Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan SERKANEFE Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 30
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 39,437

SERKANEFE

Zirve
Mesajlar
1,291
Tepkime Puanı
31
Yer
Aydın
Dizel motorlu araçlarda uzun yol yapıldıktan sonra stop etmeden önce aracı belli bir süre çalışır vaziyette tutmak doğrumudur, doğruysa yararları nelerdir, neden böyle yapılır, bilgilendirebilirseniz sevinirim, teşekkürler.
 

Etiketler
Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

Bilindigi uzere pek cok aracta 1500 d/d sonrasinda turbo devreye girer ve motora yuksek basincli hava ufler. Devir arttikca da basinc artar. Motorda biriken turbo basincinin dusmesi icin birbucuk iki dakika kadar motoru rolantide calistirdiktan araci stop etmek gerekir. Aksi takdirde biriken yuksek basincli hava zaman icinde turbo sistemine ciddi zarar verebilir.
Yani durum sadece turbo dizeller icin degil turbolu motorlar icin gecerlidir.
 

Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

1.5-2 dk sabretmek zor olsa da en az 30sn oyalanmanın bir yolunu bulurum genelde. Genelde bu durum şöförün değil de diğer yolcuların sabrını taşırır.
 

Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak



" Turbo araçları çalıştırmak kadar stop etmekte büyük önem arz eder. Tıpkı ilk çalıştırmada motorun gaz verilmeden ısıtılması gerektiği gibi stop edilirkende en az 30 saniye gaz verilmeden çalıştırılması gerekir. Bunun nedeni motor çalışırken turbo türbinlerini birbirine bağlayan milin yağlanmasıdır. Kontağı kapattığınızda motor durur buna bağlı olarak yağlama da durur. Ancak turbo yağsız olarak bir süre daha dönmeye devam eder. Bu durum turboda büyük zararlar açabilir. O yüzden motoru stop etmeden önce rölantide bir süre çalıştırarak turbo türbinlerinin normal devrine inmesi beklenmelidir. "
 

Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

Bilgi ve konu için teşekkürler,yararlı bir bölüm olmuş.Merak ettiğim ve nedenini bilmeden yapılması gerektiğini duyduğum için uyguladığım bir durum idi.Bundan sonra herhalde hiç boşvermeden yaparım.
 



Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

mdr' Alıntı:
" Turbo araçları çalıştırmak kadar stop etmekte büyük önem arz eder. Tıpkı ilk çalıştırmada motorun gaz verilmeden ısıtılması gerektiği gibi stop edilirkende en az 30 saniye gaz verilmeden çalıştırılması gerekir. Bunun nedeni motor çalışırken turbo türbinlerini birbirine bağlayan milin yağlanmasıdır. Kontağı kapattığınızda motor durur buna bağlı olarak yağlama da durur. Ancak turbo yağsız olarak bir süre daha dönmeye devam eder. Bu durum turboda büyük zararlar açabilir. O yüzden motoru stop etmeden önce rölantide bir süre çalıştırarak turbo türbinlerinin normal devrine inmesi beklenmelidir. "
ismail beye katılıyorum bizim aracımız içinde sevis aynısını söylemişti turbonun devrinin 2500 devir sonrası ancak 45 saniyede olagan sevyesine gelebileceği bu yüzden yüksek devir sonrası minimum 45 sn beklemek gerektiği söylenmişiti
 

Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

Dizel motorlu araçlarda uzun yol yapıldıktan sonra stop etmeden önce aracı belli bir süre çalışır vaziyette tutmak doğrumudur,

bunu eskiden 302 otobüs şöförleri nereden ögrendilerse uygularlar dı .otobüs mola verir ne hikmetse stop etmezler 20 dakika calışır bırakırlardı..

>> 302 otobüs'ler atmosferik motorlu idi..süperşarz ,turbo ,vs. gibi donanıma sahip degillerdi..

>>90 derece hararete sahip motorlarda yaklaşık 4000 devirde ..4 bar yag basıncı olur buda iliğinin kemiğinin yaglanması anlamına gelir..

>>1000 devir altı 800<>900 devirlerde 1 bar altı yag basıncı olur..buda her yeri adam gibi yaglanmıyor demektir..bana göre luzumsuz yere rolantide motor çalıştırılmasının anlamını bende çözemedim..mesela.. :smiley:

>>>soğuk motor..rolantide 4-5 bar basar yagı .. ;) ısınınca normale döner.. :smiley:
 

Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

oguz1134' Alıntı:
Dizel motorlu araçlarda uzun yol yapıldıktan sonra stop etmeden önce aracı belli bir süre çalışır vaziyette tutmak doğrumudur,

bunu eskiden 302 otobüs şöförleri nereden ögrendilerse uygularlar dı .otobüs mola verir ne hikmetse stop etmezler 20 dakika calışır bırakırlardı..

>> 302 otobüs'ler atmosferik motorlu idi..süperşarz ,turbo ,vs. gibi donanıma sahip degillerdi..

>>90 derece hararete sahip motorlarda yaklaşık 4000 devirde ..4 bar yag basıncı olur buda iliğinin kemiğinin yaglanması anlamına gelir..

>>1000 devir altı 800<>900 devirlerde 1 bar altı yag basıncı olur..buda her yeri adam gibi yaglanmıyor demektir..bana göre luzumsuz yere rolantide motor çalıştırılmasının anlamını bende çözemedim..mesela.. :smiley:

>>>soğuk motor..rolantide 4-5 bar basar yagı .. ;) ısınınca normale döner.. :smiley:
tam ismini bilmiyorum ama araçların yağlama tekniği ılak sıçratma olması lazım turbo milide motor 3000 devir yaparken milde 10-12 bin devir yapmaktadır ve rulmanlı bir şaft üzerinde dönmektedir bunu yağlamak ve sogutmak içinde motor blok içerisinde yağ şıçratmaktadır motoru ani stop edince çok yüksek devirde olan turbo mili yağlanamaz ve yağsız sekilde duranakadar dönmeye devam eder devemlı kullanımda metal defalarca asırı ısı ve sürtünmeye maruz kalacagı için uzun dönemde sorun çıkarabilir
örn 2004 yılına kadar ki opel vectra larda turbo yağ kontrol sensörü vardı (turbolu modellerde) yağlanma yeterli degil ise aracı turboya geçirmez ve ayrıca milin hemen uzerinde bulunan kotrollü salımlı bir minik küvet sayesinde motoru ani stop etseniz bile 1 dakika boyunca kotrollü olarak bu haznedeki yagı mile bosaltırdı böylece sorun olmazdı ayrıca motor calısınca bu depo sıçratma sayesinde devamlı dolu kalırdı bu sensör ve yağ salım kabı arızası halinde turbo çalışmaz ve sorun olmaktan cıkardı ama yeni nesil araçlarda böyle birsey yok o yüzden 1 dk çalıştırmanın faydası var
 

Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

>motor 3000 devir yaparken milde 10-12 bin devir yapmaktadır ve rulmanlı bir şaft

turboya yoldan geldiğinizde gece karanlıkta bakın mangal kömürü koru gibi kırmızı bir ateş parcası görürsünüz..o sıcaklıkta efsafını bozmadan calışabilecek rulman daha içad edilemedi ..rulman cam gibi sert bir celik tir.. kor olursa köfte yumuşklgında demire döner derim..

sarı,pirinc,kızıl diye bildigimiz sülaleden bir metal olan fosfor bronz burclara sahiptir turbolar..

ıhı marka usa.,garett marka ingiliz turbolarıdır..bunlar üst sınıf araclarda cıkar ve 10<>20saniye yag gelmedi diye bozulmazlar

>>kkk alman turbosudur passatta tranporterde vs de cıkar 50 bini görmeden dagılanı coktur..tamir takımı falan olmaz komplesini yeni almanız gerekir..

turbonun ufacık orta yerine bazısına soğutma amacı ile su da giren modelleri vardır genelde yag hem sogutur hemde yaglar..

genelde servis cok para alıyor sanayide bizim dayı oğlu var ben ona gidiyorumla başlayan muhabbetler sonunda araclara yanlış ve kalıtesiz yag konulması sonuçunda bunlar yaşanır..yaglar genel olarak 2 ye ayrılır sentetik yaglar ve sentetik olmayan petrolden üretilen..Hypoy yada hipoloid gibi isimlendirilirler..

netiçede arac 1960 modelde olsa üzerinde turbo var ise ona tam sentetik yag koymak şarttır..30 numara acık yag koy gitsin le an ca sanayıı ye gider..

bir önnekde turbosuz aractan veriyim..2000 senelerinde mitsubishi carısma 1.8 gdı motorlu araclar geldi direk piston üzerine işeyen enjektörlere sahip bir motor..şimdilerde vw tsi diye üretiyor..bu motorda sibob ayarını yag basıncı ile kendi yapıyor..araclar 10<>15 bin km sonra servise düştüler..yag degişecek servişler merkezi aradı ne koyalım dediler o yetkilide 10/40 koyun gitsin dedi.. ;D...sonrası hepsinin sibobları pistona kafa attı hepsini piston pimi egildi..garantiden alayı yapıldı tabi ..şimdi birine sorsan o araclar kanser motoru verimli degil yaramaz der..mercedes %37 mitsubishide hisse sahibi..yani patron..hollandadaki fabrıkada mercedes kalitesinde üretilen bu araca benim ülkem insanı yaramaz dandik damgasını basmış durumda.. :smiley:
 

Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

netiçede arac 1960 modelde olsa üzerinde turbo var ise ona tam sentetik yag koymak şarttır..30 numara acık yag koy gitsin le an ca sanayıı ye gider..

toyota servisleri turbolu araçlara diğer araçlara koydukları yağın aynısını koyuyor, 10w-40, yarı sentetik. benim dizel yaris 85 bin km'de, şimdiye kadar sorun çıkarmadı.
 



Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

oguz1134' Alıntı:
>motor 3000 devir yaparken milde 10-12 bin devir yapmaktadır ve rulmanlı bir şaft

turboya yoldan geldiğinizde gece karanlıkta bakın mangal kömürü koru gibi kırmızı bir ateş parcası görürsünüz..o sıcaklıkta efsafını bozmadan calışabilecek rulman daha içad edilemedi ..rulman cam gibi sert bir celik tir.. kor olursa köfte yumuşklgında demire döner derim..

sarı,pirinc,kızıl diye bildigimiz sülaleden bir metal olan fosfor bronz burclara sahiptir turbolar..

ıhı marka usa.,garett marka ingiliz turbolarıdır..bunlar üst sınıf araclarda cıkar ve 10<>20saniye yag gelmedi diye bozulmazlar

>>kkk alman turbosudur passatta tranporterde vs de cıkar 50 bini görmeden dagılanı coktur..tamir takımı falan olmaz komplesini yeni almanız gerekir..

turbonun ufacık orta yerine bazısına soğutma amacı ile su da giren modelleri vardır genelde yag hem sogutur hemde yaglar..

genelde servis cok para alıyor sanayide bizim dayı oğlu var ben ona gidiyorumla başlayan muhabbetler sonunda araclara yanlış ve kalıtesiz yag konulması sonuçunda bunlar yaşanır..yaglar genel olarak 2 ye ayrılır sentetik yaglar ve sentetik olmayan petrolden üretilen..Hypoy yada hipoloid gibi isimlendirilirler..

netiçede arac 1960 modelde olsa üzerinde turbo var ise ona tam sentetik yag koymak şarttır..30 numara acık yag koy gitsin le an ca sanayıı ye gider..

bir önnekde turbosuz aractan veriyim..2000 senelerinde mitsubishi carısma 1.8 gdı motorlu araclar geldi direk piston üzerine işeyen enjektörlere sahip bir motor..şimdilerde vw tsi diye üretiyor..bu motorda sibob ayarını yag basıncı ile kendi yapıyor..araclar 10<>15 bin km sonra servise düştüler..yag degişecek servişler merkezi aradı ne koyalım dediler o yetkilide 10/40 koyun gitsin dedi.. ;D...sonrası hepsinin sibobları pistona kafa attı hepsini piston pimi egildi..garantiden alayı yapıldı tabi ..şimdi birine sorsan o araclar kanser motoru verimli degil yaramaz der..mercedes %37 mitsubishide hisse sahibi..yani patron..hollandadaki fabrıkada mercedes kalitesinde üretilen bu araca benim ülkem insanı yaramaz dandik damgasını basmış durumda.. :smiley:
sayın oguz bey ben turbo mili rulmanı demirdir çeliktir diye birsey yazmadım siz beni yanlış anlamıssınız ben sadece bilgiyi paylaştım
 

Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

olayı turba noktasında bilmiyorum ama 1.3 multijet torbalu raçta kullamdım benim billdigim multijet araçlardada gecerli olan dizel raçlarda rorantide motorun sıcaklık veya hararettin düşürülmesi amacıyla çalıştırılmasıdır bebzinli araçlarda rorntite hararet yüksrlirken mazotlularda hararet yükselmemektedir
 

Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

sayın gakko , aracın bir süre daha rölantide çalıştırılıp stop ettirilmesi tamamı ile turbo palleri ile ilgilidir , aniden yüksek devirde stop edip yağlanma eksikliği sebebi ile turbo pallerinin kırılmaması içindir. 30 saniye civarı rahatlıkla yeterli diye biliyorum , dizel-benzinli farketmez olay turbo ile ilgilidir. Onno usta bu konuyu auto show'da 2-3 defa dile getirdi.
saygılar
 

Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

sadece 30 saniye yetiyor mu ? Ben en minumum 1 dkka uzun yol yaptıysam bi kaç dakika bekletiyorum aracı birde mesela 50 km gibi yolculuk ettik diyelim, bu durumda da herzaman biraz bekletmemiz mi gerekiyor aracı acaba ?
 

Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

Beyler uzun yol kisa yol fark etmez sicak soguk pek fark etmez. Araci stop etmeden onceki cevirdiginiz devir onemlidir. Turbo her halikarda doner. sadece yuke bindiginde siz hissedersiniz. Turboda iki tane pervane vardir. biri eksoz tarafinda digeri temiz hava girişinde eksoz çiktigi surece o pervane donecek haliyle milden oteki pervanede ortadaki yatak sorunlu bolge. Bir stt ile multijet ayni devirlere sahip degildir.
Bİzim dizel araçlarimizda 30 sn yeterli tam gaz rampa çikip stop etmedikce ama benzinli oynanmiş motorlarda 5 dakkaya kadar çikar.

Benim araç 30 sn ayarli kendiliginden stop ediyor aracini turbosunu seven turbotimer taktirir. 65 dolardan başlar. fiyatlar
 



Ynt: Uzun Yoldan Sonra Dizel Motoru Belli Bir Süre Çalıştırmak

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=turbo+timer&_sacat=See-All-Categories

Çok gelişmiş modelleri vardir. ECU den çok bilgi çekebilirsiniz. Basinci açabilirsiniz. 0/100 voltaş paraya kuvvet bende sadece gorevini yapiyor. el fireni çekildiginde tabiki.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,815
Mesajlar
1,523,898
Kayıtlı Üye Sayımız
166,614
Kaydolan Son Üyemiz
gamini22

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst