Ynt: Manuel Vinç
Fahri bey merhaba,
Elinize sağlık, valla benim de çok hoşuma gitti.
Bir iki şey sormak istiyorum.
Bildiğim kadarıyla bu caraskalların asma kancası sabit değil, yani avare. Yataklandığı eksende gövdenin dönebilmesine müsaade ediyor diye biliyorum. Şayet öyleyse kolu çevirirken, kol en alt ve en üst konumdayken gövde yalpa yapmıyor mu, şayet yapıyorsa bunu nasıl önlüyorsunuz?
Belki çevirme kolunun boyunu kısaltarak bu sorunun önüne geçilebilir, çünkü öncesinde kumanda zincirinin sarıldığı çarkın yarıçapı kadar bir kol boyu ile fazla güç gerektirmeden yükü kaldırabilen sistem, aynı yarıçapta kol ile de kaldırır diye düşünüyorum. Bunun birkaç avantajı da olabilir.
Kolda ihtiyaç duyduğumuz şey kuvvetten ziyade hızdır, kol boyu uzarsa çizilen çemberin çevresi artacağından daha fazla ve hızlı çevirmemiz gerekir ve bu da yorucu olur.
Kısa kol ile daha yüksek çevresel hızla döndürebileceğimiz için vinç te süratlenecektir.
Uzun kolu çevirirken kancanın bağlandığı tampon veya ağaca elimizi, kolumuzu vurma sürtme ihtimalimiz olabilir.
Ve yukarıda bahsettiğim yalpa olayının da önüne geçilebilir belki kısa kol ile.
Caraskalı taşıma kolaylığı açısından zincir boyu da kısaltılabilir mi acaba? 2metre kadar harekete müsaade edecek miktarda zincir boyu (yaklaşık 4m) yeterli olur herhalde. Sonuçta bağladığımız ağaç veya diğer araca kadar erişmesi gerekmiyor, araya halat atılıyor öyle değil mi.
Neyse, bunlar aklımdan geçenler ve Fahri bey, dedim ya fikir çok hoşuma gitti. Aracın tamponunda gösterişli bir vinç olmayacak ama gerektiğinde aynı işi görebilecek.