Öyle ise bu lastiklerin üzerindeki M+S yazısı ne anlama geliyor.
M+S çamur+kar demek. Hal böyle iken karda iyi tutunması lazım gelebilir diye düşünebilirsiniz ama bu tür işaretlerin anlamı geçmişte bir tarihte belirleniyor, o günden bu yana teknoloji gelişiyor, fi tarihi için iyi olan bir standart bugün için vasat kalıyor. Yani üzerinde çamur+kar yazan lastik 1999 yılında belirlenen 'yeni' kışlık lastik standartlarına göre kışlık lastik olarak kabul edilemiyor. O standardı karşılayan lastiğin üzerinde ayrıca bir de "dağ ortası kar tanesi" logosu var. O da üzerinde M+S yazan lastikten en az %10 daha iyi demek. Gel gelelim bugün gelinen noktada o bile teknolojinin gerisinde kalmış, artık %30-%40 daha iyisi var ve bunu belirten yeni standart bir sembol belirlenmemiş. Konunun kısaca özeti bu. Bazı AT lastiklerin üzerinde o kar tanesi logosu olduğu için bu lastikleri M+S'den en az %10 daha iyi, yani "1999 yılında belirlenen standartları karşılayabilen kışlık lastik" olarak değerlendirebilirsiniz, ama yazın da kullanılabilen bu lastiklerin özel kışlık lastik hamuruna sahip olmadığı da açık.
Aradan geçen zamandan sonra bu işaretlerin bugünki yorumlanışına gelince:
Her ne kadar üzerinde çamur+kar yazsa da(M+S=mud+snow), M+S bugün '4 mevsimlik lastik' işareti olarak yorumlanıyor. 4 mevsimlik lastik ağır kış şartlarında yetersiz kalan ama şartlar pek te ağır değilse durumu idare eden lastik demek. Neyin ağır şart neyin hafif şart olduğu tartışmaya açık bir konu. Her yıl bu 4 mevsimlik lastikleri kullanan binlerce araç trafiği kilitliyor çünkü. Üzerinde M+S logosu olup ta kartanesi logosu olmayan bu lastikler soğuk havalarda esnekliğini koruyabilen kışlık lastik hamuruna sahip değiller. Tamamen mekanik (lastik yüzeyindeki desen yardımıyla) yola tutunmaya çalışıyorlar o da yetersiz kalıyor. O desen de dikkat ederseniz yeni kışlık lastikler kadar kılcal kesit içermiyor. Bir de üzerinde M+S işareti bile olmayan tamamen yazlık lastikler var ki onlarla trafikte dolaşmayı bırakın kar yağdığı zaman otoparktan dışarı çıkmak bile zor. Bunların çoğu aynı zamanda "yüksek performans" kategorisine girer. Yüksek performans tabirinin hangi anlamda kullanıldığını bilmeyenler bunları alır araçlarına takar kışın yolda kalır. Fiyatları da normalden biraz yüksektir. Bunları ne aldığını bilerek alanlar olduğu kadar neye ne için fazladan para verdiğini bilmeyenler de alır.
M+S yazan lastikler kış lastiği kabul ediliyormuş, doğru mudur?
Dünyada M+S+kartanesi logosu olanlar kışlık lastik olarak kabul ediliyor, ama Türkiye'de yönetmelikleri hazırlayanların ne yaptığına ayrıca bakmak lazım.