Karavanda Araç İle Yaşam Aküsünün Bağlantı Metodları

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan EvliyaCelebi2 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 290
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 106,997
.

Sanırım konuya yeni girenlerin kafasını daha fazla karıştırmamak için durumu pratik tek bir cümle ile açıklamama itiraz etmezsiniz.

Ayni gerilim ama farklı Amper değerindeki marş ve yaşam aküleri dolarken sorunsuzca beraber bağlı oldukları halde kullanım sırasında ayrılmaları gerekmekte.

Bu bütün dünyada karavan ve deniz araçlarında uygulanmakta ve ayırım için çeşitli röle cinsleri ve B2B , A2B gibi DC->DC çevirici aletler piyasada bulunmakta.

Gelelim bu bağlantı tarzının pratikteki sağlamasına.
140 Ah Jel aküm bu sene 8. yaşına girdi. Günlük tüketimim ~35 Amper kadar. 90 Watt solar panelim var. Her ay 48 saat IUoU karakterli şebeke dolumu yapmaktayım.
Kullandığım gün olarak en az 750 sayısını verebilirim. Maalesef şebekeye de bağlı olan günleri söyleyebilmem olanaksız.
@ince999 içiniz rahat olsun standart bu. Dolum sırasında akülerin bağlı olmasının pratikte kötü bir etkisi yok.. :yum:

Devamen:
Benim aracımda da Westfalia şebeke dolum cihazını 10 Amper değerle yaşam aküsüne bağlamış durumda. Yalnız fark olarak cihazın ikinci çıkışı ayni zamanda marş aküsünü de 2 Amperle doldurmakta. Yani bu açıdan ekstra bir ilgi gerekmemekte.

Ben kurduğum solar sistemde kullandığım Morning Star ‘ın Sunsaver Duo regülatörünü de alışılmış olduğu üzere direk yaşam aküsüne bağladım. Regülatörün şarj aküsü icin ayni şekilde sunduğu ikinci çıkış olan %10 luk akımı ise yolun uzunluğu ve tembellik yüzünden hala kullanmıyorum.

.
 
Son düzenleme:

Etiketler

Anladığım kadarı ile dolu aküden boş aküye akım akıyor ve voltaj seviyesi eşitleniyor.Ancak paralel bağlı aküler dolarken önce böyle bir şey olmuyor.Önce biri doluyor,dolan akü ben artı doydum birazda sen ye deyip akım alımını kesiyor ve ikinci akü dolmaya başlıyor.Bilmiyorum doğru mu anlamışım?
 

Hiç öyle şey olur mu adı üstünde paralel bağlı yani iki akünün artı kutupları birbirine bağlı yine eksi kutupları da bir birine bağlı.Böyle bağlanınca Yüksek voltajlı akü düşük voltajlı aküyü şarj ediyor yani yüksek voltajlıdan düşük voltajlıya akım akıyor
 

.

@egeboncuk ,:yum:

Almanya'da Victron Energy’nin kaliteli aletleri neredeyse karavancılar açısından da standart durumda. Benim ELO ayırıcısını önermemin şöyle bir hikayesi var.
Şili Atakama çölünde ALMA teleskoplarının 12 sini monte eden Avrupalı gurubun şefi en yakın arkadaşlarımızın mekatronik mühendisi olan oğlu. Kendisi bana kullandıkları elektronik cihazların bazılarında kalite ve fiyat bakımından Türk mallarını tercih ettiklerini söylemişti. ELO’nun da böyle bir firma olması tahminim ile ayni işi görebileceğini düşündüğüm VSR rölesini tavsiye etmiştim.

ELO yukarıda linkini verdiğim sayfada, rölenin gerilime duyarlı olduğunu yazmakta.Yani röleler bir referans voltaj değerine göre çalışıyor olmalılar ?

Eğer sizin gibi meslekten biri zahmet olmaz da doğrudan firmadan alabileceği bilgileri bize burada aktarabilirse, böyle aletler için yabancı mallarına 3-4 misli ücret ödemekten kurtuluruz diye düşünüyorum..

Sizin gibi forumda meslekten 3-4 kişi olsa da Ferhat beyden ( @fsirin ) başkası pek sıklıkla uğramıyor.
Aslında bizler için çok açıdan kazançsınız.

...
Aşağıda imzamdaki “Solar hesabı”nı incelediniz mi ?

.
 
Son düzenleme:



.

@egeboncuk ,:yum:

Victron Energy’nin kaliteli aletleri neredeyse karavancılar açısından da standart durumda. Benim ELO ayırıcısını önermemin şöyle bir hikayesi var. Şili Atakama çölünde ALMA teleskoplarının 12 sini monte eden Avrupalı gurubun şefi en yakın arkadaşlarımızın mekatronik mühendisi olan oğlu. Kendisi bana kullandıkları elektronik cihazların bazılarında kalite ve fiyat bakımından Türk mallarını tercih ettiklerini söylemişti. ELO’nun da böyle bir firma olması tahminim ile ayni işi görebileceğini düşündüğüm VSR rölesini tavsiye etmiştim.

ELO yukarıda linkini verdiğim sayfada, rölenin gerilime duyarlı olduğunu yazmakta.
Eğer sizin gibi meslekten biri zahmet olmaz da doğrudan firmadan alabileceği bilgileri bize burada aktarabilirse, böyle aletler için yabancı mallarına 3-4 misli ücret ödemekten kurtuluruz diye düşünüyorum..

Sizin gibi forumda meslekten 3-4 kişi olsa da Ferhat beyden ( @fsirin ) başkası pek sıklıkla uğramıyor.
Aslında bizler için çok açıdan kazançsınız.

...
Aşağıda imzamdaki “Solar hesabı”nı incelediniz mi ?

.
Sayın Evliya Çelebi kazançsınız demeniz beni çok onurlandırdı çok teşekkür ederim teveccüh etmişsiniz
Elo benimde çok kullandığım bir röle markasıdır
Ama biraz önce elo nun sitesine girdim vsr yani voltaja duyarlı röle bulamadım ama yarın iletişim numaralarından arayıp bilgi almaya çalışacağım
zannederim voltaja duyarlı dedikleri röle benim yukarıda yazdığım gibi kontağı açtığınızda çekmesini kast etmiş olabilirler
Bu gibi kontak enerjisi tahrikli rölelerin kontaklarının yanması kontak anahtarı açıldığında aküler paralellenmiş olur ve marşa basma anında servis aküsü marş aküsüne göre kuvvetli olması durumunda marş motorunun akımı rölenin kontakları üzerinden çekilir ve kontak yapışır
( sıkıştırma oranları yüksek olan dizel bir makinede ilk marş akımları çok yüksektir hatta iyi marka akülerin üzerinde CCA diye bir akım değeri vardır bunun açılımı soğuk motorda marş basma kapasitesini açıklar )

Eğer victron energy nin CYRIX-I sini incelerseniz paralelleme durumu devam ederken marş basmak isterseniz mili saniyeler anında kontağını ayırır ve kontaklara zarar gelmez

Ayrıca vermiş olduğunuz link çok güzel
VSR rölesi video dan görebildiğim kadarı BEP marka Suat Karaosman - Dizel / GERİLİME DUYARLI ÖZEL RÖLE
linkide budur cyrıx e göre fiyat farkı fazla olması nedeni ve sistem kurulumlarında aynı markaları kullanmak adına ben cyrıx i tercih ediyorum

Solar panel hesaplamalarınıza bakamadım ama mutlaka bakıcam
Ama konuya çok küçük bir ekleme yapmak isterim
Güzel ülkemiz avrupaya göre sıcak bu nedenle güneş panellerinde kullanılan regülatörleri seçerken hesaplamış olduğunuz akım değerinin bir üstünü karşılayacak regülatörü seçmenizi öneririm
ayrıca regülatörlerde iyi marka ve 3 adımlı şarj yapabilen regülatörleri seçmelerini öneririm ve montajda akım değerlerine uygun sigorta öneririm
saygılar
 

biraz önce elo nun sitesine girdim vsr yani voltaja duyarlı röle bulamadım
.
Buraya bakın.
.
Bahsettiğiniz yapışmadan yukarıda ben de bahsetmistim.

.
güneş panellerinde kullanılan regülatörleri seçerken hesaplamış olduğunuz akım değerinin bir üstünü karşılayacak regülatörü seçmenizi öneririm
ayrıca regülatörlerde iyi marka ve 3 adımlı şarj yapabilen regülatörleri seçmelerini öneririm ve montajda akım değerlerine uygun sigorta öneririm

.
Merak etmeyin, 8 sene evvel secim ve montajı aynen dediginiz gibi yaptım.

Morning Star kalitesi yüksek kabul gören bir regülatör.
90W panelime belki ekleme yaparım diye onu 25A olarak seçmiştim. Şu anda gereksiz yüksek bile.
Elektronik elementlerin sıcak hassasiyetini biliyorum.
Dolum algoritması 4 fazlı. 28 günde bir aküde hücre eşitlemesi yapıyor.

Kısaca sitemin keyfi keka yani..
Mızmızlık yaptıkları yok köftehorların..:yum:

.
 

.
Buraya bakın.
.
Bahsettiğiniz yapışmadan yukarıda ben de bahsetmistim.

.


.
Merak etmeyin, 8 sene evvel secim ve montajı aynen dediginiz gibi yaptım.

Morning Star kalitesi yüksek kabul gören bir regülatör.
90W panelime belki ekleme yaparım diye onu 25A olarak seçmiştim. Şu anda gereksiz yüksek bile.
Elektronik elementlerin sıcak hassasiyetini biliyorum.
Dolum algoritması 4 fazlı. 28 günde bir aküde hücre eşitlemesi yapıyor.

Kısaca sitemin keyfi keka yani..
Mızmızlık yaptıkları yok köftehorların..:yum:

.
Ne yazıkki bakmakla görmek
teşekkür ederim
evet bu VSR röle biraz inceleyip hatta satın alıp bir deneyeceğim
bilgileri paylaşıcam
inşallah fiyatıda iyidir
Bu arada lütfen kusura bakmayın solar panel hesaplarınıza nasıl ulaşacağım
 

Bu arada lütfen kusura bakmayın solar panel hesaplarınıza nasıl ulaşacağım
.

Okun gösterdiği yeri tıklayın.

.
9D49D71E-66EB-49B0-8ED8-01D2B62A548F.jpeg

Tabi en alttaki yani..
 

.

Okun gösterdiği yeri tıklayın.

.
Ekli dosyayı görüntüle 511292
Tabi en alttaki yani..
MUHTEŞEM bilgiler
emeğinize sağlık
Victron energy nin BMV 700 veya 702 sini incelemenizi öneririm
https://www.victronenergy.com.tr/upload/documents/Datasheet-BMV-700-series-TR.pdf
bu ürünü özellikle sizin gibi bilinçli yelken tekne sahipleri kullanıyor
ben karavanımda şarj ve deşarjı gösteren bir ampermetre ve bir voltmetre ile sistemi kontrol altında tutuyorum
olanağım olsa idi bu cihazı alırdım
karavanıma yapmış olduğum paneli ve karavanımı burada paylaştım
 



Ben hala 50 amperlik basit elo role, her iki kutup basinda 20 amper cam sigorta ve en az 16 mm2 kalin kablo ile bu isi cozme taraftariyim.
Deniz ve kara ekipmanlari farklidir.
Denizde aku bitmesi ölüm sebebi olabilir ama karada en fazla buzdolabındaki et bozulur.

Parasini harcamak isteyen ikinci alternator de takar, bahsedilen pahali cihazlari da alır. Ayrica denizde sadece iki aku olmaz, genelde aku bankasi olur ki her akunun omru icin bahsedilen cihazlar kullanilir. Ana makina haricinde calisacak jenerator, pompa, vs vs ekipmanlarda aku ister.

Mars motorunun yaşam aküsünden akım çekmesi çok kolay onlenir. (Forumda kirkinci kez yaziyorum galiba :smiley: .. 30-40 TL ye aldiginiz elo rolenin kontrol ucunu sarj dinamonuzun D+ ucundan enerjilendirirseniz marş bittikten sonra iki aku birlesir.
Ben mesela aracin sigorta kutusunda mars bittikten sonra + olan bir uç bulmustum, roleyi oradan kontrol ettim. Arac her calistiginda degil, ben istedigimde iki aku birlessin diye de elo rolenin kontrol ucunu ikinci bir role ile acip kapattim. Iki aku birlesince akuler birbirini yemez arac calisirken cunku sarj dinamosu 14V civarinda sarj eder. Arac durunca da iki aku otomatik ayrilir Eko role sayesinde.
Role yapismasi dusuk voltajda olur, role girer cikar surekli.
Aracin akusu hep 12 V uzeri olacagi icin role yapismasi imkansiz gibi cunku zaten mars basmaz.
Paraniz coksa harcayin. Yoksa verin bir oto elektrikciye 200TL, 100 TL de malzeme, bir de şema yeter.
Ama redresorunuzu pahali secin derim ben. Arada akunuzu duzgun sarj etmek icin. Gunes paneliniz varsa ona da pek gerek yok gerci.
Sonucta neyle mutlu oluyorsaniz onu yapin.
 
Son düzenleme:

Ben hala 50 amperlik basit elo role, her iki kutup basinda 20 amper cam sigorta ve en az 16 mm2 kalin kablo ile bu isi cozme taraftariyim.
Deniz ve kara ekipmanlari farklidir.
Denizde aku bitmesi ölüm sebebi olabilir ama karada en fazla buzdolabındaki et bozulur.

Parasini harcamak isteyen ikinci alternator de takar, bahsedilen pahali cihazlari da alır. Ayrica denizde sadece iki aku olmaz, genelde aku bankasi olur ki her akunun omru icin bahsedilen cihazlar kullanilir. Ana makina haricinde calisacak jenerator, pompa, vs vs ekipmanlarda aku ister.

Mars motorunun yaşam aküsünden akım çekmesi çok kolay onlenir. (Forumda kirkinci kez yaziyorum galiba :smiley: .. 30-40 TL ye aldiginiz elo rolenin kontrol ucunu sarj dinamonuzun D+ ucundan enerjilendirirseniz marş bittikten sonra iki aku birlesir.
Ben mesela aracin sigorta kutusunda mars bittikten sonra + olan bir uç bulmustum, roleyi oradan kontrol ettim. Arac her calistiginda degil, ben istedigimde iki aku birlessin diye de elo rolenin kontrol ucunu ikinci bir role ile acip kapattim. Iki aku birlesince akuler birbirini yemez arac calisirken cunku sarj dinamosu 14V civarinda sarj eder. Arac durunca da iki aku otomatik ayrilir Eko role sayesinde.
Role yapismasi dusuk voltajda olur, role girer cikar surekli.
Aracin akusu hep 12 V uzeri olacagi icin role yapismasi imkansiz gibi cunku zaten mars basmaz.
Paraniz coksa harcayin. Yoksa verin bir oto elektrikciye 200TL, 100 TL de malzeme, bir de şema yeter.
Ama redresorunuzu pahali secin derim ben. Arada akunuzu duzgun sarj etmek icin. Gunes paneliniz varsa ona da pek gerek yok gerci.
Sonucta neyle mutlu oluyorsaniz onu yapin.
Doğru söylüyorsunuz
bunca mühendis çalışsın böyle bir cihazı geliştirsin ben 40 yıllık bilgi birikimim olsun ama bir D+ ucunu düşünemeyelim
bir daha burada bilgi paylaşımı yapmayacağım mesleğimin bu kadar küçümsenmesi ve oto elektrikçi arkadaşlarıma verin 200 lira gibi yaklaşım hiç hoşuma gitmedi
 

Ölüler fazla yıkanmamalı. Altı üstü 2 lamba yakıcaz dağ başında. Yarım yamalak dolap çalıştırıcaz. Parası olanda o lambayı yakacak. Olmayanda. Birileri burda bişeyler soracakda birileri rüzgar yapacak.yakışmıyor beyler. İyi geçinelim. Akü bittiğindede şarjlı ışıldaklarla gecemize huşu içinde devam edelim. Saygılarımla
 

Doğru söylüyorsunuz
bunca mühendis çalışsın böyle bir cihazı geliştirsin ben 40 yıllık bilgi birikimim olsun ama bir D+ ucunu düşünemeyelim
bir daha burada bilgi paylaşımı yapmayacağım mesleğimin bu kadar küçümsenmesi ve oto elektrikçi arkadaşlarıma verin 200 lira gibi yaklaşım hiç hoşuma gitmedi
Ben sizin yazdiklarinizi kucumseme niyeti ile yazmadim. Yazdiklarinizi ilgiyle okudum. Oyle anlasildiysa kusura bakmayin.
Oto elektrikci arkadasim yok, sadece baglantilar duzgun olsun ve iki aku baglantisi icin arac on kafesinden kablo gecis yeri bulur diye oto elektrikci demistim, yoksa kendiniz de yapabilirsiniz.
Ayrica sizin onerdiginiz sistem yanlis degil ki. Isteyen mutlu olacaksa kullansin dedim.Bana gore denizde cok gerekli ama karavanda gereksiz.
Denizde veya riskli kullanim alanlarinda D+ ya cok guvenmezler cunku sarj dinamosu ariza yapabilir ama dedigim gibi karavanda risk satin alabilirsiniz cunku en fazla bir buzdolabi ya da ısıtıcı calistiracaksiniz.
Forumda sizin gibi dusunenler de olacak elbette. Akuleri icin en iyi cozumu kullanmak isteyenler olacaktir.
Foruma katilip da az para harcamak isteyenlere de cozum sunmak gerekir.

Siz yazmaya devam ederseniz kendi adima sevinirim cunku bilgi birikiminizden hep beraber faydalaniriz.
 
Son düzenleme:

.

@egeboncuk, :yum:

Teoman beyin cevabı için söylediğinden emin olun. Ben de söylediğini, açıklamasından farklı şekilde algılamadım.
Forumun ayağı en yere basan kişilerinin başlarında gelir..

Tabi bunda bizlerin seneler içinde birbirimizi yani kişiliğimizi ve tarzımızı tanıyor olmamız da yatabilir.

Fakat en önemli faktör internet ortamının iletişim karakteriğiyle ilgili olmalı.
Bilimsel araştırmalar karşılıklı konuşmada kelimelerin rolünü en fazla 1/3 civarında tespit etmiş. Gerisi jest, mimik, tonlama v.b. deniyor.
Buyurun buradan yakın..:yum:

Lütfen bilgilerinizi esirgemeyin..


...
Ben de geçenlerde tek cümlemle, bir bayan tarafından zihin özürlü sıfatına maruz kaldım.
Bir gezi yazısında takıldığım bir bey tarafından talihsizce yanlış algılandım.
Bu medyayı kullananlar, bu kaderi kabul etmeli sanırım.

.
 
Son düzenleme:



Ben sizin yazdiklarinizi kucumseme niyeti ile yazmadim. Yazdiklarinizi ilgiyle okudum. Oyle anlasildiysa kusura bakmayin.
Oto elektrikci arkadasim yok, sadece baglantilar duzgun olsun ve iki aku baglantisi icin arac on kafesinden kablo gecis yeri bulur diye oto elektrikci demistim, yoksa kendiniz de yapabilirsiniz.
Ayrica sizin onerdiginiz sistem yanlis degil ki. Isteyen mutlu olacaksa kullansin dedim.Bana gore denizde cok gerekli ama karavanda gereksiz.
Denizde veya riskli kullanim alanlarinda D+ ya cok guvenmezler cunku sarj dinamosu ariza yapabilir ama dedigim gibi karavanda risk satin alabilirsiniz cunku en fazla bir buzdolabi ya da ısıtıcı calistiracaksiniz.
Forumda sizin gibi dusunenler de olacak elbette. Akuleri icin en iyi cozumu kullanmak isteyenler olacaktir.
Foruma katilip da az para harcamak isteyenlere de cozum sunmak gerekir.

Siz yazmaya devam ederseniz kendi adima sevinirim cunku bilgi birikiminizden hep beraber faydalaniriz.
Beyfendi bende sizi yalnış anladıysam özür dilerim
benim üzüldüğüm nokta elektriğin ne kadar riskli olduğu ve bunun göz ardı edilmesi
bakın evimizde teknemizde karavanımızda insanın bulunduğu her yerde elektrik büyük risktir bize ilk öğretilen can güvenliği biz bunu karavan tekne ev diye sınıflandıramayız
bakın çok ufak bir örnek vereyim İzmir'de yaşıyorum çok iyi işler yapan yerel bir karavan firması sahibi arkadaşımla bir sohbetimizde karavanların elektrik tesisatlarına kaçak akım rölesi koyup koymadığını sordum ne gerek varki gibi bir cevapla karşılaştım ben buna karşıyım
ben yat elektriği ile uğraşıyorum ve işim tamir değil yeni veya yenilenecek 20 / 25 metre teknelere elektrik tesisatı yapmak bunları yaparkende CE, loyd abyc gibi birçok kural belirleyicilere uymak zorundayız ve bu kurallar o kadar bağlayıcıki en ufacık bir hatamızda mesleğimizden olabiliyoruz
tekne ve kavanlarda düşük gerilim en tehlikelisidir çünkü voltaj düşük dolayısı ile akım lar yüksektir kablo kesitlerinin önemi çok fazladır
ayrıca araçlarımızda topraklama yapma şansımız olmadığı için kaçak akım rölesini mutlaka kullanmamız hatta inverter çıkışına dahi koymamız lazım

Bakmayın yazmayacam dememe tabiki yazıcam ve bilgi paylaşımında bulunucam
tekrar özür dilerim
Saygılar
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,744
Mesajlar
1,523,066
Kayıtlı Üye Sayımız
166,559
Kaydolan Son Üyemiz
Sercantetik

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst