O1,O2, M,N, M1,N1,M2,M1G ,N2 vs gibi harflerle tanımlamalar araç tescil belgesinde aracın cinsini gösteren harf,rakam gurubudur.. O1,O2,O3 olarak tanımlanan araç cinsleri romorklardır. Ağırlıklarına göre sınıflandırılır. Bu romorkları çeken araçlar romork çekmeye trafik mevzuatı gereğince uygunsa O1 sınıfı romork çekerken meydana gelen kazada hem araçtan , hem de romorktan dolayı karşı tarafa verilen hasarlar trafik sigortası tarafından karşılanır ( Alkol , eksik belge vs gibi mevzuat aykırı durumlar harici ) , Mevzuata uygun çekici araçların çektiği O2 ve O3 sınıfı romorklar ile karışılan kazada ise küçük bir fark var O2 ve O3 sınıfı romorklar tescile tabii olduğu için bu tip romork katarı ile karışılan kazada çeken aracın tescil belgesi ve çekilen romorkun tescil belgesi ile birlikte kaza raporuna işlenir ve karşı tarafa verilen hasar çeken aracın trafik sigortası tarafından karşılanır ( kaza , hasar ,kusur yönlerinden herkesin bildiği şekilde ) . Kasko konusuna gelince maalesef O1 sınıfı romork , karavan araçların tescil belgesi olmadığından dolayı bunları sigorta şirketi kasko yapmıyor bu konuda bir sıkıntı var. O2 ve O3 sınıfı romorkların tescil belgesi bulunduğundan bu romorkları sigorta şirketleri kasko yapıyor. ( Hasar durumunda mevzuata uygun araçlarla çekilmesi durumunda hasar ödemesinde sorun olmuyor )
Benim nacizane fikrime göre O1 sınıfı tescile tabi olmayan romork , karavanların da münferiden olmasa bile çeken araçla birlikte değerlendirilebileceği bir kasko sistemi düzenlenebilir ve bu konu hallolabilir ancak bildiğim kadarıyla durum bu , O1 sınıf romork , karavanları kasko kapsamına alan sigorta var mı bilmiyorum kasko yaptırabilen olduysa buradan yazabilirse biz de bilgilenmiş oluruz.
Ayrıca bir konuyu daha dile getirmek istiyorum.Her ne kadar O1 belgeli 750 kg altı azami yüklü ağırlığa sahip olan romork ve karavanlar tescile tabi olmasalar da bunların trafiğe çıkarılmaları için TİP onayı belgesi şartı mutlaka getirilmeli. Plansız hesapsız profil , boru , iki tekerle yapılmış bir sürü yük ve tekne taşıyan romorklar trafikte cirit atıyor , son zamanlarda bunlara bir de saçma sapan yapılmış karavanları da ekleyince yollarda bir sürü saatsiz bomba dolaşıyor. Yanlış anlaşılmasın nadiren de içlerinde kaliteli yapılmış olanları da var bunları ayrı değerlendiriyorum ama bir denetim ve uygunluk kriteri olmalı iş çığrından çıkmaya başladı ve artık bir çözüm bulunup konu denetlenmeli , kazalar olup canların yanması beklenmemeli , ama maalesef ülkemizde olan olduktan sonra birileri yaralanıp hatta öldükten sonra alandaki boşluğu görmek adeti var , iş işten geçtikten sonra kamu otoriteleri ancak uyanıyor.