Yaşam Aküsü Seçimi ?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Doğrucu Davut Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 7
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 1,580
Mesajlar
2,133
Tepkime Puanı
2,853
Yer
Kuzey Ren / Almanya
.
Bu başlıkta yaşam akülerimizi seçerken özellikle kapasite açısından nelere dikkat edeceğimizi konuşabiliriz.


Jel ve AGM yani VRLA aküler yeterli döngü sayısıylakaravanların standart aküleri durumundalar. Bunlara son senelerde lityum akü grubundan güvenli LiFePO4 (LFP) aküleri de katıldı.


Jel ve AGM aküler:

Bu aküler arasında aslında önemli bir fark bulunmamakta. (Derin deşarja jel, yüksek akım çekimine de AGM az daha dayanıklı)

* Akülerin kapasiteleri Ah olarak verilse de seçmek amacıyla karşılaştırılırken aslında, kaç saatte tam boşaldıklarını gösteren ayni “C” değerinde olmalarına dikkat etmek gerekiyor. C20 (20 saat) bu karşılaştırmayı yapmak için standart bir değer.

* Doğrudan kapasite karşılaştırması ise akünün Watt değeri ile yapılmakta.

* Bu değerleri bilinmeyen aküler belki benzeri marka aküler ile ayni ağırlıkta olup olmadığına bakılarak da karşılaştırılabilirdi ? Çünkü kabaca ağırlık, yani aküde kullanılan kurşun arttıkça, kapasite de artmakta.
(Bu da benden bir kriter. Forumda eskiler bilir, kulakları çınlasın Atilla motorda subap sesinden kalite kontrolü yapıyordu 😋)

*Kapasiteyle doğrudan ilgili olmasa da diğer bir toplam verimlilik yani kalite kriteri de döngü sayısı olmakta. Akülerde bu sayıyı karşılaştırırken de sayımın IEC 254-1 normuna göre yapılmış olmasına dikkat etmek gerekmekte. Yoksa üretici veya satıcının kendi belirttiği bir sayının ancak kısmen anlamı oluyor.

AGM ve jel aküleri kullanırken %50 den fazla boşalmamasına özen göstermek ve sülfatlaşmalarını önlemek amacıyla da hep dolu tutmak gerekmekte.



LİFePO4 aküler:

Benzer takvim yaşına rağmen (~10 yıl) birkaç misli döngü sayılı ve birkaç misli hafif LiFePO4 aküler ise daha pahalılar. Bu akülerin A sınıfı hücreleri teoride %100 boşaltılabilmekte.

Fakat şu anda piyasada jel ve AGM akülere benzer fiyatla satılan LiFePO4 akülerde kullanılan hücreler, B veya C sınıfı olduklarından, (ki bu fiyata A sınıfı bulmak mümkün değil ) bunların değişken gerçek kapasiteleri ancak test sonucu anlaşılabilmekte. Bu akü veya hücrelerin neredeyse hepsi dünya üretiminin %73’ünü sağlayan Çin’den ithal edilmekteler. Kore için de benzeri durum söz konusu olmalı.

Üretimden %10 yüzdeyle minimal defolu veya beklenenden az kapasiteli çıkan aküler B ve C olarak sınıflandırılmakta. Çin’in elektrikli otomobiller için oldukça fazla akü ürettiğini biliyoruz. Ayrıca ikinci el aküler de bu sınıflardan sayılmaktalar.

Bild.png

Kaynak:
https://www.lithiumbatterytech.com/how-to-distinguish-grade-a-and-grade-b-lifepo4-prismatic-battery-cell/
Bu Çinli hücre ve akü üreticisinin “Blog” sayfasında LiFePO4 akülerle ilgili yararlı bilgiler var.

LiFePO4 hücreleri aslında A sınıfı bile olsalar, fabrika çıkışı aralarındaki farklı direnç ve dolum seviyeleri yüzünden, minimal de olsa gerilim farkı göstermekteler. (LiFePO4 hücrelerin minimal gerilim farklarının, bu farkla orantısız dolum göstereceğini gözardı etmemek lazım) Akü halinde toplanmadan evvel ayni gerilim değerlerine ise beraberce parelel bağlanarak gayet düşük akımla, günler sürebilen bir zaman aralığında doldurularak getirilmeleri gerekmekte. Bu zaman alıcı işlemi özellikle B ve C tipi hücreleri akü şeklinde hızlıca toplayıp ucuza satmak isteyen onlarca küçük Çinli şirketten beklemek gerçekçi değil. Hatta Iç dirençleri mümkün olduğu kadar ayni değerde olan hücreleri kullanmak da en ideali olmakta.

Aslında hücre ithalinden sonra akü toparlanırken de bu işlemi yapmak mümkün. Akü haline getirilmiş hücrelerin ayni gerilime getirilmesi ise daha zorlu olmakta.

Bu işlemin neden yapılması gerektiğini ise aşağıdaki .gif animasyonu açıklamakta.

1687939818314


Görüldüğü üzere en zayıf hücre, toplanmış akünün kullanılabilir kapasitesini belirlemekte.

Bu yüzden az bazı akü toplayıcıları, daha güvenli bir aralıkta uzun müddet çalışabilmesi amacıyla hızlı bir çözüm olarak hücrelerin dolum ve boşaltım yüzdelerini BMS denen akü kontrol sistemiyle daha emin değerlerle, yani arttırarak değiştirmekteler. Tabii bu da akülerin gerçek kullanım kapasitesini azaltmakta.

Bu değişimi yapmayan yahut bu konuda bilgisi olmayan sayısal olarak ağırlıktaki diğer Çinli hücre toplayıcıları da topladıkları azalmış döngü sayılı aküleri aldıkları gibi ihraç etmekteler. Ayni durum sadece hücre ithal edip sonra onları akü olarak toplayıp ülkesinde satanlar için de söz konusu olmakta.

Forumda ise Türkiye de satışta olanların bir tanesinde, akülerin kapasitelerinin dolumda %20, boşaltımda da %20 olmak üzere toplamda %40 kısılmış, diğer birinde ise bu değerin en az %20 civarında olduğu okunmakta.
Tabii hepsinde bu abartılı değerler söz konusu olmayabilir ?

Ne mutlu kapasitem doğru çıktı diyene ! 😊



Şimdi ben bu durum çerçevesinde kendim için nasıl bir seçim düşündüğümü yazayım:

140 Ah Exide marka jel aküm 12 yaşına girdi. Sanırım bu ortalama üzerindeki ömrü için onu her ay iki gün boyu şebekeye bağlamış ve çoğu kez de yarısına kadar bile boşaltmamış olmamın rolü olmalı. Yakınlarda yeni bir akü almam ise kaçınılmaz.

Şimdiki akümde kullanabildiğim 70Ah değeri için, dolumu %10 ve boşaltımı da %20 kısılmış bir 100Ah LiFePO4 akü bile üstelik benzer fiyatla yeterli gelmeli. Satıcı verilerine güvenilmemesi ise kapasite ölçüm külfetini söz konusu yapmakta.

Ben şebeke dolum aletimin ve gerilim bazlı göstergesinin şu andaki aküme ayarlı olması ve karavanımın dolu olarak bile ~3200 kiloyu geçmemesi yüzünden, ağırlığına rağmen yine ayni jel aküyü almayı düşünüyorum. Yoksa arta kalan boşluğu Türkiye’ye gelirken alkolüme zula yeri bile yapardım. 😉

Ayrıca B sınıfı hücrelerden bile ortalama 10 sene boyu yaklaşık 1000 hatta tam olmasa da 1500 döngü sayısı beklenmesininin, benim şimdiki akümün 11 yılda bile Exide’den beklenen 600 tam döngü sayısına ulaşmaması yüzünden rahatlıkla yeteceği ortada.
Yani aslında bu tip aküler benim işimi kolaylıkla görebilirdi.



LiFePO4 akü seçme durumunda:

Bu aküler jel dolum değerleri ile de dolabilmekte. Yeter ki dolum aletinin akü canlandırıcı işlevi ve uzun zaman aralıkları için 14,6 V üzeri gerilim veriyor olmasın. Çok büyük kapasite seçilmedikçe de alternatörü zorlamamaktalar. Dolum güçlendiriciyle, iç dirençleri düşük olduğundan daha çabuk dolarak kullanılmaları hem daha verimli olmakta hem de ayırıcıdan tasarruf ettirmekte. Yani karavanını yeni yapanlar ama özellikle start otomatiği olanlar için çok avantajlı bir akü durumundalar. Zaten dediğim gibi beklenen kalitesinden geri kalan en az 1000-1500 döngü sayısı bile, herkeze tam zamanlı karavan yaşamı haricinde fazlasıyla yeterli olmalı.

Bu cins aküsünün kapasite hesabını YouTube’da yayınlayanlar, bu değeri sadece ~%10-15 kadar az bulduklarından ve yaşları için bir gösterge olabilecek iç dirençlerinin de fazla sapmamış olduğundan bahsetmekte.
Fakat tekrar geri gönderilebilmek amacıyla internet üzerinden satın alınarak kapasite ölçümünün yapılması yahut ayni aküsü olanların tecrübelerine danışılması yerinde olurdu..

Piyasaları oturduğu için marka VRLA aküler için böyle bir ölçüm bence gerekli değil.

LiFePO4 aküler uzunca kullanılmadığı zamanlar ama özellikle kışları olası don durumunda solardan ayrılmalı, ~%50-80 arası dolu bırakılmalı ve üç, dört ayda bir de kontrol edilmeli.



Başı şişen kafası karışanlar için, kıssadan hisse:

B,C sınıfı LiFePO4 aküler, benzer fiyatlı AGM ve jel akülerin yerine alınabilir.
Fakat şatafatlı sunumlarına inanmamak, tam kapasitesini bilmek ve tam zamanlı kullanılmasını beklememek gerekiyor. Gerçek A kalite LiFePO4 aküyü bulup ona yatırım yapabilenler için ise üzerine çözüm olmamalı..

Yahu nedense bu “Ucuz etin yahnisi” deyişi, hep az çok doğru çıkıyor.. 😊


Konuyu sadece verimlilik açısından ve yeni başlayanlar için ayrıntılarını atlayarak özet olarak yazdım. Aslında genel anlamıyla akü seçiminde dikkat edilecek başka noktalar da bulunmakta.
Muhabbeti seven erenler meydane diyelim.. 😋
 
Son düzenleme:

Mesut bey üniversite hocası ders notları gibi yazınız üzerine kimse bir şey yazamıyor :smiley:

Ben biraz eski kafalıyım, mümkünse hiç bir şeyi aküden kullanmama taraftarıyım.

En küçük hatada jel ve agm aküler ölüyor. Sizin B sınıfı dediğiniz Lifepo4 aküler, BMS sayesinde daha dirençli ise denenebilir. 100 AH fiyatlar 12bin TL civarı.

A sınıfı hücre kullandığını varsaydığım 60 AH bu akü, diğer 100AH lere eş olabilir.
Fiyatı 15 bin civarı.


Bu aküyü getiren @Reunion Energy forumda da yazmış, hatta gezenbilir üyelerine indirim de yapmıştı.


Aşağıdaki akü anlık 200 amper verebiliyor, korumaları da var.


Yeterli gunes paneli yaninda bu aküyü kullanıp harici elektrik almayan kullanıcılar da var .
Saç kurutma makinesi, klima, su ısıtıcı demeden akü kendini korumaya alana denk kullandıklarını söylüyorlar.
94 bin TL fiyatı var.
Benim böyle bir aküm olsa, tatili değil, onu düşünürüm :smiley:

@buralpdi arkadaşımızın aldığı, yanlış hatırlamıyorsam telekomdan çıkma ikinci el aküler ile mutlu olduğunu da eklemem gerek.
 
Son düzenleme:

Mesut hocam, akü konusunu güzel özetlemişsiniz.

Bir de LifePo4 aküleri pazarlarken %50'den daha fazla deşarj edilebilir yazılıyor ama derin deşarj da onların da ömrü ciddi derecede kısalıyor. Bu konu nedense es geçiliyor.

1688123805586
 

.
İnternet çağında bilgiye ulaşmak zor olmuyor Teoman bey.
Bu cins aküler için Almanya piyasasında olanlara Türkiye’de rastlamasam da tedarik yerleri ayni olduğundan, kanımca aralarında pek fark beklenmemeli. Yalnız bizdeki az sayı ve eksik veri ulaşımına karşın dışarıda yaptıkları akü kontrollerini YouTube’da yayınlayan çok kimse bulunmakta.

Ben bu bilgiler lşığında yeni bir karavan yapsam, gerçek kullanım kapasitesi olarak benzeri marka VRLA akülerle ayni fiyatta olan B sınıfı LFP akü kullanmaktan da çekinmezdim.
Görülen o ki bu günlerde Türkiye’de fiyatlar oldukça şaşkın.
Umarım Mehmet bey durumu şimşek gibi düzeltir..🤔


Aytaç bey gönderdiğiniz grafik araç bataryaları için ne kadar önemli olsa da biz karavancılar açısından duruma biraz farklı bakılmalı diye düşünüyorum.
Örneğin yaklaşık 10 senelik takvim yaşı olan böyle bir akünün, bu zaman aralığında, diğer en az %95 karavancı gibi senede en fazla 40 gün sayısı ile tam boşaltımda bile toplamda ancak 400 döngü olarak kullanacağı hesaplanabilir. Bu değer ise değil LFP, her özen gösterilen VRLA akünün de başaracağı bir görev olmalı ?
Ağırlıkla yazları solar ile gezdiğimizi, akü kapasitelerimizin onu yormayacak kadar yüksek olduğunu ve ara sıra da şebekeye bağladığımızı düşünürsek, ortalama akü boşaltımımızın ender olarak bile izinli sınırının yarısının üzerine çıktığını, spekülatif de olsa söyleyemez miydik ?
Yani 300 civarı tam döngü bile bizlerin kullanımına fazlasıyla yeterli olmalı ?
 
Son düzenleme:

.
Akü hücrelerinin eşitlenme gereksinimleri, kullanımları boyunca da devam ettiğinden LFP akülerde bu işlemi akü yönetim birimleri (BMS) üzerine almakta.
Yine hücrelerden oluşan AGM ve jel akülerin ise böyle birimleri olmadığından bu işlem ancak onların dolumu esnasında yapılabilmekte.

Karavanın aktif enerji kaynaklarından alternatörün ve jeneratörün böyle dengeleme özellikleri olmadığını biliyoruz . Şebeke dolum aletlerinden ise sadece Victron’da, solar regülatörlerde de Steca ve yine Victron’da böyle bir özelliğe rastladım. Bir de sanırım Türkiye’de satılmayan benim Morning Star aletinde var.
Akü yaşamına etkisi olan bu özellik için aletlerin seçimlerinde prospektlerine bakılması yerinde olurdu.

Akü aslında bir tüketim malzemesi olduğundan kapasitesine, yaşamı boyunca gösterdiği toplam verimlilik açısından bakmak lazım. Verimi etkileyen; dolum-boşalım derinliği, hızı, sayısı ve ortam ısısı gibi etkenler yanında sistemdeki aletlerin işlevleri ve onların bağlantılarının kalitesinin de önemli rolü olduğu atlanmamalı.



Türkiye’de Satılan bazı jel akülerin Markaları, üretim yerleri ve %60 boşaltımda ulaşabildikleri döngü sayıları aşağıda.

Marka/Üretim Yeri/Çevrim Sayısı
Gel Power/Yerli/300
Nova Akü/Çin/300
Orbus/Çin/400
Lextron/Çin/450
Aküsan/Yerli/400
Soytürk/Yerli/300
Volt Akü/Yerli/500
Volan Akü/Çin/450
Yiğit Akü/Yerli/600
Ritar/Çin/500
Vigor/Çin/600
İnci Akü/Yerli/500
Inf /Çin/450
TNL/Çin/300
Motech/Çin/400
Hupai/Çin/400
Fiamm/İspanya/800
Exide(Sonnenschein)/Almanya/1200*
Trojan/ABD/1200
Vision/Çin/400
SBS/Çin/300
Solena/Çin/800

Bu verileri topladığım web sayfasından, bir Türk elektrik mühendisinin tüm aküler üzerine derlediği enfes pratik bilgilere ulaşabilirsiniz.




* Benim Exide şu anda Türkiye’de Almanya’nın tam iki buçuk misline satılmaya çalışılıyor. 😳 Gel de şimdi Türkiye’de fiyatların şaşırmadığını söyle..

1688278528618


1688278673208


Sizi bilmem ama ben buna bir ad koyamıyorum.. 😡
Ama “enflasyon” olmadığı kesin.
 
Son düzenleme:



* Benim Exide şu anda Türkiye’de Almanya’nın tam iki buçuk misline satılmaya çalışılıyor. 😳 Gel de şimdi Türkiye’de fiyatların şaşırmadığını söyle..

Ekli dosyayı görüntüle 642196


Ekli dosyayı görüntüle 642197

Sizi bilmem ama ben buna bir ad koyamıyorum.. 😡
Ama enflasyon olmadığı kesin.
Umarım raf ömrü de çevrim sayısı gibi yüksektir. Bu fiyata satmaları çook uzun zaman alır.
Yarı fiyatına LiFePO4 bulunabilir.
 

Tesadüfen bu video düştü önüme,
jel mi lifepo4 mu derken başka bir alternatif Lithium Titanate Pil

mehmet official on Reels | mehmetoffical09 · Original-Audio

Pil



Söylendiği gibi ömür boyu kullanılacaksa eğer, şu an pahalı bile olsa ileride masrafını hayli hayli amorti eder gibi gözüküyor, bizde bakıldığı zaman sadece (elimizde invertör-mppt şarj gibi aletler mevcut zaten) pil masrafı var.
 

.
Gayet hızlı dolma ve hücrelerinin daha düşük voltaj özellikleri varmış.
Bu ara basında yeni akü türleri gırla gidiyor..
Yaşam akülerimiz için dolum hızı önemli olmasa da hangi fiyatla ne zaman piyasayı ele geçireceği özellikle önemli olmalı ? Tabii başkaları önüne geçmezse..
 
Son düzenleme:

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,459
Mesajlar
1,518,190
Kayıtlı Üye Sayımız
172,114
Kaydolan Son Üyemiz
Ahmetalp0666

Çevrimiçi üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.

SON KONULAR



Geri
Üst