Kışlık lastik standartlarına dair

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan sakyuz Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 16
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 4,458

sakyuz

Zirve
Mesajlar
1,912
Tepkime Puanı
93
Yurda karlı havaların geldiği şu günlerde ilginizi çekebilecek bir konu.

Linkteki makale 1999 yılında uygulanmaya başlayan kış lastiklerinin dağ resmi+kar tanesi sembolü ile işaretlenmesine dair uygulamanın gelişen teknoloji karşısında bugün artık iyi kışlık lastikler ile vasat olanları birbirinden ayırmadığını söylüyor.

http://autos.ca.msn.com/specials/winter-driving-guide/article.aspx?cp-documentid=19293560

Yani üzerinde kışlık lastik sembolü olan bir lastik aldınız diyelim, bu sembol lastiğin sadece 1999 yılında belirlenen performans standartlarını karşıladığını garanti ediyor. Bu da o yıllardaki ortalama bir dört mevsimlik lastiğe kıyasla %10 performans artışı demek. Günümüzde bu oran %30-%40 civarına ulaşmış.

Not: İngilizcesi olmayan arkadaşlar google translate kullanarak makaleyi bilgisayara tarzanca benzeri bir türkçeye çevirtebilirler. Bazı tarayıcılar (google chrome) bunu otomatik teklif ediyor.

Hal böyle iken yaşadığınız şehirde bol kar yağıyorsa ve sadece kar yağmayıp hava sıcaklığı da iyice düşüyorsa, son zamanlarda yapılan bir kışlık lastik testine göz atmanızda fayda var. Bu tür testleri genelde alman otomobil dergilerinde bulabilirsiniz fakat derginin kendisini Türkiye'de bulamayacağınız için bize sonuçlarına internetten bakmak kalıyor:

Örnek:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2011-Auto-Bild-4x4-Winter-Tyre-Test.htm
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2012-Auto-Bild-SUV-and-4x4-Winter-Tyre-Test.htm
http://picolio.auto123.com/art-images/137148/2011-tire-evaluation-suv-ang.jpg

Bü tür testlerin ortak sonucu genelde şu yönde: Çin malı ucuz lastiklerden kaçınmanızda ve bilindik bir marka tercih etmenizde fayda var. Yani malumun ilanı, ama bu lastiklerin üzerinde de kışlık lastik sembolü (dağ resmi+kartanesi) olduğuna emin olabilirsiniz.

Bunları neden yazdım? Bazı arkadaşlar üzerinde kışlık lastik sembolü bulunan AT tipi lastikleri kışlık lastik yerine kullanıyorlar. Bu yaşadığınız ildeki iklim şartlarına göre pekala kabul edilebilir bir seçenek olabilmekle beraber o sembolün anlamının sadece lastiğin kış lastiği olarak adlandırılabilmesine izin veren minimum performans kriterlerini karşıladına dair bir işaret olduğunu ve günümüz şartlarında kışlık performansı "vasat" olarak adlandırılabilecek lastiklerin bile o sembolü taşıdıklarını bilmekte fayda var. Tabi kışlık lastik kullanımının yeni yeni yaygınlaşmaya başladığı ülkemizde o "vasat" lastikler bile yazlık lastiklere kıyasla gözle görülür bir fark yaratabilmekte ve buna ilave çoğu kişi halen kışın ortasında yazlık lastiklerle dolaşıp trafiği felç etmekte. Kışlık lastik alabilmek için ekonomik durumu olmayan kişilerin bunu neden yaptığını anlamak kısmen mümkün olmakla beraber son zamanlarda hali vakti yerinde olanlar arasında en hafif tabiri ile "cesaret isteyen" yeni bir aktivite türü ortaya çıktı: Yazlık MT lastiklerle 4x4 bu çeker deyip uçurum kenarı yollardan kış ortasında hafta sonu gezintilerine gitmek ve güvenliğin aracın çekip çekmemesinden ziyade frene basınca durup durmaması ile alakalı bir konu olduğunu unutmak.

Hal böyle iken bütün bu olup biteni gören ve gördüğünü görmezden gelemeyen bizlere arada bir böyle yazılar yazıp insanlarımızı bilgilendirmeye çalışmak düşüyor.

Kalın sağlıcakla.
 

Etiketler
Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

iyi ve de güzel bir yazı.MT lastik lerden hangisi kış şartlarına uygun ki?.benim gördüğüm kadarı ile hiç bir mt lastik tam anlamıyla kış lastiği özelliklerini taşımıyor,hiç bir offroadcunun mt lastik dışında bir kış lastiği kullanacağını zannetmiyorum çünkü gerçek anlamda arazide iş yapmazlar,mt lastik kullananlar zaten bazı riskleri göze alıyor demektir(benim gibi).94 model pajeromda komho kl71 31x10,5r15 kullanıyorum,2 seneden fazladır üstünde hem yaz hem kış olarak,asfaltta ses durumu iyi,çamurda iyi fren mesafesi iyi daha ne olsun.ben bu lastiği ilk defa kullandım,yaradana sığınıp aldım çok memnun kaldım.tabiki bazı şeylere dikkat ediyorum şehir trafiğinde çok hız yapmıyorum,yağışlı havada mesafeye dikkat ediyorum ama gel gör ki tam anlamıyla kış özelliği olan mt kış lastiği olsa alırdım.
 

Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

iyi ve de güzel bir yazı.MT lastik lerden hangisi kış şartlarına uygun ki?

Sizin de söylediğiniz gibi hiçbiri uygun değil. Şöyle düşünün: 4x4 almak imkan meselesi, o kadar masrafı yapabiliyorken kış aylarında kışlık lastik alacak bütçenin olmadığını söylemek herhalde pek mantıklı olmaz. MT lastikleri de baharda yollar çamurlanınca takar mayıs-haziran gibi yollar kuruyunca çıkartırsınız, ya da her iki durumu da idare edebilecek AT tipi birşey bakabilirsiniz, ama AT tipi lastiğin kışın etkin olup olmayacağı hava sıcaklığı ile son derece alakalı olan bir durum. Yerde kar var bu lastik te karda çekiyor demek son derece yanıltıcı bir 'eksik tespit'. "Hava sıcaklığı şu derecede iken kalınlığı şu kadar olan yumuşak karda yola tutunabiliyor" demek lazım. Soğuk havalarda etkin olabilen kışlık lastiğin ona uygun bir hamuru var, daha ince karlı yüzeylere hatta bazı pürüzlü buzlu yüzeylere bile tutunabilmesini sağlayan kılcal kesitleri var, ve bunlar çok şeyi değiştiriyor. Bu sitede yazılanları konu hakkında tecrübesi olmayanlar da okuyor, doğru olduğunu varsayıp aynısını kendileri de uyguluyor, o yüzden arada bir bunlardan da bahsetmek lazım.

hiç bir offroadcunun mt lastik dışında bir kış lastiği kullanacağını zannetmiyorum çünkü gerçek anlamda arazide iş yapmazlar


Bu sitede bizlerle tecrübelerini paylaşan aracını 10-15cm yükselten arkadaşların bile bazıları araçlarını piknik yapmak dışında bir aktivitede kullanmadıklarını itiraf etmekteler. Bir motor sporu olarak offroad yapanlara zaten sözümüz yok, ama o araçların o halde trafikte olmamaları gerektiği, mecburen trafiğe çıkılan durumlarda da ona göre tedbiri elden bırakmadan kullanılmaları gerektiği kanaatindeyim. 15bin lirayı denkleyip aracı ikinci el bir araç alıp geri kalan 2-3bin lira ile yerden yükselttik offroad oracı oldu, bir de MT lastik taktık tamamdır deyince iş bitmiyor. O noktada araç sadece sizi tehlikeye taşıyabilecek kabiliyete sahip oldu.
 

Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

son paragraf çok doğru ama bazı özel sebeplerden dolayı trafikte gezmeme gibi bir durum pek mümkün olmuyor .trafikte gezmek konusunda şöyle bir örnek vereyim bu olaya 2 defa şahit oldum.sabah servis beklerken(e5 ' sıfır noktasında bekliyorum)sol şeritten deli gibi gelen turuncu renkli bir discovery,yükseltme en üst seviyede hatta bu araç isoff trial de yarışmıştı nasıl deli dana gibi gidiyor anlatamam,aynı olay aynı şekilde siyah bir nissan navara için de geçerli(o da modifiyeli),o lastiklerle o yükseklikle öyle bir gidiş akıllara zarar,benim aracım onların çeyreği yüksekliğinde ben bile tırsıyorum bazen ama o insanlar nasıl böyle yapıyor hala anlıyamıyorum,ondan sonra olaylar farklı boyutlara varıyor malesef,siteyle alakası olmayan biri olayı görüyor siteye üye oluyor hemen offroadculara verip veriştiriyor ondan sonra da dananın kuyruğu kopuyor iş büyüyorda büyüyor. :-[ :-[ :-[ :-[
 

Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

siteyle alakası olmayan biri olayı görüyor siteye üye oluyor hemen offroadculara verip veriştiriyor ondan sonra da dananın kuyruğu kopuyor iş büyüyorda büyüyor.


Siz bilinçli bir offroadçı iseniz üstünüze alınmayın, benim sözüm ne yaptığını bilmeyenlere, ve bu işe yeni başlayanlara. Bunları yanınızdan deli gibi geçen o turuncu discovery'yi görüp te yazdım varsayın...
 



Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

Asla alınmadım.olayda benim de bir hatam olsa utanırım başımı öne eğerim (tabiatım gereği) insanlar kalp ler kırılmadan yapılan eleştirilere bile tahammül edemiyorlar,neden derseniz çünkü bilinçaltında şöyle bir düşünce mevcut;ben üniversite mezunuyum,ben zekiyim,ben şöyleyim böyleyim diyerekten bir kendini beğenmişlik olduğu için yapılan hiç bir eleştriyi kabul edemiyorlar çünkü kültürleri diğer insanlardan daha üstün(kendilerince),eğer ruhumu incitmeden söylersen asla ve asla alınmam muhterem kardeşim(39 yaşındayım).saygılar sunarım.
 

Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

saygılar sunarım.

Saygılar efendim. Amaç sadece konu hakkında bir farkındalık yaratmak, yoksa kimseyi eleştirmek değil. Olayın ciddiyetinin farkında olmayalanlar olduğunu hissetmesem zaten vakit ayırıp bunları yazmam. Sitede şöyle bir göz gezdirince anlıyorsunuz bilinç kadar bilinçsizlik te olduğunu. Bilinçli/tecrübeli arkadaşlara sözümüz yok, saygımız sonsuz.
 

Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

kış lastiği kar lastiği diyorsanız good year wrangler duratrac tek geçerim. isterseniz üzerinde çivi takmak için yerleri bile hazır lastikte. müthiş bir tutunma var karlı zeminlerde..
 

Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

Daha önce kullandığım AT lerde M+S ibaresi vardı.
Şimdiki MT lerde de aynı.
Sitede MT lastiklerle ilgili yazılanlara bakıyorum.
Karda özellikle buzda AT lerden bile kötü olduğu söyleniyor.
Öyle ise bu lastiklerin üzerindeki M+S yazısı ne anlama geliyor.
Emin değilim ama yönetmeliklere göre M+S yazan lastikler kış lastiği kabul ediliyormuş, doğru mudur?
 

Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

Öyle ise bu lastiklerin üzerindeki M+S yazısı ne anlama geliyor.


M+S çamur+kar demek. Hal böyle iken karda iyi tutunması lazım gelebilir diye düşünebilirsiniz ama bu tür işaretlerin anlamı geçmişte bir tarihte belirleniyor, o günden bu yana teknoloji gelişiyor, fi tarihi için iyi olan bir standart bugün için vasat kalıyor. Yani üzerinde çamur+kar yazan lastik 1999 yılında belirlenen 'yeni' kışlık lastik standartlarına göre kışlık lastik olarak kabul edilemiyor. O standardı karşılayan lastiğin üzerinde ayrıca bir de "dağ ortası kar tanesi" logosu var. O da üzerinde M+S yazan lastikten en az %10 daha iyi demek. Gel gelelim bugün gelinen noktada o bile teknolojinin gerisinde kalmış, artık %30-%40 daha iyisi var ve bunu belirten yeni standart bir sembol belirlenmemiş. Konunun kısaca özeti bu. Bazı AT lastiklerin üzerinde o kar tanesi logosu olduğu için bu lastikleri M+S'den en az %10 daha iyi, yani "1999 yılında belirlenen standartları karşılayabilen kışlık lastik" olarak değerlendirebilirsiniz, ama yazın da kullanılabilen bu lastiklerin özel kışlık lastik hamuruna sahip olmadığı da açık.

Aradan geçen zamandan sonra bu işaretlerin bugünki yorumlanışına gelince:
Her ne kadar üzerinde çamur+kar yazsa da(M+S=mud+snow), M+S bugün '4 mevsimlik lastik' işareti olarak yorumlanıyor. 4 mevsimlik lastik ağır kış şartlarında yetersiz kalan ama şartlar pek te ağır değilse durumu idare eden lastik demek. Neyin ağır şart neyin hafif şart olduğu tartışmaya açık bir konu. Her yıl bu 4 mevsimlik lastikleri kullanan binlerce araç trafiği kilitliyor çünkü. Üzerinde M+S logosu olup ta kartanesi logosu olmayan bu lastikler soğuk havalarda esnekliğini koruyabilen kışlık lastik hamuruna sahip değiller. Tamamen mekanik (lastik yüzeyindeki desen yardımıyla) yola tutunmaya çalışıyorlar o da yetersiz kalıyor. O desen de dikkat ederseniz yeni kışlık lastikler kadar kılcal kesit içermiyor. Bir de üzerinde M+S işareti bile olmayan tamamen yazlık lastikler var ki onlarla trafikte dolaşmayı bırakın kar yağdığı zaman otoparktan dışarı çıkmak bile zor. Bunların çoğu aynı zamanda "yüksek performans" kategorisine girer. Yüksek performans tabirinin hangi anlamda kullanıldığını bilmeyenler bunları alır araçlarına takar kışın yolda kalır. Fiyatları da normalden biraz yüksektir. Bunları ne aldığını bilerek alanlar olduğu kadar neye ne için fazladan para verdiğini bilmeyenler de alır.

M+S yazan lastikler kış lastiği kabul ediliyormuş, doğru mudur?

Dünyada M+S+kartanesi logosu olanlar kışlık lastik olarak kabul ediliyor, ama Türkiye'de yönetmelikleri hazırlayanların ne yaptığına ayrıca bakmak lazım.
 



Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

Teşekkürler Sn Sakyüz.
 

Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

Bunları neden yazdım? Bazı arkadaşlar üzerinde kışlık lastik sembolü bulunan AT tipi lastikleri kışlık lastik yerine kullanıyorlar. Bu yaşadığınız ildeki iklim şartlarına göre pekala kabul edilebilir bir seçenek olabilmekle beraber o sembolün anlamının sadece lastiğin kış lastiği olarak adlandırılabilmesine izin veren minimum performans kriterlerini karşıladına dair bir işaret olduğunu ve günümüz şartlarında kışlık performansı "vasat" olarak adlandırılabilecek lastiklerin bile o sembolü taşıdıklarını bilmekte fayda var.

Sevgili Sakyuz,

Sizinle bu konu ile ilgili sohbetimiz olmustu, yukarıdaki söylevlerinizden ötürü bende birşeyler yazmak ihtiyacı duydum, fakat ben izninizle bir yanlış anlaşılma olmaması için düzeltme yapmak isterim. Bildiğiniz üzere aracımda AT bir lastik kullanıyorum ve ben bu lastikleri yaz kış kullanıyorum KIŞ LASTİĞİ yerine kullanmıyorum. ALL TERRAIN bir lastiginde KIŞ LASTİĞİ olduğunu iddia etmiyorum. Bu lastikler ile şimdiye kadar kışın derin kar olsun yeni yağmış kar olsun toz gibi olsun veya altı buz olsun bir çok zeminde kullanma imkanı buldum fakat bir tehlike yaşamadım iniş ve çıkışlar olsun frenleme olsun fakat takdir edersinizki testlerimde gözüme çarpan şey sizede bunu iletmiştim buzun üzerindeki ani frenlemelerde kayma eğilimi gösteriyorlar ki piyasadaki bütün lastikler bu tepkiyi verir sanırsam. Bende birkaç makale paylaşmak isterim bilgilendirme amaçlı.

http://www.tirerack.com/winter/tech/techpage.jsp?bPostID=post-id-23816280-adc5-43a7-8c11-740b7df43858&techid=125
http://www.subaruforester.org/vbulletin/f72/bfgoodrich-all-terrain-winter-tire-85241/
http://www.snowtyres.com.au/severe-service-emblem


Verdiğiniz değerli bilgiler için teşekkür ederim. Saygılar.
 

Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

sizinle bu konu ile ilgili sohbetimiz olmustu, yukarıdaki söylevlerinizden ötürü bende birşeyler yazmak ihtiyacı duydum, fakat ben izninizle bir yanlış anlaşılma olmaması için düzeltme yapmak isterim. Bildiğiniz üzere aracımda AT bir lastik kullanıyorum ve ben bu lastikleri yaz kış kullanıyorum KIŞ LASTİĞİ yerine kullanmıyorum. ALL TERRAIN bir lastiginde KIŞ LASTİĞİ olduğunu iddia etmiyorum.


Yanlış anlama olmaz, zaten sizin verdiğiniz bilgileri de yukarıdaki yazılara eklemiştim (bazı AT lastiklerde bazı ebatlarda kışlık lastik logosu olduğuna dair olanı - sanırım bunu siz belirtmiştiniz, o logo varsa en azından ilgili testi geçmiştir) Bunları yazarken aklımda daha çok "standart lastiklerle sadece fren sorunu yaşadım onun dışında problem yok", ya da frenleme sorunu yaşayıp yaşamayacağını sorgulamadan "4x4 bu çekiş sorunu yaşar mıyım yoksa bu AT lastiklerle yolda kalır mıyım" şeklinde sorular soran arkadaşlar vardı. Yani sanki araç bir şekilde ilerlese mesele yok, durup durmadığı önemli değil, fren opsiyonel bir aksesuar, uçurumdan aşağı uçup uçmayacağınız da hiç önemli değil viraj hakimiyeti zaten hiç lazım değil o yüzden AT'yi de geçelim en güzeli MT+15 cm yükseltme... Bu araçlarla da ne işten eve gideriz ne de pikniğe, trafiğe bile çıkmazlar hepsi kamyon üstünde Dakar yolcusu... Öyle mi acaba? Dikkat çekmeye çalıştığım konu durumun pek te öyle olmadığı.

testlerimde gözüme çarpan şey sizede bunu iletmiştim buzun üzerindeki ani frenlemelerde kayma eğilimi gösteriyorlar ki piyasadaki bütün lastikler bu tepkiyi verir sanırsam.


Evet cam gibi buzda bütün çivisiz lastikler kayma eğilimi gösteriyor, çivili olanları da henüz deneme fırsatım olmadı.
 

Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

Çivisiz lastikler cam gibi buzda kaymaya mahkumdur, tipi hamuru vs. ne olursa olsun. Lastik hamurunun yumuşak olmasının amacı buza tutunabilmesi değil, belli bir sıcaklığın altında lastiğin sertleşmeyerek yola tutunmaya devam edebilmesidir. "Bazı durumlarda buza tutunmayı sağladığı.." bu laf lastik üreticilerinin attığı bir palavradır. Kış lastiği (marka vermek istemiyorum ama bilinen bir marka) takan bir arkadaş çalıştığım şirketin buzlanan giriş rampasından hyundai sonata ile çıkamıyorsa (ve kayarak iniyorsa) buzda tutunma yok demektir, yada belirgin bir fark yoktur.

"Bu sitede bizlerle tecrübelerini paylaşan aracını 10-15cm yükselten arkadaşların bile bazıları araçlarını piknik yapmak dışında bir aktivitede kullanmadıklarını itiraf etmekteler. Bir motor sporu olarak offroad yapanlara zaten sözümüz yok, ama o araçların o halde trafikte olmamaları gerektiği, mecburen trafiğe çıkılan durumlarda da ona göre tedbiri elden bırakmadan kullanılmaları gerektiği kanaatindeyim. 15bin lirayı denkleyip aracı ikinci el bir araç alıp geri kalan 2-3bin lira ile yerden yükselttik offroad oracı oldu, bir de MT lastik taktık tamamdır deyince iş bitmiyor. O noktada araç sadece sizi tehlikeye taşıyabilecek kabiliyete sahip oldu."

Offroadçu falan değilim (birgün neden olmasın) ama offroad araçları normal trafikte neden dolaşmasın, haddine uygun kullandıktan sonra? Adam yanında sürekli 5 adet lastik mi taşıyacak asfalta çıkınca değiştirmek için? Hep maliyet kısmı konuşulmuş, ama mesela bu lastikler nerede saklanacak, hiç konuşulmamış. 5 adet çamur, 5 adet asfalt(yada AT), 5 adet kışlık... 16 jant kocaman lastik, nereye sığar? Bir de ömrü bitince oluşacak çöp dağları var ...

Herkes kanunlara uymak şartı ile bütçesine uyan her aracı almak ve kullanmakta özgürdür. Hangi aracın dolaşıp hangisinin dolaşmayacağını belirlemek kanunlarla belirlenen yetkililer haricinde kimsenin haddi değildir. Ben bu mevsimde ne zaman yağmur yağsa hergün geçtiğim otoyolda ve diğer yollarda genelde en az bir kaza görüyorum, geneli de oldukça yeni ve modern araçlar, (özellikle passat ve civic çok görüyorum) 15 bin liralık araçlara ise pek rastlamıyorum?

Bence kaza yapma riskini belirleyen herşeyden önce şoförün kendisidir. Adam son model lüks aracıyla yağmurlu yolda 140-160 gidiyor, doğal olarak (belki de kış lastiği ile) kaza yapıyor. Ama kendini bilen vatandaş ikinci el aracıyla sakin sakin kullanıyor, eve varıyor. Bu iş herşeyden önce zihniyet ve tecrübe meselesi. Kış lastiği +15°C altındaki sıcaklıkta sertleşmeyen hamura sahip. Ama benim yaşadığım sahil hattında yılda kaç gün 15°C altına iner ki? Tahminimce 2 ay bile değildir. Açıkçası çok gerekli görmüyorum. Düzgün, aşınmamış, kaliteli yaz lastiğime güveniyorum, ilerde alacağım takımı da AT almayı düşünüyorum. Bu arada söylenen yükseltme vs. işlemleri de abartmadan yapacağım, aracın araziye yaklaştıkça yoldan uzaklaşacağının bilincindeyim. İkinci aracımı alana kadar da 4x4 ümü yoldan çok uzaklaştırmayı düşünmüyorum. Hızlı değil az yakarak kullanmaya da devam edeceğim. Herkese kazasız belasız yolculuklar dilerim.
 

Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

Tamamen söylediklerinize ve düşüncelerinize katılıyorum. Bravo diyorum başka birşey demiyorum , teşekkürler...
 



Ynt: Kışlık lastik standartlarına dair

Herkesin ufak tefek ayrıntılar hariç aynı fikirde olduğu belli... belli olanı bildikten sonra ne yapmaya karar verdiği değişiyor. Sanırım o kısım herkesin kendi bileceği iştir.