Bu konuyu görmemişim, yoksa maydanoz olmadan geçmezdim @msafacan .
Neyse, geç olsun da...
Safa hocam sanırım 12V buzdolabını besliyor aracıyla hareket ederken çeki demirinden. Biz 3 sistem buzdolabını besliyoruz. O yüzden çekilen akım açısından farklar olabilir. Yazdıklarımı o açıdan ele almak karışıklığı önler.
Bizim 142 litre 3 sistem Thetford buzdolabı gazda çalışmadığı zaman rezistanslarla ısıtıyor amonyağı.
Çeki demiri kablosunu bağlayıp marşa basınca 12V 17A çekiyor yolda giderken. O yüzden Aydos 4.0 - 5.0 mm^2 yeterli dediği için çeki demirini takarken servise kendim 5 mm^2 taşıt kablosu götürüp + ve - için 2 ayrı hat çektirdim. Çeki demirinin kendi kablo grubundaki 9 nolu kablo da sanıyorum 2.5 mm^2 idi. Ben buna ilave yaptım.
Ancak asıl sorun aracın tesisatı değil, Adria Aviva'nın tesisatında. Çünkü karavandaki kablo bu akımı taşımak için yeterince kalın değil. Tam kalınlığını kestiremiyorum, zaten taşıt kablosuna da benzemiyor. Kabaca tahminle 2.0 - 2.5 mm^2 derdim.
Araç çalışırken ve buzdolabı kapalıyken 13.7 V olan değer, buzdolabı çalışınca 11.45 V'a düşüyordu. Tabii ben bunu geçen sene bu şekilde dolaştıktan sonra fark ettim. Yani sınırda da olsa bildiğim kadarıyla sorunsuz çalıştı.
Elektrik konusunu iyi bilen arkadaşlara sorum: Bu kadar gerilim düşmesine rağmen buzdolabı rezistansı istediği akımı çektiğine göre, kalın kablo çekili olup da çok az gerilim düşmesi durumu ile kıyaslayınca benim buzdolabı aynı performansta çalışmış mıdır?
Thetford'un kullanma kılavuzunda 11.4 V'un altında buzdolabı çalışmaz, kendini kapatır yazıyor. Bu yüzden aracın aküsünden direkt gelen - kabloyu da sökerek +'ya ilave ettim lehimle. Yani 9 no.ya şimdi 10+2.5 mm^2 kablo bağlı. Şaseyi de zaten en başta olması gerektiği gibi çeki demirine çok yakın bir yerden alarak konnektöre bağladım. Bu arada şaseyi de konnektörde güçlendirmek için 3,11 ve 13'ü de birlikte bağlamıştık en başta. Neticede buzdolabında ölçülen gerilim 11.6 V oldu Boşuna uğraştım 0.15 V için.
10 nolu uç @bartek hocamın dediği gibi mutlaka şarj dinamosundaki D+ ucu olmalı ki, aracı mola yerinde stop edince buzdolabı aküyü bitirmesin.
Bunları yazdım çünkü Avrupa karavancılar her şeyin en iyisini kusursuz yapar gibi bir algı var. Bence çok önemli olan ve maliyeti de çok olmayacak bir yerden malzeme çalmış Adria. 2000 €'luk buzdolabı koyup da üç kuruşluk kalın kablo çekmemek nedir ya?
12V buzdolaplarını bilemem tabii ama 3 sistem buzdolaplarında 12V en verimsiz soğutma yöntemi. Sadece biraz serin tutmaya yarıyor, sıcaklığı düşürmek falan hak getire. İç sıcaklığı çok artırmadan korusa yeter. Zaten kullanma kılavuzu da böyle yazıyor. Yazın sıcakta yarım litrelik 2-3 tane donmuş pet şişelerini raflara soğuk desteği olsun diye koymak zorunda kalıyoruz.
Neyse, geç olsun da...
Safa hocam sanırım 12V buzdolabını besliyor aracıyla hareket ederken çeki demirinden. Biz 3 sistem buzdolabını besliyoruz. O yüzden çekilen akım açısından farklar olabilir. Yazdıklarımı o açıdan ele almak karışıklığı önler.
Bizim 142 litre 3 sistem Thetford buzdolabı gazda çalışmadığı zaman rezistanslarla ısıtıyor amonyağı.
Çeki demiri kablosunu bağlayıp marşa basınca 12V 17A çekiyor yolda giderken. O yüzden Aydos 4.0 - 5.0 mm^2 yeterli dediği için çeki demirini takarken servise kendim 5 mm^2 taşıt kablosu götürüp + ve - için 2 ayrı hat çektirdim. Çeki demirinin kendi kablo grubundaki 9 nolu kablo da sanıyorum 2.5 mm^2 idi. Ben buna ilave yaptım.
Ancak asıl sorun aracın tesisatı değil, Adria Aviva'nın tesisatında. Çünkü karavandaki kablo bu akımı taşımak için yeterince kalın değil. Tam kalınlığını kestiremiyorum, zaten taşıt kablosuna da benzemiyor. Kabaca tahminle 2.0 - 2.5 mm^2 derdim.
Araç çalışırken ve buzdolabı kapalıyken 13.7 V olan değer, buzdolabı çalışınca 11.45 V'a düşüyordu. Tabii ben bunu geçen sene bu şekilde dolaştıktan sonra fark ettim. Yani sınırda da olsa bildiğim kadarıyla sorunsuz çalıştı.
Elektrik konusunu iyi bilen arkadaşlara sorum: Bu kadar gerilim düşmesine rağmen buzdolabı rezistansı istediği akımı çektiğine göre, kalın kablo çekili olup da çok az gerilim düşmesi durumu ile kıyaslayınca benim buzdolabı aynı performansta çalışmış mıdır?
Thetford'un kullanma kılavuzunda 11.4 V'un altında buzdolabı çalışmaz, kendini kapatır yazıyor. Bu yüzden aracın aküsünden direkt gelen - kabloyu da sökerek +'ya ilave ettim lehimle. Yani 9 no.ya şimdi 10+2.5 mm^2 kablo bağlı. Şaseyi de zaten en başta olması gerektiği gibi çeki demirine çok yakın bir yerden alarak konnektöre bağladım. Bu arada şaseyi de konnektörde güçlendirmek için 3,11 ve 13'ü de birlikte bağlamıştık en başta. Neticede buzdolabında ölçülen gerilim 11.6 V oldu Boşuna uğraştım 0.15 V için.
10 nolu uç @bartek hocamın dediği gibi mutlaka şarj dinamosundaki D+ ucu olmalı ki, aracı mola yerinde stop edince buzdolabı aküyü bitirmesin.
Bunları yazdım çünkü Avrupa karavancılar her şeyin en iyisini kusursuz yapar gibi bir algı var. Bence çok önemli olan ve maliyeti de çok olmayacak bir yerden malzeme çalmış Adria. 2000 €'luk buzdolabı koyup da üç kuruşluk kalın kablo çekmemek nedir ya?
12V buzdolaplarını bilemem tabii ama 3 sistem buzdolaplarında 12V en verimsiz soğutma yöntemi. Sadece biraz serin tutmaya yarıyor, sıcaklığı düşürmek falan hak getire. İç sıcaklığı çok artırmadan korusa yeter. Zaten kullanma kılavuzu da böyle yazıyor. Yazın sıcakta yarım litrelik 2-3 tane donmuş pet şişelerini raflara soğuk desteği olsun diye koymak zorunda kalıyoruz.