Ynt: Yağışlı Havada Çekme Karavan İle Araç Kullanımı; Tavsiye ve Önerileriniz Nelerdir?
Merhaba..
Karavan tecrübem hiç olmadı, fakat aracın arkasında römork ile tekne taşıma tecrübelerimden yola çıkarak bazı tavsiyelerde bulunabilirim. Zira karavan ile römork üzerinde tekne taşımak hemen hemen aynı şey. Belki az biraz ağırlık farkeder, ama bu çok fazla bir fark yaratmaz.
Römork yani karavanda fren sistemi yoksa gayet zor olduğunu söylemeliyim. Özellikle çekici konumundaki araç, çekmekte olduğu yükten daha hafifse!
Çekici olan araç hafifse (otomobil-küçük jip) :
- Lastikler kesinlikle iyi durumda olmalı. Araç zaten hafif olduğu için güvenilecek ilk yer, yer ile temas eden lastikler olmalı. Yol tutuşu iyi olan ve su tahliye özelliği olan kaliteli lastikler tercih edilmeli.
- Her uzun yolculuk öncesi frenler elden geçirilmeli. Fren balataları bitik olmamalı. Aracın normal yükünden daha fazlası olacağı için fren tertibatı sorunsuz olmalı.
- Yağmurlu havada araç kullanmanın en riskli bölümü, yağmurun ilk başladığı andan sonra geçen 10-15 dakikalık zaman dilimidir. Özellikle çok kullanılan tırtıksız asfaltlarda bu çok daha tehlikeli bi hal alır. Asfalt üzerinde biriken toz, toprak, lastik aşınmalarından dolayı asfalt üzerindeki petrolümsü tabaka ilk yağmurla beraber oldukça kaygan bir hamur oluşturur. Eğer düz yoldaysanız ve görüşünüz iyiyse hızınızı trafiği tehlikeye düşürmeyecek şekilde düşürerek yolunuza devam edebilirsiniz. Bu sürüş esnasında ani gaz verme ya da ani gaz kesme gibi hareketlerden kaçınılmalıdır. Ani fren zaten asla tercihimiz olmamalı, yavaşlamamız gerektiğinde ayağımızı gazdan çekip, sağ ayağımız frene hafifçe basarak vites küçültmeliyiz. Her vites küçültülttüğümüzde ayağımızı debriyajdan yavaşça ve kontrollü bir şekilde çekmeliyiz. Özellikle arkadan itişli araçlarda vites küçültüp debriyajdan ayağı ani çekmek, yağmurlu havalarda el frenini çekmekle aynı etkiyi yaratır. Özellikle yokuş aşağı inerken yokuşun başında vitesi küçülterek inmek en akıllıca davranış olacaktır.
Yağmurun ilk başladığı dakikalarsa ve siz dik bir yokuş inmek üzereyseniz, en sağlıklısı müsait bir yerde aracı sağa çekip 5-10 dakika beklemektir. Asfalt üzerinde oluşan kaygan tabakanın yıkanıp asfaltın sadece sulu normal bir hale gelmesi ortalama olarak normal bir yağmurda 5-10 dakika sürer. Yokuş çıkışlarda da, özellikle önden çekişli bir araç kullanılıyorsa aynı şekilde o ilk 5-10 dakika yola devam etmenizi tavsiye etmem. Arkadaki karavan aracın arkasına ekstra fazla bir ağırlık oluşturduğundan aracın ön lastiklerindeki ağırlık baskısı azalmış olacaktır. Bu sebeple de patinaja uygun bir asfaltta, yokuş yukarı çıkmak oldukça zor olacak ve tehlike oluşturacaktır.
Yokuş çıkarken uygun vitesle yokuşa başlayıp, aynı vitesle yokuşu bitirmek faydanıza olacaktır. Zira yokuşun ortasında hızlanmak ya da düşük vitese geçmek için debriyaja basarak vites değiştirmek için yapacağınız hamle esnasında araç hızını iyice kaybedecektir. Vites değişiminden sonra gaza bastığınız ilk anda aracın patinaja düşme olasılığı artacaktır. Çünkü zaten ağır olan aracın yükünü kaldırmanız için fazla gaz vermeniz gerekecektir. Hem yokuş yukarı, hem ıslak bir asfaltta, arkasında ağır bir yükü olan araca vites değiştikten sonra ister istemez biraz fazla gaz vermek, %90 patinaja sebep olacaktır.
Yağmurlu havada yokuş inerken dikkat edilmesi gereken diğer bir husus, direksiyon hakimiyetidir. Keskin dönüşler oldukça yavaş dönülmelidir. Zira hızını almış bir karavan-römork, viraja girdiğiniz, aracı yavaşlattığınız anda aracın arkasını dönüş yönünüze göre itebilir ve yoldan çıkarabilir. Frene basarak dönmektense, inişin başladığı andan itibaren düşük viteste inerek inişi ve dönüşleri tamamlamak en sağlıklısıdır.
Örneğin sola doğru dönen bir viraja girdiniz. Oldu da aracın arkasındaki karavan ya da römork aracın arkasını yolun sağına doğru kaydırmaya başladı. Dolayısıyla aracın burnu iyice sola dönmeye başlayacaktır. Hafifçe gaza basıp direksiyonu tam aksi yönde çevirmek büyük oranda aracın istikametini düzeltmenize yardımcı olacaktır.
Araç hangi yöne dönmeye başlarsa, aksi yönde direksiyon çevirmek ve çok hafif gaz vermek bu gibi durumlarda yapılacak en doğru hamledir.
Karavan ya da römork lastiklerinin de iyi olması çok önemlidir. Hava basınçları eşit olmalıdır. Oransız hava basıncı, karavanın ve doğal olarak aracın istikametine olumsuz bir mukavemet oluşturacaktır.
Gerçi çoğu bildiğimiz hususlardır, fakat yine de paylaşmak istedim.
Kazasız belasız güzel seyahatler dileği ile.