O Araç Bu Karavanı Çeker Mi? Sorusuna Yanıt :)

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan trek71 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 512
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 271,000
Sevgili ince,

Süper bir anlatım olmuş; çok teşekkürler. Meseleyi bu şekilde aktardıktan sonra sınıftaki öğrencileri kaçırmadan sinüslere dişli oranlarına falan yavaş yavaş girilebilir diye düşünüyorum :smiley:

Benim iki sorum olacak:

1) Motor için izin verilen sürekli devir bilgisi nereden öğrenilebilir. Yani kadranda kırmızı bölgenin başladığı yer değil herhalde bu. Zira kırmızının genelde 5000 devir gibi başladığı düşünülürse yarısı 2500 falan eder. Ama siz 2500-2700 değerlerini max. Tork için yüksek buluyorsunuz.

2) Dacia Duster özelinde baktım: max tork 1750 devirde. actyon ise 2700 devirde. Motor büyüklüğü ve araç ağırlığını bir kenara koyarsak görece ( oransal) olarak Duster motorunun çekme kapasitesinin daha iyi olduğunu söyleyebiliriz. Ancak 2700 devirli Actyon çırpı bacak bir beygir sıfatını hakediyor mu gerçekten?

Ben bu beygirden memnun kaldım ama kendimce verdiğim referans tork değerlerini güncelleme ihtiyacı var mı, anlamak için soruyorum.

Not: doğrular ancak fikir teattisi ile ortaya çıkar; ne kırıp dökmeye ne de kırılıp/dökülmeye gerek var. Tatlı tatlı sohbet ediyoruz. Umarım bu tatlılık ülkemizdeki tüm tartışma/paylaşım platformlarına yakın zamanda hakim olur.

Sevgiler,

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Actyon max tork 1800-2700 devir arasında görünüyor burda abi
uploadfromtaptalk1455883445411.png


GT-N7100 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

uploadfromtaptalk1455883900680.jpg

Buda duster kısaca duster en verimli olduğu 1750 dd çalışırken yaklaşık olarak 60 beygir koşturuyor.actyon ise max torku vermeye başladığı 1800 dd çalışırken 80 beygir koşturuyor..
Bu devirlerde ortaya çıkan beygir gücü bariz actyon lehine ancak actyon bariz daha ağır..

GT-N7100 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Actyon boş ağırlığı 2000 kg duster ise 1400 kg.actyon da 1800 dd kg başına düşen beygir sayısı 0.04.dusterda ise 1750 dd kg başına düşen beygir sayısı yine 0.042..bu durumda max tork başlangıç devirlerinde iki aracın çekiş gücü aynı desek yanlış mı olur acaba?

GT-N7100 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Yanlış olur,siz beygirlerin adedine bakıyorsunuz ama beygirlerin ne tür iş yaptığına bakmıyorsunu actyon nun motorunun içindeki beygirlerin yüke asılıp çekme kuvveti digerinin iki katı.Yani bu karşılaştırmada actyon,dacia dan iki misli kuvvetli asılıp cekiyor arkasındaki yükü.
 

Actyonun nasıl iki misli güçle çektiğini anlayamadım biraz açarmısınız .çok soruyorsam kusura bakmayın lütfen..

GT-N7100 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 



Verdiğiniz teknik açıklama tablolarında tam olarak hangi tip araca bakacağımı bilemedim.
dacia dizel 200Nm tork veriyor actyon ise 310 Nm tork veriyor yani actyon arkasındaki yüke asılırken dacianın kuvvetinin yarısı kadar daha fazla kuvvetle asılıyor.yani işi yine "AT" "BEYGİR" meselesine gelince actyon nun içindeki beygirler daha kaslı yapılı.Tabiki yerken daha çok arpa yiyorlar elbette.
 


emperor03'e çok teşekkürler; zahmet edip araştırma yaptığı için. Aslında iyi oldu çünkü tork için rpm değerini xxxx - yyyy şeklinde bir değer aralığı veren siteler var; ben tam ne olduğunu anlayamamıştım ama biraz araştırınca iş çözüldü:

aşağıda benim veriyi aldığım sitenin görüntüsü (2700 RPM gösteriyor) ve başka bir yerden bulduğum tork eğrisi var.
Ssang Tork eğrisinine bakınca torkun 1700 - 2700 RPM arası 310Nm'de sabit kaldığını görebiliyoruz.


actyon2011 torque curve.jpg
actyon2011.jpg


Sayın ince'nin verdiği bilgilerle tamamen uyumlu.
O zaman tork referans değer formülünü şu şekilde güncelleyelim mi? :smiley:

-1 Ton'a kadar karavanlar için 150 - 250 Nm @1500 - @2250 RPM
-1 Ton üstü karavanlar için 250 - 350 Nm @1500 - @2250 RPM

Araç seçimi (basitleştirilmiş) prosedür:
1) Aracın tork eğrisine bakılacak; stabil tork değerinin başladığı devir değeri baz alınacak: REV1 = 1700.
2) Stabil torkun bitimindeki devir değeri bulunacak: REV2 = 2700
3)Her araç için devir saatinde kırmızı bölgenin nerede başladığına bakılacak. Sürekli kullanımda azami devir değeri (MAXRPM) kabaca 4500 devir kabul ediyoruz. Örnek için MAXRPM=4500
4) REV1/MAXRPM oranı bulunacak. Bu değerin %35 -%40 arası olmasına bakılacak. (Örnekte 1700/4500 = %38).
5) (REV2-REV1)/MAXRPM oranına bakılacak (Faydalı Kullanım Devir Bant Genişliği). Bu değerin %25 ve üstü olmasına dikkat edilecek. (Örnekte (2500-1700)/4500 = %27 )
6) Karavanın yüklü ağırlığının çekici aracın yoldaki yüklü ağırlığına oranı 1.25 ve daha üstü olacak (benim kişisel tercihim 1.5)

"Faydalı Kullanım Devir Bant Genişliği" diye "salladığım" terim de önemli sanırım. Karavan çekerken mevcut beygir gücünü ne oranda kullanabileceğimize dair bir gösterge; mesela araç sollarken ne kadar rahat ivmelenme sağlayabiliriz gibi.

Beenimkisi biraz mesleki deformasyon; kusura bakmayın. İşimiz danışmanlık olunca karmaşık verileri toplayıp hap haline getirmeye çalışmak bir hastalık haline geliyor zamanla.

sevgiler :smiley:
 

Yukarıda yazılanlara aynen katılıyorum.
Elbette motor devri tork bağlantısı mantığı ile farklı markalarda bir birine yakın değer bulursak,bu seferde farklı markaların vites kutusu oranlarına bakmak gerekir.söz gelimi actyon 6A/T tipinde 1.viteste motor ana milinde üretilen tork kuvvetinin 3.5 katı tork elde ederiz.
 

Şimdi daha iyi anladım sanırım.tek başına tork beygir vs diye değil bir bütün olarak bakmak gerekiyor olaya..katkıda bulunan abilerimize çok teşekkür ederim.Allah razı olsun..

GT-N7100 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 



Aracın motor ve yürüyen aksamında nerede dönen dişli sistemi varsa Dişlilerin çaplarının bir birine oranına göre bir dişliden gelen TORK kuvveti, diger dişliden o oran kadar ya azalıp yada çoğalıp çıkar(vites kutusu).
çıkan tork fazlalaşırsa çıkışın dönme hızı azalır (küçük vitesler) çıkan tork girenden az ise çıkış dönüş hızı çoğalır.(en büyük vites).
Bunların hepsine fizikte BASİT İŞ MAKİNELERİ deniyor. Ya yavaşlar güçlenirsin yada hızlanır zayıflarsın.
Difransiyel dişli oranını bile değiştirerek aracımızın asılma kuvvetini değiştirebiliriz.
 

Çok faydalı bir yazışma oldu; katkı veren, soru soran herkese teşekkürler.

Bir sonraki adım olarak oluşan prosedürü bir excel haline getireceğim.

Daha sonra da şu vites kutusu dişli oranlarının etkisini daha detaylı irdeleyip belki tork/beygir hesaplamasi açısından yakın çıkan araçlar arasında bir seçim yapabilecek şekilde prosedürü geliştiririz. :smiley:

Bence bizim ortaya çıkardığımız hesaplama yaklaşımı mevcut sitelerdedi hesaplamalardan daha güvenilir ve takip edilebilir oldu :smiley:

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
 

Çok faydalı bir yazışma oldu; katkı veren, soru soran herkese teşekkürler.

Bir sonraki adım olarak oluşan prosedürü bir excel haline getireceğim.

Daha sonra da şu vites kutusu dişli oranlarının etkisini daha detaylı irdeleyip belki tork/beygir hesaplamasi açısından yakın çıkan araçlar arasında bir seçim yapabilecek şekilde prosedürü geliştiririz. :smiley:

Bence bizim ortaya çıkardığımız hesaplama yaklaşımı mevcut sitelerdedi hesaplamalardan daha güvenilir ve takip edilebilir oldu :smiley:

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Bencede...

GT-P7500 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 

Tartisma cikartmak icin soylemiyorum. Yalniz belli bir ust noktadan sonra devir arttikca torku dusen motorlar makbuldur cunku yukle karsilasinca motor devri duser ve tork kapasitemiz yukselir ve gaza bastidigimizda o kapasiteyi kullaniriz. Bize toparlanma imkani saglar. Tork guc hiz iliskisini anlamak gercekten cok zordur.
 
Son düzenleme:

Guc tork farkini anlatan baska bir ornek ;
-Ag ceken balikci teknesi
-Gezi amacli surat teknesi

Denizi yararak giden ve ag ceken balikci teknesi icin daha yuksek tork;
Denizin ustunde kayarak giden ve hiz yapan surat teknesi icin daha yuksek guc gereklidir.
 
Son düzenleme:



Sn.Trek her aracin farkli viteslerdeki hiza bagli guc tork egrisini bulabilirseniz daha detayli calisma olabilir.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,709
Mesajlar
1,522,526
Kayıtlı Üye Sayımız
166,549
Kaydolan Son Üyemiz
musaözbilmez

SON KONULAR



Geri
Üst