.
Sizden başka konuyu çok okuyan olmadığını tahmin etsem de biraz daha ilave yapayım. Belki bunlardan biri sizin yaşadıklarınıza daha doğru bir cevap olabilirdi ?
Yalpalama sorunu için başka konularda da güvenilir önerilerde bulunan Alman Autoscout24 platformunda;
* Ağır bagajların en altta, ideal olarak aksın hemen yakınına ve hafif bagajların da üst bölmelere kaymayacak veya düşmeyecek şekilde sabitlenerek yerleştirilmesi yanında,
* bisiklet taşıyıcısını römorkun arkasına değil, böyle bir durumda en uygun yer olan çeken aracın tavanında taşınması,
* karavanın ve tüm kombinasyonun yüksüz ve izin verilen toplam ağırlığının normlar içinde ve geçilmemiş olması,
* maksimum çeki demiri yüküne uyulması ve
* karavanın maksimum aks yükünün de aşılmamış olması önerilmekte.
Son üç nokta için açıklama olarak özetle şunlar yazılmış.
Yüksüz ağırlık, karavanın izin verilen toplam ağırlığı ve çekme kapasitesi:
Karavanla yapılacak her yolculuktan önce, araç sahipleri öncelikle römorkun yüksüz ağırlığını kontrol etmelidir. Yükün maksimum ağırlığının karavanın izin verilen toplam ağırlığına göre ayarlanması gerekmekte. Çünkü sadece yanlış istiflenmiş bir yük değil, aynı zamanda çok ağır bir yük de karavanın yalpalamasına neden olmakta.
Ayrıca aracın izin verilen römork yükünün de sorunda rolü bulunuyor. Karavanın yüksüz ağırlığı ve izin verilen toplam ağırlığı, araç tescil belgelerinden öğrenilerek sistemin uygunluğu kontrol edilmeli.
Karavanın ve çeken aracın çeki demiri yükü:
Römorkun kaplan üzerinde duyulan ağırlığı yani çeki demiri yükü ne kadar yüksek olursa, karavanın yuvarlanmasını o kadar önlemektedir.
Ancak römorkun izin verilen maksimum çeki demiri yükü 120 kg ve çeken araç yalnızca 75 kilogramlık bir maksimum değere sahipse, ikinci rakamın gerçek çeki demiri yükü için belirleyici olduğu atlanmamalıdır.. Ayrıca, çeki demiri yükünün römork ağırlığının en az yüzde dördü ve en az 25 kg olması önerilmekte.
Seçilen çeki demiri yükü, aracın izin verilen maksimum çeki demiri yükünden yüksekse, ön tekerlekler zeminle temasını kaybedebilir. Değer 25 kilogramın altındaysa, römorkun arkası yola çok yaklaşmış demektir.
Böylelikle tekelajın yola oturuşu yani sistemin dengesi baştan bozulmakta !
Karavanın maksimum dingil yükü:
Yukarıda yazıldığı gibi, karavanın dengesi için yükün en büyük kısmını römorkun aksının yakınına yerleştirmek önemlidir. Ancak, bu ağırlığın asla izin verilen aks yükünü aşmamasına (!) dikkat edilmelidir. Bu değer araç tescil belgesinden öğrenilebilir.
Aks yükünün hesaplanması:
Aks üzerindeki toplam ağırlığı hesaplamak için basit bir formül kullanılabilir. Bunu yapmak için, yük dahil karavanın ağırlığını alın ve çeki demiri yükünü çıkarın. Ardından değeri römorktaki dingil sayısına bölün. Sonuç, mevcut aks yüküdür. (Bu tam Alman tipi bir yöntem.
)
Sanırım tek dingilli karavanları olan bizler için en kolayı, dolu ve takelaj durumunda sadece karavanı tarttırmak olmalı..
Tabii bu arada tartı istasyonuna bir çikolata vermeyi de ihmal etmemek kazım..