Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan freebird Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 27
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 10,773

freebird

Kamp I
Mesajlar
175
Tepkime Puanı
1
Yer
İZMİR
Arkadaşlar,

0 km aldığım aracımla(G.V Diesel) ilk 10.000km yi tamamladım,merak ettiğim sürekli 4x4 lerde de lastik rotasyonuna (çapraz olarak değil ,önler ve arkalar karşılıklı olarak ihtiyaç olup olmadığı ,gerekli ise zaman aralıkları , tekrarları v.s.) "zaruri veya sadece tavsiye " gerekçesiyle birlikte öğrenmek istiyorum,konuyla ilgili tecrübe sahibi olanların bilgisini rica ediyorum..sanırım mevzunun 0 km araçla direk ilgilisi olsa da her yeni lastik alımında ve değişiminde de karşılaşılacak bir konu.
 

Etiketler
Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

Lastik rotasyonu, genelde ekonomik sebeplerden dolayı yapılır. Yani lastiklerden daha uzun süre faydalanmak için.
Ama asıl olan lastik araca ilk önce nasıl takılmış ise , o şekilde devam edip ömrünü tamamlaması esastır. Aracın maksimum derecede dengeli sürüşü için aynı aksta başlayan lastik o aksta bitirilmelidir. Bu bilgi BMW AG nin el kitabında yazıyor ;)
 

Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

En fazla 35-40000 km de lastikleri komple değiştiren bir kullanıcı olarak konunun ekonomik tarafıyla değil de teknik, performans ve sürüş güvenliği tarafıyla ilgileniyorum,çünkü bir araçta yolda veya yoldışı kullanımda ihmale gelmeyecek şeylerin en başında lastik konusunun geldiğini düşünüyorum...bu açıdan sormuştum...ben de özellikle sürekli 4 çekerlerde rotasyonun pek mantıklı olduğu görüşünde değilim fakat yine de fikir almak istedim ,tşkler
 

Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

Sürüş güvenliğinin maksimum seviyede olması için rotasyon yapılmamalı. Rot balans ayarıda bu şekilde pürüzsüz olur. Lastikler aynı aksta aşınmalı ve bitmeli. Demek ki rotasyon yapmanıza gerek yok :smiley:
Kazasız sürüşler.
 

Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

Ben de ön tekerleklerin çapraz olarak değiştirilerek arka tekerleklerin yerine konabileceğini okumuştum, kaynağı arıyorum fakat bulamadım henüz.
 



Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

teriosun kitapçığı rotasyon yapın diyor...yalnız istepneyi sol öne, sol önü sağ arkaya, sağ arkayı sağ öne, sağ önü solarkaya gibi bir sırası var...sırayı belki karıştırmış olabilirim ama istepnenin sol öne takıldığından yüzde yüz eminim...kafama takılan da bu....hiç aşınmamış lastiği neden sol öne ...arkalardan başlatsa daha mantıklı olmazmı...verdiği şematik rotasyonun mantığı ne olabilir sizce...
 

Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

Merhaba Arkadaşlar,lastik rotasyonu kadar mantıksız birşey yoktur,sebebine gelince kısa ve öz;Diyelimki önler arkalara göre daha fazla aşındı(hani fantazi ya)bu arada öyle bir durum olabilmesi için sürekli patinaj çekmeniz lazım,neyse;O lastikleri aldınız ve aracınızın arkasına taktınız(çok akıllı ustalar tavsiye etti ya)peki soruyorum,madem önde sorun yaratacağını düşündüğünüz lastiği arkaya taktınız,bu aracın arka tarafını yolda ne tutacak ??? ve aracın arkası tutunamadığı için bir bakmışsınız ki yanınıza gelmiş,ne yapacaksınız. ??? Aracın aktarma durumuna göre,önlerin arkaya veya arkaların önlere takılması gibi çok ama çok tehlikeli uygulamalar hala günümüzde yapılmakda,bunlar bilinçsiz ve eğitimsiz kişilerin(bakın usta bile demiyorum çünkü olamazlar)akılları sıra müşteriyi düşünüp uydurdukları saçmasapan hareketler.

Bu belirttiğim durumlara birde fren olayını ekleyeyim,aracınızdaki lastiklerin dengesizliği yüzünden frene bastığınızda,araç yere ne şekilde basacak yani eşit basabilecekmi bir düşünün.Sonra son sözler vardır ya;Bastım durmadı abi. ;D

Arkadaşlar;bunlar şehir efsanesi,lastiğin 4 tanesi birden deyişir ve hazır yeri gelmişken söyleyeyim,bütün lastikler AYNI DESEN(bakın marka demedim)olmalıdır.Bu iş çocuk oyuncağı deyil,aracınızın yolla bağlantısı lastikdir dolayısıyla en önemli ve dikkat edilmesi gereken konuların başında lastik gelir.Günümüzde en ufak lastik basıncının bile önemli olduğu,lastik üreticileri tarafından vurgulanırken,bizler lastik deyişimi konusunda çok daha dikkatli olmamız gerekiyor.

Saygılarımla.
 

Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

Tuğsan,
haklısın... Ama,

Bu rotasyonu yapmadığımızı düşün. Ortalama 30 35000 km 4 lastiği kullandığımızı düşün...

4x4 olsun, 4x2 olsun.... Ön arka ciddi farklı aşınıyor....

Ne yani, önler berbat, arkalar iyimi gezelim.... Veya tam tersi....

Her 10000 de bir ön arka rotasyonu yaparsak, hem bi 5000 km kadar kazanırız, ki bu bence önemli değil...
Hemde ön arka lastikleri hemen hemen aynı aşınmışlıkta kullanırız.... Bence bu daha güvenliki, önemli....

Aşınmışlık, eskilik v.s kadar "dört lastiğin aynı olması da" önemli, bu senin söylevin....

20 25 000 dört lastik yenileyebilsek, haklısın....
 

Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

tugsan75' Alıntı:
Merhaba Arkadaşlar,lastik rotasyonu kadar mantıksız birşey yoktur,sebebine gelince kısa ve öz;Diyelimki önler arkalara göre daha fazla aşındı(hani fantazi ya)bu arada öyle bir durum olabilmesi için sürekli patinaj çekmeniz lazım,neyse;O lastikleri aldınız ve aracınızın arkasına taktınız(çok akıllı ustalar tavsiye etti ya)peki soruyorum,madem önde sorun yaratacağını düşündüğünüz lastiği arkaya taktınız,bu aracın arka tarafını yolda ne tutacak ??? ve aracın arkası tutunamadığı için bir bakmışsınız ki yanınıza gelmiş,ne yapacaksınız. ??? Aracın aktarma durumuna göre,önlerin arkaya veya arkaların önlere takılması gibi çok ama çok tehlikeli uygulamalar hala günümüzde yapılmakda,bunlar bilinçsiz ve eğitimsiz kişilerin(bakın usta bile demiyorum çünkü olamazlar)akılları sıra müşteriyi düşünüp uydurdukları saçmasapan hareketler.

Bu belirttiğim durumlara birde fren olayını ekleyeyim,aracınızdaki lastiklerin dengesizliği yüzünden frene bastığınızda,araç yere ne şekilde basacak yani eşit basabilecekmi bir düşünün.Sonra son sözler vardır ya;Bastım durmadı abi. ;D

Arkadaşlar;bunlar şehir efsanesi,lastiğin 4 tanesi birden deyişir ve hazır yeri gelmişken söyleyeyim,bütün lastikler AYNI DESEN(bakın marka demedim)olmalıdır.Bu iş çocuk oyuncağı deyil,aracınızın yolla bağlantısı lastikdir dolayısıyla en önemli ve dikkat edilmesi gereken konuların başında lastik gelir.Günümüzde en ufak lastik basıncının bile önemli olduğu,lastik üreticileri tarafından vurgulanırken,bizler lastik deyişimi konusunda çok daha dikkatli olmamız gerekiyor.

Saygılarımla.


iyide bunu öneren koskoca daihatsu . bir anlamda toyota. belki bmw gibi yüksek sürat arabalarında haklısınız. ancak diyelim araç 40 bin de iken lastiğin biri yarıldı...istepneyi takmak isteseniz fark 40 binkm olacak. aksi halde dört lastik birden mi alacaksınız. rotasyon yapılmış araçta bu fark 10 bin km olacaktır...
 

Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

cheg' Alıntı:
teriosun kitapçığı rotasyon yapın diyor...yalnız istepneyi sol öne, sol önü sağ arkaya, sağ arkayı sağ öne, sağ önü solarkaya gibi bir sırası var...sırayı belki karıştırmış olabilirim ama istepnenin sol öne takıldığından yüzde yüz eminim...kafama takılan da bu....hiç aşınmamış lastiği neden sol öne ...arkalardan başlatsa daha mantıklı olmazmı...verdiği şematik rotasyonun mantığı ne olabilir sizce...

Burdan başlıyalım :smiley:

İlk kural,bu rotasyonu araç üreticisinin önerilerine sadık kalarak yapmakta fayda var.
Bu 5 lastikli rotasyonda stepne nin sol öne önerildiği gibi sağ önede önerildiği araçlar var.
Ama bu araç için,üretici sol ön diyorsa sol ön olsun derim bende.
Zaten ben ne yazıkki,stepnenin rotasyona sokulmasını pek istemiyorum.Haa ama bunun bir sebebide var tabiki,oda,stepne lastiğinde ekonomik ömründen faydalanma ilkesi...

Bütün bunların dışında,gelelim rotasyona.Burada lastiğin cinsi önemli.Yani yönlü yada yönsüz olması ve önden çekişli,arkadan itişli,4*4 diye gidiyor.
Bunlarda tercihli ve geçerli diye kendi içine ayrılıyor.Burda keselim kafalar karışmasın. :D
Genellikle,ön lastikler arka lastiklere göre daha hızlı ve fazla aşınır(fren ve yönlendirme yüzünden),aracın önden yada arkadan çekişli olması önemli değil (AMG ler,M5,M6,911 gibi spor arkadan tahrikliler hariç ;D)

Gelelim 4x4 e ki konumuzda bu;
Bu tip araçlarda rotasyon;

a)Lastikler yönsüz ise,çapraz (sol ön sağ arkaya------- sağ ön sol arkaya şeklinde)
Burdaki amaç,hem lastiklerin ekonomik ömründen max sürede faydalanmak,hemde olası kamber ayarları yüzünden lastiğin tüm yüzeyinin doğru şekilde aşınması,yani eşit aşınma.
Biliyosunuz,kamber açılarına bağlı olarak,lastiğin içten yada dıştan orantısız şekilde aşınması söz konusu.Bu özellikle yüksek performanslı spor araçlarda baya bi var. (Mersolar, M5 ler v.s)
b) Lastikler yönlü ise,direk ön-arka şeklinde.

Herhalde,kabaca mantığını anlatabilmişimdir,umarım :smiley:
 



Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

tugsan75' Alıntı:
Merhaba Arkadaşlar,lastik rotasyonu kadar mantıksız birşey yoktur,sebebine gelince kısa ve öz;Diyelimki önler arkalara göre daha fazla aşındı(hani fantazi ya)bu arada öyle bir durum olabilmesi için sürekli patinaj çekmeniz lazım,neyse;O lastikleri aldınız ve aracınızın arkasına taktınız(çok akıllı ustalar tavsiye etti ya)peki soruyorum,madem önde sorun yaratacağını düşündüğünüz lastiği arkaya taktınız,bu aracın arka tarafını yolda ne tutacak ??? ve aracın arkası tutunamadığı için bir bakmışsınız ki yanınıza gelmiş,ne yapacaksınız. ??? Aracın aktarma durumuna göre,önlerin arkaya veya arkaların önlere takılması gibi çok ama çok tehlikeli uygulamalar hala günümüzde yapılmakda,bunlar bilinçsiz ve eğitimsiz kişilerin(bakın usta bile demiyorum çünkü olamazlar)akılları sıra müşteriyi düşünüp uydurdukları saçmasapan hareketler.

Bu belirttiğim durumlara birde fren olayını ekleyeyim,aracınızdaki lastiklerin dengesizliği yüzünden frene bastığınızda,araç yere ne şekilde basacak yani eşit basabilecekmi bir düşünün.Sonra son sözler vardır ya;Bastım durmadı abi. ;D

Arkadaşlar;bunlar şehir efsanesi,lastiğin 4 tanesi birden deyişir ve hazır yeri gelmişken söyleyeyim,bütün lastikler AYNI DESEN(bakın marka demedim)olmalıdır.Bu iş çocuk oyuncağı deyil,aracınızın yolla bağlantısı lastikdir dolayısıyla en önemli ve dikkat edilmesi gereken konuların başında lastik gelir.Günümüzde en ufak lastik basıncının bile önemli olduğu,lastik üreticileri tarafından vurgulanırken,bizler lastik deyişimi konusunda çok daha dikkatli olmamız gerekiyor.

Saygılarımla.

Tuğsan,haklısın ama ne zaman biliyomusun (4x4 ler için) önler atıyorum 4mm ye düşmüş,arkalar ise 6,5-7 mm ye düşmüş.E artık geçmiş olsun,geç kalınmış demektir.Bu durumda çokta anlamı kalmıyor.
Rotasyonun mantığı,işte bahsettiğimiz geçmiş olsunlara kalmadan zamanında yaparak,lastiklerden hem max süre hemde max verimlilikte faydalanma ilkesi...

Yine senin mesajından direk 4x4 ler için (iki çekerleri karıştırmıyalım baya bi uzar ve kafalar karışır ;D,bu bakımdan iki çekerler daha avantajlıdır,hani iki lastik takmak durumlarındada neyse,uzamasın ;D )

Baştan alıyım; (4x4 ler için )

1-Lastiklerin belli diş derinlik farkları oluşmadan rotasyona sokulması dediğim gibi,gerek max süre ve gerekse seyir güvenliği için olmalı ve faydalıdır.
2-Önlerin arkalardan daha hızlı aşınması normal koşular altında oluşabilecek durumlardır. (fren ve yönlendirme,yani direksiyonu her çevirdiğimizde lastiğe normal ileri yöndeki sürtünme kuvveti dışında birde sağa -sola dönmesi için ekstra sürtünme kuvveti biner.)
3-Evet haklısın,referanslar dışında farklar oluşmuş ise lastiklerde,seyir güvenliği için 2 değil 4 lastik değiştirmek şart.(zaten belli bi süra sonra,aracın çekiş sisteminde sıkıntılar çıkma olasılığı var )
İşte burda amaç,bu hale gelmeden max verimlilik ilkesi...
Ama dediğin gibi,lastiklerden ikisi artık bitme noktasındaysa olmaz,sakat yani...
4-Fren konusuna gelince,diş derinliklerinin fren etkisi ise şöyle;
Zamana bağlı ömür parametresini karıştırmadan direk diş derinliğinden yola çıkarak,
Lastiğin diş derinliğinin fren etkisi sadece ıslak yol koşullarında belirliyicidir.Kuruda diş derinliğinin önemi pek yoktur.Diş derinliği açısından yaklaşıyorum,karışmasın sadece diş derinliği.
Yani tüm yapının zamana karşı yorgunluğu kısmını karıştırmayın.
5-Son parargafında ise,kesinlikle haklısın;
Özellikle 4x4 lerde değişim 2 değil,4 olmalıdır.Ve yine dediğin gibi dört lastiğinde bırakın markayı,aynı model olması şart.Havaya eklemek istediğim 1-2 şey daha var.
Belli aralıklarla rot-balans ayarlarını kontrolü.

Umarım,anlaşılır şekilde yazabilmişimdir. :smiley:
 

Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

cheg' Alıntı:
iyide bunu öneren koskoca daihatsu . bir anlamda toyota. belki bmw gibi yüksek sürat arabalarında haklısınız. ancak diyelim araç 40 bin de iken lastiğin biri yarıldı...istepneyi takmak isteseniz fark 40 binkm olacak. aksi halde dört lastik birden mi alacaksınız. rotasyon yapılmış araçta bu fark 10 bin km olacaktır...

Uf uf,böyle atıyorum 1000 tane senaryo oluşturulabilir.
Bu yüzden,bir senaryo üzerinden,bütün farklı durumlarda aynı çözüm mantığıda doğru değil.
Yani, farklı durumda,farklı çözümler meselesi. :smiley:


Böyle işin içinden çıkamazsınız söyliyim :D
 

Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

ya bizde işin mantığını kavramaya çalışıyoruz...her zaman seni bulamayabiliriz... o zaman şu durumda rotasyon yap diyorsun...yapalımmı?
 

Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

Sürekli 4x4 olan Lada Niva'nın kılavuzunda da rotasyondan bahsediliyor, tavsiye ediliyor...

Lakin rotasyondan daha önemlisi; 4 lastiğin de aynı marka, aynı ebat, aynı desen olması sanırım...

Bu arada sürekli 4x4 araçlarda (Niva gibi) rotasyonun "şart" olduğunu düşünmüyorum, yaparsan daha iyi olabilir ama yapmazsan ölümcül bir hata yapmış olmazsın...

Bizim araçta yedek lastiği diğer 3 lastikten yaklaşık 30 bin Km sonra arkaya taktık ve yola devam... yani arada 30 bim KM'lik aşınma farkı var ama aynı lastik aynı desen... lastikler ömrünü yada dişlerini bitirmediği (yasal-teknik sınıra kadar) sürece sorun yok...
 

Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

cheg' Alıntı:
ya bizde işin mantığını kavramaya çalışıyoruz...her zaman seni bulamayabiliriz... o zaman şu durumda rotasyon yap diyorsun...yapalımmı?

Yok,bi aksilik olmazsa ben buralardayım :smiley:
Konuya dönersek;
Evet,geç kalınmadığı sürece rotasyon, yukarda yazdığım sebeplerden ötürü gerekli ve faydalı bir işlem.
Geç kalınmış ise,pek bi anlamı kalmıyor,ama geç kalınmamış ise tabiki yapın. ;)
 



Ynt: Sürekli 4x4 lerde Lastik Rotasyonu

NİVA69' Alıntı:
Sürekli 4x4 olan Lada Niva'nın kılavuzunda da rotasyonsdan bahsediliyor, tavsiye ediliyor...

Lakin rotasyondan daha önemlisi; 4 lastiğin de aynı marka, aynı ebat, aynı desen olması sanırım...

Bu arada sürekli 4x4 araçlarda (Niva gibi) rotasyonun "şart" olduğunu düşünmüyorum, bizim araçta yedek lastiği diğer 3 lastikten yaklaşık 30 bin Km sonra arkaya taktık ve yola devam... yani arada 30 bim KM'lik aşınma farkı var ama aynı lastik aynı desen... lastikler ömrünü yada dişlerini bitirmediği (yasal-teknik sınıra kadar) sürece sorun yok...

Yok yok,öyle düşünmeyin lütfen.
Araç ne olursa olsun,iki çeker,dört çeker,hiç farketmez rotasyon zamınında yapılırsa dediğim sebeplerden ötürü gerekli ve faydalı.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,875
Mesajlar
1,524,921
Kayıtlı Üye Sayımız
166,661
Kaydolan Son Üyemiz
Necmierdan

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst