Ynt: Neden Dacia Duster?
E-oto dergisinin Mayıs 2010 sayısında Duster 4x2 ve 4x4'ün testi yapıldı. Fas'ta düzenlenen test sürüşüne e-oto dergisi de katılmış olup ayrıntıları derginin sitesinden indirebilirsiniz.
Dergiyi indirmek için tıklayın: http://www.e-otodergi.com/pdfs/e-otodergi_mayis2010_sayi23.zip
Bu da derginin sitesi:
http://www.otomobil.com.tr/detay.asp?bolum=1538&baslik=Test-ilk-sürüş:-Dacia-Duster-1.5-dCi-85-HP/105-HP-4x4--–-Dacia-Duster-1.6-
Dergide yazılanlar:
Gösterişli yapıları, insanlara verdikleri güven duygusu ve trafiği yukarıdan takip etme olanağı sağlama gibi nedenlerden dolayı son yıllarda birçok kişinin hayalini bir SUV sahibi olmak süslüyor. Fakat SUV denilince akla yüksek fiyat etiketlerinin gelmesi, nispeten ucuz olanlarının ise iç hacim konusunda yeterince başarılı olamamaları nedeniyle birçok kişinin bu hayallerine ulaşması, diğer otomobillere göre biraz daha zordu. “Zordu” diyoruz, çünkü Dacia Duster ulaşılabilir arazi aracı olması amacıyla tasarlanmış ve üretilmiş bir otomobil. 4x2 ve 4x4 versiyonları bulunan Duster’da 1.6 litre 105 HP benzinli (4x2 ve 4x4), 1.5 dCi 85 HP (sadece 4x2), 1.5 dCi 110 HP (sadece 4x4) motor seçenekleri mevcut. Fas’ta düzenlenen basın test sürüşü organizasyonunda Dacia Duster 1.5 dCi 85 4x2, Dacia Duster 1.5 dCi 110 4x4 ve Dacia Duster 1.6 105 HP 4x2 modellerini kullanma fırsatı bulduk.
Tasarım
Dacia Duster tasarım olarak bir 4x4 müşterisinin isteyeceği özellikleri sunuyor. Yani gösterişli ve sağlam bir duruşu var. Özellikle geniş çamurluk dodikleri Dacia Duster’ın sağlam duruşunu pekiştiren en önemli tasarım unsurlarından biri. Renault’nun Romanya’daki Ar-Ge Merkezi Renault Technologies Romanya (RTR) ve Fransa’daki Le Losange (Renault Technocentre’ın yeni adı) ortak çalışması sonucu şekillendirilen Dacia Duster’da, Logan platformu kullanılmış. Ön süspansiyon sistemi Sandero’daki gibi McPherson (zor koşullara daha uygun hale getirilmiş) olan Duster’ın arka süspansiyon sistemi 4x2 ve 4x4 versiyonlarda farklılık gösteriyor. 4x2 versiyonlarda Logan MCV’den türetilmiş H tipinde bir arka aksa sahip Duster; 4x4 versiyonlarda yeni tasarlanmış çok kollu bir arka süspansiyon sistemine sahip.
Dacia Duster’ın kullanımı nasıl?
Dacia Duster test sürüşüne ilk olarak Laureate donanım seviyesindeki 1.5 dCi 85 HP 4x2 ile başladık .Açıkçası Duster, konsol tasarımı olarak Sandero ve Logan ile pek farklı görünmüyor. Sade ve anlaşılır kumandalar, sert plastikler bu otomobilde de mevcut. Fakat Laureate donanım seviyesinde iç mekana zenginlik katan donanımlar eklenmiş olması görsel çekiciliği hissedilir derecede arttırmış. Bu histe parlak kahverengi konsol kaplamalarının yanı sıra, opsiyonel olarak sunulan deri kaplı direksiyon simidinin (opsiyonel) de payı olduğu bir gerçek. Bu arada Laureate donanım seviyesinde deri döşeme ve ESP gibi opsiyonların da alınabildiği de söyleyelim.
Dacia Duster’daki 1.5 dCi turbodizel motor ailesi, hem Renault, hem Nissan, hem de Dacia ürün gamında ekonomisi ve güvenilirliği ile kendisini kanıtlamış bir gam. Burada asıl merak edilen konu doğal olarak 85 HP güç ve 200 Nm tork üreten 1.5 dCi’ın Duster’da nasıl performans göstereceğiydi. Açık çık söylemek gerekirse 1.5 dCi 85 HP, Duster’ı taşırken bir zorlanma belirtisi göstermedi. Makul bir çekiş gücüne sahip Duster 1.5 dCi 85 HP 4x2’de bizi asıl etkileyen nokta motorun çekişinden çok, otomobilin vermiş olduğu sağlamlık hissi oldu. Konfor yönünden belirgin bir sorunu olmayan Duster, yüksek yapısı ve yüksek profilli lastikleri nedeniyle asfalt kullanımlarda doğal olarak B platformu kullanan diğer modeller (Logan, Sandero, Clio…) kadar stabil değildi. Fakat bu durumun tedirginlik verecek seviyede olmadığını belirtelim. Buraya kadar her şey beklediğimiz gibi… Fakat asıl şaşırtıcı olan nokta Duster’ın bozuk yollara olan uyumu oldu. Bu arada “bozuk yol” deyimini neredeyse tarla halindeki taşlı - toprak yollar için kullandığımı belirtmeliyim. Hiçbir çukurda, tümsekte, kayada hız kesmeden geçip gittiğimiz Duster’ın gerek iç mekanından, gerekse süspansiyon sisteminden olumsuz hiçbir ses gelmedi. Deyim yerindeyse, Dacia yetkilileri Duster’a olan güvenlerini özellikle test sürüşü parkuru seçiminde ortaya koymuşlar.
Duster 1.5 dCi 85 HP 4x2 ile yaklaşık 1.5 saatlik bir sürün ardından, Duster 4x4’ü deneyeceğimiz off-road parkuruna geldik. 35 dereceyi bulan sıcaklıkta gerçekleştirilen bu sürüşte Duster 1.5 dCi 110 HP 4x4’ün arazi yeteneklerini yakından tanıdık. Kullandığımız araçlar Ambiance donanım seviyesinde olduğundan, Laurate donanım seviyesinden farklı olarak gövde renginde tampona sahip değillerdi.
4x4 sistemi Nissan’dan
Duster’ın 4x4 düzeneği Nissan’dan alınmış. Nissan Qashqai, X-Trail gibi modellerde olduğu gibi çevirmeli bir düğmeyle kumanda edilen sistemde Auto, Lock ve 2WD olmak üzere üç seçenek sunuluyor. Auto seçeneğinde normalde önden çekişli olarak ilerleyen otomobil, ön lastiklerde çekiş kaybı meydana geldiğinde bunu algılayarak gerektiği kadar gücü arka tekerleklere aktarıyor. 2WD seçeneğindeyse otomobil tamamen önden çekişli olarak yol alıyor ve bu sayede daha düşük tüketim hedefleniyor.
Lock modu ise arazi (kum, çamur, kar vs.) kullanımında tercih edilmesi gereken seçim. Lock modunda aktarmanın sürekli 4x4 olmasının yanı sıra, gaz pedalı ve fren pedalı tepkileri de arazi kullanımına daha uygun hale getiriliyor. Bu seçimde ön ve arka akslar arasında güç dağılımı sürekli olarak yüzde 50-50.
210 mm’lik yerden yüksekliği (4x2’lerde 205 mm), 30 derecelik yaklaşma, 36 derecelik uzaklaşma ve 23 derecelik rampa açısıyla ortalama bir kullanıcının arazide karşılaşacağı engellerin üstesinden rahatlıkla gelebilecek yapıda. Zaten bunu fotoğraflardan da görebilmek mümkün. Bunun dışında Duster, kısa birinci vites oranıyla da arazi kullanımı için büyük esneklik sağlıyor. TL8 kodlu yeni 6 ileri oranlı şanzımana sahip Duster bu sayede gaz pedalına basmadan fazla dik olmayan tepeleri aşabiliyor. 1. Viteste 1000 d/d’deki 5.79 km/s’lik hız da özellikle yavaş gidilmesi gereken yerlerde kullanım kolaylığı sağlıyor.
Duster uluslar arası test sürüşü organizasyonunda ayrıca önden çekişli 1.6 benzinli Duster’ı da kullanma şansını bulduk. 105 HP güç ve 148 Nm tork üreten bu motor, Duster’ın giriş seviyesini oluşturuyor.1.6 benzinli motor esneklik bakımından 1.5 dCi’ların gerisinde kalsa da, uygun vites seçildiğinde devir çevirmekte zorlanmıyor ve 4x2 versiyonda 165 km/s’lik maksimum hıza ulaşıp, 0-100 km/s hızlanmasını 11.5 saniyede tamamlıyor.
Fiyatlar
Dacia Duster iki farklı aktarma (4x2 ve 4x4), üç farklı motor (1.6 16V 105 HP, 1.5 dCi 85 HP, 1.5 dCi 110 HP) ve üç farklı donanım seviyesine (Duster, Ambiance, Laureate) sahip. En hesaplı seçenek olan baz Duster 1.6 16V 4x2 29.990 TL’lik etikete sahipken, en üst donanım Laureate 1.5 dCi 110 HP 4x4, 44.000 TL’lik fiyata sahip.
Sonuç
Dacia Duster, birçok kişinin hesaplı, makul iç hacim sunan SUV hayalini gerçeğe dönüştürebilecek özellikte bir araç. Asfalt kullanımda stabilite konusunda ufak ödün veren Duster’ın en büyük artısı sağlamlık hissi oldu.
Tarık Akagün / Fas