, mdf, kava kontra, marin kontra

ısıtma sistemi: gazlı kuru sistemler, gazla çalışan sulu sistemler, dizel ısıtıcılar

sıcak su : gazlı şofben veya ısıtma sistemi dahilinde sıcak su veren sistemler. 220v sistemleri saymıyorum.

Pencereler : çift kat yalıtımlı mika tarzı 1. sınıf pencereler, pistonlu yukarı açılır sistemler, sürgülü sistemler.

kapı : özel üretim çift açılır/tek açılır karavan kapıları , yada gövde malzemesinden uydurma sistemler.

buzdolabı : 12v, gazlı, 220v veya üçü bir arada pahalı sistemler de var.

Tuvalet : Kasetli portatif, dıştan kasetli, majeratörlü (parçalayıcı sistem)

Destek ayakları : manuel açılır, elektrikli açılır, piston tipi açılır veya tam otomatik dengeleme sistemleri.

Hareket verici sistemler: truma alko gibi markaların manuel ya da tam otomatik hareket sistemleri mevcut.

Şimdilik son söz: Bütçe probleminiz yoksa zaten güzel bir karavan bulursunuz.

Bütçesi kısıtlı arkadaşlar eğer sabit kullanacaksanız bütçeniz hangisine el verdiyse alın gitsin. Fakat karavan hareket halinde olacaksa şase ve altyapı komple ithal olmalı yani yukarıda bahsettiğim gibi 10-12 bin euro altına inmeyin.

Tebrik ederim, çoğumuzun alırken düşününmeyeceği yada satın alma heyacanında ,o an aklına getiremediği hususları yalın bir biçimde anlatmışsınız.
 

Güzel özet,

İki yıl önce çok tutulan/satılan f/p ürünü Ankaralı bir firmanın mitolojilk x adlı çekmesine bakmıştım. A Z'ye içine harcanan her malzeme ucuz ürün olduğundan fiyatını da satılabilir en uygun hale getirmişler.

Örneğin ranzaya maksimum 60 kg oturabilirdi. 80 kg biri otursa o dandik tahta parçası gruptan ayrılacak. ... v.b.. Enerji sistemi v.s çok vasat durumdu..
 

Facebook'da gruplarda yazmıştım zamanında, sizin vesileniz ile paylaşayım burada da. 3-4 farklı yazıdan oluşuyor.
 

Neden sıkı bir monoblok taraftarı iken almaktan vazgeçtim?
Monoblok ile CTP Panel duvar (Fiber + XPS + Kavak Kontra) arasında kalanlar için belki faydalı olur. 1 yıldır karavan araştırıyorum. İlk başlarda sıkı bir monoblok fanıydım. Tek parça da olsa, 3-4 parçadan yapılmış da olsa, en son yek pare oldugu için monoblok her zaman daha avantajlı idi gözümde. Sonra 3-4 monoblok firması ile görüştüm. Üretim ile ilgili bilgi toplamaya çalıştım. Bir süre sonra monoblok karavanın aslında çok da gerekli olmadığı kanısına vardım. Eğer çok doğru yapılmış monoblok karavan ise kabul edilebilir, çok kötü diyemem kesinlikle. Neden monoblok almaktan vazgeçtim?

4 temel sebebi var.

1- Ağırlık, aynı boyda bir CTP panel karavan ile aralarında 100-300kg arasında bir fark oluyor. Monoblok çok daha ağır.
2- İzolasyon: Monoblok üreticilerimizin çoğu içeride profil/demir karkas kullanıyorlar, "Fiber/Jelkot malzeme+izolasyon malzemesi + fiber jelkot" uygulamalarında hesapladığım izolasyon değeri, CTP panellerin yarısı kadar, profil karkasın tüm ısıyı belli noktalardan dışarı transfer edeceğini de hesap edersek, ctp panele göre çok daha kötü hale geliyor. Vazgeçmemdeki en büyük sebep izolasyon sanırım.

3- Ek yerlerinden su alma sorununun iyi yapılmış bir CTP panel karavanda zaten çözülmüş olması. (ek yerlerinde mutlaka butil bant, çamur bant benzeri yıllarca yumuşak kalacak bir malzeme olmalı, avrupa karavanlarda oldugu gibi) Asıl su alan yerler tavan heki, pencere kenarları ve ya da tavanda açılan delikler. Monoblok alsanız da, bu delikler açılacak. Yani bir fark kalmıyor CTP panel ile. Tavsiyem heki ve camları ithal alıp, fitil sistemi ile montaj yapılması.

4- Kimyasal salınım: İyi fırınlama yapılsa bile bir süre daha kimyasal salınım devam ediyor.
Bu sebeplerden dolayı vazgeçtim monoblok almaktan. Boşuna daha ağır, muhtemelen daha kötü izolasyonlu bir karavan taşımak istemedim arkamda.

Bilimden yararlanarak iki gövde tipi hakkında tabiki bilgi elde edebiliriz. Dikkat ederseniz firma ismi vermedim. CTP panel ile Monoblok karavan arasında teknik farklardan bahsetmeye çalıştım. Mesala bir firma çıkıp en iyi izolasyon malzemesini yeterli kalınlıkta koyar, monoblok duvar içlerine ahşap karkas yapar. Sonra uzun süre fırınlar ve malzemeyi havalandırırsa, kimyasal salınımı biterse, o zaman monoblok da tercih edilebilir, size kalmış. Ama lütfen 30 yıllık fiberciyiz biz, bu bizim işimiz diyen herkese inanmayın. Çoğusu(%95) ne o karkası yapmak için cansız ağaca o kadar para veriyor, ne de o malzemenin kimyasal salınımını umursuyor. İzolasyon zaten görünmediği için, çok iyi merak etmeyin deyip geçiyor. Bakın buraya izolasyon değerlerini koyuyorum. CTP panel izolasyon değerleri 1.2R değerlerinde iken (R ne kadar yüksek o kadar izolasyon iyi) , çoğu monoblok karavan 0.50 R lerde, o da profil kullanmazsa, profil kullananların 0.2-0.3 R lere düşer



100 mm mineral yün

2.7 R

30 mm XPS panel

0.95 R

30 mm XPS panel + kontra + fiber ctp

1.2 R

Izobozz keçe 20mm

0.58 R

Elostrometik kauçuk 19mm

0.55 R

Poliüretan iso 50mm

2.27 R
 



Karavanda vazgeçilmezler

- ithal şase, ithal dingil, ithal kaplin. (Bu 3 lü set, en az 10-12 bin Euro bandındaki yerli üretimlerde mevcut, daha aşağısında yerli şase var)
- Marin kavak kontra mobilya, duz kavak kontra değil, Marin olması lazım (Vienne marka iyi diye biliyorum)
- Ahşap karkas
- Karavan ağırlık dengesinin hesap kitabının iyi olması
- Birleşim yerlerinde avrupa karavanlardaki gibi çamur bant, butil bant vs gibi yıllar boyunca yumuşak kalacak malzeme kullanılması, eğer bir de bunların üstü örtülürse 30 yıl sızdırmazlık
- Gaz ve elektrik altyapısındaki malzeme kalitesi
- Düzgün işçilik

1715947244738.png


1715947240800.png
 

2023 yılında kendi yaptıgım araştırmalardan elde ettiğim bilgilere göre, tüm firmaları gezemedim tabiki, burada olmayan ama kaliteli firmalar vardır.

Giriş seviyesi dememdeki kasıt, bunun altına inerseniz, 2-3 yıl içinde çöp olacak bir mal almış olursunuz demek. Yani bu seviyenin altında alınmaz demek. Yoksa aşağıdaki firmalar gayet yeterli kalitede üretim yapıyorlar.

Giriş seviyesi yerli karavan firmaları
donanıma göre 300-400 bin TL bandında (10-12 bin euro)
-capella
-travan
-inka
-cubic
-tosbiq
-luxer

Orta seviye yerli karavan firmaları 450-700 bin TL bandında (15 -20 bin euro)
-Gencer
-Swan
-Monde
-Serm barr


Sıfır orta seviye yerli firma yerine 2.el Avrupa karavan daha mantıklı geliyor bana.
Eğer mevcut karavanı satıp daha üste geçersem sanırım bunu yapacağım.
Gaz/elektrik 2 sistem kombi, avrupa ocak, buzdolabı, kaliteli kontrol paneli derken 250 bin lira donanım eklemek gerekiyor yerliye. Bunu eklediğinizde zaten avrupa karavan daha avantajlı kalıyor. Bir de gözle görünmeyen ama uzun vadede sizi rahatlatan şeyler var.
Malzeme sağlamlığı, hafifliği, her bir metalin paslanmaz olması, EU standartlarına uygun malzeme kullanımı, bundan ötürü kullanılan malzeme ömrü vs.
 

Bana karavan alacaklar hep sorarlar, abi sen yetkili ve bilgili birine benziyorsun, hangi firmadan alalım, yukarıdaki firmalardan birinde korkmadan alabilirsiniz. Tasarımı beğenmeniz önemli. Karavan kişisel bir şey.

Ben Capella karavanı tercih ettim, çünkü tasarımı beğendim, mutfak çok kullanışlı idi, katlanır ranza tam katlandığı için 2.bir oturma grubunu rahatça kullanabiliyordum. Çünkü laptop hep açık, uzaktan çalışıyorum. Ve paket şeklinde gelen dandik bir solar sistem yerine, istediğim solar sistemini kurdu. Durun hatta onu da paylaşayım
 
Son düzenleme:

Buydun size karavan için 10 yıl akü değiştirmeden sonsuz döngü ile çalışan elektrik sistemi. Victron markasını özellikle tercih ettim, kendisi ömürlük bir invertör.

Cihazlar ve kullanım saatleri
adetampervoltwattkullanım (saat)watt/hour
Buzdolabi
1​
1​
12​
18​
24​
432​
Laptop
1​
2,5​
220​
40​
8​
320​
Işık
3​
12​
3​
6​
18​
Telefon
2​
12​
10​
3​
30​
Hidrofor
1​
8​
12​
70​
1​
70​
webasto
1​
2,5​
12​
30​
3​
90​
Modem
1​
0,6​
12​
7​
24​
168​
alarm
1​
0,3​
5​
2​
24​
48​
süpürge
1​
6,5​
12​
90​
0,25​
22,5​
Toplam
309​
270​
93,25​
1198,5​


sistem:
adet
205Watt Mono Kristal Günes Paneli2
HAVENSİS MiniSolar-BT Bluetooth Modül1
HAVENSİS 30A MPPT SOLAR ŞARJ KONTROL1
12V-200Ah Lityum LiFEP04 akü (MEGACELL) 25kg1
20A Meanwell Sebeke Sarj cihazı1
Victron Phoenix 12/375w1
Transfer switch1
 

Başlık çekme karavanlarla ilgilidir. Zaman sürekli değiştiği için bu şekilde başlık açmayı uygun gördüm çünkü 3-5 yıl önceki durumla şimdiki durum arasında farklar var dolayısıyla tavsiyelerde değişiyor.

Karavan alma düşüncesiyle konu tarihi itibari ile araştırmalarım sonucu bütçem yeterli gelmediğinde ben şimdilik almayı erteledim fakat alacaklara tecrübelerimi aktarmış olayım.

Her bütçeye göre karavan var. Her karavan alınır en ucuz karavanı dahi alabilirsiniz. Karavanı ne amaçla kullanacağınız çok önemli dolayısıyla fiyatı belirleyende bu oluyor.

Ben kendi amacımdan yola çıkarak anlatayım; amacım şehir şehir gezip konaklama ihtiyacımı çekme karavan üzerinden karşılamaktı, bunu yapan var mı diye baktım ama sadece bir video ya rast geldim:
Video: https://www.youtube.com/watch?v=gcmS923y9cs&t=37s&ab_channel=FreeBROADCAST


Beklenti amaç çok önemli. Videodaki tek amaç karavanda yatmak olduğu için ihtiyaç karşılanmış. Gördüğüm kadarıyla piyasadaki en ucuz modellerden. Kompozit(ince aluminyum diyelim)kaplama, kutu profil iskelet, xps yalıtım, içerden plastik lambri kaplama, mdf ya da sunta mobilya ve ucuzundan ekipmanlar. üstelik kutu profilden şase var. kutu profil çok sakat, eğilip bükülme olmazsa çatlar. en kötü c büküm galvaniz olmalı.

Şimdi bu karavanla dahi arkadaş 2600 km yol yapmış ve sıkıntı yaşamamış, şasesi dahi kutu profilden. Biraz şans biraz da muhtemelen sıfır olduğundan kaynaklıdır. Yol yapacak karavanın başta şase olmak üzere herşeyi önemli.

Ucuz karavan almaktan niye vazgeçtin derseniz. En ucuz karavan 200-220 bin civarına geliyor. Bu fiyata Kompozit(ince aluminyum diyelim) kaplama, kutu profil iskelet, 2 cm ye yakın xps yalıtım, içerden plastik lambri kaplama, mdf ya da sunta mobilya, portatif tuvalet, 2 ranza ve masa grubu 4 kişilik kapasite, duş, 410 watt ve 200 ah akü sistemi, dizel ısıtıcı, tente dahil, bu modeller en fazla önde pistonlu olmak üzere kalanı sürgülü camlı oluyor, karavan tipi kapısı oluyor. Galvaniz şasili, ekipmanı knott, kabuğun şasiye kaynatılarak sabitlendiği modeller. Bir kumanda panelleri yok, sandık altını açıp fişi takıp invertörü açıyorsunuz elektrik sistemi bile böyle. buzdolabı 220v oluyor çünkü ucuz, dolayısıyla akü çabuk bitiyor. Ayrıca tabanlarında yalıtım yok. Tavanları ise bazıları tek parça bazıları 3 parça. Her halukarda yan duvarlar ile birleşim noktaları mevcut.

Bu ucuz modeller alınır, videoda gördüğünüz gibi kullanılırda ama sıkıntı çıkarma ihtimali çok daha yüksek, bir kere yüzlerce evet belki 300-400 üretici var şu an türkiyede bunların nasıl şasi yaptığı belli değil. ikincisi düşük kalite malzeme ile düşük kalite işçilik bir araya gelince km yapan bu tip bir karavan kısa sürede dağılır. Ama alır kamplara yada arsanıza çeker sabit kullanırsınız yazlık gibi.

300-350 bin bandına çıktığınızda CTP denilen yine kompozit bir malzeme ile yapılıyor karavanlar. aluminyum levha, sonra 3 cm köpük, sonra tekrar aluminyum levha şeklinde. Bu karavanlar yalıtımı çok iyi oluyor. ayrıca bu CTP lerin içinde kavak kontra desteklerde oluyor iyi yapanlar da tabi. Bu karavanların içinde plastik lambri olmadığından hem daha güzel duruyor hem sarkma bozulma kokma yapmıyor. Genelde iç kısımdaki ctp katmanın üstünü kumaş yada farklı bir şeyle kaplayıp daha zengin bir görünüm elde ediyorlar. Bu fiyat bandındaki karavanlarda kavak kontra kullanıyorlar. gazlı şofben dıştan kasetli tuvalet fırın gibi ekstra özellikler geliyor. tv dizel ısıtıcı vs daha iyi markalardan oluşuyor. Gerçek hidrafor, hızlı şarj ünitesi (mppt), kaliteli aküler, yanmaz kablolu tesisat, tüm elektrik tesisatını kontrol eden görünür bir kumanda sistemi vesaire. Bu karavanlar aslında alınacak en ucuz karavanlar olmalı. Şaseleri yine yerli galvaniz ama hemen hepsi vidalı sistem. Tüm elektrik sistemi de 12v oluyor. Tavan taban yan duvarlar komple yalıtımlı, yaz kış rahat edilecek karavanlar. Ek yerleri haliyle mevcut.

Satış rakamının üst sınırı yok. ama günümüz şartları için bir üstteki bahsettiğim tarzda en aşağı 10-12 bin euro olmalı karavan fiyatı.

Bir de fiber karavanlar var. Bunların dış kısmı fiberden tek parça üretiliyor. Kalan kısım kutu profil iskelet köpük ve içten lambri yada kompozit malzeme olabiliyor. Fiber sandviç yazan üreticiler var fakat içten dıştan fiber olup arası köpük olan bir üretim videosu göremedim.

Avrupa ithal karavanlarda ise anladığım kadarıyla üst kabuk iskeleti ahşap olarak imal ediliyor. onun üzerinde içten dıştan çok katmanlı yapısı var. yalıtım nem vesaire bir çok katman uyguluyorlar. Bizde böyle bir üretim görmedim.

Karavan sektörü yeni gelişiyor. pandemi ve deprem ile çok hızlandı. Buradaki karlılığı gören herkes üretmeye veya satmaya başladı. Bilinen üreticiler, kaliteli üreticiler var, avrupaya yakın üretim yapanlar var. Fakat bizdeki en önemli eksik uzun yılların getirdiği tecrübe yok, ayrıca üretilen ürünleri denetleyen bir kurum olmadığı için kötü de yapsanız iyi de yapsanız bunu ölçen bir kurum olmadığı için son kullanıcı ne aldığını bilemiyor. Diğer sorunda garanti ve servis hizmeti, bunlar doğru düzgün veriliyor olsa bile koca koca araç markaları bile vatandaşı mağdur ederken ülkedeki bu hukuk sistemi ile bir mağduriyetiniz olursa bir şey elde etmeniz mümkün olmayacaktır.

biraz aceleye geldi, vaktim oldukça konuyu toparlayıp videolar ve fotolar ekleyeceğim.

Şase tipleri: kutu profil, c büküm galvaniz (vidalı veya kaynaklı), ithal galvaniz (knott alko) vidalı sistem.

Kabuk tipleri : kompozit veya fiber

İskelet tipleri : kutu profil, ahşap destekli ctp sistem. İthallerin bazılarında komple ahşap, yerli olarak yok bildiğim kadarıyla.

Mobilya malzemesi : sunta, mdf, kava kontra, marin kontra

ısıtma sistemi: gazlı kuru sistemler, gazla çalışan sulu sistemler, dizel ısıtıcılar

sıcak su : gazlı şofben veya ısıtma sistemi dahilinde sıcak su veren sistemler. 220v sistemleri saymıyorum.

Pencereler : çift kat yalıtımlı mika tarzı 1. sınıf pencereler, pistonlu yukarı açılır sistemler, sürgülü sistemler.

kapı : özel üretim çift açılır/tek açılır karavan kapıları , yada gövde malzemesinden uydurma sistemler.

buzdolabı : 12v, gazlı, 220v veya üçü bir arada pahalı sistemler de var.

Tuvalet : Kasetli portatif, dıştan kasetli, majeratörlü (parçalayıcı sistem)

Destek ayakları : manuel açılır, elektrikli açılır, piston tipi açılır veya tam otomatik dengeleme sistemleri.

Hareket verici sistemler: truma alko gibi markaların manuel ya da tam otomatik hareket sistemleri mevcut.

Şimdilik son söz: Bütçe probleminiz yoksa zaten güzel bir karavan bulursunuz.

Bütçesi kısıtlı arkadaşlar eğer sabit kullanacaksanız bütçeniz hangisine el verdiyse alın gitsin. Fakat karavan hareket halinde olacaksa şase ve altyapı komple ithal olmalı yani yukarıda bahsettiğim gibi 10-12 bin euro altına inmeyin.
Benim bir sorum olacak. Yakın bir zamanda bir çekme karavan alıp sabit yaşamayı planlıyorum. Tabi karavanlarda genellikle şofben olmuyor. Sürekli 220V kullanacağım için maliyeti düşük bir elektrikli şofben ile sıcak su olayını kurtarabilir miyim?
 



Ani su ısıtan modellerin üçüncü kademesini normalde elektrik aldığımız normal kalınlıktaki kablolarla kullanmak sıkıntılı olur. Gazlı şofben tercih etmek daha sağlıklı. Sürekli ikinci kademe kışın yeterli gelmeyebilir.
 

Ancak düşük hacimli termosifonlar karavanın su sistemi buna müsaitse iyi bir çözüm oluşturur. Ama bunları da kışın donmasın diye boşaltmak lazım. Karavanda duş olayına en güzel çözüm ocak üzerinde su ısıtmak bana göre ve sünger banyosu gibi seçenekleri kullanabilmek iyi bir çözüm verebilir.
 


Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,661
Mesajlar
1,521,799
Kayıtlı Üye Sayımız
166,520
Kaydolan Son Üyemiz
muradilgin

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst