Tekrar herkese selam;
Arkadaşlar sorunum çözüldü sonunda. Bu sorunu yaşayan arkadaşlar mutlaka olacaktır. Arızanın nasıl çözüldüğünü anlatacağım.
Krank sensörü değişimi yapılmadan önce aracım ısınınca hararet hafif yükseldiğinde stop ediyor ve çalışmıyordu.
Üzerinden Sökülen mopar marka orjinal sensörü sökülüp yerine wells marka krank sensörü takıldı. Bu defada stop etme arızası çözüldü ancak, Motor 1 gün bekleyip stop edince, benzinde de lpgde de patlatma yapmaya başladı. Yani soğukken patlatma yapıyordu.
Ankara Şaşmaz sanayide toplam 4-5 tane amerikan araçlara bakan dükkan var, hepsini gezdim. Çok video izledim bu arıza ile alakalı. Her usta ayrı birşey söyledi. Kafanızı çok fazla karıştırmadan, Maddi olarak hırpalanmadan İzlemeniz gereken yolu söylüyorum.
1- Öncelikle aracınızı OBD1 Konnektörü ve beyind bağlantı cihazı olan bir dükkana gitmelisiniz. Ankarada şaşmazda bu cihaz benim araştırmalarıma göre sadece HMC Garage ve Akgün de var. Başka yerde varsada bilmiyorum. 5 defa hızlı şekilde kontak aç kapa yaptığınızda da motor arıza ışığı ile hata kodlarını size veriyor. Diyelim 1 kere motor arıza ışığı yandı söndü 2 saniye bekledi sonra 2 defa 1 sn aralıkla yandı söndü bu 12 demek. 12 kodu arıza tarama başlangıcı demek bunu kahle almayın. Bundan sonra 3 saniye bekleyip bir sonraki hata kodunun ilk rakamı için lamba yanıp sönecek. 2 kere 1 sn aralıkla yandı söndü, 2 sn bekledi 7 defa 1 sn aralıkla yandı söndü bu 27 demek oluyor. Karşılığı ise enjektör hatası. Google a grand cherokee 4.0 zj error codes yazarsanız hata kodu listesi karşınıza çıkacaktır.
2-Cihazla aracınıza bağlandıktan sonra daha önce oluşmuş bütün hataları ustanız silecek. Size tekrar biraz araçla dolaş gel diyecek. Tekrar hata vermişmi, verdiyse hangi hataları verdi diye bakacak.
3- Hem benzin hemde lpg de Stop etme sorununa sebep olan arıza kodları zaten belli. ( 1 krank sensörü, 2 ısı müşürü, 3 Ateşleme bobini, 4 Distribütör kapağı)
4-Eğer cihaz hatalar silindikten sonra bu yazdıklarıma bağlı bir hata veriyorsa o parçaların değişmesi yada onarılması gerekiyor. Benim aracımın verdiği hata krank sensörüydü. Hata kodu 11.
Sonuç; Sıfır takılan krank sensörü arızalı çıktı. Yine aynı marka ve kodlu Wells marka başka bir sensör takıldı, sıcakken stop etme ve soğukken patlatma sorunu çözüldü.
Sensör ile motorun sıcak soğuk ilişkisi nedir diye merak edenler olacaktır. Bu sensörün içerisinde bir elektonik okuyucu ve ısıtıcı var. Eğer sensör arızalı ise motor sıcaklığı yada sıcak havalardan etkileniyor, doğru okuma yapamıyor ve fakir karşımı yada ateşleme sırasını karıştırıp stop etme sorununa sebep oluyor. Eğer sensör sağlam sensör içerisindeki ısıtıcı bozuksa, motor soğukken sensörün montajının yapıldığı yer belli bir ısıya gelene kadar patırdama, patlama yapıyor. O bölge ısındıktan sonra sensörün içerisindeki ısıtıcının yerine motor sıcaklığı ile sensör ısındığından okumayı düzgün yapmaya başlıyor ve patlama kesiliyor. ( Sadece ısıtıcısı bozuk olan krank sensörü 11 hata kodunu vermeyebiliyor.)
Birçok izlediğim videoda sente ayarından, avans ayarından, distribütör kapağından, tevzi makarasından, ateşleme bobininden, buji ve buji kablolarından, boğaz kelebeğinden, yanma odasının manifolta bağlantı noktalarındaki contaların aşınmasından bu arızaların kaynaklanabileceğini söylüyorlar.
*1994 model grand cherokee 4.0 zj araçların krank ve eksantirik dişlisini bağlayan trigeri kayışlı yani esnek değilde, zincirli olduğundan sente atlama durumu kolay kolay olmuyormuş. Kayışlı olsa bile triger değişimlerinden sente ayarı gerekiyormuş. Bu araçlarda gerek yok. Sorununun bu olamaz boşuna kendinizi parçalamayın.
*1994 model grand cherokee 4.0 zj araçlarda distribütör kapağının altında bulunan avans ayar civatası olmaz dedi iyi bir usta. Olsa bile bu araçlarda avans ayarına gerek olmaz, çünkü tevzi makarasının dönüş kontrolünü, ateşleme hız ve kontrolünü krank sensöründen aldığı bilgilere göre beyin ayarlıyor otomatik dedi.
*Distribütör kapağı ve tevzi makarasının 2 tane vidası var içerisi oksitlenmişti. Vidaları söküp, buji kablolarını sökmeden, ince bir zımpara ile zımparalayıp, balata spreyi ile güzelce temizledim, zor bir işlem değil. Kendinizde yapıp arızanız çözülecekmi diye deneyebilirsiniz.
*Ateşleme bobini arızasını aracınız veriyorsa, ateşleme bobinini değiştirmeniz gerekebilir.
*Bujiler eskimiş, ucuna sıvı geldiyse steşleme yapamaz değişmesi gerekebilir.
*Buji kablolarının buji başı ve distribütör kapağına bağlantı yerlerininin içinde gevşeme olabilir. Pense ile hafif sıkarak takabilirsiniz.
*Boğaz kelebeği patlamalardan dolayı aşırı kurum bağlıyor. Düzenli olarak arada komtrol edip temizlemek lazım. Yine balata spreyi ile hava filtresinden buğaz kelebeğinin üstüne bağlanan kalın hortumu sökünce gözle görülür, elle ulaşılabilir bir yerde zaten. Kendinizde direk temizleyebilirsiniz.
Umarım faydalı bi konu olmuştur. Bu arıza saç baş yoldurtur. O noktaya sizde gelmeyin diye uzun uzun anlatmampaylaşmak istedim. İyi forumlar herkese.