Yanlışlar en başta amacını bilmemekden başlıyor, insanlar yolda yada internetteki sitelerde gördükleri büyük ve dişli lastikleri olan, güçlü vede sesli motorlu, iri kıyım heryeri demirlerle dolu araçlara özenerek işte bu tam istediğim şey diyor. Dışarıdan çok havalı görünüyor çünkü, sert erkekler ve sert kadınlar gibi görünmenin şahane yolu sert arabalara sahip olmak.
Mimar Sinan Üniversitesi’nde okurken Form Analizi dersimize giren heykeltraş bir hocamız vardı, insanların çağlar boyunca kendilerini güçlü gösteren, kudretli gösteren formları sevdiklerini ve kullanmaya çalıştıklarını söylerdi. Eski çağlarda bunun en büyük göstergelerinden birisi savaşçıların miğferleri derdi. Miğfer savaşçı erkeği oldugundan daha uzun ve güçlü gösterir, üstündeki süsrler, taşlar, tüyler de onu daha zengin yada kudretli görünür hale getirir. Ve bunun sonundada hocamız bize şu soruyu sormuştu , “Miğferin günümüzdeki karşılığı nedir?”. Sorunun cevabı “Arabalar” idi.
İşte Off-Road’a başlarken yada daha doğrusu Off-Road aracı alırken insanların bu içgüdüleri yüzünden belkide tamamen amaçlarından alakası olmayan yada amaçları olmayan yollara sapıyorlar. İtiraf ediyorum ilk başlarda bunu bende yaptım.
Ve bu şekilde amaçsız yada amaca uygun olmayan araçlar ile araziye çıkıp Off-Road’culuk oynamaya sıra geldiğinde saçma sapan arazide debelenen , orasını burasını kıran araçlar izleyip duruyoruz. Ya piknik aracı gibi hazırlanan bir araç ile sert off-road yapmaya çalışılıyor ve aracın kabiliyetleri yetmedikçe zorlanıyor, yada off-road aracı gibi görünen ama yanlış yapılmış araçlar ile sürekli sorun çıkartan araçlar haline geliyor off-road sporu. Ve işte bu yüzden en büyük yapılan yanlış, amacımıza karar vermemek yada yanlış amaç-araç ikilisine sahip olmak. Vede yanlış modifiyeler yapmak.
Sonraki en büyük yanlış kısmen amaca uymayan araç ilede ilişkili olan sürücü hataları. Arabalarına biraz büyük ve dişli lastik, birkaç sis farı ve vinç takan herkes bu araçları tanka çevirdiklerini sanıyor ve naparlarsa yapsınlar kırılmayacağını. Buda çoğu zaman araçları kapasitelerinden fazla zorlamalarına neden oluyor, kimi zaman bu yüzden araçlar devriliyor, kimi zaman büyük arızalar veya mekanik kırılmalar yaşıyorlar.
En somut örneklerini 3. Beyoff oyunlarında yaşadık. 13 araç kırıldı ve yarışı bitiremedi. Kırılan araçların büyük çoğunluğu araç kapasitesinin üstüne çıkan sürücü zorlamalarıydı. Aynı marka ve model 3-4 tane aracın etapda gidişleri ve finişe gelip gelememeleri arasında dağlar kadar fark vardı.
Belkide bunun nedeni birazda en büyük üçüncü yanlış olan , halk arasında “Gaza Gelme” diye tabir ettiğimiz şey. Yarışlarda insanlar yarış havasına girip adrenalin ile tüm mnatık sınırlarını yıkıp içgüdüleriyle hareket etmeye başlıyor. Profesyonel yarışçı ve amatör arasındaki farkda burda ortaya çıkıyor sanırım. Bu güdülerini kontrol edebilen profesyonel olabiliyor.
Bu gaza gelme mevzusu sadece yarışlarda değil tabi, arkadaş arasında yapılan gezilerdede fazlasıyla soruna neden oluyor. Kimi zaman şakayla verilen gazlar, kimi zaman insanlar arasındaki çekişmeler, kimi zamanda egolarımıza yenik düşüp o yaptıysa bende yaparım diyerek bilinçsizce araçlarımızı ve şartları zorlamamız çoğu zaman kötü sonuçlara veya kötü off road anılarına yol açıyor.
Aklıma gelen en son yanlış ise bu işin bir çıraklık – ustalık eğitiminden geçtiğini insanların unutması. Off-Road’un bir okulu yok, bir kursuda yok. Tek öğrenme yolu bir araç hazırlayıp arazide deneyerek öğrenmek. Yani yüzme öğrenmek için direk derin denize atlamakdan farkı yok. Zira en basit off-road gezisinde bile ölümcül bir kaza her an olabilir. Derin denizde yüzme bilmeyen birisinin boğulabileceği gibi. Oysa bunun en tehlikesiz ve doğru yolu, bu konudaki ustalığına ve tecrübesine güvendiğiniz kişilerin yanında birkaç sezon çıraklık eğitimi alıp haddinizi bilerek off-road yapmanız. Onlarla gezilere gidip yaptıklarını gözlemleyip tavsiyelerine uymanız. İyi bir usta bulursanız ve sizde iyi bir çıraksanız tehlikesiz bir şekilde bu sporu öğrenirsiniz ve öğrenirkende gereksiz maddi manevi masraflar çıkartmazsınız. Off-road’u eğlenceden eziyete çevirmezsiniz. Bu çıraklık dönemini geçirmek içinde en iyi yerler İsoff gibi bu işi çok uzun zamandir yapan insanların kurduğu aklıbaşında dernek ve kulüpler.
Bu yanlışlar yüzünden çok insan belkide zevk alarak yıllarca devam edeceği hobisinden uzaklaşıyor, sıkılıyor veya beziyor. Herşeyi olması gerektiği sırayla yapıp doğruları doğru şekilde öğrenip uygulasalar belkide çok daha iyi bir off-road potansiyelimiz olabilir.
[attachment=1]
Son olarak özetlemek gerekirse:
1- Off-road amacınızı iyi belirleyin
2- Bu amaca göre araç ve modifiye seçin
3- Aracınızın kapasitelerine göre pilotaj uygulayın
4- Asla gaza gelmeyin
5- Ustaları iyi dinleyin ve kendinize doğru ustalar bulun
Saygılarımla
Kürşad Ergan
Kaynak: http://www.4x4dergi.com/2011/12/04/off-road%E2%80%99da-yapilan-yanlislar.html
Mimar Sinan Üniversitesi’nde okurken Form Analizi dersimize giren heykeltraş bir hocamız vardı, insanların çağlar boyunca kendilerini güçlü gösteren, kudretli gösteren formları sevdiklerini ve kullanmaya çalıştıklarını söylerdi. Eski çağlarda bunun en büyük göstergelerinden birisi savaşçıların miğferleri derdi. Miğfer savaşçı erkeği oldugundan daha uzun ve güçlü gösterir, üstündeki süsrler, taşlar, tüyler de onu daha zengin yada kudretli görünür hale getirir. Ve bunun sonundada hocamız bize şu soruyu sormuştu , “Miğferin günümüzdeki karşılığı nedir?”. Sorunun cevabı “Arabalar” idi.
İşte Off-Road’a başlarken yada daha doğrusu Off-Road aracı alırken insanların bu içgüdüleri yüzünden belkide tamamen amaçlarından alakası olmayan yada amaçları olmayan yollara sapıyorlar. İtiraf ediyorum ilk başlarda bunu bende yaptım.
Ve bu şekilde amaçsız yada amaca uygun olmayan araçlar ile araziye çıkıp Off-Road’culuk oynamaya sıra geldiğinde saçma sapan arazide debelenen , orasını burasını kıran araçlar izleyip duruyoruz. Ya piknik aracı gibi hazırlanan bir araç ile sert off-road yapmaya çalışılıyor ve aracın kabiliyetleri yetmedikçe zorlanıyor, yada off-road aracı gibi görünen ama yanlış yapılmış araçlar ile sürekli sorun çıkartan araçlar haline geliyor off-road sporu. Ve işte bu yüzden en büyük yapılan yanlış, amacımıza karar vermemek yada yanlış amaç-araç ikilisine sahip olmak. Vede yanlış modifiyeler yapmak.
Sonraki en büyük yanlış kısmen amaca uymayan araç ilede ilişkili olan sürücü hataları. Arabalarına biraz büyük ve dişli lastik, birkaç sis farı ve vinç takan herkes bu araçları tanka çevirdiklerini sanıyor ve naparlarsa yapsınlar kırılmayacağını. Buda çoğu zaman araçları kapasitelerinden fazla zorlamalarına neden oluyor, kimi zaman bu yüzden araçlar devriliyor, kimi zaman büyük arızalar veya mekanik kırılmalar yaşıyorlar.
En somut örneklerini 3. Beyoff oyunlarında yaşadık. 13 araç kırıldı ve yarışı bitiremedi. Kırılan araçların büyük çoğunluğu araç kapasitesinin üstüne çıkan sürücü zorlamalarıydı. Aynı marka ve model 3-4 tane aracın etapda gidişleri ve finişe gelip gelememeleri arasında dağlar kadar fark vardı.
Belkide bunun nedeni birazda en büyük üçüncü yanlış olan , halk arasında “Gaza Gelme” diye tabir ettiğimiz şey. Yarışlarda insanlar yarış havasına girip adrenalin ile tüm mnatık sınırlarını yıkıp içgüdüleriyle hareket etmeye başlıyor. Profesyonel yarışçı ve amatör arasındaki farkda burda ortaya çıkıyor sanırım. Bu güdülerini kontrol edebilen profesyonel olabiliyor.
Bu gaza gelme mevzusu sadece yarışlarda değil tabi, arkadaş arasında yapılan gezilerdede fazlasıyla soruna neden oluyor. Kimi zaman şakayla verilen gazlar, kimi zaman insanlar arasındaki çekişmeler, kimi zamanda egolarımıza yenik düşüp o yaptıysa bende yaparım diyerek bilinçsizce araçlarımızı ve şartları zorlamamız çoğu zaman kötü sonuçlara veya kötü off road anılarına yol açıyor.
Aklıma gelen en son yanlış ise bu işin bir çıraklık – ustalık eğitiminden geçtiğini insanların unutması. Off-Road’un bir okulu yok, bir kursuda yok. Tek öğrenme yolu bir araç hazırlayıp arazide deneyerek öğrenmek. Yani yüzme öğrenmek için direk derin denize atlamakdan farkı yok. Zira en basit off-road gezisinde bile ölümcül bir kaza her an olabilir. Derin denizde yüzme bilmeyen birisinin boğulabileceği gibi. Oysa bunun en tehlikesiz ve doğru yolu, bu konudaki ustalığına ve tecrübesine güvendiğiniz kişilerin yanında birkaç sezon çıraklık eğitimi alıp haddinizi bilerek off-road yapmanız. Onlarla gezilere gidip yaptıklarını gözlemleyip tavsiyelerine uymanız. İyi bir usta bulursanız ve sizde iyi bir çıraksanız tehlikesiz bir şekilde bu sporu öğrenirsiniz ve öğrenirkende gereksiz maddi manevi masraflar çıkartmazsınız. Off-road’u eğlenceden eziyete çevirmezsiniz. Bu çıraklık dönemini geçirmek içinde en iyi yerler İsoff gibi bu işi çok uzun zamandir yapan insanların kurduğu aklıbaşında dernek ve kulüpler.
Bu yanlışlar yüzünden çok insan belkide zevk alarak yıllarca devam edeceği hobisinden uzaklaşıyor, sıkılıyor veya beziyor. Herşeyi olması gerektiği sırayla yapıp doğruları doğru şekilde öğrenip uygulasalar belkide çok daha iyi bir off-road potansiyelimiz olabilir.
[attachment=1]
Son olarak özetlemek gerekirse:
1- Off-road amacınızı iyi belirleyin
2- Bu amaca göre araç ve modifiye seçin
3- Aracınızın kapasitelerine göre pilotaj uygulayın
4- Asla gaza gelmeyin
5- Ustaları iyi dinleyin ve kendinize doğru ustalar bulun
Saygılarımla
Kürşad Ergan
Kaynak: http://www.4x4dergi.com/2011/12/04/off-road%E2%80%99da-yapilan-yanlislar.html