Hangi karavan alinmaz? Hangi karavan alınır?
Bir şey alacaksam dibine kadar araştırırım. Bunlar 1 yıllık araştırmalarım sonucu edindiğim kişisel fikirlerimdir. Yanılabilirim de. İnsanım sonuçta. Siz de kendiniz araştırın tekrar.
Çok araştırdım, çok karavan kullanıcısı ve üreticisi ile konuştum, 3 fuar gezdim, çok 2.el karavan gezdim, ama yine de gözümüzden kaçan çok şeyler olmuştur, kusurumuz oldu ise buyrun sizler de katkıda bulunun, bilgi ve tecrübelerinizi paylaşın.
Sadece araştırdığım bilgileri derleyip sizlerle paylaşmak istedim. Türkiye'deki her bir firmayı araştırmadım. Mutlaka unuttuklarımız vardır.
Hangi size uzun vadede tatmin etmeyebilir?
-Boş hali(sadece ocak ve buzdalabı içinde) 10-12 bin doların altında ise.(Muhtemelen karavana hiç uygun olmayan bazı malzemeler kullanmış olacaktır)
-Sunta veya mdf mobilya varsa
-Plastik lambiri varsa
-Yerli şase kullanıldı ise (bir istisna var aşağıda açıkladım)
-Tasarımda büyük ve sabit ön/tavan camları olanlar(pleksi çift kat olmayan)
-Profil karkas ise(monoblokların nerdeyse hepsi profil karkastır)
Bunlar eğer varsa, bu karavan sizi üzebilir. Yerinizde olsam o üreticiden çıkar, daha kaliteli üretim yapan yerleri de gezerdim. Farkı siz de görürsünüz.
Şase çok önemli arkadaşlar, buradan taviz vermeyin sakın. TR'de yerli şaseler testten geçmiyor. Öyle bir test merkezi de bildiğim kadarı ile Türkiye'de yok. Sağolsun TSE'den onay almak da zor değil. Hal böyle olunca neredeyse herkes kendi şasesini üretebilir. Eğer yerli olacaksa da, en az 3-4 yıldır kullanılan bir yerli şase olmalı, sonra o şaseler tekrar ölçülmeli ve eğilmediği görülürse o zaman alınabilir. Dürüst üreticileri tenzih ediyorum, ama çok detay var şasede, o yüzden direk avrupa şase almanızı tavsiye ederim. Satıcılar, İthal dingil kaplin diye ilk cümlede yazarlar, şase hakkında bir şey yazmıyorlarsa, bilin ki o karavanda yerli şase kullanıldı. Alko veya Knott gibi ithal ürünler tercih edilmeli.
Monoblok gövdeler içlerinde bir karkas barındırmak zorundalar, aksi takdirde bombe yapma ve yamulma oluyor, çünkü fiber malzemenin taşıma kapasitesi yeterli değil. Bir süre sonra kapı tam kapanmayabilir mesela, ya da gözle görülür bombeler oluşabilir.
750 kg altında diye satılanlarin çoğu 750 kg altında değil. Donanımsız 390cm ye kadar 750 altında yapılabiliyor. CTP paneller için konuşuyorum. Güneş enerji sistemi 80-120 KG, diğer ısınma donanımlar derken 900kg oluyorlar. Sizi kişisel eşyalar ile arkanızda genelde 1 ton çekiyor olursunuz. 330-340 cm ctp panel karavan, küçük bir güneş enerji sistemi ile 750 altında kalabilir.
Bu firmalar benim 1 yıllık araştırmam sonu derlediğim firmalar, mutlaka görüşmediklerim vardır.
Giriş seviyesi yerli karavan firmaları - Donanıma göre 300-400 bin TL(10-13 bin dolar) bandında(fiyatlar 3.50-4.00 boyları icindir)
-capella
-inka
-cubic
-tosbiq
-luxer
Orta seviye yerli karavan firmaları 450-700 bin TL (15-24 bin dolar) bandında
-Gencer
-Swan
-Monde
-Serm barr
Orta seviye yerli firmaları yerine 2.el ya da sıfır Avrupa karavan almak daha mantıklı geliyor bana. Eğer satıp daha üste geçersem sanırım bunu yapacağım. Gaz/elektrik 2 sistem kombi, avrupa ocak, avrupa orjinal bir buzdolabı, kaliteli kontrol paneli derken 250 bin lira donanım eklemek gerekiyor yerliye. Bunu eklediğinizde zaten avrupa karavan daha avantajlı kalıyor. Bir de gözle görünmeyen ama uzun vadede sizi rahatlatan şeyler var. Malzeme sağlamlığı, hafifliği, gözle görünen veya görünmeyen kullanılan her bir metalin paslanmaz olması, EU standartlarına uygun malzeme kullanımı, bundan ötürü kullanılan malzeme ömrü ve sağlığa zararlı olmaması gibi vs.
Karavanda vazgeçilmezler
- ithal şase (dingil ve kaplın ithal olması yeterli değil)
- Karavan dengesinin iyi olması
- Marin kavak kontra mobilya (normal kavak kontra da olur ama Marin çok daha iyi - Vienne marka iyi diye biliyorum)
- Birleşim yerlerinde avrupa karavanlardaki gibi çamur bant, butil bant vs gibi yıllar boyunca yumuşak kalacak malzeme kullanılması. (silikon malzemenin kıralı 3-4 sene sonra çatlıyor ve su alabiliyor)
- Ahşap karkas
- Pleksi çift kat cam
- Gaz ve elektrikte kaliteli malzeme(Kaçak akım sigortası, Gaz için bakır boru ve yanında dedantörü standard verenler 1 puan ileride örneğin)
- 6 cephe izolasyon (Taban dahil, grupta yazım var bunla ilgili, aratıp okuyabilirsiniz. Bei Facebook anmelden)
- Tavanın ön cephe + tavan ve arka dahil eksiz olması. Bu da 9-10 metre vakum tezgahı demek, her üreticide olmuyor, bu nedenden dolayı koşelerde veya tavanda 1-2 yerde ek var.
- Düzgün işçilik
Bir şey alacaksam dibine kadar araştırırım. Bunlar 1 yıllık araştırmalarım sonucu edindiğim kişisel fikirlerimdir. Yanılabilirim de. İnsanım sonuçta. Siz de kendiniz araştırın tekrar.
Çok araştırdım, çok karavan kullanıcısı ve üreticisi ile konuştum, 3 fuar gezdim, çok 2.el karavan gezdim, ama yine de gözümüzden kaçan çok şeyler olmuştur, kusurumuz oldu ise buyrun sizler de katkıda bulunun, bilgi ve tecrübelerinizi paylaşın.
Sadece araştırdığım bilgileri derleyip sizlerle paylaşmak istedim. Türkiye'deki her bir firmayı araştırmadım. Mutlaka unuttuklarımız vardır.
Hangi size uzun vadede tatmin etmeyebilir?
-Boş hali(sadece ocak ve buzdalabı içinde) 10-12 bin doların altında ise.(Muhtemelen karavana hiç uygun olmayan bazı malzemeler kullanmış olacaktır)
-Sunta veya mdf mobilya varsa
-Plastik lambiri varsa
-Yerli şase kullanıldı ise (bir istisna var aşağıda açıkladım)
-Tasarımda büyük ve sabit ön/tavan camları olanlar(pleksi çift kat olmayan)
-Profil karkas ise(monoblokların nerdeyse hepsi profil karkastır)
Bunlar eğer varsa, bu karavan sizi üzebilir. Yerinizde olsam o üreticiden çıkar, daha kaliteli üretim yapan yerleri de gezerdim. Farkı siz de görürsünüz.
Şase çok önemli arkadaşlar, buradan taviz vermeyin sakın. TR'de yerli şaseler testten geçmiyor. Öyle bir test merkezi de bildiğim kadarı ile Türkiye'de yok. Sağolsun TSE'den onay almak da zor değil. Hal böyle olunca neredeyse herkes kendi şasesini üretebilir. Eğer yerli olacaksa da, en az 3-4 yıldır kullanılan bir yerli şase olmalı, sonra o şaseler tekrar ölçülmeli ve eğilmediği görülürse o zaman alınabilir. Dürüst üreticileri tenzih ediyorum, ama çok detay var şasede, o yüzden direk avrupa şase almanızı tavsiye ederim. Satıcılar, İthal dingil kaplin diye ilk cümlede yazarlar, şase hakkında bir şey yazmıyorlarsa, bilin ki o karavanda yerli şase kullanıldı. Alko veya Knott gibi ithal ürünler tercih edilmeli.
Monoblok gövdeler içlerinde bir karkas barındırmak zorundalar, aksi takdirde bombe yapma ve yamulma oluyor, çünkü fiber malzemenin taşıma kapasitesi yeterli değil. Bir süre sonra kapı tam kapanmayabilir mesela, ya da gözle görülür bombeler oluşabilir.
750 kg altında diye satılanlarin çoğu 750 kg altında değil. Donanımsız 390cm ye kadar 750 altında yapılabiliyor. CTP paneller için konuşuyorum. Güneş enerji sistemi 80-120 KG, diğer ısınma donanımlar derken 900kg oluyorlar. Sizi kişisel eşyalar ile arkanızda genelde 1 ton çekiyor olursunuz. 330-340 cm ctp panel karavan, küçük bir güneş enerji sistemi ile 750 altında kalabilir.
Bu firmalar benim 1 yıllık araştırmam sonu derlediğim firmalar, mutlaka görüşmediklerim vardır.
Giriş seviyesi yerli karavan firmaları - Donanıma göre 300-400 bin TL(10-13 bin dolar) bandında(fiyatlar 3.50-4.00 boyları icindir)
-capella
-inka
-cubic
-tosbiq
-luxer
Orta seviye yerli karavan firmaları 450-700 bin TL (15-24 bin dolar) bandında
-Gencer
-Swan
-Monde
-Serm barr
Orta seviye yerli firmaları yerine 2.el ya da sıfır Avrupa karavan almak daha mantıklı geliyor bana. Eğer satıp daha üste geçersem sanırım bunu yapacağım. Gaz/elektrik 2 sistem kombi, avrupa ocak, avrupa orjinal bir buzdolabı, kaliteli kontrol paneli derken 250 bin lira donanım eklemek gerekiyor yerliye. Bunu eklediğinizde zaten avrupa karavan daha avantajlı kalıyor. Bir de gözle görünmeyen ama uzun vadede sizi rahatlatan şeyler var. Malzeme sağlamlığı, hafifliği, gözle görünen veya görünmeyen kullanılan her bir metalin paslanmaz olması, EU standartlarına uygun malzeme kullanımı, bundan ötürü kullanılan malzeme ömrü ve sağlığa zararlı olmaması gibi vs.
Karavanda vazgeçilmezler
- ithal şase (dingil ve kaplın ithal olması yeterli değil)
- Karavan dengesinin iyi olması
- Marin kavak kontra mobilya (normal kavak kontra da olur ama Marin çok daha iyi - Vienne marka iyi diye biliyorum)
- Birleşim yerlerinde avrupa karavanlardaki gibi çamur bant, butil bant vs gibi yıllar boyunca yumuşak kalacak malzeme kullanılması. (silikon malzemenin kıralı 3-4 sene sonra çatlıyor ve su alabiliyor)
- Ahşap karkas
- Pleksi çift kat cam
- Gaz ve elektrikte kaliteli malzeme(Kaçak akım sigortası, Gaz için bakır boru ve yanında dedantörü standard verenler 1 puan ileride örneğin)
- 6 cephe izolasyon (Taban dahil, grupta yazım var bunla ilgili, aratıp okuyabilirsiniz. Bei Facebook anmelden)
- Tavanın ön cephe + tavan ve arka dahil eksiz olması. Bu da 9-10 metre vakum tezgahı demek, her üreticide olmuyor, bu nedenden dolayı koşelerde veya tavanda 1-2 yerde ek var.
- Düzgün işçilik