Sadece Alternatör Şarjı Ile Yaşam

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan utkuts Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 22
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 5,530
adeta ikinci bir evliya çelebi olan sayın doğrucu davut yine doğru nişan almış
 

O taşı bazen ben de kendime atıyorum. Başlamış bir şey de yok aslında, bilgi öğrenmek ve sanal karavan yapmak da zevkliymiş. Yarınlar ne gösterir belli olmaz.
Araç içinde bir şey geliştirme konusunda mevcut durum bu düşüncelere beni getirdi.
Araç normal T5 olmadığı için üst tarafta tavanda klima kanalları var. Üst tavanın kesilmesi ve pop-up tavan yapılması Türkiyede hem yeni başlayan hem de deneyimi ve tecrübesinin sonuçları tam olarak görülmemiş bir uygulama. Bizim aracın tavanı kesildiğinde ne ile karşılaşacağız bunu da araştırmadım. Günlük olarak kullandığımız başka araç yok.
Araç otomatik vites 4-5 yıl önce bir sorun yaşadım masrafsız halloldu , ama son yurt dışı gezisinde İtalya da biraz sıkıntılı durumlar hissedince Balkanlardan dolaşmadan feribot ile Yunanistan dan geçmeyi tercih ettim. Türkiye girişi sonrası ilk 800 km de yolda kaldım. Yaptırmış olsam da şu anda tam randıman alamıyorum. Km 360 binleri geçti.
Daha önce de paylaşımlar da bahsettiğim araç içi yaşam alanı ile ufak bir kaç ihtiyacımızı karşılamak dışında bir beklentimiz yok. Araç biraz yeni olursa ailenin diğr bireyleri de istediklerinde kullanırsa geleneği devam ettiririz düşüncesindeyiz.
Karavan veya benzeri araç ile gezme konusuna ucuz tatil bakışını hiç düşünmedik. Araç ile gezmenin her yolu farklı bir zenginlik. Bize ait karavan sınırına bakacak olursam küçük bir buzdolabı, 2 panel ve bir 200Ah bataryadan oluşan solar sistem desteğinin günümüz şartlarında ertelenmesine gerek olmadığını ve değerlendirilmesinin keyifli olacağını düşünüyorum.
Biraz şımardığımda, gezi hatıralarıma bakmak , çıktısı dosyamın girişinde duran Ne Kadar Karavan yazısını her masaya oturuşumda tekrar bir süzmek, birçok katılımcımızın farklı paylaşımlarındaki gönderilerinden alıntıların olduğu Enerji- Elektrik sistemindeki yazışmaların içinde dolaşıp geri çıktığımda pek farklı yerde olmadığımı görüyotum.
Bunu hissetmek bize nasıl bir aracımız olması gerektiğini zaten anlatıyor.
 



Hah, geldi bir Lityum müşterisi daha

Size lityum demir fosfat akü aldıralım, tarif ettiğiniz vaziyete en iyi o uyar. Fakat yine de "ihtiyaçlarımı karşılar mı?" sorunuz "dolabımın yarısı yiyecekle dolu, iki kişiyiz, 4 gün yeter mi?" demeye benziyor. Şu başlıkta verdiğim bilgilere bir göz atın isterseniz: Lithium (lifepo4) Aküler Parasını Hak Ediyor Mu- Test
 

.
@utkuts alışılmış sırasıyla, dolumundan önce enerjinin kazanımına cevap aramakta.

Sistem planlamasında karavancıya özgün tüketimin tespitinin , enerji kazanımının da önünde geldiğini varsayarsak;
LED aydınlatma ve dalgıç pompanın hafta sonu tüketimlerinin de bereket diğerleri gibi kendisini merkezi çözüme bile zorunlu bırakmayacak bir değerde olduğunu atlamamalıyız. Zaten temelde başka elektrik tüketimi olmadığı da buzdolabı ve ısıtıcı seçiminden belli oluyor. Kısaca karavanınında elektrik enerjisinden olabildiğince bağımsız olmayı hedeflemekte.

Merkezi sistem konu olursa da almayı düşündüğü 90 A/h AGM akü fazlasıyla yeterli.
Yani bize danışacak değerde bir sorunu olduğunu sanmıyorum.
( Günde 2-3 saati yollarda geçen bir motokaravancı olsa idi, alternatör sorusu için en uygun cevap, dolum güçlendiricisi olabilirdi. Gerçi bu alet, iki akünün birbirinden oldukça uzak olduğu çekme karavanlarda, gerilim düşüşünü kompanse etmek için de uygulama bulmakta)
.


Prensipte atılacak taşın, ürkütülecek kurbağaya değmesi lazım...
Benim karavancı gururumu okşayan; çözümlerin, yetersiz kalmayacak kadar zengin ama müsrif sayılmayacak kadar da yeterli altın kesimde kalması..
Tabi çoğu kez bunun sınırlarının farklı çizilmesini yadırgamamalı.
İcabında, ne de olsa özgür (?) karavancılarız..

.
 
Son düzenleme:



"Dolum güçlendirici" çekme karavancı için daha fazla gerek duyulan bir ekipman. Kablo boyu uzadıkça gerilim düşümü artacak ve yaşam aküsü yeterli şarj almakta zorlanacaktır. Akü akım çekmeye çalıştıkça gerilim düşümü yüzünden düşük akımla şarj olacaktır. Ara kabloyu biraz kalın tutmak bu problemi biraz azaltacaktır.
 

.
Hakkınız var Ferhat bey, çekme karavan için de sıklıkla kullanılıyor.
Zaten yukarıda yazmıştım da..

Fakat bu ara oldukça ucuzladı. Evvelden bana solar yetiyor diyenler bile teker teker yaptırmaya başladılar. Birkaç sene evveline kadar Sterling Powerin yanına yaklaşılamıyordu.
Bakın Votronic VCC 1212-30 12V , 30Amper için burada ~160€ ya satılıyor.
Gerçi 30A/h maksimal verim ama sonuçta iki saatte ayni değeri bulması bile yeterli olurdu..

Bence değişik kulvarda olsa da solar ile rekabette. Üstelik VSRöleye de gerek bırakmadığı düşünülürse.
İlerde Euro6 araçlar bizde de karavan yapılmaya başlayınca rölenin de anlamı kalmayacak. Tabi bir de yüksek dolumun LFP akülerin R değerine uygunluğu durumu var.

Ben aracımı yeni yaptırsaydım sanırım seçimim bu yönde olurdu..
.