Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu
tugsan75' Alıntı:
Merhaba Arkadaşlar,lastik rotasyonu kadar mantıksız birşey yoktur,sebebine gelince kısa ve öz;Diyelimki önler arkalara göre daha fazla aşındı(hani fantazi ya)bu arada öyle bir durum olabilmesi için sürekli patinaj çekmeniz lazım,neyse;O lastikleri aldınız ve aracınızın arkasına taktınız(çok akıllı ustalar tavsiye etti ya)peki soruyorum,madem önde sorun yaratacağını düşündüğünüz lastiği arkaya taktınız,bu aracın arka tarafını yolda ne tutacak ??? ve aracın arkası tutunamadığı için bir bakmışsınız ki yanınıza gelmiş,ne yapacaksınız. ??? Aracın aktarma durumuna göre,önlerin arkaya veya arkaların önlere takılması gibi çok ama çok tehlikeli uygulamalar hala günümüzde yapılmakda,bunlar bilinçsiz ve eğitimsiz kişilerin(bakın usta bile demiyorum çünkü olamazlar)akılları sıra müşteriyi düşünüp uydurdukları saçmasapan hareketler.
Bu belirttiğim durumlara birde fren olayını ekleyeyim,aracınızdaki lastiklerin dengesizliği yüzünden frene bastığınızda,araç yere ne şekilde basacak yani eşit basabilecekmi bir düşünün.Sonra son sözler vardır ya;Bastım durmadı abi. ;D
Arkadaşlar;bunlar şehir efsanesi,lastiğin 4 tanesi birden deyişir ve hazır yeri gelmişken söyleyeyim,bütün lastikler AYNI DESEN(bakın marka demedim)olmalıdır.Bu iş çocuk oyuncağı deyil,aracınızın yolla bağlantısı lastikdir dolayısıyla en önemli ve dikkat edilmesi gereken konuların başında lastik gelir.Günümüzde en ufak lastik basıncının bile önemli olduğu,lastik üreticileri tarafından vurgulanırken,bizler lastik deyişimi konusunda çok daha dikkatli olmamız gerekiyor.
Saygılarımla.
Tuğsan,haklısın ama ne zaman biliyomusun (4x4 ler için) önler atıyorum 4mm ye düşmüş,arkalar ise 6,5-7 mm ye düşmüş.E artık geçmiş olsun,geç kalınmış demektir.Bu durumda çokta anlamı kalmıyor.
Rotasyonun mantığı,işte bahsettiğimiz geçmiş olsunlara kalmadan zamanında yaparak,lastiklerden hem max süre hemde max verimlilikte faydalanma ilkesi...
Yine senin mesajından direk 4x4 ler için (iki çekerleri karıştırmıyalım baya bi uzar ve kafalar karışır ;D,bu bakımdan iki çekerler daha avantajlıdır,hani iki lastik takmak durumlarındada neyse,uzamasın ;D )
Baştan alıyım; (4x4 ler için )
1-Lastiklerin belli diş derinlik farkları oluşmadan rotasyona sokulması dediğim gibi,gerek max süre ve gerekse seyir güvenliği için olmalı ve faydalıdır.
2-Önlerin arkalardan daha hızlı aşınması normal koşular altında oluşabilecek durumlardır. (fren ve yönlendirme,yani direksiyonu her çevirdiğimizde lastiğe normal ileri yöndeki sürtünme kuvveti dışında birde sağa -sola dönmesi için ekstra sürtünme kuvveti biner.)
3-Evet haklısın,referanslar dışında farklar oluşmuş ise lastiklerde,seyir güvenliği için 2 değil 4 lastik değiştirmek şart.(zaten belli bi süra sonra,aracın çekiş sisteminde sıkıntılar çıkma olasılığı var )
İşte burda amaç,bu hale gelmeden max verimlilik ilkesi...
Ama dediğin gibi,lastiklerden ikisi artık bitme noktasındaysa olmaz,sakat yani...
4-Fren konusuna gelince,diş derinliklerinin fren etkisi ise şöyle;
Zamana bağlı ömür parametresini karıştırmadan direk diş derinliğinden yola çıkarak,
Lastiğin diş derinliğinin fren etkisi sadece ıslak yol koşullarında belirliyicidir.Kuruda diş derinliğinin önemi pek yoktur.Diş derinliği açısından yaklaşıyorum,karışmasın sadece diş derinliği.
Yani tüm yapının zamana karşı yorgunluğu kısmını karıştırmayın.
5-Son parargafında ise,kesinlikle haklısın;
Özellikle 4x4 lerde değişim 2 değil,4 olmalıdır.Ve yine dediğin gibi dört lastiğinde bırakın markayı,aynı model olması şart.Havaya eklemek istediğim 1-2 şey daha var.
Belli aralıklarla rot-balans ayarlarını kontrolü.
Umarım,anlaşılır şekilde yazabilmişimdir.
