Ynt: 69 Model Tuzla Jeep
febulent' Alıntı:
Tuzla Jeep hakkında araştırma yapıyorum hakkında bilgisi olan mumkünse ayrıntılı paylaşabilirmi bildiklerim :
Willys temmuz 42 de üretim başladı adı cj1a mb de diyorlar ( mb ayrı bir araçmı ? ) sonra cja2 sonra 1952 savaş bitti elde kalan jeeplerden kurtulma çabası turkiyeye bi fabrika açıldı verdi biraderler sene 54 oldu. önce modernizasyon yapılıyor sonrasında jeep ve kamyonet üretiliyor. yapılan araçlar cj 3b deniyor ( bunlar aynı zamanda tuzlamı yoksa tuzla farklı mı ? ) 68 ve 69 yıllarında üretilen jeep lere tuzla deniliyor diye bir bilgiye ulaştım ? seneler 72 olunca darbe oluyor fabrikada üretim yok iyileştirmeler yapılıyor askeriyede olan jeep bakımları falan bildiğimiz kademe oluyor. sonra 90 larda T model isminde jeep üretiliyor ( benim kafam burada karıştı Tuzla bumu ? ) şimdi bi türlü kafamda oyurtamadığım. jeep yapımı abd de başlamış sonra lisansla turkiyeye gelmiş sonrası kronoloji olarak nasıl gitmiş. Tayfun Tufan Ve poyraz modellerinin T modelle ilişkisi nedir ? 95 lerde CJ 3 Prof. Önder Küçükerman'ında başında bulunduğu bir grubun katkılarıyla 1995'lerde modernize edilerek üretiliyor.. Otosan Ford Taunus' ta kullanılan 2.0 litrelik benzinli ve 2.5 litrelik dizel motor kullanılıyor.Ve CJ 3'ün adı artık T MODEL olarak geçiyor. bu bilgide kafamın karıştığı yer ( bu tuzlanın bir üst modeli geliştirilmiş halimidir.)
elimde parça parça hemen hemen aynı senelere ait bilgiler var fakat farklı çıkamadım işin içinden yazar gönderirim amma yanlış bilgide vermek istemem ( birde willys cja1 mb nin ford ve willys şirketince üretildiğini biliyorum amma gelişimin ingiltereden alındığını duydum yazılı kaynak bulamadım jeep ingiliz doğumlumu aslında ? )
1941 yılında Willys üretime çoktan başlamıştı bile.1942 hatalı bilgi.
Cj1a diye bir model yok.İlk ürettiği prototip olan " Willys Quad" dir.İhaleyi kazandıktan sonra üretime ise " MA" ile başlamış ve hemen ardından "MB Slat Grill" ve devamında klasik"MB" ler başlamıştır.
Savaş bitince "Agri Jeep" kısa süre sonra " CJ 2A ve sonrasında "CJ 3A" üretime girmiş olup Kore Harbi başlayıp Amerikan Ordusu tekrar jeep talep edince halihazırda üretimde olan CJ 3A ların askeri versiyonu diyebileceğimiz " M 38" leri yapmıştır.
Türkiye'de açılan fabrika elde kalan jeeplerden kurtulmak için deyildir.Çünki elde kalan jeep hiç olmamıştır.Öyleki ;Willys üç vardiya çalıştığı halde talebi karşılayamadığı için Ford ve Fransa'da Hotckiss firmaları ile anlaşıp onlara da jeep ürettirmiştir.O yıllar dünya genelinde hemen her ülkede yol standartlarının düşük olduğu yıllardır ve Willys yetenekleri ile bu soruna çözüm olmuştur.İşte Türkiye'de bir lisans anlaşmasıyla kurulan ve aslında montaj ünitesi olan "Verdi Ltd Ortaklığı" bu şekilde ortaya çıkmıştır.Türkiye dışında Hindistan( Mahindra adı altında) Japonya( Mitsubishi adı altında) Fransa(Hotckiss adı altında) Brezilya (Rural adı altında, Hollanda(NEKAF) ,İspanya gibi pekçok ülke benzer lisans anlaşmalarıyla jeep üretimi başlatmıştır.
Bir süre sonra sadece montaj yapmakla kalmayıp İstanbul Tuzla'daki bu tesislerde hemen hemen tamamı Türkiye'de yapılan jeepler başlamış(motor blokları,şanzuman gövdeleri vs gibi kısımlar MKE kurumunca dökülmek suretiyle) ancak Anadol üretimi ve Renault,Murat 124 üretimi ile jeep satışları gerileyince Silahlı Kuvvetler elinde de çok sayıda jeep olmasından dolayı Tuzladaki tesisler silahlı kuvvetlerce satın alınıp jeep ağır bakım ünitesine dönüştürülmüştür.
Willys firması " Hurricane" motoru geliştirince daha yüksek bir siluete sahip olan bu motoru sığdırabilmek için halihazırda üretimde olan CJ 3A ların motor kaput yüksekliğini artırmış ve bu modellerede "CJ3B" adını vermiştir.Bu arada Willys fabrikasında motor kaputu ve ön çamurluklar üzerinde bazı dizayn değişikliği çalışmaları başlamış olup hatları daha yuvarlak olan CJ 5 lerin öncüsüleri olan " CJ4" ( tekbir prototip üretilmiştir) "M38E1" vs çalışmalarının ardından bugün Tuzla diye tanımladığımız tür jeeplerin ilk versiyonu olan aynızamanda askeri model olan "M 38 A1" ler üretilmeye başlanmış ve bunların sivil versiyonu da "CJ5" ler olmuştur.Türkiye'de kimi yöre insanı bu modelin Amerikan üretimi olanlarına " Harikan" ve 1960 ların sonlarına doğru büyük kısmı Türkiye'de üretilenlerine ise " Tuzla " adını vermiştir.
T model dediğiniz uzaktan bakıldığında biraz CJ5 CJ6 karışımı gibi görülen ama bu araçlar ile hemen hiç benzerliği olmayan,Tuzla'daki tesislerde tamamen bizim silahlı kuvvetlerin kendince ürettiği bir araçtır.
Son bölüme cevap verecek olursam; jeep İngiliz doğumlu deyil.Tam tersi Landrover savaş sonrası İngiltere de kalan ve tüm yürür aksamı Willys MB olan araç üzerine bir İngiliz'in yaptığı basit bir kaporta ile başlamıştır.