Otomatik Vitara 1.6 Jlx Arıyorum...

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan dr.ibrahim Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 6
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 8,575

dr.ibrahim

Yeni Üye
Mesajlar
3
Tepkime Puanı
0
2000 model üstü, 20 bin tl'ye kadar, otomatik, 1.6 vitara arıyorum...tercihim 3 kapılı olması...şehir içi kullanacağız...satmayı düşünen varsa bilgilendirirse memnun olurum...şimdiden teşekkürler...

baktığım araçların neredeyse hepsi 130bin-160bin km bandında...bunun sebeb-i hikmeti nedir?
 

Ynt: Otomatik Vitara 1.6 Jlx Arıyorum...

baktığım araçların neredeyse hepsi 130bin-160bin km bandında...bunun sebeb-i hikmeti nedir?

Evvel zaman kalbur saman içinde içinde bu tür arabaların lüks sayıldığı bir ülkede kendilerine aslında jip lazım olmayan arkadaşlar şehir içinde dolaşmak için jip alıp arabayı da aynen sizin yapmayı planladığınız gibi şehir içinde büyük ihtimalle de dur kalk trafiğinde kullanıp (ne de olsa otomatik vites rahatlık...) motor yağını da kullanma klavuzunun satır aralarını okumadan direk tabloya bakıp 15000 km de bir değiştirmişlerdir, zaten diğer bakımlar hak getire (yapılsalar bile heryerde doğru yapıldıkları şüpheli), motor silindir kapak contası da ortalama o kadar km dayanıp hararet yaptıktan sonra motoru arkadaşların eline tutuşturmuştur, bu muhteşem bakım anlayışlarını paylaşan ustaları ile beraber "artık bu aracı satmak lazım" olduğuna kanaat getirmişlerdir...

Şaka tabi... ama her şakada bir gerçek payı vardır. şaka mı gerçek mi siz karar verin.

Hikayenin sonu ise çok ta kötü değil, bir tür mutlu sonla bitiyor: Hikayemizin kahramanlarının bakım anlayışları eksik olabilir ama yolun sonu değil ve her ne kadar bakım becerileri kusurlu olsa da tamir becerileri de bir o kadar emsalsiz, ve o pörtleyen silindir kapak contasının ilk günki sağlığına kavuşturulacağına da emin olabilirsiniz...

Kötü kolestrol damar sertleşmesi kireçlenme vs kalbe zararlı tabi ama netice itibari ile bunlar canlı varlık değil bypass ameliyatı sırasında ölmüyorlar.

Benden bu kadar - bu hikayenin sonucunda söz konusu aracı alıp almamaya karar vermek te size kalmış.
 

Ynt: Otomatik Vitara 1.6 Jlx Arıyorum...

peki ankara'da bu aracı gösterebileceğim, otomatik vitaralardan iyi anlayan bir servis tavsiye edebilir misiniz...isim, adres, tlf falan...buradan yazmak yasaksa mail adresim ceylanibrahim@hotmil.com...
tlf: 0533 551 99 30

peki özellikle sayın sakyuz ve diğer vitarasever arkadaşlar; ben bu tür araçlara hiç binmedim daha önce..nelere dikkat etmeliyim...sık yağ değişiminden bahsetmişsiniz:smiley: alacağım araçta nelere bakmalıyım...aks kırılması, tekrar kaynatılması falan diye bişeyler okudum...amatör biri olarak addedin beni ve lütfen benim anlayacağım şekilde bana izah edin...ben doktorum ve hastamın en anlayacağı şekilde, günlük hayattan öreneklerle anlatırım anlatacağımı...sizin de "Kötü kolestrol damar sertleşmesi kireçlenme vs kalbe zararlı tabi ama netice itibari ile bunlar canlı varlık değil bypass ameliyatı sırasında ölmüyorlar" benzetmenize ithafen yazdım...
saygılarımla..
 

Ynt: Otomatik Vitara 1.6 Jlx Arıyorum...

Ankara'da suzuki servisleri şunlar:

İmaj oto (şaşmazda, özel servis)
Tecimeroğlu (eskişehir yolunda, yetkili servis)
Kangurum (şaşmazda, yetkili servis)

Telefonları internetten arayınca çıkıyor. Mesela bu konu başlığında yazmışlar: http://www.gezenbilir.com/index.php?topic=65393.0 ben ordan bulup gittim pişman da olmadım, ilgili-özenli arkadaşlar.

Konuyu izah ise şu şekilde. Alacağınız araçta o tür aks kırılması vs türünden şeylere sizin bakmanız zaten mümkün değil yukarıdaki servislerden birine götürmeniz lazım.

Arabayı aldıktan sonra da bakımlarını düz mantık km hesabı ile değil kullanım şartlarını dikkate alarak yapmanız lazım. Dur kalk trafiğinde kullanılan arabanın bakım ithiyacı ile otobanda kullanılanınki ya da otoparkta yatanın ki aynı değil. O yüzden ustanız ya da servisiniz sizin arabayı nasıl kullandığınızı bilemediği için ikinci bir kriter daha kullanır (yani ne yaptığını biliyorsa öyle yapması gerekir...). Mesela toyotanın bakım politikası sizi 6 ay/10bin km'de bir servise uğratır dolayısı ile de motor yağı senede en az iki defa değişmiş olur. Ben suzuki aldıktan sonra da aynı mantığa devam etmeyi düşünüyorum. Yani:

Motor yağı: 6 ay/10bin km (hangisi önce gelirse, aşağıdakilerin hepsi yine aynı mantık - eski suzuki kullanma klavuzunda 12000 yenisinde 15000 gibisinden rakkamlar var tam hatırlamadığım zaman süreleriyle beraber, bence o kadar uzatmaya gerek yok toyotanın formülü bence daha iyi)
Diferansiyel yağı: 2 sene/40bin km
Otomatik şanzıman yağı 3 sene/60 bin km (kullandığınız yağ tam sentetik değilse bunu biraz kısaltsanız iyi olur, hele römork falan çekecekseniz bu rakkamı en az ikiye bölün)
Motor anfitrizi : Sizin araç için 2 senede bir. Uzun süre değişmediyse ya da eskisi nedir ne değildir emin değilseniz komple değiştirilmesinde fayda var sadece radyatörü boşaltmak yerine. İdeal oranı %50 su %50 antifrizdir aşırı soğuk yerlerde antrifriz oranı %70' e kadar arttırılabilir ama hiçbir şekilde bu oranın üzerine çıkmamalı. Mavi renkli antifriz ile kırmızı renkli olanı da kesinlikle karıştırmayın ve JLX üretildiği devirde kırımızı renkli olan zaten piyasada olmadığı için onu kullanmasanız iyi olur. Ben castrol radicool koydum, mavi renki olanından. Bu da sizin almayı düşündüğünüz araçtan muhtemlen daha yeni ama üzerinde uyumlu olduğu yazıyor, emin olmak istiyorsanız kullanma klavuzunu bulmanız lazım.

Arabanın kullanma klavuzunda bunlar yazar ama sebebi yazmaz, tecrübeli olduğunu zanneden arkadaşlar da sebebini bilmedikleri şeylerin gereksiz olduğunu zannedip bunları kafasına göre değiştirebilir, 6 ay/10 bin olur sadece 10bin, diferansiyel antifriz vs tamamen unutulur, şanzıman yağı da bozulunca hatırlanır. Bunun bir sebebi de yetkili servis dışında bu tür şeylerin kaydının tutulmaması. Sırf kayıt tutmak için illa yetkili servise gitmenize gerek yok ne de olsa ne zaman ne bakım yaptığınızı kendiniz hatırlayabilirsiniz, ama hatırlamıyorsanız başkası da hatırlamaz. Yağ kontrol çubuğu ile çekip bakıp ta "bu yağ iyi abi" mantığı bir yere kadar geçerlidir, aynı mantık ile motor antifrizinin sadece donma noktası ölçülebilir içinde biriken asitler silindir kapak contanızı yemeye başladıysa ya da korozyon önleyiciler ömrünü tamamladıysa bu hidrometre kullanarak tespit edilebilir bir durum değildir (aslına bakarsanız o alet sıvının sadece özgül ağırlığını ölçer donma noktası ona göre işaretlenmiştir tahmin edilir). Benzer şekilde kimse diferansiyeliniz içindeki yağın ne durumda olduğuna açıp bakamaz, mikroskop altına koyup acaba içinde aşınmayı arttıracak metal parçaları var mı diye uğraşmak yerine ne de olsa iki senede bir değiştirmek daha pratiktir. Arabanın kullanma klavuzunda yazan bakım çizelgesinin arkasında yatan gerçekler bu tür şeylerdir ama bunlar o kitapta yazmaz, tecrübeyle de öğrenilmez. Merak eden araştırır öğrenir, merak etmeyenin mesleği bu iş bile olsa yıllarca motor tamir eder gene öğrenemez. Olup bitenin bir diğer sebebi de zaten piyasadaki araçların çoğunun yaşı 10'u geçtiği için artık bakım zamanının bitip yavaş yavaş tamir zamanının gelmesidir. İş işten geçtikten sonra yapılan bakım ustanıza bazen biraz garip gözükür, zaman zaman "gerek yok ama sen bilirsin abi" cevabına sebep olur, çünkü yapılan iş kalp damarları kötü kolestrolden tıkanmış adama ameliyata gerek yok spor yaparsan düzelir demek gibidir. Ortada adamın hasta olduğunun ispatı yokken sırf yaşlı diye aksini yapmak ise mezara erkenden göndermek olur. Bunu yapmak ta cari açık mari açık deyip vergi dilimi en düşük araçtan %40 ötv+%18 kdv alınan bir memlekette açıkçası bana mantıklı görünmüyor.

Yukarıdaki rakkamlar araçtan araca değişir. Kimi markanın servis politikası daha sağlamcıdır kimisi maliyetleri düşürmek için daha çok risk alır, siz isterseniz rakkamları daha az risk almaktan yana değiştirebilirsiniz ama daha çok risk almaktan yana değiştirirseniz onun sonu uzun vadede iyi olmaz.
 

Ynt: Otomatik Vitara 1.6 Jlx Arıyorum...

değerli yorumlarınız için çok teşekkür ederim...sizin aracınız ne bu arada?
 



Ynt: Otomatik Vitara 1.6 Jlx Arıyorum...

sizin aracınız ne bu arada?

Yukarıdaki yazıdan anlaşılacağı üzerine ben eski toyotacılardanım :smiley: toyota 1.6 motorlu rav4 yapmaya niyetli olmadığı için yeni kasa suzuki aldım. Avantajı ötv'si, dez avantajı 1.6 motor bu araçlara küçük geldiği için şartları bir açıdan zaten zorlamış oluyorsunuz, bir de başka 1-2 açıdan daha zorlamamanız gerekiyor. Yani eski alışkanlıkları değiştirip arabanın kullanma klavuzunu okumak orda yazanları yapmak, lpg taktırmamak, aşırı devirli ve aşırı devirsiz kullanmamak vs gerekli (bu araçlar için makulu 3000-4000 arası). Yoksa sonuç yukarıda bahsettiğim gibi olabiliyor bu bahsettiklerim eski kasa jlx'lerin başına gelenler. Belki 10 arabadan 1'inin başına gelmiştir ama netice itibari ile bu kadarı internette haber olmaya yetiyor :D. Bunu gidip ustanıza sorarsanız lpg yüzünden olduğunu söylerler ama aynısı başka ülkelerde de oluyor, mesela ingilizler de mi lpg taktırmış?... http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/suzuki/vitara-swb-1988/?section=good (aynı sonucun orada da yaşandığını görebilirsiniz). Sizin düşündüğünüz model aralığı bu kadar eski olmasa da Türkiye'de yapılan araç bakımı yukarıda yazdığım gibi olduğu için biraz dikkatli olmanızda fayda var. Ya da model aralığını 5-6 sene yükseltin, o zaman bakım işini doğru yapmak için geç kalınmış olunmaz.
 

Ynt: Otomatik Vitara 1.6 Jlx Arıyorum...

Sanırım şu "küçük motor problemi" konusunda kafa karıştıran son noktayı da çözdüm.

Yukarıdaki bakım eksikliği senaryosunda motor yeterince soğumadığı için hararet yapmasına ve silindir kapak contasının "yanmasına" sebep oluyor (aslında yandığı falan yok tabir öyle), ama tersinin olma ihtimali de var, bu da küçük motorların daha yüksek sıkıştırma oranı ile çalışmasından kaynaklanıyor. Yüksek sıkıştırma oranı ile çalışan motorun düşük oktanlı benzin sebebiyle buji yakıt-hava karışımını ateşlemeden önce bu karışım kendi kendi alevlenirse bu kapak contası üzerinde ekstra yük demek olduğu için conta silindir aralarından kırılabiliyor. Lpg'nin yanma hızı benzinden farklı olduğu için benzinle çalışmak üzere tasarlanmış bir motor lpg'ye dönüştürülünce özellikle yüksek devirlerde ateşleme zamanlaması lpg için pek te doğru olmuyor. Küçük motorlar genelde yüksek devirlerde kullanıldığı için (özellikle de vitaradaki gibi kasten bu şekilde ayarlanmış bir şanzımanı varsa), sonuç ta yanlış ateşleme sonucu silindir kapak contasının zarar görmesi oluyor. Bu olduktan sonra da motor artık normal çalışmadığı için hararet yapıyor. Yani bu senaryoda motor hararet yaptığı için silindir kapak contası bozulmuş değil, silindir kapak contası bozulmuş olduğu için hararet durumu ortaya çıkıyor. Dolayısı ile yetersiz bakıma dair senaryo doğru olduğu kadar, lpg kullanımının bu problemlere sebep olduğu da doğru. Türkiye şartlarında ekonomik sebeplerden dolayı bunların ikisi bir araya gelince de "allah allah bu motor daha 110bin km'de nasıl oldu da conta yaktı?" sorusu herhalde daha anlaşılır oluyordur.

Yani 2.0 motorlu araçlarda neden bu problemler pek görülmüyor da 1.6 motorlu olan vitaralarda forumlarda bunları sık sık okuduk sorusunun cevabı bulunmuş oldu, hayırlı olsun :D

Kaynaklar:
http://www.enginebuildermag.com/2009/10/uncovering-the-culprits-that-cause-head-gaskets-to-fail/
http://www.acl.com.au/web/acl00056.nsf/0/359683e8a538a3e64a2566c0007bb33e?OpenDocument
 

SON KONULAR - FORUM

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,914
Mesajlar
1,525,524
Kayıtlı Üye Sayımız
166,687
Kaydolan Son Üyemiz
Zazizizo

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst