Jimny_Mehmet
Kamp III
3 Mart 1924 Devrim Yasaları Kutlu Olsun!
Üç önemli devrim yasasının kabul edildiği 3 Mart 1924’te çıkarılan yasaları, Cumhuriyetimizin kurulmasından hemen sonra aydınlanma devriminin başlangıcı saymak gerekir. Türkiye Büyük Milllet Meclisi’nin 3 Mart 1924′te çıkardığı kanunlar bir “Laiklik üçlemesi“dir.
1- 3 Mart 1924 tarih ve 429 Sayılı: ŞER’İYE VE EVKAF VE ERKANI HARBİYE-İ UMUMİYE VEKALETLERİ’NİN İLGASINA DAİR KANUN
Bu kanunla; Şeriya ve Evkaf Vekaleti (bakanlığı) kaldırılmış, Din İşleri ile Devlet işlerinde ayrıştırılma başlamıştır. Vakıf işleri “Vakiflar Genel Müdürülüğü”ne bırakılmıştır; emperyalizme karşı başlatılan Kurtuluş Savaşı’nın olağanüstü sürecinin TBMM’nin kurulmasının tamamlanmasıyla, Ordunun, erk olarak “devlet yönetimi”nden ayrılması kabul edilmiştir.
2- 3 Mart 1924 tarih ve 430 Sayılı: TEVHİD-İ TEDRİSAT KANUNU
Cumhuriyet’ten önce eğitim kurumları, ağırlıklı olarak ulusal bir nitelik taşımaktan uzaktı. Okullar, birbirine kapalı dikey kuruluşlar halinde, üç ayrı kanalda yapılanmıştı.Bu yapılanma içinde, ilk ve en yaygını, Kur’an öğretimine, Arapça’ya, ezberciliğe dayalı mahalle mektepleri ve medreseler; ikinci olarak yenilikçi Tanzimat okulları, idadîler ve sultanîler; Üçüncü olarak da yabancı dilde öğretim yapan kolejler ve azınlık okulları yer almaktaydı. Bu üç kanalda üç ayrı görüşün, üç ayri yaşam biçiminin, en sonu üç ayrı çağın, “birbiri ile örtüşmez insanı” yetiştirilmekteydi.
Bu eğitim sistemi ile ulusal kültürü güçlendirmek ve ulusal birliği sağlamak olası değildi. Bu yasa ile üç ayrı eğitim sistemi birleştirilmiştir; Birinci kanaldakiler kapatılmış, ikinciler geliştirilmiş, üçüncüler ise Eğitim Bakanlığı’nın denetim ve gözetimine alınmıştır.
“Öğretimin Birleştirilmesi” anlamına gelen Tevhid-i Tedrisat Yasası’nın en önemli sosyal özelliği ise, eğitim sisteminin demokratikleştirilmesi ve eğitim alanında laikliğin eyleme dönüştürülmesidir. Anılan Yasa ile getirilen düzenlemeler laik eğitim yolu açılmıştır. Şer’iye ve Evkaf Vekaleti 439 saylı yasa ile kaldırılmış özel vakıflarca yönetilen tüm medrese ve mektepler Eğitim Bakanlığı’na bağlanmıştır. Şer’iye ve Evkaf Vekaleti’nin kaldırılması ile buradan mekteplere ve medreselere ayrılan vakıflara ait kaynaklar, ulusal eğitim bütçesine geçirilmiştir.
3- 3 Mart 1924 tarih ve 431 Sayılı : HİLAFET’İN İLGASINA VE HANEDANI OSMANİ’NİN TÜRKİYE CUMHURİYETİ MEMALİKİ HARİCİ’NE ÇIKARILMASINA DAİR KANUN
Hilafetin kaldırılması olarak özetlenecek bu kanun ile teokratik devletin simgesi olan hilafet tarihe karışmış, Osmanlı Hanedanları Türkiye Cumhuriyeti sınırları dışına çıkarılmıştır. 3 Mart 1924′te çıkarılan bu kanunlar üçlemesi Türkiye’yi Laikleştiren yasalardır. 3 Mart “Laiklik Üçlemesi” biribirlerini tamamlayan, birbirine domino etkisi yapan bir devinimin birleştirici başlangıcıdır.Laiklik, Türkiye Cumhuriyeti’nin yapı taşıdır. Bu yapı taşının yerinden oynatılması din-mezhep ayrılıklarına; kaldırılması etnik/ırk-soy-sop ayrışmasına ve en sonu Türkiye Cumhuriyeti’nin bölünerek yok oluşuna dönüşecektir.
3 Mart Devrim yasaları günü, büyük Türk Milleti’ne kutlu olsun!
Üç önemli devrim yasasının kabul edildiği 3 Mart 1924’te çıkarılan yasaları, Cumhuriyetimizin kurulmasından hemen sonra aydınlanma devriminin başlangıcı saymak gerekir. Türkiye Büyük Milllet Meclisi’nin 3 Mart 1924′te çıkardığı kanunlar bir “Laiklik üçlemesi“dir.
1- 3 Mart 1924 tarih ve 429 Sayılı: ŞER’İYE VE EVKAF VE ERKANI HARBİYE-İ UMUMİYE VEKALETLERİ’NİN İLGASINA DAİR KANUN
Bu kanunla; Şeriya ve Evkaf Vekaleti (bakanlığı) kaldırılmış, Din İşleri ile Devlet işlerinde ayrıştırılma başlamıştır. Vakıf işleri “Vakiflar Genel Müdürülüğü”ne bırakılmıştır; emperyalizme karşı başlatılan Kurtuluş Savaşı’nın olağanüstü sürecinin TBMM’nin kurulmasının tamamlanmasıyla, Ordunun, erk olarak “devlet yönetimi”nden ayrılması kabul edilmiştir.
2- 3 Mart 1924 tarih ve 430 Sayılı: TEVHİD-İ TEDRİSAT KANUNU
Cumhuriyet’ten önce eğitim kurumları, ağırlıklı olarak ulusal bir nitelik taşımaktan uzaktı. Okullar, birbirine kapalı dikey kuruluşlar halinde, üç ayrı kanalda yapılanmıştı.Bu yapılanma içinde, ilk ve en yaygını, Kur’an öğretimine, Arapça’ya, ezberciliğe dayalı mahalle mektepleri ve medreseler; ikinci olarak yenilikçi Tanzimat okulları, idadîler ve sultanîler; Üçüncü olarak da yabancı dilde öğretim yapan kolejler ve azınlık okulları yer almaktaydı. Bu üç kanalda üç ayrı görüşün, üç ayri yaşam biçiminin, en sonu üç ayrı çağın, “birbiri ile örtüşmez insanı” yetiştirilmekteydi.
Bu eğitim sistemi ile ulusal kültürü güçlendirmek ve ulusal birliği sağlamak olası değildi. Bu yasa ile üç ayrı eğitim sistemi birleştirilmiştir; Birinci kanaldakiler kapatılmış, ikinciler geliştirilmiş, üçüncüler ise Eğitim Bakanlığı’nın denetim ve gözetimine alınmıştır.
“Öğretimin Birleştirilmesi” anlamına gelen Tevhid-i Tedrisat Yasası’nın en önemli sosyal özelliği ise, eğitim sisteminin demokratikleştirilmesi ve eğitim alanında laikliğin eyleme dönüştürülmesidir. Anılan Yasa ile getirilen düzenlemeler laik eğitim yolu açılmıştır. Şer’iye ve Evkaf Vekaleti 439 saylı yasa ile kaldırılmış özel vakıflarca yönetilen tüm medrese ve mektepler Eğitim Bakanlığı’na bağlanmıştır. Şer’iye ve Evkaf Vekaleti’nin kaldırılması ile buradan mekteplere ve medreselere ayrılan vakıflara ait kaynaklar, ulusal eğitim bütçesine geçirilmiştir.
3- 3 Mart 1924 tarih ve 431 Sayılı : HİLAFET’İN İLGASINA VE HANEDANI OSMANİ’NİN TÜRKİYE CUMHURİYETİ MEMALİKİ HARİCİ’NE ÇIKARILMASINA DAİR KANUN
Hilafetin kaldırılması olarak özetlenecek bu kanun ile teokratik devletin simgesi olan hilafet tarihe karışmış, Osmanlı Hanedanları Türkiye Cumhuriyeti sınırları dışına çıkarılmıştır. 3 Mart 1924′te çıkarılan bu kanunlar üçlemesi Türkiye’yi Laikleştiren yasalardır. 3 Mart “Laiklik Üçlemesi” biribirlerini tamamlayan, birbirine domino etkisi yapan bir devinimin birleştirici başlangıcıdır.Laiklik, Türkiye Cumhuriyeti’nin yapı taşıdır. Bu yapı taşının yerinden oynatılması din-mezhep ayrılıklarına; kaldırılması etnik/ırk-soy-sop ayrışmasına ve en sonu Türkiye Cumhuriyeti’nin bölünerek yok oluşuna dönüşecektir.
3 Mart Devrim yasaları günü, büyük Türk Milleti’ne kutlu olsun!