Ynt: Vespa PX200 Nasıl Bir Motordur ?
Burada Vespa konusunun açılmış olduğunu görünce son derece mutlu oldum. Erhan Bey başlatmış konuyu, kendisine teşekkürler
Vespanın 4 vitesli olan PX 200 modelinden bahsederek, nasıldır diye sormuşsunuz. Ben PX 200ü değil ama COSA 200 ü kullandım.
1994 Yılında ilk motosiklet almaya karar verdiğim zaman çok düşündüm. Nasıl bir motosiklet almalıyım diye. O zaman bankada müdür yardımcısı idim, çevremizde motosiklet kullanan kişi sayısı çok az veya yoktu. Ben motosikletimle bankanın kapısında inip parkettiğimde müşterilerimiz ne düşünecek gibi yersiz bir kaygıyla modele karar vermek için 2 yıl kadar düşündüm, araştırdım
. Bu arada 21 milyona alacağım Vespa nın da fiyatı 70 milyona çıkmıştı. Ama Vespa 200 de karar kılmıştım.
Cosa 200 ile PX 200 çok benzerdir. Gözle görülen farkları;
-PX200 de tüm motorlardaki gibi ön ve arka frenlere ayrı ayrı kumanda edilir. Halbuki Cosa 200 de sağ ayağınızın altında kalan bir pedal vardır bu pedala bastığınızda hem ön hem de arka tekerleği orantılı bir şekilde sıkarak motoru durdurur veya yavaşlatır. Viraj dönerken ve yatmış durumdayken bile fren yapıp yavaşlayabiliyorum. Bunu büyük motosikletimle yapamam
-Görünümde çok ufak tefek farklar vardır, gömme sinyaller vs gibi basit şeyler.
-Cosa 200 de elektronik jikle vardır, PX 200 de elle kumandalı jikle kolu.
-Bir de hatırladığım kadarı ile PX 200 ün selesinin altı kask koyulması için uygun değildir. Sele altı Cosa da depodur kask veya bir eşya koyabilirsiniz.
1994 Yılında sıfır km deki Vespa Cosa yı satın aldım ve 1997 yılına kadar sorunsuz bir şekilde kullandım. 43000 Km bu Vespa ile gezdikten sonra sattım. Satmadan önce İğneadaya gittim, Bolu ya gittim.
Her yaz mevsiminde hergün akşam bankadan çıkar (87 km) Silivri ye yazlığa, sabah ta uyanıp Silivri den bankaya (87 km) gitgeller yaptım. Yani hergün 170-180 Km.
Aradan yıllar geçti, 4-5 büyük tekerlekli motosiklet kullandım. En sonunda bir Transalp im vardı ve çalındı. Bu olay bankadan emekli olup, artık hergün işe gidiş geliş telaşımın bittiği bir döneme rastladı.
Transalp çalınınca moralim bozuldu kasko sigortası bana bedelini ödedi ama ben bu defa çok pahalı bir motosiklet almak istemedim. Gittim 1994 yılındaki Vespa Cosa nın aynısından bir tane daha aldım
Çünkü memnundum, bu ikinci Cosa 200 ü alalı 5 yıl oldu, çok memnun bir şekilde kullanmaktayım.
1994 Yılından beri öyle servis yedekparça vs konularında sıkıntı HİÇ yaşamadım. O kadar çok servisi, ustası var ve donanımı ve motorunu açması rektifiye yapması o kadar basit ki ben teknikten anlamam, kendim tamirle uğraşmam, ama rektifiye yani sıfır motor yapmak isteseniz parçaları ile birlikte maliyeti 500 TL dir. Ve motorun içinin çok basit olduğunu söylüyorlar
Yedek lastiği olan, elektronik ateşlemesi olan, elektronik jiklesi olan zamanının modellerine göre tahmin edilemeyecek kadar ileri teknolojisi olan bir motosiklettir ve sağlamdır.
Sizlere aşağıda bazı tecrübeli başka Vespa Cosa sürücülerinin görüşlerini aktarayım, bu yazıları forumlarda okudum benim yazdığım şeyler değil ama beğendiğim için sakladım, bakın neler diyorlar ;
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Bir Vespa kullanıcısının kaleminde bir forum alıntısı (bir yazışma olmuş onun cevabı)
--Öncelikle güzel mektubunuz için teşekkür ederim sizin gibi tecrübeli bir motorcunun Cosa ` dan bahsetmesi ne güzel, genç arkadaşlar sanırım pek Cosa` yı tanımazlar ki ben de 45 yaşında bir kişiyim.
bazen genç arkadaşların yav BMV `den başka ABS kullanan motor mu yok mu diye yazdıklarını görünce kendi kendime gülümsüyordum ama sizin de COSA dediğinizi hele bunu ikinci hayatınıza dair bir düşe çevirdiğinizi okuyunca COSA `dan genç arkadaşlara bilgi vermek zorunda hissettim kendimi,
Vespa Cosanın en büyük özelliği fren sistemidir, dünyada bir çok motosiklette bulunmayan bir fren sistemine sahiptir.
1-Hidrolik fren sistemi vardır.
2-Ayak frenine bastığınız anda hem arka hemde ön teker frenler, fakat bu frenleme öyle dengelenmiştir ki, hiç bir zaman kayma sorunu yaşamazsınız, Çünki frenleme dağılımı arka ve önde farklıdır.
3-COSA`da PX ve diğerlerinde olduğu gibi vibrasyon yoktur.
4-Oldukça güçlüdür, 2 kişi size dilediğiniz yere çıkarır ve taşır,selesi oldukça geniştir rahat biniş ve sürüş sağlar
5-En son modeli 1994 olmasına rağmen bütün COSA lar hala ilk gün ki gibi ter temiz ve pırıl pırıldır, Çünkü COSA sahipleri ayrıcalıklı bir motorsiklete sahip olduklarını bilirler, ve onunla özdeşip onu korurlar....
* * * * * * Başka bir Vespa Cosa binicisinin dilinden, forum alıntısıdır,
-Yıllardır vespa kullanMış birisi olarak (cosa 200 ) şunları söylemek isterim..
bi kere bu motorun bir kişiliği bir karakteri var..
hiç bi zaman değerini kaybetmez. yeterki iyi bak motora..
2 zamanlıdır ancak karbüraör sisteminde otomatik benzin vanası.. otomatik jikle ve otomatik yağ karışımı sistemleri ile yıllar önce üretilmiş olmasına rağmen yüksek performans ve rahatlık sağlar.. vites sistemi çok sağlamdır.. motoru hor kullanmadığın sürece hiç bir problem vermez.. otomatik marşlıdır.. fren sistemi şu anda bile bi çok motorda olmayan bir sistemdir.. ayak pedalı ile frene bastığınızda hidrolik fren sistemi %25 ön %75 arka freni sıkar.. çok net bir duruş sağlar ..tekerlek patladığında değiştirmek işi biliosan 10 dakkanı alır.. yokda 25-30 dakkada değiştirebilirsin tekeri.. uzun yola müsait bir motordur (ege ve karadeniz turu yaptım) tek dikkat etmen gereken uzun yolda 45 dakka 1 saatte bir motoru bir gölgede 10 dakka dinlendirmektir..ama bunun yanında sorun çıkarmaması da bir avantaj olmalı..
yani vespa yıllar önce uçak üretimiyle başladığı ve burdaki tekniğini motorsiklete vermiş bir çok motor için ilham kaynağı olmuş.. yılalr geçsene asla vazgeçilmez olacak ve kullanıcısının her yerde özel yapacak bir motordur..
kabul edilemez tek şey vespayı diğer motorlar ile kıyaslamak olur..
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Yorumlar yukarıdaki gibi
İşte böyle, ayrıca o kadar çok ustası var ki hangisini beğenirseniz ona gidin
Recep Usta-Apdullah Usta-Kadir Bey ve oğlu-Mustafa Çakırca ve Oğlu ve daha da var hepsini tanımıyorum tabi ki.
Parçaya gelince Tünel de çok uzun yıllardır parça satan gerekirse getirten bir mağaza da var. Fuat Bey sahibi Davut Bey de yardımcısı. İstanbul içi dışı çalışırlar. Gerekecek olursa İtalya ile de bağlantıları var.
Vespa dan bahsedince çenem açıldı, ben artık işlerim gereği çok ihtiyaç duymadığım ve eski yıllarddkine oranla çok km yapmadığım için geçenlerde satılığa çıkarmıştım, sonra vazgeçtim.
Söylemeyi unuttum. 1994 Yılındaki ilk Vespa mı BMW F 650 alırken satmıştım, hem ben eşim sonradan çok üzüldük, şehiriçindeki pratikliğinden dolayı çok işimizi görüyordu, ikimiz binip Migrosa gider 3 adet migros poşeti ile haftalık alışverimizi yaparak Vespa yükler ve eve dönerdik. Etraftan bizi 3 torbayla 2 kişi o küçük motora binerken görenler durur seyrederler, şaşırırlardı
Bu 1994 teki Vespamla Rumelihisarı' nda
Bu da 1994 Vespamla İğneadaya gittiğimde;
Bu da şu an kullanmakta olduğum 1993 model Vespa Cosa,
Bahsettiğim gibi Vespa PX200 ile Cosa200 arasındaki en hayati fark Cosa nın fren sisteminin otomobilde olduğu gibi tek pedalla iki tekerleği birlikte ve koordineli olarak sıkmasıdır.
Herkese kazasız ve keyifli sürüşler, rüzgarsız ve yağışsız günler dilerim.