Hukuken yanlış bu ifadeler, yazan arkadaşımız konunun detaylarını bilmediğini düşünüyorum.Adalet Bakanlığı’nca düzenlenen ve 4 Aralık 2024 tarih 32742 Sayılı Resmî Gazetede yayınlanan “Araçların Satış, Devir ve Tescil Hizmetlerinin Yürütülmesi Hakkında Yönetmelik salt O1 Kategorisi Römork Karavanlara değil tüm römork ve hafif römorklar ile engelli taşıtlara yöneliktir.
Noterlerde yaşanan tescil ve satış sorunlarını gidermeyi amaçlayan bu yönetmeliğin işlerlik kazanabilmesi; İçişleri Bakanlığı, Sanayi Bakanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı Yönetmeliklerindeki Kanuna aykırılıkların düzeltilmesiyle mümkündür.
2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nu dayanak göstererek Yönetmelik yayınlayan 6 Bakanlık var.
Araçların Satış, Devir ve Tescil Hizmetlerinin Yürütülmesi Hakkında Yönetmelik Adalet Bakanlığınca 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu dayanak gösterilerek yayınlanmıştır.
Yönetmeliğin 3.Madde b) bendi 26.Fıkrası; Özel amaçlı taşıtları tanımlamaktadır
(Değişik:RG-29/12/2022-32058) Özel Amaçlı Taşıt: Özel amaçla insan veya eşya taşımak için imal edilmiş olan ve itfaiye, ambulans (SC), naklen yayın ve kayıt (radyo, sinema, televizyon), kütüphane, motorlu karavan (SA), tekerlekli sandalye ile binilebilen (SH), römork karavan (SE), seyyar vinçler (SF), özel grup (SG) ve dolly (SJ), zırhlı araç (SB), araştırma, cenaze nakil araçları (SD), mobil numune alma aracı ile bozuk veya hasara uğramış taşıt ve araçları çekmek, taşımak veya kaldırmak gibi özel işlerde kullanılan araçtır. Tanımını yapmıştır.
Peki Karayolları Trafik Kanunu “Özel Amaçlı Taşıt” tanımında “Motorlu Karavan SA ve Römork Karavan SE” Var mı?
YOK! Evet YOK!
Peki Kanunda ne var? Kamp Taşıtı VAR
Peki İçişleri Bakanlığınca yayınlanan Karayolları Trafik Kanunu dayanak gösterilerek gene içişleri Bakanlığınca yayınlanan Karayolları Trafik Yönetmeliğinde durum nedir?
Bu yönetmelikte de Römork Karavan SE YOK.
İçişleri Bakanlığı kendi yönetmeliğinde Motorlu Karavan SA tanımını da KANUNA AYKIRI düzenlemiştir.
Düğme baştan yanlış iliklenince Sanayi Bakanlığı Tip Onay Yönetmeliğini Kanuna Aykırı düzenlemiştir.
Tip Onay Yönetmeliği Kanuna Aykırı düzenlenince Adalet Bakanlığı’da kaçınılmaz olarak Kanuna Aykırı Yönetmelik yayınlamıştır.
2025 Yılında İçişleri Bakanlığı Trafik Yönetmeliğindeki Kanuna aykırılıkları düzelteceğini bildirmiştir.
Sanayi Bakanlığı da buna uygun olarak Yönetmeliğini düzeltmek durumundadır.
Bu düzeltmeler yapılmadan KANUNA UYGUN TESCİL VE RUHSATLANDIRMA YAPILAMAZ.
Merdiven altı üretim yapan firma karavanlarının ARTES sistemine kaydı mümkün olamayacaktır. Vatandaşın endişelendirecek bir durum söz konusu değildir zira 2035 yılına kadar eskisi gibi çeken araç plakası takılı dolaşacaklardır. 10 yıl içinde zaten bunlar çöp olacaktır.
Önümüzdeki süreçte muhtemelen kayıtsız tekneleri kayıt altına alınmasına yönelik yapılan düzenleme benzeri bir düzenleme yapılması da kayıtsız karavanlar için söz konusu olabilir.
Bakanlıkların Bürokratlarınca yapılan açıklamalara göre 2025 yılı başında yayınlanması beklenen yönetmelik değişikleri beklenmelidir.
Son uyarı Tip Onay belgesi karavan üst yapısını belgeleyen bir evrak değildir. Şasenin karayoluna uygunluk belgesidir.
KTK ki durum ile bunun direk alakası yoktur. KTK araçların karayolundaki durumunu düzenler. araçların imalat ve piyasaya sunulması (arzı) farklı bir husustur.
Motorlu Araçların ve Bunlar İçin Tasarlanan Römorklar, Sistemler, Aksamlar ve Ayrı Teknik Ünitelerin imalatı ve güvenliği ile ilgili bir çok mevzuat vardır. Bunlarla durum ilgilidir.
Bir taşıtın KTK ancak trafikteki durumunu düzenler imalattaki hiç bir hususa etkili değildir. Dolayısı ile aykırı bir durum yoktur. 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun çerçevesinde yönetmelikler düzenlenir. AB uyum çerçevesinde AT ile yapılan anayasa hükmünde olan uluslararası anlaşmalar çerçevesinde AB normları (sistemde AT olarak geçer) mutlak uygulanır. Dolayısı ile imalatta AB normu dışında iş yapılamaz.
AB müktesebatı çerçevesinde Tip onay belgesi zaten olmalıdır. Bu çerçevede karavanda kullanılan şase, fren sistemi, torsiyon, aydınlatma vs. hepsi norma uygun olmalıdır. Mesela geri vites lambası E9 normunda olmalıdır. yan aydınlatma E22 olmalıdır. gibi
O1 belgeli karavan zaten olmaz. Olamaz. Bu maalesef hukuki değildi.
Bu nedenle bu konuda insanlar mağdur olmasın mutlaka alınan firmalara müracaat edin.
Tip onay belgesi aracın tamamı için verilir. Olmadığı zaman zaten araç kayda alınamaz. Bu öncede böyledir. Şase nin ayrı uygunluk belgesi vardır. (üst yapı için
AB normlarına uygunluk gerekir. Bu sadece gövdede değil birleşenlerde de aranır.
Şu aşamada tip onay belgesi olmayanın tescil imkanı yoktur. Ayrıca yönetmelikteki, teblliğdeki ve AB normlarındaki tüm şartlar sağlanmalıdır. Bu bir af değildir. Bunu sağlamaları çok zor. Piyasada plakalı olanlarda M1SE olarak plakalandırılmamış durumdadır. İleride bu konuda da çalışma yapılacak bir kısım araç muayeneden geçemeyecektir. Özellikle yerli O2 olarak alan kişiler firmalardan bunu talep etmelidir.
750 kg altı kalmayanlar zaten 10 yıllık süreye tabi olmayacaktır. Yolda tartıldığınızda 750 kg üstü çıkarsanız direk aracın men edilmesi gerekecektir.
Hata bu güne kadar bu işin denetlenmemesidir. Mevzuat asılda geçmişte de aynıdır.