Ynt: Otomatiklrdeki L Ve 2 Vitesleri Hangi Şartlar İçin
Tekrar merhaba,araçtaki arazi şanzımanı her durumda size yardımcıdır.
Dört çekere alın ya da almayın ana şanzımanın davranışları şöyledir.
D konumunda ileri doğru her türlü ihtiyacınızı rahatlıkla görebilirsiniz.
Ancak çok yüklü veya römork çeker halde iseniz D de hızlanınca bir üst vitese geçersiniz.
Bu bazen sizin kontrolünüz dışında gerçekleşebilir.İyi ustalaşanlar bunu kontrol edebilir.
İsteğiniz dışında vites değişimlerini D nin alt konumundaki L veya 2 ile engellersiniz.
L pozisyonu şanzımandaki en alt vitesi kullanır ve üst viteslere atlamaya engel olur.
Bunu arazi dışında da ağır yükle veya römorkla yokuş çıkarken kullanabilirsiniz.
Uzun ve dik bir rampada azıcık hızlandığınızda vites yükselmesi çekiş kaybı oluşturur.
Yeniden alt vitese düşme olur.Bunun sık sık tekrarlanması mekaniğe zarar vericidir.
Ayrıca araç içindekileri de rahatsız eder.Böyle durumlarda yokuş başına kadar L kullanılır.
Eğer aracın yükü veya rampanın meyili daha az ise 2 konumu ile daha hızlı çıkış sağlanır.
2 konumu olmayan şanzımanlarda L konumu zaten alttaki iki vitesi kullanıyor demektir.
Japon araçlarında ayrıca vitesteki O/D tuşu ile bu konumlara destek vermek mümkündür.
Bu pozisyonları kullandığınız esnada aracınız düşük devirle çalışmayacağından dikkatli olunur.
Yani bunu bilerek gaza daha az basmalı,motoru sıkıştırmamalıdır.Hararete neden olunabilir.
En alt konum L ise baktınız az geliyor hızlanıyorsunuz kolu 2 konumuna itebilirsiniz.
Yokuş bitti,durmaya gerek yok kolu D konumuna iterek yola devam edebilirsiniz.
D konumundan N konumuna da itebilirsiniz ama 2 ve L konumlarına düğmesiz geçmez.
Bu da şanzımanı korumak içindir.Frene basmadan P den R ye geçmemesi gibi.
Arkadaşımızın kasma dediği ise şanzımanın hele dört çekere almışsanız hıza müsaade etmemesidir.
Dolayısıyla motor bağırır ama araç gitmez.Ağır deviri çözerseniz sorunsuzca yeniden hızlanırsınız.
L konumunu kullandığınızda,dört çekere almasanız bile vites birde ikide olacağından motor bağırır.
Tabii ki gaza usturuplu basarsanız bağırtmadan gitmek mümkündür ki ideali budur.
Kasma,motoru yorma ; güç almak için çok fazla gaza yüklenme sonucu motorun bağırmasıdır.
Yani yüksek devirde çalışmasıdır.Buna rağmen gidememesidir.
Dört çeker 4L konumları birlikteyken direksiyonun kasması ise ayrı bir konudur.
Arazi şanzımanı olan araçlarda bu konumda keskin dönüşler asfaltta sakıncalıdır.
Ayrıca kayalık arazide çok yavaş gidebilmek için de 4L ve L konumları olmazsa olmaz.
Gaza çok az basarak ancak bu konumda sürüş mümkün olabilir.
Çok dik inişlerde de dört tekerin yere tutunmasına yarayan konumdur.
Fren yaparak inmek,kızaklamaya sebep olacağından 4L ve L konumunda frene basmadan inilir.
Ayrıca bu pozisyonda fren pedalına yumuşak dokunuşlar yapılarak inilmesi emniyetli olandır.
Motoru ihtiyaç halinde yüksek devirde,gaza yüklenerek kullanmak mümkündür.
İhtiyaç hali,uzun çamur geçişleri bitene kadar hasıl olabilir.Sonra normale dönülür.
Sürekli bu şekilde gitmek malumunuz hararete ve yağ kaybına neden olacaktır.
Konuşarak,arazide kullanarak,örneklerle anlatılması daha uygundur aslında ama ben İzmir'deyim.
Yine de yazıdan anlaşılmayan bir durum olursa şimdilik buradan cevaplamaya çalışırım.
Son olarak şanzımandaki + ve - işaretleri vites kolunu o bölüme alırsanız yarı manuel içindir.
Vites kolu P R N D L sırasından işaretlerin tarafına çekilince + da üst vitese atlar.
Doğal olarak eksiye alınca da alt vitese geçer.Her hareketinizde yalnız bir vites aşağı veya yukarı atlar.
Şimdiki şanzımanlar harika size hata yaptırmıyorlar.Tamamen ekonomiye odaklanmış durumdalar.
Artı eksilerle manuel kullanmak mümkün gibi gözüküyor.
İyi geceler.