Forum sayfalarında enerji konularında bir çok yazılı konular mevcuttur.
Güneş panelleri, bataryalar, kontrol cihazları vs vs. sabırla dolaşıp okuyanlar görmüşlerdir.
Teknik olarak yapılması gerekenlerin aksine olmayacak bir çok uygulama ve malzeme seçimleriyle işler yapılmakta olup, sebeplerden birisi maliyet olarak gösterilmektedir.
Uygun olmayan malzemeler ile yapılan işlemler sıkıntılara yol açabilmektedir.
Şöyleki,soru soran ve fikir isteyen forum sakini, tavsiye ettiğiniz ve yazdığınız yazıya muhalif olabiliyor,
Söz konusu Karavan, tekne,vb araçlarda DC elektrik sisteminde teknik hesaplama, malzeme seçimi, ekipmanları farklıdır.
Her bir ekipman ayrı bir teknik malzeme yapısı, kullanım özelliğine sahiptir.
UPS sisteminde kullanılan bir batarya işlev ve şarj değerleri olarak farklı bir amaç ile sürdürülebilir olarak kullanılamaz.
Solar sistem için tasarlanmış bir GEL bataryayı motor starteri olarak sürekli kullanamazsınız.
Seçim önemli, üreticileri hangi amaçla kullanılacağını teknik değerleri ARGE testlerini bile veriyorlar. Uygun koşullarda yaklaşık ömür, şarj değerleri, sıcaklıkları, montaj şekillerine kadar bulabilirsiniz.
Her bir yapı ve uygulama ayrı hesaplama gerektirir.
Batarya tipi
Kablo kesitler, uzunlukları
Sigorta değerleri, anahtarlama
Elektronik kontrol cihazı
Tesisat durumu
Ortam sıcaklığı, korozyon durumu degerlendirilir.
Kimi kullanıcının ihtiyacını 100 amp. ise, kimisine 200 / 300 amp.yetmeyebilir.
Bataryalar ile enerjinin kimyasal olarak kullanıma hazır olarak kapalı ortamda bulunan yapılardır. Teknolojik üretim ve kullanım yerleri değişkenlik gösterir.
Sulu bataryaların yerine VRLA olarak anılan bakımsız ve tam kapalı sistem kullanılabilir.
AGM -GEL
Şarj karakteristik özellikleri doğrultusunda bağlanmalıdır.Bu işlem solar kontrol cihazı tarafından yapılır .
Piyasada normal ve deep cycle özellikleri şeklinde satılır.
GEL batarya;Solar sistem ve kaliteli bir redresör ile AC /DC şarjı uygundur,derin döngü deep cycle önerilir ,kapasitesinin 80% kullanılabilir. Normal deep cycle özelliği olmayan ise kapasitesinin50% kullanılabilir.
İstenen bataryanın derin döngüye ulaşmadan sürekli şarj sistemine bağlı olmasıdır.
AGM batarya ; Solar sistem, alternatör, redresör AC/DC şarjı uygundur. Deep cycle ve normal olanı vardır.
Batarya sisteminin sürekli ve daimi olarak şarj kaynaklarına bağlı olması gerekir,solar ise gün ışığına, redresör ile AC şebeke gibi.
Panel sisteminden gelen DC kabloları mümkün olduğunca kısa mesafede ve kalın kesitlerde tutun 4 yerine 6 mm2 seçin.
300 wp panel için 25 amper değil 30 amp. seçin.
Devreler de DC sigortaları mutlaka sistem gücüne uygun amperde montajlayin ve hassasiyet gösterin.
Panelleri tek tek kontrol ederek alın, elektriksel olarak test ettikten sonra montajlayin, bağlantıları uygun konnektör ile tamamen kontakt yapın, geçirimsiz zayıf temas olmayacak şekilde.
Batarya için yeni tarihli, uygun teknik yapıda olarak seçim önemli, mümkünse 2X100 amp yerine 1 X 200 amp uygun olacaktır.
Moto karavan için araç elektriksel donanımı, iç servis(yaşam alanı denilen bölümler) ile karıştırmayın.
Tüm ekipmanların teknik belge ve sertifikalara sahip olanlarını tercih edin.