Yurda karlı havaların geldiği şu günlerde ilginizi çekebilecek bir konu.
Linkteki makale 1999 yılında uygulanmaya başlayan kış lastiklerinin dağ resmi+kar tanesi sembolü ile işaretlenmesine dair uygulamanın gelişen teknoloji karşısında bugün artık iyi kışlık lastikler ile vasat olanları birbirinden ayırmadığını söylüyor.
http://autos.ca.msn.com/specials/winter-driving-guide/article.aspx?cp-documentid=19293560
Yani üzerinde kışlık lastik sembolü olan bir lastik aldınız diyelim, bu sembol lastiğin sadece 1999 yılında belirlenen performans standartlarını karşıladığını garanti ediyor. Bu da o yıllardaki ortalama bir dört mevsimlik lastiğe kıyasla %10 performans artışı demek. Günümüzde bu oran %30-%40 civarına ulaşmış.
Not: İngilizcesi olmayan arkadaşlar google translate kullanarak makaleyi bilgisayara tarzanca benzeri bir türkçeye çevirtebilirler. Bazı tarayıcılar (google chrome) bunu otomatik teklif ediyor.
Hal böyle iken yaşadığınız şehirde bol kar yağıyorsa ve sadece kar yağmayıp hava sıcaklığı da iyice düşüyorsa, son zamanlarda yapılan bir kışlık lastik testine göz atmanızda fayda var. Bu tür testleri genelde alman otomobil dergilerinde bulabilirsiniz fakat derginin kendisini Türkiye'de bulamayacağınız için bize sonuçlarına internetten bakmak kalıyor:
Örnek:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2011-Auto-Bild-4x4-Winter-Tyre-Test.htm
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2012-Auto-Bild-SUV-and-4x4-Winter-Tyre-Test.htm
http://picolio.auto123.com/art-images/137148/2011-tire-evaluation-suv-ang.jpg
Bü tür testlerin ortak sonucu genelde şu yönde: Çin malı ucuz lastiklerden kaçınmanızda ve bilindik bir marka tercih etmenizde fayda var. Yani malumun ilanı, ama bu lastiklerin üzerinde de kışlık lastik sembolü (dağ resmi+kartanesi) olduğuna emin olabilirsiniz.
Bunları neden yazdım? Bazı arkadaşlar üzerinde kışlık lastik sembolü bulunan AT tipi lastikleri kışlık lastik yerine kullanıyorlar. Bu yaşadığınız ildeki iklim şartlarına göre pekala kabul edilebilir bir seçenek olabilmekle beraber o sembolün anlamının sadece lastiğin kış lastiği olarak adlandırılabilmesine izin veren minimum performans kriterlerini karşıladına dair bir işaret olduğunu ve günümüz şartlarında kışlık performansı "vasat" olarak adlandırılabilecek lastiklerin bile o sembolü taşıdıklarını bilmekte fayda var. Tabi kışlık lastik kullanımının yeni yeni yaygınlaşmaya başladığı ülkemizde o "vasat" lastikler bile yazlık lastiklere kıyasla gözle görülür bir fark yaratabilmekte ve buna ilave çoğu kişi halen kışın ortasında yazlık lastiklerle dolaşıp trafiği felç etmekte. Kışlık lastik alabilmek için ekonomik durumu olmayan kişilerin bunu neden yaptığını anlamak kısmen mümkün olmakla beraber son zamanlarda hali vakti yerinde olanlar arasında en hafif tabiri ile "cesaret isteyen" yeni bir aktivite türü ortaya çıktı: Yazlık MT lastiklerle 4x4 bu çeker deyip uçurum kenarı yollardan kış ortasında hafta sonu gezintilerine gitmek ve güvenliğin aracın çekip çekmemesinden ziyade frene basınca durup durmaması ile alakalı bir konu olduğunu unutmak.
Hal böyle iken bütün bu olup biteni gören ve gördüğünü görmezden gelemeyen bizlere arada bir böyle yazılar yazıp insanlarımızı bilgilendirmeye çalışmak düşüyor.
Kalın sağlıcakla.
Linkteki makale 1999 yılında uygulanmaya başlayan kış lastiklerinin dağ resmi+kar tanesi sembolü ile işaretlenmesine dair uygulamanın gelişen teknoloji karşısında bugün artık iyi kışlık lastikler ile vasat olanları birbirinden ayırmadığını söylüyor.
http://autos.ca.msn.com/specials/winter-driving-guide/article.aspx?cp-documentid=19293560
Yani üzerinde kışlık lastik sembolü olan bir lastik aldınız diyelim, bu sembol lastiğin sadece 1999 yılında belirlenen performans standartlarını karşıladığını garanti ediyor. Bu da o yıllardaki ortalama bir dört mevsimlik lastiğe kıyasla %10 performans artışı demek. Günümüzde bu oran %30-%40 civarına ulaşmış.
Not: İngilizcesi olmayan arkadaşlar google translate kullanarak makaleyi bilgisayara tarzanca benzeri bir türkçeye çevirtebilirler. Bazı tarayıcılar (google chrome) bunu otomatik teklif ediyor.
Hal böyle iken yaşadığınız şehirde bol kar yağıyorsa ve sadece kar yağmayıp hava sıcaklığı da iyice düşüyorsa, son zamanlarda yapılan bir kışlık lastik testine göz atmanızda fayda var. Bu tür testleri genelde alman otomobil dergilerinde bulabilirsiniz fakat derginin kendisini Türkiye'de bulamayacağınız için bize sonuçlarına internetten bakmak kalıyor:
Örnek:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2011-Auto-Bild-4x4-Winter-Tyre-Test.htm
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2012-Auto-Bild-SUV-and-4x4-Winter-Tyre-Test.htm
http://picolio.auto123.com/art-images/137148/2011-tire-evaluation-suv-ang.jpg
Bü tür testlerin ortak sonucu genelde şu yönde: Çin malı ucuz lastiklerden kaçınmanızda ve bilindik bir marka tercih etmenizde fayda var. Yani malumun ilanı, ama bu lastiklerin üzerinde de kışlık lastik sembolü (dağ resmi+kartanesi) olduğuna emin olabilirsiniz.
Bunları neden yazdım? Bazı arkadaşlar üzerinde kışlık lastik sembolü bulunan AT tipi lastikleri kışlık lastik yerine kullanıyorlar. Bu yaşadığınız ildeki iklim şartlarına göre pekala kabul edilebilir bir seçenek olabilmekle beraber o sembolün anlamının sadece lastiğin kış lastiği olarak adlandırılabilmesine izin veren minimum performans kriterlerini karşıladına dair bir işaret olduğunu ve günümüz şartlarında kışlık performansı "vasat" olarak adlandırılabilecek lastiklerin bile o sembolü taşıdıklarını bilmekte fayda var. Tabi kışlık lastik kullanımının yeni yeni yaygınlaşmaya başladığı ülkemizde o "vasat" lastikler bile yazlık lastiklere kıyasla gözle görülür bir fark yaratabilmekte ve buna ilave çoğu kişi halen kışın ortasında yazlık lastiklerle dolaşıp trafiği felç etmekte. Kışlık lastik alabilmek için ekonomik durumu olmayan kişilerin bunu neden yaptığını anlamak kısmen mümkün olmakla beraber son zamanlarda hali vakti yerinde olanlar arasında en hafif tabiri ile "cesaret isteyen" yeni bir aktivite türü ortaya çıktı: Yazlık MT lastiklerle 4x4 bu çeker deyip uçurum kenarı yollardan kış ortasında hafta sonu gezintilerine gitmek ve güvenliğin aracın çekip çekmemesinden ziyade frene basınca durup durmaması ile alakalı bir konu olduğunu unutmak.
Hal böyle iken bütün bu olup biteni gören ve gördüğünü görmezden gelemeyen bizlere arada bir böyle yazılar yazıp insanlarımızı bilgilendirmeye çalışmak düşüyor.
Kalın sağlıcakla.