Adana; Belemedik - Kapıkaya - Varda Köprüsü Gezi Programı (05 Aralık 2010)

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan amigo Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 119
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 25,803
Ynt: Adana; Belemedik - Kapıkaya - Varda Köprüsü Gezi Programı (05 Aralık 2010)

dogrudur aynen bende oyle dusundum guzel yerlerden gunduz gecelim diye demekki herkes aynı kafada ...
 

Etiketler
Ynt: Adana; Belemedik - Kapıkaya - Varda Köprüsü Gezi Programı (05 Aralık 2010)

Hamdi bey,
benim cj bu yola dayanır mı? :smiley:
 

Ynt: Adana; Belemedik - Kapıkaya - Varda Köprüsü Gezi Programı (05 Aralık 2010)

Canım hiç merak etme mahmut usta nız konvoyda hem sizin arac tam bu yolların aracı diye dusunuyorum. gel bekliyoruz ..
 

Ynt: Adana; Belemedik - Kapıkaya - Varda Köprüsü Gezi Programı (05 Aralık 2010)

Hamdi bizim cocuklarda benimle birlikte 5 aracla geliyorlar .....
 

Ynt: Adana; Belemedik - Kapıkaya - Varda Köprüsü Gezi Programı (05 Aralık 2010)

Arkdaslar bu arada benim tlf num MAHMUT DEMİR (mahmut usta)..05324141739..bilgilerinize demedi demeyin...
 



Ynt: Adana; Belemedik - Kapıkaya - Varda Köprüsü Gezi Programı (05 Aralık 2010)

ÜNLÜ ALMAN VARDA KÖPRÜSÜ/VİYADÜKÜ



(+)
VARDA KÖPRÜSÜNÜN KISA TARİHİ VE EFSANESİ
1898 yılında kesin anlaşması yapılan ve daha önce 1896 da Konya'ya ulaşan,demiryolunun Bağdat'a kadar devamına karar verilen ilk Bağdat Demiryolları inşaat Projesi'nde bulunmayan Ulukışla-Pozantı-Belemedik-Hacıkırı-Varda Köprü inşaatı, daha sonra ancak finans sıkıntısı nedeniyle 1903 de başlayan Konya-Ereğli-Burgulu(Bulgurlu)(Konya sıfır km.Başlangıç)200 km.lik demiryolu 1904 yılında Burguluda bitirilirken,inşaatı gerçekleştiren Bağdat Demiryolları İnşaat Şirketinin Taşaronu "Konya-Ereğli-Burgulu Demiryolu İnş.Şrt'nin de taşaronu olan Alman Philipp Holzmann GmbH'ın iki ünlü İnşaat ve Demiryolu yüksek mühendisleri Winkler ve Mavrogordato,Burgulu hattı devam ederken,Burada n sonra devam edecek olan hattın nerden geçebileceğini araştırıyorlardı.1.nci güzergah,Burgulu-Halkapınar-Gülek-Durak-Adana idi.2.ncisi ise,Burgulu-Ulukışla-Çiftehan-Pozantı-Belemedik-Hacıkırı-Bucak-Durak-Yenice idi.İkinci güzergahda sadece 25 km.lik Pozantı-Belemedik-Hacıkırı arası zordu ama diğer geri kalan 81 km.lik güzergah düz idi.1.nci güzergahta ise...15oo m.lik rakımdan çok kısa bir bölümde 300 metreye sonrada 50 metreye düşüyordu.İniş iyiydide, geriye dönüşte buharlı lokomotifin sadece kendini bile çıkarması çok zordu.Toros geçişlerini çok merak eden Padişah Abdülhamid II.ye şirket mühendisleri Winkler,,Mavrogordato,Deutsche Bank yeni genel müdürü Arthur Von Gwinner ve P.Holzmann şirketi başkanı Otto Riesse bir brifing vererek Torosları Belemedik'te 12 adet tünelle Hacıkırı'da ise Osmanlı'nın en uzun ve en yüksek köprüsü ile nasıl geçeceklerini anlattılar.Burada sunumu yapan Osmanlı vatandaşı ve Tarabya 1862 doğumlu Mühendis Nicholas Mavrogordato yapmıştı.Zaten daha sonra Winkler vefat edince Mavrogordato başmühendis olmuştu.Padişah böylece olur icazeti verince,aslında vermesine gerek yoktu zira şirket 1903 yılında Belemedik ve Hacıkırıda tünel ve köprü şantiyelerini kurmuştu bile...Brifing göstermelikti.Almanlar bir an önce Bağdata ve önce petrole,sonrada Hindistan ticaret yollarına kavuşmak istiyorlardı.İnşaat 1905 de tüm hazırlıklardan sonra başladı.1907 da kaba inşaat bitti.1912 de de tüm teknik eksiklikleri tamamlandı.1916 yılında artık rahatlıkla kullanılmaya başlanan köprünün üzerinden Almanların çekilirken kullandıkları ilk özel tren 9 Ekim 1918 de
geçti.Burada ilk geçen Osmanlı idarecisi ise 18 Şubat 1917 de Enver Paşa olmuştur.Burada Taşdurmaz mevkiindeki tünellerin arası Enveriye istasyonu adını taşır.
Varda Köprüsü(Giaurdere Viyadüğü) Hacıkırı ile Alçakgedik denen mevkii arasında Gavurderesi üstündedir.Konya 0 km.kabul edilince viyadük 306.ncı km.de yer almaktadır Kurp.1200 dir.Uzunluğu 222 metredir.Orta ayağın yerden yüksekliği 93 metredir.İki büyük ayak arasındaki kemer genişlikleri 12 şer metredir.Köprünün örgü taşları ve inşaat malzemeleri teleferik sistemi ile taşınmış.Demir,çimento gibi inşaat malzemeleri ise gemilerle Mersin'e oradan da deve kervanları ile Tarsus-Bucak üzerinden Hacıkırı ve Alçakgedik mevkii'ne taşınmıştır..Ayaklar yükseldikten sonra kemer iskeleleri ayakları yere değmeden, burada ilk defa yukarıda çakılmıştır.
Bu güzergahta Varda benzeri köprüler,7 adet tüneller arasında, 2 adet daha Bucak Kelebek arasında yapılmıştır.
Varda köprüsünün/Viyadüğünün iki büyük ayağı doğu-batı istikametinde birbirlerinden sağa ve sola birer metre farkla aynı hizada değildir.bu teknik 1200m.lik kurp/viraj için yapılmıştır.Bağdat Demiryolları güzergahında bundan büyük ve yüksek köprü/viyadük yoktur.
Varda Köprüsü/Viyadükü Kurtuluş savaşı döneminde,Çukurova kurtuluşunda önemli rol oynamış fakat Fransız işgali sırasında Fransızların Pozantı'ya asker ve askeri malzeme taşımaması için Karaisalı Milis Güçleri Komutanı Emin Polat Ağa,köprü ayaklarını tam dinamitle uçuracakken,İşgal sırasında anlaşma üzerine burada görevde bırakılan N.Mavrogordatonun yardımcısı Fransız Mühendis Mösyö Deduval, saatlerce Emin Polat Ağa'ya yalvararak köprünün dinamitlenmesine mani olmuş,Deduval'in gösterdiği Yaramış köprüsü dinamitlenerek Fransız Zırhlı treninin asker ve malzeme ikmali engellenmiştir.
VARDA ismine gelince; köprü inşaatında çalışan iki Türk işçisi, merak etmişler,bu köprü nekadar yüksek diye.Çünkü o ana kadar ülkenin hiçbiryerinde bu kadar büyük ve yüksek köprü görmemişler.Aralarında anlaşmışlar,paydos olunca köprünün üstüne biri,diğeri de aşağıya gidecek,biri yukardan bir kereste parçası atacak ve sayacaklar kaçta yere düşecek..Tamam demişler paydosda dediklerini yapmışlar.Yukardaki bir iskele parçasını aşağıya atmış ve hemen sormuş"Ne oldu Memo? demiş aşağıdaki "Var daha demiş..1.2.3.4.5.6 Ula noldu? demiş o aşağıdan VAR DAHA dedik ya demiş 7.8.9.10.11 Ulan noldu varmadımı demiş "VARDAHA...VARDAAAAA VARDAAAA dedikya demiş..Bağırtıya Almanlar koşmuşlar durumu görmüşler,işçilerde meraklarını anlatmışlar ve bundan sonra Almanlarda bu köprüye VARDA demişler.. Köprüden aşağıya taş atıp (VARDAAAA) deyip artık bizim işçilere gülüyorlarmış..İsmi literatürde daha yeni VARDA olarak TCDD kayıtlarına giren köprünün Alman kayıtlarında GİAURDERE VİADUKT'tür.Yani Gavudere Viyadüğüdür.
Not:Bu kısa bilgi A.Nadir İşisağ'a ait "Belemedik Tarihi" kitabından alınmıştır.
 

Ynt: Adana; Belemedik - Kapıkaya - Varda Köprüsü Gezi Programı (05 Aralık 2010)

organizasyon için teşekkürler tarsus grubu olarak en az 3 araç olarak katılacagız..........
 

Ynt: Adana; Belemedik - Kapıkaya - Varda Köprüsü Gezi Programı (05 Aralık 2010)

Selam tamam hakan bekliyoruz..
 

Ynt: Adana; Belemedik - Kapıkaya - Varda Köprüsü Gezi Programı (05 Aralık 2010)

Merhaba arkadaşlar Allahtan bi mani olmazsa bende katılacağım,
 






Ynt: Adana; Belemedik - Kapıkaya - Varda Köprüsü Gezi Programı (05 Aralık 2010)

bora o taraflarda kötü anılarım var alman köprüsüne yakın bir alabalık çifliği var ataraflara gitmiştim
 

Ynt: Adana; Belemedik - Kapıkaya - Varda Köprüsü Gezi Programı (05 Aralık 2010)

Arkadaslar herkesi bekliyoruz ..kaytarmak yok hep beraberiz balık ciftligini bizde dinlemek isteriz..
 

Ynt: Adana; Belemedik - Kapıkaya - Varda Köprüsü Gezi Programı (05 Aralık 2010)

hamdi bey orayı tavsiye etmiyorum ama başka heryere gelirim sizinle
 



Ynt: Adana; Belemedik - Kapıkaya - Varda Köprüsü Gezi Programı (05 Aralık 2010)

Köprü tarihi konusunda bilgi verilmesi süper olmuş.düşünceniz için teşekkür eder ekip liderimiz Onur K :smiley: gelirse gezide görüşmek dileğiyle :smiley: :smiley:...
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,846
Mesajlar
1,524,208
Kayıtlı Üye Sayımız
166,628
Kaydolan Son Üyemiz
Rigor

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst