Selamlar herkese. Ben de bu OVERDRIVE konusunda bildiklerimi yazayım;
Eski otomatik şanzımanlarda olan bir durum diye biliyorum (4 ileri olanlarda)
Aracınızda motorunuzun devri ne olursa olsun, tüm viteslerde o andaki devir hep motorun çıkış devrinden düşüktür. Bir vites hariç; o da en üst vitestir. Yani (dişli oranlarını falan hesaba katmadan kabaca)basitçe örneklemek gerekirse;
Motor 1000rpm iken
1.vites : 100rpm
2.vites : 500rpm
3.vites : 900rpm
4.vites : 1200rpm
vb gibi düşünün. Sayılara oranlara takılmayın, uydurdum. Bu örnekte tek önemli nokta şu ; görüldüğü gibi tüm viteslerin çıkışları, tork ön planda tutularak motor devrinden dahadüşük bir değerde. sadece en üst 4. vites, motorun devrinden daha yüksek devirde bir rpm oranına sahip.
İşte bu OVERDRIVE OFF tuşuna basıldığında aracınızda şanzımanındaki en üst (daha doğrusu motorun RPM inden daha yüksek dönen) sonuncu vites iptal edilmiş oluyor.
Aslında araca ilave bir güç sağlamıyor. Sağlıyor ama ilave bir güç değil aslında. Var olan gücün artık en üst viteste tork tan hıza doğru kaymış olması durumunu iptal edip, sizin için en üst vitesi iptal ediveriyor. Yani sadece dişli kutusunda en son 4.vitesi iptal edip, motorun halihazırda üretmiş olduğu devir/dakika cinsinden gücün, rpm olarak kaybolmasını önleyip, sizi yavaşlatıp, asla motorun devrinden daha yüksek bir devirde tekerlek çevirmemenizi sağlayıp, ilave birazcık tork veriyor o kadar,
Bu söylediklerim 4 ileri otomatik vitesler için geçerli. 5 veya 3 ileri otomatiklerde bu tuş var mı bilmiyorum. Ben de 4 ileri otomatik vites kullanıcısı olduğum için bi ara merak edip araştırmıştım. Çok doğru düzgün anlatamadım ama ulaştığım bilgiler bu şekildeydi.
Bununla birlikte bir de POWER tuşu var ki , o da bildiğim kadarıyla; basıldığında/aktif edildiğinde konsolda ışığı yanan, ve vites değişim oranlarının devir sayılarını değiştirip, otomatik şanzımanın daha yüksek devirlerde vites büyütmesini sağlayan bir donanım.
Her iki tuşun/sistemin de daha yeni nesil ve güçlü motor/şanzımanlarda artık kullanıldığını sanmıyorum. Daha çok sınırlı güç üretebilen motor şanzıman kombinasyonlarında var olan tuş/tuşlar diye biliyorum ben bunları.