Ynt: Araçlar için Ses ve Isı İzolasyonu!
Montaj için gerekli teknik malzemeler.
-Isı tabancası
-Kalıteli olmak şartıyla değişik ebatta düz ve yıldız torna vida
-Lokma takımı
-Pense ve yankeski
-Maket bıcağı
-Kalın kesimlere uygun makas
-Tiner ve temizleme bezleri.
-Kaliteli, takvıyeli bant
-Slikon tabancası
-Aracınıza özel klipsl yedekleri.
-Klıpsleri kolay takılması için kayganlaştırıcı sprey.
-Sert yapıştırıcı
-Pe esaslı yapıştırıcılar.
-Sprey yapıştırıcılar.
-Kimyasalları temizleme spreyi.
-Çift taraflı ve tek taraflı bantlar.
-Metre ve keçeli kalem.
-Küçük el feneri
-Eldiven
-Terinizi silmek için havlu ve pet şişe su, tercihen soğuk.
A- REZONANS/TİTREŞİM yalıtımı
Aracınızın tüm metal aksamı aslında titreşim ve rezonans üreten dev bir anfi durumunda.
Öncelikle bunun engellenmesi/azaltılması gerekiyor...
Kısaca aracın tüm iç kaplamaları, halılar, koltuklar, direklerdeki parçaları söküyorsunuz...(Taban, Tavan, kapı ve bagaj)
İçerde hiçbir şey kalmayacak şekilde soyulan aracın tüm metal aksamı karşınızda!Bu aksamları toz,kır,yağ gibi maddelerden
tamamen arındırmak lazım.
Şimdi listede verilen malzemeyi sırasıyla, tavan, kapılar, taban ve bagaj olmak üzere "mutlaka" ısı tabancası
(pürmüz, fön makinasının sanayi tipi..) kullanarak yapıştırıyorsunuz.
BTM tarafından üretilen BituSelf adlı SU izolasyonunda kullanılan kendinden yapışkanlı, Polimer Bitümlü (butil PE>PolyEthylene),
aluminyum folyolu bu bant fazlası ile işinizi görecektir.Ayrıca 4mm muhtelif markalarda catı şilte altına konan cam veya polyester keçeli
tercihen yumuşak olan (BTM Elastobit). Ben ise paket olarak Henkelin üç ürününü tercih ettim (Terodem sp 100 Alu, Terodem sp 200,
Terodem sp 300) . Biraz pahalı ama bu iş için tamamen üretilmiş,
Ben daha ucuz malzemeden anlatıyorum.Karmada kullanabilirsiniz.
Uygulama sırasındaki en önemli noktalar ise:
1- Mutlaka pürmüz (ısı tabancası) kullanılmalı (Söylenenlerin aksine ısı tabancası çok daha iyi tutunma sağlıyor, kullanın bişey kaybetmezsiniz..)
2- Montaj sırasında oluşabilecek hava kabarcıklarına izin verilmemeli (Hava kabarcıklarının oluştuğu bölümler sivri uçlu bir bıçak yardımı
ile patlatılarak, rulo veya elle bastırılmak suretiyle tekrar yapıştırılır)
3- Montaj bütün girinti ve çıkıntıları tamamen örtecek şekilde yapılmalı (Üzerinde çalıştığınız zeminin kalıbını çıkarır gibi komple döşenmeli,
BitüSelf bütün yüzeye temas etmeli.. Düz geçmeye kalkmayın aksi takdirde bir işe yaramaz)
4- Montaj sırasında vida ve benzeri montaj deliklerini kapatmamaya özen gösterin. (Zemin halısı, kapı döşemeleri ve özellikle tavandaki
kalınlık farklarından doğabilecek problemlere çok dikkat edin, sokülen parçaları tekrar yerine takamazsınız, sonra başınız ağrımasın)
5- Tavanı araştırmalarımda çoğu es geçmektedir. Belki ses için olabilir ama ısı için kesinlikle yapılmalı. Ben yaptım hem ses hemde ısı için.
Ayrıca Tavanı sökünce tavan sacına atılan destek profilleriyle sacın arasına fabrıkasyon olarak atılan Pe esaslı malzeme yetersızdır. Fırsat bu fırsat
oraları tamamen doldurmalısınız. İlerde tavandan gelmesi muhtemel sesi halletmış olursunuz.(Aracın tavanında yüksek ısıya maruz kalan yapıştırıcı
zamanla sertleşip sacla profil arasında size çok rahatsızlık verir. Fabrıkalarda sağ olsun oraya sürülen malzemeden tasarruf etmek istediklerinden azıcık
ve ara ara sürmektedirler. Ben ise tamamen doldurdum (PE tabanlı yapıştırıcı) 18 Tl.lik bir tüp yeterli gelir. Tavana kaucuk esaslı malzeme yapıştırmanızı tavsıye etmem.
Zamanla ağırlığından dolayı sarkma yapabilir. Buranın malzemesı hafıf olmalıdır. (Terodem sp 200, izofon-bx, Thermaflex vb.)
Btm Alımınyum kaplmanın Özellikleri;
- En : 10-15-20-30-60 cm
- Boy : 10 m boyunda rulo bant
- Kalınlık : 1.5mmam Kalınlığında
- Üst kaplama : AL Folyo
- Alt Kaplama : PE Folyo
- Isı Aralığı : -20 C / + 90 C
- Ağırlık : 1m2 < 1.5 kg
BitüSelf'in PE tabanlı alt kısmı aracınızın tüm metal aksamına temas ederek seyir sırasında oluşan motor/yol/lastik/rüzgar ve salınımların
yarattığı titreşim/rezonas enerjisini emerek çok düşük ölçüdeki ısı enerjisi haline getirecektir.
(Şu anda yapılan işlem ancak rezonans engelleyici/azaltıcı işlemdir). Akustik bir işlem değildir.
6-ISI yalıtımı için kullanılan kauçuk, PE bazlı tam kapalı hücreli malzemeler/plakalar dokunun içindeki elastik hüzrelerde hapsolan hava
ile yalıtım yaparlar, ISI'yı yansıtırlar. ISI yalıtımları yüksek, SES yalıtımları düşüktür.
SES yalıtım malzemelerinde ise açık hücreli PE doku kullanılır. Açık hücreli, gözenekli doku kendine çarpan SES dalgalarını kısmen emerek,
daha az titreşir ve SES'in şiddetini düşürüler...
Şimdi bizim uyguladığımız BitüSelf yukarıda anlatılanlardan daha çok A. maddeye uyuyor, yani ISI yalıtımına...
Ancak esas olarak bu malzemenin araç içindeki kullanım amacı, SU/ISI yalıtımından çok titreşim ve rezonans giderici özelliği olması.
Hemen bir deney yapalım, metal bir plaka veya konserve kutusunu düşünün.
BitüSelf uygulanmadan yere atılan bu plaka/konserve kutusu bolca gürültü çıkaracak ve uzun süre çınlayacaktır.
Ancak, iç yüzeyi BituSelf ile kaplanmış plaka/kutuyu yere attığınızda çıkan ses hem daha az ve tok olacak hemde daha kısa süre yankılanacaktır.
İşte titreşim/rezonans'ın yarattığı etkiyi önlediniz/azalttınız. Aracınız da aynı sonucu alacaksınız. Yukarıda yaptığımız ilk işlem bu oldu.
[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4][attachment=5]