Ynt: 2007 Suzuki Jimny
Arkadaşlar cevaplamış ama ben de bildiğim kadarıyla tekrarlayayım;
- Sürekli dört tekerlekten çekişli araçlarda üç adet diferansiyel bulunur, ön ve arka bildiğimiz anlamda virajlarda dıştaki tekerleğin daha fazla, içtekinin daha az dönmesini sağlayan aksamlardır. Orta diferansiyel ise ön ve arka tekerlekler arasındaki güç farkını koordine eder.
- Orta diferansiyel olmasaydı kuru ve kaygan olmayan zeminlerde dört tekerlekten çekiş kullanımında araçta kasılmalar ve kırılmalar kaçınılmaz olurdu.
- Orta diferansiyelinde kilit mekanizması olmayan araçlar arazide iki tekerlekli araçlardan çok farklı değildir.
- Arka ve ön diferansiyellerde kullanılan kilitlerin farklı modelleri ve tipleri vardır. Ana olarak iki bölüme ayırılabilirler; limited slip (sınırlı kaydırmalı) ve % 100 kilit (tam kilit). Limited slip diferansiyel kilitlerinin farklı oranlıları mevcuttur (30-70 %, 40-60%, ...,vb.). 100 % kilitlerde tam kilitleme yapılır, yani diferansiyel tamamen devre dışı kalır. Elektrik kumandalı, manuel (telli) kumandalı ve şafttan dönüşü aldığında kilitlenen (lock rite) modelleri mevcuttur.
Yeni nesil sürekli dört tekerlekten çekişli araçların orta diferansiyellerinde limited slip kullanımı yaygınlaşıyor, yani dediğiniz gibi 4 tekerlekten birinin patinaja düşmesi halinde araç takılmıyor. Gücün belirli kısmı öne kalanı arkaya paylaştırılıyor.
Araziye girecek araçtaki olmazsa olmaz özellik yukarıda arkadaşlarımızın da ifade ettiği gibi 4L yani ağır dört tekerlekten çekiş dişli grubu. Bu dişliler çekişinizi 2 kattan fazla artırır, hızınızı da o oranda düşürür.
Diferansiyel kilitli araba kullanımında özellikle virajlarda gaz verirken daha cimri olunması gerekiyor (drift yapacaksanız ayrı tabi). Lock Rite tam kilit takılı Jimny ile 2 yıldır şehir içi, şehir dışı ve arazi kullanımında hiçbir şikayetim olmadı, tam turlu dönüş virajlarında biraz ses oluyor ama rahatsız edici değil.
Naçizane bilgiler umarım faydalı olur,
Güvenli sürüşler,
Emniyet kemerinizi takın, taktırın....
Arkadaşlar cevaplamış ama ben de bildiğim kadarıyla tekrarlayayım;
- Sürekli dört tekerlekten çekişli araçlarda üç adet diferansiyel bulunur, ön ve arka bildiğimiz anlamda virajlarda dıştaki tekerleğin daha fazla, içtekinin daha az dönmesini sağlayan aksamlardır. Orta diferansiyel ise ön ve arka tekerlekler arasındaki güç farkını koordine eder.
- Orta diferansiyel olmasaydı kuru ve kaygan olmayan zeminlerde dört tekerlekten çekiş kullanımında araçta kasılmalar ve kırılmalar kaçınılmaz olurdu.
- Orta diferansiyelinde kilit mekanizması olmayan araçlar arazide iki tekerlekli araçlardan çok farklı değildir.
- Arka ve ön diferansiyellerde kullanılan kilitlerin farklı modelleri ve tipleri vardır. Ana olarak iki bölüme ayırılabilirler; limited slip (sınırlı kaydırmalı) ve % 100 kilit (tam kilit). Limited slip diferansiyel kilitlerinin farklı oranlıları mevcuttur (30-70 %, 40-60%, ...,vb.). 100 % kilitlerde tam kilitleme yapılır, yani diferansiyel tamamen devre dışı kalır. Elektrik kumandalı, manuel (telli) kumandalı ve şafttan dönüşü aldığında kilitlenen (lock rite) modelleri mevcuttur.
Yeni nesil sürekli dört tekerlekten çekişli araçların orta diferansiyellerinde limited slip kullanımı yaygınlaşıyor, yani dediğiniz gibi 4 tekerlekten birinin patinaja düşmesi halinde araç takılmıyor. Gücün belirli kısmı öne kalanı arkaya paylaştırılıyor.
Araziye girecek araçtaki olmazsa olmaz özellik yukarıda arkadaşlarımızın da ifade ettiği gibi 4L yani ağır dört tekerlekten çekiş dişli grubu. Bu dişliler çekişinizi 2 kattan fazla artırır, hızınızı da o oranda düşürür.
Diferansiyel kilitli araba kullanımında özellikle virajlarda gaz verirken daha cimri olunması gerekiyor (drift yapacaksanız ayrı tabi). Lock Rite tam kilit takılı Jimny ile 2 yıldır şehir içi, şehir dışı ve arazi kullanımında hiçbir şikayetim olmadı, tam turlu dönüş virajlarında biraz ses oluyor ama rahatsız edici değil.
Naçizane bilgiler umarım faydalı olur,
Güvenli sürüşler,
Emniyet kemerinizi takın, taktırın....