Nissan Patrol ZD30 Motor Sorunları

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan balum Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 14
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 14,881

balum

Yalan Dünya
Mesajlar
1,143
Tepkime Puanı
0
Yer
Ankara
Zaman zaman forumda Patrol’un motor sorunları olduğu yüzbinde motor istediği vb. fikirlere rastlıyorum. Bir ZD30 Patrol kullanıcısı olarak bu duruma açıklık getirecek ve yapılabilecekler konusunda fikir verebilecek,daha önce bir konuda bağlantısını verdiğim bu yazıyı uzun zamandır çevirmeyi düşünüyordum. Yazıda bahsedilen fikirler ve uygulamalar benim ufak bir iki eklemem dışında Patrol4x4 forumundan Chaz adlı üyeye aittir. Avusturalyalı Patrol kullanıcılarının bulunduğu bu forumda yaşanan tecrübelerden faydalanıldığı yazının aslında belirtiliyor.

Bu arada bu yazıda anlatılanları henüz uygulamış değilim Ama yakıt sistemiyle ilgili olan hariç bahsedilen Dawes valfleri (www.3barracing.com) ,EGT ve basınç saatleri, Yağ-hava ayırıcı hepsi alındı ve arabaya takılmayı bekliyor. Bunlara patrol4x4 de NADS (Nissan Anti Detonation System) diyorlar. Tabi aynı forumda hiçbir değişiklik yapmadan aracını kullananlar da var ama yazıda da geçtiği gibi bu bir risk. Yazıda bazı yerleri tam Türkçeye çeviremedim yada karşılığını bulamadım; bu nedenle aynen yazdım. Ancak bunlar konunun anlaşılmasına engel detaylar değil.

Nissan Patrol ZD30 Motor Sorunları

2001 yılından itibaren Nissan Patrol ve (sanırım) 2002 yılından itibaren Terrano da ZD30 kodlu dört silindirli, 3 litrelik değişken geometrili turbo dizel motor kullanılmaya başlandı. 2005 yılından itibaren aynı motor revize edilerek common rail dizel motora dönüştürldü. Bu motora kullanıcılar tarafından “el bombası” lakabı takılmasına düşük kilometrelerden itibaren yaşanan motor sorunları neden oldu. Yaşanan temel sorunlar pistonların (genellikle ortadaki 3 ve 4 numaralı pistonlar) ve bazen silindir başlarının erimesi/yanması, kırılması idi.

Yaşanan bu sorunlar nedeniyle ZD30 motora sahip Patrol kötü bir ün kazandı. Yaşanan sorunları çözmek üzere Nissan 5.7 litre olan yağ kapasitesini 8.2 litreye çıkarttı. Bununla birlikte kullanılan yağın viskositesi düşürüldü. Böylece sorunlar azalmış en azından motorun ömrünü uzamıştı. Bu nedenle sorunun yağlama ile ilgili olduğu düşünülebilir ama sorunun kaynağı ile ilgili başka pek çok varsayım var.

Bu motorlar görece yüksek basınçla (boost) çalışmakta ve temiz dizel motorlarda olduğu gibi yüksek düzeyde eksoz gazı devirdaimi (EGR) kullanmaktadır. Bu da sonuçta salınan NOx miktarını düşürerek aracın, emisyon standartları içinde kalmasını sağlar.
Bir sorun yüksek basınç karter içinde basınç oluşmasına ve bunun sonucunda da bir miktar yağın motor emiş sistemine itilmesine neden olur. Bu yağ intercooler içine doğru yolunu bulur ve nihayetinde manifoldun içine girerek burada EGR ile karşışır ve manifold içinde kalın yağlı bir zift tabakası oluştururarak manifold girişini kısıtlar. Çoğu durumda en çok etkilenen EGR valfine yakın olan arka taraftakidir.

Fowl%20Throttlebody.jpg

Aşırı basınç sorunu ZD30 Patrol de oldukça yaygındır. İlk işaretlerini intercooler hortumlarını patlatarak verir ve çoğu kişi hortumları iyice sıkarak tekrar yerine takar. Bu hortumların yarılmasına yada daha kötüsü intercooler yırtılmasına neden olabilir. Aşırı basınç ve emiş sistemindeki yoğun yağ sonucu yağ sızdıran intercooler görülmesi oldukça yaygındır.

ZD30 motor yönetim sistemi, çeşitli motor sensörlerinden gelen giriş sinyallerine dayanır. Motor Kontrol Ünitesi (ECU), Toplu Hava Akış Sensörü (MAF), Kelebek Pozisyon Sensörü (TPS) ve motor hızı giriş sinyalleri bağlı olarak yakıt gönderme zamanlama ve süresini belirler. Motor giren hava hacmi ne kadar yakıt enjekte edileceğini belirler, ancak ECU her bir silindirdeki karışımı kontrol etmez ya da izlemez. Motor egzoz sıcaklık (EGT) sensörü olmadığından belirli bir silindir aşırı yakıtla ya da zengin çalıştığını anlayamaz. Bu ve yukarıda sözü edilen manifold giriş kısıtlamalarının bir sonucu olarak, dıştaki silindirler fakir ve içteki silindirler zengin çalışabilir. Dizel motorun aşırı yakıtla ya da zengin çalışmasının aşırı ısı ortaya çıkmasına neden olduğu ve sonuçta pistonları yada silindir başlarını erittiği veya kırıldığı bilinmektedir.

Bunun yanı sıra eğer kirlenmiş yada geçen soğuk havaya karşı yalıtılmış halde ise MAF sensörlerinin ECU ya hatalı voltaj gönderdiği bilinmektedir. Ben bunun sıcak motorun kapatılması nedeniyle normal hava akışının yönünün aksine yağlı dumanın MAF sensörüne gelerek kirletmesiyle oluştuğunu düşünüyorum. Kirlenmiş MAF, ECU ya düşük voltaj sinyalleri gönderiyor ve ECU fakir karışım üretilmesine karar veriyor. Ancak güç düşüşü nedeniyle sürücünün gaz pedalına daha çok basması ile yakıt miktarını ve dolayısıyla yanma sıcaklığını daha da arttırıyor. Motorun bir basınç sensörü var, ancak yakıt karışım kontrolünde herhangi bir rolü yok. ECU basıncı çok yükseldiği zaman düşürüyor ancak bu sistem çok yavaş tepki veriyor ve basınç sıçramalarının 25psi a kadar çıktığı görülüyor.

Değişken Geometrili Turbonun avantajlarından biri, vakum ile elektriksel olarak kontrol edilebilir olmasıdır. The ECU controls a vacuum solenoid with pulse width modulation (PWM) and by rapidly switching it at different pulse widths it controls how much vacuum gets to the turbocharger’s actuator and in turn how much boost the turbo produces at any given rpm. Bu çok önemlidir çünkü bu sayede ECU herhangi bir zamanda hatta yük altında yada gaza tamamen basılmış olsa bile basıncı düşürebilir.

ECU gaza basılıyken hafif yük koşullarında basıncı (boost), manifoldaki emiş basıncını azaltarak aynı zamanda EGR valfini açarak maksimum EGR geçişi yoluyla düşürebilir. Bu eksoz gazını emme manifoldu ve yanma odasına daha fazla girmeye zorlar dolayısıyla yanma sıcaklığı ve NOx salınımı azalır. Bu olurken EGT daha az soğuk oksijenle zenginleşmiş havanın yanma odasına girmesiyle yükselir ve daha çok sıcak eksoz gazının girmesiyle dahada eksoz sıcaklığı artar.

Yukarıda belirtilen koşulların herhangi bir birleşimi aşırı yanma sıcaklıkları nedeniyle bir motor arızasına neden olabilir, ancak bu sistemlerin izlenmesi ve kontrolünün nispeten kolay ve ucuz yolları vardır. Bazı önleyici tedbirlerin alınması, bir motor arızası olasılığını azaltabilir ya da en azından motorun ömrünü uzatabilir. Çoğu durumunda bir motorun yada kontrollerinin modifiyesi en azından risklidir ancak bu durumda modifiye etmemek risklidir.

Bir motor arızası olasılığını azaltmak için ne yapılabilir?

En önemlisi motorun içinde neler olduğunu izlemek için EGT ve basınç saati takılmasıdır. Bunlar pistonların erimesine engel olmayacaktır ancak bekleyen tehlikeler ortaya çıkmadan sürücüyü uyaracaktır.

EGT yi düşürmek için yapılabilecek her şey faydalıdır.

Karterden buharlaşarak emiş sistemine giren ve MAF sensörünü kirleten yağ miktarını azaltmak için yağ-hava ayırıcı veya tutma kabı (Catch Can) taktırın. EGR iptali dünyanın birçok yerinde yasadışı olmasına rağmen sıcak egzoz gazlarının yanma odalarına girmesini durdurma konusunda faydası vardır ve EGT yi düşürür. Aynı zamanda karterden gelen yağla karışan siyah gres tabakasının emme manifoldu girişinin kısıtlanmasına neden olmasını ve motor yağının daha uzun süre temiz kalmasını sağlar.

AirOilSeperator.jpg

EGR iptali basıncı (boost) artırır, bu nedenle basıncı düşürecek ve ECU nun EGR akışını artırarak basıncı düşürmeye çalışmasını engelleyecek bir şey yapılmalıdır. Benim bulduğum en kolay ve en iyi yol elle basınç kontrolü (manual boost controller) yapılması ve basınç kontrolünün ECUden alınmasıdır. Ben bunu yapabilmek için, seçilebilir iki basınç seviyesi ayarlanabilir çok aşamalı TDi Dawes Controller ile spool up oranı ayarını kontrol etmek için iğne vana kullanıyorum. Bu modifiye aynı zamanda yüksek basınç sıçramalarını ve aşırı basınç olasılığını önlüyor.

Needle%20Valve.jpg Duel%20Dawes1.jpg

Eksoz sıcaklığını düşürmenin diğer yolarıda daha fazla serbest akışa imkan veren (daha geniş) eksoz sistemi taktırmak ve elektrikli besleme pompası ile enjeksiyon pompasına giden yakıt kaynağını basınçlanlandırmakdır. Bunlar işe yarar ancak yapılması tercihe bağlıdır.

Yazının aslı için : http://www.chaz.yellowfoot.org/zd30_engine_problems.htm
 

Etiketler

Ynt: Nissan Patrol ZD30 Motor Sorunları

İşte bu. Faydalı ve zor bulunan bilgi. Sonunda patrolculardan ses gelmiş oldu. Teşekkürler.
 

Ynt: Nissan Patrol ZD30 Motor Sorunları

yukarda bahsetılen tum uygulamalrı yaptım...190 bın de olan makınam gercı bunlardan öncede sıkıntısı yoktu..ama anlatılanlardan sonra hepsını uyguladım...basınç saatınden gozlemledıgım peak de 20 psi anlık sonrası 18psi sabıtlıyor.tam gazda.....manuel boost controller benım gozlendıgım avantajı gaz pedalı tepkılerı cok ıyı oldu...yakıt tuketımınde gozle gorulur bır dusus yasadım...performans standart sısteme gore cok daha ıyı....


modfıkasyonlar


dawees stage 1 valf


manuel boost controller


kat ıptalı 2.5 ınc komple egzos sıstemı


egt ve boost saatlerı


komple sılıkon horum kıtı vacum horumları ve basınc hattı hortumları


k&n kutu içi fılıtre


oil catch tank


en son yapılacak ıslem eger yazılım kabul eden bır beynım varsa yazılım yapılacak cunku zd30 larda ıkı tıp beyın cıkıyormus bırısıne yazılım mumkun degılmıs eger benım beyine yazılım uygulanabılırse son yapılacak ıslem o olacak....cıddı anlamda yakıt ekonomısı sagladıgı soylenıyor...
 

Ynt: Nissan Patrol ZD30 Motor Sorunları

madmarcus' Alıntı:
yukarda bahsetılen tum uygulamalrı yaptım...190 bın de olan makınam gercı bunlardan öncede sıkıntısı yoktu..ama anlatılanlardan sonra hepsını uyguladım...basınç saatınden gozlemledıgım peak de 20 psi anlık sonrası 18psi sabıtlıyor.tam gazda.....manuel boost controller benım gozlendıgım avantajı gaz pedalı tepkılerı cok ıyı oldu...yakıt tuketımınde gozle gorulur bır dusus yasadım...performans standart sısteme gore cok daha ıyı....


modfıkasyonlar


dawees stage 1 valf


manuel boost controller


kat ıptalı 2.5 ınc komple egzos sıstemı


egt ve boost saatlerı


komple sılıkon horum kıtı vacum horumları ve basınc hattı hortumları


k&n kutu içi fılıtre


oil catch tank


en son yapılacak ıslem eger yazılım kabul eden bır beynım varsa yazılım yapılacak cunku zd30 larda ıkı tıp beyın cıkıyormus bırısıne yazılım mumkun degılmıs eger benım beyine yazılım uygulanabılırse son yapılacak ıslem o olacak....cıddı anlamda yakıt ekonomısı sagladıgı soylenıyor...
madmarcus bunları yapan birini görmek sevindirici... Yapılanların fotoğrafları ile birlikte, nerede yapıldığı, kullanılan malzemelerin nerden temiğn edildiği, montaj aşamaları gibi başka detaylar verebilirseniz harika olur. Bu sayede potansiyel olarak bunları yaptıracaklara ve zd30 lu patrol yada terrano kullanıcılarına yol göstermiş olursunuz.
 



Ynt: Nissan Patrol ZD30 Motor Sorunları

tesekkur ederım..cocuklugumdan berı mekanık ve motorsporlarına ılgım oldugu ıcın daha oncede mk1 restore ettıgım ıcın mekanık ıslere elım yatkın...abımınde vw özel servısı var...modıfıkasyon ıslerıyle ugrasıyor..güç ölçüm dynomuz da oldugu ıcın basınc ayarını yuk tıpı dynoda sabıtledık.... 4000 devırde 18 psi sabıt anı gaz yuklemelerınde 20 psi peak yapıyor 18 psi sabıtlıyor....bu uygulamayı yapmadan kat ıptal ve 2.5 ınc egzos sıstemıyle 160 bg guc cıkardı 190 bınde bır motor ıcın ıyı bır sonuc dawees uygulandıktan sonra olcmedım ama baglanmadan oncekı halınden daha ıyı...bu arada turbo elımde kaldı :smiley:hata benım ıslık gıbı ınlıyordu bakım yapmadım gümledi.. oda sıfırlandı garret 2052 vnt orjnal turbosuyla degıstı cok daha ıyı suan...en son yazılım kaldı....

9bsg7.jpg


9bsup.jpg


9bsw6.jpg


9bt22.jpg


9bt87.jpg
 

Ynt: Nissan Patrol ZD30 Motor Sorunları

madmarcus' Alıntı:
tesekkur ederım..cocuklugumdan berı mekanık ve motorsporlarına ılgım oldugu ıcın daha oncede mk1 restore ettıgım ıcın mekanık ıslere elım yatkın...abımınde vw özel servısı var...modıfıkasyon ıslerıyle ugrasıyor..güç ölçüm dynomuz da oldugu ıcın basınc ayarını yuk tıpı dynoda sabıtledık.... 4000 devırde 18 psi sabıt anı gaz yuklemelerınde 20 psi peak yapıyor 18 psi sabıtlıyor....bu uygulamayı yapmadan kat ıptal ve 2.5 ınc egzos sıstemıyle 160 bg guc cıkardı 190 bınde bır motor ıcın ıyı bır sonuc dawees uygulandıktan sonra olcmedım ama baglanmadan oncekı halınden daha ıyı...bu arada turbo elımde kaldı :smiley:hata benım ıslık gıbı ınlıyordu bakım yapmadım gümledi.. oda sıfırlandı garret 2052 vnt orjnal turbosuyla degıstı cok daha ıyı suan...en son yazılım kaldı....
Çok teşekkürler. Fotoğraflara ağzım açık baktım, hele birde kendi emeğiniz olduğunu okuyunca fotoların lezzeti bir kat daha arttı.Yeni sorular geldi...
Kabinde basınç saatini nereye koydunuz? intercoloorda değişiklik varmı? Eksozu hazır mı aldınız?
 

Ynt: Nissan Patrol ZD30 Motor Sorunları

parçaları ebay dan alıyorum...basınc saatı ve egt saatı autometer marka saat potlarında ebay .uk den aldım ortada teyp ustundekı havalandırmaların ustunde duuruyor vakıt bulursam resım ceker koyarım....ıntercooler standart aslında bır buyuk dusunuyorum ama cok pahalı belkı ustune fan baglıyacam....egozsu bostancı sanayıde egzoscum var....ona yaptırdım....apexi turbo tımer aldım onun montajınıda yapıcam...sevdıgım bır arac o yuzden ugrasmak hosuma gıdıyor motor harıcı gorseldede ugrastıgım bır araba.....
 

Ynt: Nissan Patrol ZD30 Motor Sorunları

Gercekten güzel bir paylaşım olmuş,Aynı aracın 2007 modeli var bende gayet memnunum aractan suan için bir şikayetimde yok fakat aynı uygulamaları yaptırtmak istiyorum motorun sağlıgı acısından bu uygulamaları yaptırabileceğim bir servis veya usta varmıdır?
 




Ynt: Nissan Patrol ZD30 Motor Sorunları

patrol52' Alıntı:
Gercekten güzel bir paylaşım olmuş,Aynı aracın 2007 modeli var bende gayet memnunum aractan suan için bir şikayetimde yok fakat aynı uygulamaları yaptırtmak istiyorum motorun sağlıgı acısından bu uygulamaları yaptırabileceğim bir servis veya usta varmıdır?

yardımcı olabılırım....montaj kısmında cok zor bır kısmı yok....parcaları ınternetten sıparıs edebılırsınız...cok yuksek rakamları olmadıgı ıcın adresınıze gelıyor....ama sızın makınanız comonraıl olması lazım onu bır arastırın bızdekı makınayla aynı ama mazot pompası kısmı farklı bıldıgım kadarıyla....
 

Ynt: Nissan Patrol ZD30 Motor Sorunları

balum' Alıntı:
madmarcus bunları yapan birini görmek sevindirici... Yapılanların fotoğrafları ile birlikte, nerede yapıldığı, kullanılan malzemelerin nerden temiğn edildiği, montaj aşamaları gibi başka detaylar verebilirseniz harika olur. Bu sayede potansiyel olarak bunları yaptıracaklara ve zd30 lu patrol yada terrano kullanıcılarına yol göstermiş olursunuz.
ben 2.7 tdi terranoma bişiler yapmak istiyorum. güçte düşme hissediyorum.muhtemel kurum dolayısıyle filan bir yerler tıkalı :( bu yazılanları yapan birini görünce sevindim. ben de yapsam iyi sonuç alacağımı düşündüm. ancak bunları anlayıp yapacak bir usta bulabilecekmiyim bilmiyorum :(
 

Ynt: Nissan Patrol ZD30 Motor Sorunları

Sevgili madmarcus kardeşim o saydıklarını yapacak ne bilgi birikim var bende nede okadar zaman:smiley: bu işi parcasıyla montajıyla yapacak bir hayır sever vatandaşa ihtiyecım var.Cvb için şimdiden teşekkürler.
 

Ynt: Nissan Patrol ZD30 Motor Sorunları

rechargeable' Alıntı:
ben 2.7 tdi terranoma bişiler yapmak istiyorum. güçte düşme hissediyorum.muhtemel kurum dolayısıyle filan bir yerler tıkalı :( bu yazılanları yapan birini görünce sevindim. ben de yapsam iyi sonuç alacağımı düşündüm. ancak bunları anlayıp yapacak bir usta bulabilecekmiyim bilmiyorum :(

2.7 makınaya dawees valf manuel boost control gerek yok....kat ıptalı komple egzos sıstemı kutu içi k&n fılıtre ebay satılıyor fıyatlar uygun..egr ıptalı .bırde yazılım yaptırabılırsınız.veya powerbox uygulması olabılır...motor durumu saglıklıysa 155-160 bg gucler cıkartabılır...(yazılım uygulamasıyla)
 

Ynt: Nissan Patrol ZD30 Motor Sorunları

patrol52' Alıntı:
Sevgili madmarcus kardeşim o saydıklarını yapacak ne bilgi birikim var bende nede okadar zaman:smiley: bu işi parcasıyla montajıyla yapacak bir hayır sever vatandaşa ihtiyecım var.Cvb için şimdiden teşekkürler.

dawees valf manuel boost controller egt boost saatı egr ıptalı vss bunlar ıcın ne tutuyor konusur haber verırım..kendınız getırtebılsenız daha uyguna mal olurdu..ama sorarar fıyat alırım....
 



Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,828
Mesajlar
1,524,121
Kayıtlı Üye Sayımız
166,623
Kaydolan Son Üyemiz
kalyoncusenol@gmail.

Çevrimiçi üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.

SON KONULAR



Geri
Üst