Aslında şöyle söylemeyliyim.Siz sonuçta profesyonel bir üretim yapmadınız sadece kafanızdaki bir fikri icraate döktünüz. O yüzden çok fazla şurası söyle böyle demek doğru olmaz.
Ama senelerdir tasarım ve üretim yapan bir mühendis olarak birkaç sohbet niteliğinde tavsiyede bulunacağım.Belki ileride tekrar yapmak isteyenlere ışık tutar.
Burda sizlere yok almanlar şöyle süspansiyon yapmış yok şöyle şase yapmış demeyeceğim.Sonuçta siz profesyonel bir çalışma yapmıyorsunuz.Ben de 40 yıllık römork üreticisi değilim.
Forumda herkesin anlayabileceği dilden bazı detaylar vermek istiyorum.
Şase tasarımı yapılırken ağırlık merkezi ve kuvvet noktaları iyi ayarlanmalıdır.Özellikle topuz bölgesi + teker bölgesi + üst eşya yerleşimi hespi birlikte düşünülerek dizayn edilmelidir.
Öncelikle tasarımı yaparken alt şase ve üst şase(karkas) ve yürüyen (süspansiyon) olarak değerlendirmeliyiz.
Alt şasede kesinlikle birbirinden bağımsız süspansiyonlar olmalıdır.(Devrilme ve savrulma ihtimalini aza indirmek için)
Şase ağırlığını düşürmek için alüminyum profil veya bükümlü alüminyum saclar kullanmalıyız. (Demir ağır olacağı için alüminyum kullanıyoruz)
Sacları lazerde kestirip büktürebiliriz (tabi ki bir araba şasesi gibi estetik olmayacak
)
Eğer şaseniz ağır olursa (üzerindeki yükle birlike istediğiniz kadar ağırlık merkezini ayarlayın + bağımsız süspansiyon kullanın) gene de sürüş dinaminiklerini fazlasıyla olumsuz etkiler.
Üst karkas için kesinlike alüminyum veya profil kullanmalıyız, ahşap olmaz.(hareketli mekanizmalarda veya yapılarda ahşap hiçbir zaman demirin sağladığı statiği sağlayamaz)
Üst karkas alt şaseye kaynaklı bağlantı olmalı.(Civatalı bağlantı M20-M24 civarı da olur ama zaten üstü kapalı olacak civata sök tak işi olmayacağı için kaynak olabilir)
Kaynak bölgeleri daha sert ve kırılgan olabilir diye düşünebilirsiniz. Evet doğru.Ama bu bir araç değil, amatörce yapılmış bir kutu.Araçlarımızda da kaynaklı bağlantı var (mühendislik analizleri yapılmış çalışmalar tabi ki )
İç duvar için marin kontrplak + Orta izolasyon + En dış duvarı ince PE100 (polietlien) levha öneririm bu levhalar hem plastik kaynak yapılabiliyor hem de bükülebiliyor ve çok dayanıklı. (CTP Kaşındırır)
Ayrıca polietilen levhaları cnc router ile işletebilirsiniz.Karavanınızın kapı,cam, havalandırma, far, gibi birçok açık bölgesini cnc ile kestirip düzgün işçilik yaptırabilirsiniz.
Sizin karavanınızda benim gözüme çarpanlar;
1.Stop farlarınız hem küçük hem de alçakta duruyorlar.
2.Üst karkasınız sağlam görünmüyor.Açıkcası alt şase ve karkas montajını pek beğenmedim
3.O kadar ince ctp yerine, küçük alüminyum u profil dışına direkt polietlien levha ile işi çözebilirdiniz.Dış kenarlara köşebent atmak yerine plastik kaynak yapabilirdiniz.
4.En azından kapı önüne bir katlanır basamak fena durmazdı
5.Süspansiyon kısmı çok basit.At arabası mantığında bir römork olmuş.
Yapılan bu çalışmayı şöyle devrilir böyle yıkılır diye eleştirip yere vurmak değil amacım.Kimse 50-60 kişilik bir ekibin fabrikada ürettiği mühendislik çalışması ürünü bir karavanla sizin bahçede ürettiğiniz karavanı kıyaslamamalı.
Ortada bir fikrin gerçeğe dönüşümü var.Bence çok önemli bir konu.Bugün siz bunu yaparsınız yarın bir başkası bunu biraz daha geliştirir.Sonra biraz daha gelişir. Bir gün birisi çıkar bunu ülkemizde üretip satar.
Önemli olan fikirlerin hayata geçmesi.
Fikirlerini deneyip hayata geçirmeyenler her zaman bir başkasının ürettiğini kullanmak zorunda kalırlar.
Birgün bahçede ürettiğiniz karavanın bir havalandırma veya cam detayını çok büyük bir firmaya patentiyle satabilirsiniz.Üretim ancak böyle gelişir.
Ne yazıkki bizde hep Almanların üretim harikalarını konuşur dururuz senelerdir.
Çalışmanız için tekrar tebrikler....