Ynt: Antalya'dan Kuzey Denizi Kıyılarına
GENEL DEĞERLENDİRME
24 Haziran’da Antalya’dan başlayan seyahatimiz 31 Temmuz’da sona erdi. 38 gün süren bu gezimizde 7250 kilometre yol yaparak 8 ülke gezdik. Bu ülkeler Yunanistan, İtalya, Avusturya, Liechtenstein, Almanya, Hollanda, Slovenya ve Hırvatistan’dı.
38 günlük sürenin 26 gününü yurtdışında geçirdik.12 gün ise Antalya’dan İpsala sınır kapısına kadar olan yol ve Bergama’da ailemizin yanındaki kısa dinlence süreçleriydi.
5 gün Avusturya, 5 gün Almanya, 4 gün Hollanda ve 5 gün Hırvatistan’da olmak üzere toplam 19 gün kampinglerde konakladık. Karavanımız 10 günde Bergama’daki kampingde kaldı. 9 gün ise yol üzeri konaklamaları ile feribotta geçen süreçti.
Mazotun litresi 1,1 ile 1,6 Euro arasında ülkeden ülkeye değişti. En ucuz mazot Hırvatistan’da en pahalısı ise Türkiye’deydi. Almanya, Avusturya ve Hollanda’da fiyatlar 1.4 Euro civarındaydılar.
Gezdiğimiz ülkelerin tümünde de herhangi bir güvenlik problemiyle karşılaşmadık. Kampinglerde rezervasyon yaptırılmasa da yer bulma konusunda bir sıkıntı yaşanmayacağı görülüyor.
Hava durumu Alplerin güneyinde Türkiye’nin Ege ve Marmara bölgesinden çok farklı olmamakla beraber Alplerin kuzeyine geçildiğinde düşük sıcaklık değerleri ve sık sık karşılaşılan yağmurları gezilerinizi planlarken göz önünde bulundurmakta fayda var.
Gezdiğimiz ülkelerin tümünde Lidl ve Aldi gibi süpermarketlerde temel tüketim maddelerinin fiyatları Türkiye ile aynı hatta et, süt ve süt ürünlerinde daha da ucuzdu. Gözle görülür tek pahalılık meyve ve kısmen sebzedeydi.
Son yıllarda Avrupa’da da yakıt fiyatlarının artması gezi öncesi planlama aşamasında artık bu olguyu da göz önünde bulundurulacaklar listesinde üst sıralara doğru çekmeye başladı.
Aracımız 1422 cc motor hacmine sahip ve 3 silindirli olması dolayısıyla yakıt sarfiyatı açısından oldukça iktisatlı. Normal şartlarda 100 kilometrede 4,5 litre mazot harcarken karavan çekerken harcaması 100 kilometrede ortalama 8,5 litre değerlerine geliyor. Bu nedenle bu seneki gezimizde ki yakıt harcamamız yaklaşık 1000 Euro tuttu.
Kısa süreli gezilerde çok fazla uzakları planlayıp programlamamak daha uygun olacak gibi duruyor. Araçlarımızın 100 kilometrede 8-10 litre mazot harcayacağını düşünürsek bu planlama aşamasında da bugünkü kur ve yakıt fiyatları üzerinden yapacağımız her 100 kilometre için 30 lirayı yakıt harcaması olarak düşünmemiz gerekecek.
Adriyatik geçişinde feribotu kullanmak rahatlık ve konfor açısından bir avantaj olmakla birlikte fiyat açısından karayoluna göre bir dezavantaj.
3 kişi Venedik gidiş, Ancona’dan dönüş olarak düşük sezon gidiş, yüksek sezon dönüş fiyatı 745 Euro idi. Ramazan ayının başlangıcına denk gelmesi sebebiyle eğer dönüş biletini daha önceden almamış olsaydık Ancona’dan bilet bulmamız mümkün olmayacaktı. Almanya’dan gelen işçilerimiz Ancona’da 2 gün sonrasının biletlerini alıyorlardı. Zamanınız varsa bir problem yok ancak belli bir tarihte gitmeniz gerekiyorsa önceden biletiniz olmadan özellikle yüksek sezonda limanlarda olmak sıkıntı yaratabilir.
Balkan ülkelerinin ucuz yakıt fiyatları karayolunu bir avantaja dönüştürüyor, ancak Slovenya ya da Macaristan’a kadar olan güzergahta 7-8 adet sınır kapısı geçişi olmakla birlikte, belgeleriniz tam olduğunda da bu sınır kapılarının size biraz zaman kaybettirmesi dışında bir sıkıntısı yok.
Yollarda yoğun bir trafik kontrolüyle karşılaşmamamıza rağmen otoban çıkışlarında bir kez Avusturya bir kez de Almanya’da polisin kontrol yaptığını gördük. Her ikisinde de arabamızın arkasında karavan çekmiyorduk ve polis bizi durdurmadı. Bir kez de Almanya’da polisin şehir içerisinde el radarıyla hız kontrolü yaptığına şahit olduk.
Gezilerin planlaması aşamasında önemli bir girdi olan maliyet kısmını da bu değerlendirme içerisine aldık. Bir kıyaslama yapılabilmesi açısından herkes tarafından yapılması zorunlu harcamalar belirtilerek kişiden kişiye değişeceği için yemek, alışveriş vb. özel harcamalar değerlendirmenin dışarısında bırakılmıştır.
1 Euro 2.80 Tl olarak hesaplanmıştır.
Uluslararası ehliyet: 63 Euro
Grreen Kard (sigorta): 80 Euro
Çıkış fonu: 15 TL x 3 = 45 TL/16 Euro
Seyahat Sigortası: 50 TL x 3= 150 TL/53 Euro
Kasko Farkı: 10 Euro
Yakıt: 966 Euro
Kamping ücretleri: 766 Euro
Otoban, tünel vb. yol geçiş ücretleri: 228 Euro
Feribotla Adriyatik geçişi: 745 Euro
Görüleceği gibi yakıt yaklaşık 1000 € ile en yüksek harcama kalemi olmuştur. Otoban kullanım giderleri ile feribot bileti de yine toplam 1000 € civarındadır.
Yurtdışına çıkmadan Türkiye’de yapılan zorunlu harcamalarda 234 € olmuştur. Türkiye’nin güneyinden Hollanda’ya kadar 3 kişi çekili karavanla sadece gidip gelmenin maliyeti 2200 € olmaktadır. Konaklama bedelleri de bu rakama eklendiğinde 3000 Euro’luk bir maliyetle karşılaşılmaktadır.
Kısa zamanda uzun mesafe gezilerinden ziyade, yakın ülkeler daha uygun bir seçenek gibi durmaktadır. Uzun soluklu ve uzak coğrafyaları ise daha bir zamanın bol olduğu emeklilik günlerine saklamak fiyat/fayda kıyaslaması açısından sanki daha uygun olacak gibi görünmektedir.
Yeni ülkeler, yeni güzergâhlar ve yeni hikâyelerle tekrar birlikte olabilmek ümidiyle.