Ynt: Lsd Deneyimi Olanlar Buraya
Merhaba,ben de bildiklerimi elimden geldiğince,dilim döndüğünce aktarmaya çalışayım.
LSD zorlu offroad yapmayacak olanlar için ya da 4x2 olup toprak yollarda gidenler için idealdir.
4x4 seçenekli olanlar da,çoğu yerde dört çekere almadan rahatça ilerleyebilirler.
Basitçe mantığı aynen adından da anlaşılacağı gibi sınırlı,kaydırmalı diferansiyel sistemidir.
Yani zoru görünce kayar,normal diferansiyel gibi davranır.Bu aslında sürücü için bir kolaylıktır.
Kayar dediğimiz,sistem içindir.Kırılma yerine plakların tutunamayıp kaymasına müsaade etmesidir.
Elbette zorlu offroad yapanlar bundan memnun olamaz,tam kilitli olanı tercih ederler.
Çalışma prensibi mekaniktir.Arkadaşımızın verdiği linkte şemasal olarak diferansiyelin içi resmedilmiş.
Birbirine teğet,bir çok tırtıklı plaktan oluşmaktadır.Özel yağı sağlıklı işlemesine en büyük yardımcıdır.
Bu plaklar sayesinde boşa düşen tarafın sıkışması,böylelikle gücün basan tarafa aktarılması sağlanır.
Yere basan teker dönmeye çalışır.Engel,duruş açısı,arazinin eğimi,lastik havası uygunsa yürür,gider.
Fakat çok uygunsuz bir pozisyonda,aracın içi ters bir yükte ise güç ürer ama aracı kaldıramaz.
İşte o zaman plaklar tırtıklarından,birbirlerini siyırmaya,kaymaya başlarlar.Kırılmadan koyverirler.
Bu olay yıllar içinde defalarca tekrarlanarak aşınmaya sebep olabilir.Aşınan sistem hiç tutmaz.
Tutunamayan plaklar,serbest diferansiyel gibi hareket eder.Videolardaki diferansiyellerin içini bilemeyiz.
Dolayısıyla buradan şu işe yarıyor,bu işe yaramıyor demek zordur.Aracın ağırlığı,açısı lastik havası farkeder.
Tamiri,her araç için iyi anlayan serviste,plakların değişmesiyle kolayca çözülür.
Sürekli arazide gezen için elzem olan,arasıra araziye giren için çok gerekli olmayabilir.
Hatta farkında bile olmayabilir.Sık sık servise giden lifte alıp bunları kontrol eder.
Şanzıman diferansiyel yağlarını belli periyodlarla değiştirmek doğrudur.
Hele çok sık arazide zorlayıp,ara sıra aracından fena kokular getirenler dikkat etmelidir.
Tam kilitle bilinçli sürücüler hiç problem yaşamadan yıllarca kullanabilirler.
Çok usta olmayanlar,diğer organları güçlendirmeyenler hemen kırılmaya müsaittir.
Fakat bilgili ise,kapatmayı unutmayarak,aşırı yüklenmeyerek vs sağlıkla devam edebilirler.
Üstelik Liberty'nin düştüğü pozisyonlara hiç düşmez ve hatta etkilenmezler bile.
Gerçi sağlıklı,sorunsuz LSD ile o tür çok pozisyondan, hiç hissetmeden çok geçmişimdir.
LSD de liftte tek tekeri çevirdiğinizde ikiside aynı yöne döner.Birini sıkıca tutarsanız durdurabilirsiniz.
Yolda askıda kaldığınızda duruş pozisyonunuza,eğime,aracın,yüküne,lastik havalarınıza göre tepki verir.
Sizin manuel olarak müdahale şansınız yoktur.Sağlıklıysa sınırlı olarak işinizi görür,zorlanınca bırakır.
Her ortamda bahsedilen özel yağ,ısınma soğuma hareketleri ile tutma bırakma aralığını belirler.
Dış ortamdan çok fazla etkilenmez,çünkü araç yürüdüğü müddetçe yağ belli bir ısı seviyesindedir.
Elbette çok hassas düşünürseniz,yola ilk çıkılan dakika ile yarım saattir yolda oluması da fark eder.
Son olarak hepsinden önemlisi pilotajdır.Yıllardır bir çok araçla araziye çıkmış birisi olarak yazıyorum.
Ben çok usta,çok iyi pilotajı olan biri değilim,edinilen tecrübeleri ve gördüklerimi burada paylaşıyorum.
Liberty'nin kaldığı yerden Kartal,Toros dahi geçebilir.Youtube'da dört parmak sudan geçip yayınlayan da var.
Duster,Captiva,X5,Cayenne bile iyi bir pilotajla nerelerden geçiyor,hepsini youtube'da izleyebilirsiniz.
Unutulmaması gereken tam ön arka kilit,hatta orta diferansiyel kilitleri aracı iş makinasına çevirmektedir.
Azıcık bir yer için bile olsa işi bitince derhal sistem eski haline döndürülmelidir,aksi halde kırılma olabilir.
Bu donanımlar tek başına olmaz,akslar,açılı kollar,ayna mahruti dişlileri,yükseltmeler hep heavy duty gerekir.
Arkadaşımızın sorduğu,part time sürüş modu herhalde iki çekere alsak anlamında diye anladım.
Dört çekerdeyken bile askıda olan araç için biraz mantıksız gibi gözüküyor aslında ama...!
Arazide zaman zaman öyle enteresan durumlar olabiliyorki,neden olmasın,denemekte fayda var.
Zararı olmayan şeyler kolaylıkla denenebilir,kaldı ki ne zararlı şeyler dahi yapıyoruz yeri gelince.
Pozisyon,açı,ağırlık vs bunlardan birindeki küçücük bir değişim bazen kalınan yerden sizi çıkarabiliyor.
Araçtaki yolcuların inmesi,yan basamağa bri iki kişinin çıkması,tekerlek altına bir taş,iki kişinin itmesi.
Yeri geliyor,üç traktör Unimog'u anca çıkarıyor.Bazen bir ATV motorsikleti battığı yerden alamıyor.
Biraz acele yazdım,karışık oldu.Şahsi bilgi ve tecrübelerimden bazılarıdır,faydalı olmasını umarım.