Ynt: Acil Yardım Edin Yoksa Defender Elden Gidecek
Arkadaşlar, maalesef motor değişikliği konusunda birbirine zıt türlü türlü söylentiler uçuşmakta, yetkili servis ustaları bile durumdan bihaber, mevzuat konusundaki eksikliğimiz burada da ortaya çıkıyor yazık ki.
Öncelikle belirtmeli ki, araçlara ilişkin her türlü değişiklik vs. vs. "Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmeliği" hükümlerine uygun olması zorunludur. TSE değişikliklerin yönetmelikte belirtilen hususlara göre yapılmasının teknik kontrolü görevini üstlenir. Ve dolayısıyla yönetmeliğimizin ilgili maddesi der ki:
4 - MÜSAADE EDİLEN TADİLATLAR
4.1- Motor değişikliği veya tadilatı
4.1.1-Tip Onayı Belgesine istinaden Uygunluk Belgesiyle tescil işlemi yapılmış olan araçlar üzerinde yapılacak
motor değişikliğinde Ülkemizde yürürlükte olan ilgili yönetmeliklerin güncel seviyelerini sağlayan motorlar kullanılmalıdır.
4.1.2-İmalat Yeterlilik Belgesine istinaden Teknik Belgeyle tescili yapılmış araçlar üzerinde yapılacak motor
değişikliğinde ilgili yönetmeliklerin en az temel seviyesini sağlayan motorlar kullanılmalıdır.
4.1.3-Motor’un gücü vb. genel özelliklerini etkileyecek, parça değişiklikleri, tadilat seti kullanımı veya işlemci
programlarında değişiklik yapılması durumunda, eksoz emisyon ve araç gürültüsünün ilgili yönetmelikler de belirtilen
değerler içinde kaldığı tevsik edilmelidir.
4.1.4-Aracın orijinal tipindeki motor, yenileme işlemi yapılmış olanlar dâhil, kullanıldığı takdirde, bu Ekin madde
4.1.1 ve madde 4.1.2 hükümleri uygulanmaz. Sınırlı tadilat bildirimi ile, proje gerektirmeden değişiklik yapılır.
4.2-Aktarma organları tadilatı ve PTO (Yardımcı güç çıkışı) uygulaması
Farklı sayıda hız kademesi olan dişli kutusu takılması, otomatik vites takılması veya otomatik vitesten düz vitese
dönüştürülmesi gibi aktarma organları tadilatlarında, hız göstergesinin Ek VII madde 1.17’yi, frenlerin madde 1.9’u
ve gürültü seviyesinin madde 1.1’i, ayrıca 97/27/AT Yönetmeliğinde belirtilen tırmanma yeteneğini şartlarının
sağlandığı tevsik edilmelidir.
4.3-Direksiyon sistemleri tadilatı
Mekanik direksiyondan hidrolik direksiyona dönüşüm, direksiyon simidi çapının küçültülmesi gibi direksiyon
sistemleri tadilatında Ek VII madde 1.5’de belirtilen şartları sağladığı tevsik edilmelidir.
4.11-Klima sistemleritadilatı
Klima sistemi ilavesi ile değişen ağırlık ve boyutlar bildirilir. M1 kategorisi için Ek VII madde 1.36 uygunluk aranır.
Yönetmeliğin tamamı: http://www.sanayi.gov.tr/Files/Attachments/OtherFiles/araclarin-imal-tadil-ve-m-1072013160635.pdf
Motor değişikliğini detaylandırırsak:
4.1.3.Motorun gücü vb. genel özelliklerini etkileyecek, parça değişiklikleri, tadilat seti kullanımı veya işlemci programlarında değişiklik yapılması durumunda, egzoz emisyon ve araç gürültüsünün ilgili yönetmelikler de belirtilen değerler içinde kaldığı tevsik edilmelidir.
Orijinal tipinin haricindeki motor değişikliğinde;
- Aracın imal yılı (modeli) esas alınarak aynısı veya daha sonra imal edilen motorlar kullanıldığında ve Motor Mukayese Raporunda benzinli araçlarda %30 dan fazla güç farkı, dizel araçlarda %50 den fazla güç farkı olmadığında, tadil edilen motor için egzoz emisyonu ve araç dış gürültüsünün ilgili yönetmeliklere göre tip onay belgesi veya teknik servis raporu aranmayacaktır.
- Güç farkının yukarıda belirtilen değerlerden daha fazla olması veya aracın imal yılından (modeli) daha önce imal edilen motor kullanılması durumunda ya da yakıt sistemi nin benzinli motordan dizel motora, dizel motordan benzinli motora tadil edildiğinde, tadil edilen motor için;
- Egzoz emisyonu:70/220/AT veya 88/77/AT,
- Araç dış gürültüsü: 70/157/AT veya ECE- R 51,
- Motor gücü: 80/1269/AT,
- Dizel Egzoz Dumanı: 72/306/AT,
Yönetmeliklerine göre tip onay belgesi veya teknik servis raporu aranacaktır.
Proje ekleri: Mukayese raporu, aranıyorsa tip onay belgesi veya teknik servis raporu, Ruhsat aslı veya noter tasdikli sureti, motor faturası (marka, tip, yakıt türü bilgileri olacak)
link: http://www.tse.org.tr/docs/aitm-formlar%C4%B1/aracprojetamim.pdf?sfvrsn=7