Karavanda Ac220v 5000w Elektrik Ihtiyacı.

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan ygnhmt Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 32
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 10,684
F057A125-8B60-4C43-8033-F82336CC322B.jpeg
Hazır uzman lar burada iken benimde daha önce sorup net cevap alamadığım bir konuyu tekrardan sizlere aktarıp yardımınızı bekliyorum. Malum kış mevsimi güneş panellerinin bir işe yaramadığı aylar.
Mesele şu;
Araç şarj dinamosundan yaşam aküsünü şarj etme. Aşağıdaki resimdeki gibimi bağlantı yapmam gerekiyor. Teknik terimlerden pek anlamam. Karavancılar bu şekildemi bağlıyor?
Ekli dosyayı görüntüle 516994

Sn adigekuzeyli sizin şemadaki gibi bağlarsanız dinamoya çok yük biner birde tüketimi takip edemezseniz akülerin ikiside aynı anda biter dinamo ile aküler arasına bir ayırıcı koymanız gerekir sizin için basit bir çizim yaptım bu şekilde bağlarsanız araç aküsü araca kalır.
 

Sn @bartek ve sn @ilker 72 verdiğiniz cevaplar için teşekkür ederim. Anladığım şu aracı çalıştırmak için marş yaparken yaşam aküsü bağlantısı ayrılacak birde yaşam aküsünü kullanırken araç aküsünü harcamamak için oda ayrılacak buraya kadar doğrumu?. ilker bey sizin şemadaki pako anahtarı şarj dinamosuyla araç aküsü arasına değilde, araç aküsüyle yaşam aküsü arasına koysak aracı çalıştırırken ve yaşam aküsünü kullanırken ayırsak sadece araç hareket halindeyken şarjın direk yaşam aküsüne değilde araç aküsü üzerinden fazlalığı ile yapılsa.. ben bunu anladım doğrumu?. şekil olarak ta çizmeye çalışacağım.
kablo.jpg

Pakho anahtarı buraya koysam aracı çalıştırırken ve araç stop halde iken anahtarı kapatsam sadece araç çalışırken açık kalsa olurmu.
Birde yaşam aküsüyle araç aküsü amper farkı ve jel ve sulu farklılığı var bununda şarj da sıkıntı olurmu?
 
Son düzenleme:

Sn @bartek ve sn @ilker 72 verdiğiniz cevaplar için teşekkür ederim. Anladığım şu aracı çalıştırmak için marş yaparken yaşam aküsü bağlantısı ayrılacak birde yaşam aküsünü kullanırken araç aküsünü harcamamak için oda ayrılacak buraya kadar doğrumu?. ilker bey sizin şemadaki pako anahtarı şarj dinamosuyla araç aküsü arasına değilde, araç aküsüyle yaşam aküsü arasına koysak aracı çalıştırırken ve yaşam aküsünü kullanırken ayırsak sadece araç hareket halindeyken şarjın direk yaşam aküsüne değilde araç aküsü üzerinden fazlalığı ile yapılsa.. ben bunu anladım doğrumu?. şekil olarak ta çizmeye çalışacağım.

Farklı özellikte ve farklı amperde akülerin birlikte çalışmaması için o şekilde çizdim şemayı(şarz ve deşarz olurken) sizin dediğinizde olur ama aküler birbirlerini olumsuz etkiler ömürleri kısa olur.
 

Jel akünün çok mecbur kalmadıkça şarz dinamosundan şarz edilmemesi gerektiğini forumda bir yerlerde okumuştum mümkünse kaliteli bir şarz cihazı ile şarz etmek akü ömrü için daha iyi olur. Yada güneş paneli.
 

Jel akünün çok mecbur kalmadıkça şarz dinamosundan şarz edilmemesi gerektiğini forumda bir yerlerde okumuştum mümkünse kaliteli bir şarz cihazı ile şarz etmek akü ömrü için daha iyi olur. Yada güneş paneli.
Son vuruşu yaptın ve tekrar başa döndük eski düzene devam. @bartek ve @suleymancirit karavanlarınızda bu düzen kurulumu eksi yönleri varmı fikirleriniz benim için önemli.
 



Benim koltuk altında 75 Ah agm akü var. İki akü + si arasındaki roleyi manuel kontrol ediyorum.
Araç aküsü düzenine karismadim.
Yolda giderken istediğim zamanlarda iki aküyu birleştirip şarj ediyorum.
Zaten şarj voltajı 14 V olduğu için ikisi de şarj oluyor. Ben bu sefer araya bir de DC to DC akü şarj cihazı koydum. (Ctek D250s, bu cihazın güneş paneli girişi de var) .Güya araç şarjını duzeltiyormus.
Araç dururken aküleri ayırıyorum ve yükleri sadece yaşam akusunden alıyorum.
Ayda birkez Bosch akıllı redresör ile yaşam akusunu şarj etmeye çalışıyorum.
Yaşam aküsü 10.5 Volt altına düşürmüyorum. Düşünce direk çıkışı kesen bir ekipman var. ( Daha önce çok kıymetli 200 Ah jel akümu sırf bu nedenle öldürdüm.)
Güneş paneli olanlar sistemlerini ayırmadan araçtan da şarj ediyorlar.
Maksat akünün voltajını 10.5 V altına düşürmemek ve arada akıllı redresör ile şarj etmek.
Araç şarj dinamosu kullanmayarak sadece güneş paneli kullananlar da var.
 
Son düzenleme:

Yaşam aküm 110 ah jel akü ve 180 watt solar panelle sarj oluyor , yaşam akümün araç tan şarjını hiç düşünmedim , JEL akü haricinde AGM akü v.b. aküler karavan gibi kapalı alanlarda " gaz çıkardıkların " tavsiye edilmiyor ayrıca jel akülerin araçtan şarjı da tavsiye edilmiyor .

Benim tavsiyem şu olur , araç hareket halindeyken , araç çakmaklığına takılan 300 w gibi inverter ve uygun bir akü şarj çihazı ile yaşam aküsünü beslemek , hatta araç çalışmazken bile , marş basacak seviyeye kadar düşürerek , yaşam aküsünü şarj etmek , fakat araç aküsünün durumunu ve voltajını ölçen cihazlar takıp takip etmek lazım .

Her ne kadar araç aküsü marş basmasa da , yaşam aküsü ilede marş basılabilir .

Bu sistem den ne kadar verim alınır bilemiyorum , ben de solar şarjıma destek amaçlı , 300 lük inverter ve akü şarj cihazım var , sadece bağlanacaklar .

Solar sarj takılı iken , akü şarj cihazınında aküye takılı olmasında , mahzur yok dediler .

Dostların görüşlerini de dikkate alalım .
 
Son düzenleme:

@suleymancirit ve @bartek vermiş olduğunuz bilgiler için teşekkür ederim. süleyman abi son cümleniz, solar paneller ile şarj devam ederken şarj cihazıyla da şarj etmek (ikisi aynı anda) biraz tedirginim ama inşallah bir sıkıntı çıkarmaz.
 






@adikuzeyli deniz malzemeleri satan yerlerde 100 amper akima dek dayanikli değişik salterler satılıyor. Jel akunuz sadece güneş paneli, sadece araç şarjı , hem araç şarjı hem güneş paneli ya da hiçbirine bağlı şekilde olacak şalter bulabilirsiniz.
Seyyar redresör kullanarak gerektiğinde direk jel akunuze takarsiniz.
Kafanız rahat olur ;)
 

İlker 72 nin; Jel akünün çok mecbur kalmadıkça şarz dinamosundan şarz edilmemesi gerektiğini forumda bir yerlerde okumuştum mümkünse kaliteli bir şarz cihazı ile şarz etmek akü ömrü için daha iyi olur. Yada güneş paneli.
Yazmasından sonra şarj dinamosundan şarj etme işinden vazgeçtim.
 

Elektrik varken zaten kaliteli redresörden şarj edilir. Amacımız elektrik yok iken neler yapabiliriz.

Ben yine de size bahsettiğim örnek şalterden gösteriyim;


Blue Sea Systems akü şalteri

1 nolu uç, araç aküsü + sı bağlanır.
2 nolu uç, güneş paneli bağlanır.
1+2 nolu uç, yaşam aküsüne bağlanır.

Konum OFF ta iken yaşam aküsü şarj olmaz.
Konum 1 de iken yaşam aküsü sadece araçtan şarj olur.
Konum 2 de iken yaşam aküsü sadece güneş panelinden şarj olur.
Konum 1+2 iken yaşam aküsü hem araçtan , hem de güneş panelinden şarj olur.

Güneş panelinin yetersiz olduğu durumlarda araçtan şarj etme imkanı olur.
 

Araç alternatör sisteminden, aracın kendi elektrik donanımı haricinden başka kaynakları beslemek;

Klasik eski tip elektronik sisteme sahip olmayan modeller ve yeni araçlar olarak farklılık gösterebilir.

Kullanılan aracın içindeki elektrik donanımına göre ( silecek motoru,klima, marş motoru vb) teknik hesaplı olarak alternatör ve batarya değeri belirlenmiştir, sistem belli bir toleransla arıza vermeden uzun yıllar çalışabilir.

Alternatör üzerinde verebileceği maksimum amper değeri bellidir, marş motorunu besleyen bataryanın teknik degeride üzerinde yazılıdır.

Araç ile karavan kullanımına dahil elektrik ekipmanini birlikte çalıştırma bir takım riskleri taşır, böyle bir uygulama yapılması durumunda iyi bir teknik çalışmayı gerektirir.

El ile kontrol edilen anahtarlama durumunda bataryaların dolu boş durumları tahmine dayalı olacağından alternatör, şarj stresine girip aşırı ısınarak iş göremez hale gelecektir,

Araç ile Karavan elektrik sistemini birbirine karıştırmamak doğrusudur. Solar uygulama ve şebekeden fırsat oldukça şarj yapılması uygun olabilecektir.

Yapılması durumunda ilgili ekipman ve uygun cihazların değişiklik yapılarak kapasite artırılması, yeni teknolojik anahtarlama roleleri ile çözüm yoluna gidilebilir.

Yeni nesil araçlar için sisteminde bulunan ECU bazı farklı elektriksel durumlardan etkilenir;
Aracın mevcut sisteminin haricinde ters besleme" karavan elektrik sistemine entegre olması"( dışarıdan akü takviyesi, düzensiz voltaj akımları,batarya düzensizliği ,sonradan ilave cihazlar gibi)

Eski tip klasik elektronik sisteme sahip olmayan modeller için; alternatör değerinden fazla şarj yüklenmesi sebebiyle diyod veya sargi zararları oluşması,konjektor sisteminin bataryanın mesafesinin kablo uzunluğu ve gerilim düşümü sebebiyle ,şarjı kesememesi olabilecektir.
bir uygulama için 35 mm2 kablo neredeyse bir üstünü zorlayacak gibi duruyor.
Alternatör çıkış voltajı:13.8 volt
Kablo uzunluğu 5 metre
Akım: 50 amper
Kablo kesiti bakır: 35 mm2
Gerilim düşümü bağlantı kayıpları: 13.4 volt hat sonu şarj gerilimi değeri
şarj hattı kablosu 10 mm2 olursa hat sonunda 12.8 volt değeri cikabilecektir.
DC elektrikte 0.2-0.3- 0.5 ve 1 volt önemlidir

Her türlü bağladım, yaptım çalıştı,idare ediyor ,bu kablo kesitleri fazla , zaten çok kullanmıyorum, bunlar pahalı işler bana gelmez şeklindeki yaklaşımlar teknik durumu kurtarmıyor.

Şarj hattına bağlı selenoid devreye girdiğinde araç ve karavan elektrik sistemleri elektriksel yükler olarak alternatör üzerine biner, dikkate alınması gerekir.

Her batarya tipinin ayrı şarj sistem ve değerleri vardır Üreticinin açıklaması dikkate alınır.
Araç start/stop AGM bataryaları AGM yazılı diye her yerde kullanılamaz,bu araçtan aldığınız alternatör şarjı bir başka bataryaya zarar verebilir.
Solar sistem bataryaları marş motorları için kullanılmamalıdır,ani ve yüksek akım çekimleri zarar verir.

Çizelge İngilizce, rakamlar gerekli şarj değerlerini veriyor.

batterylevel.jpg
 



Ben aynen böyle kullanıyorum da, 1, ve 2, maddede yazdıklarınızı anlamadım.
Kablo kalınlığı en az 10 mm olmalı.
İki akü arası - çekmeye gerek yok. En kısa yoldan şaseye bağlanabilir.
Araç aküsü + si ile jel aküsü + si arasında röle olmalı. 50 amper röle uygundur.
Röle kontrol ucu iki şekilde olur;
1- Manuel... Siz marş bittikten sonra iki aküyu birlestirirsiniz.
2- Otomatik. Şarj dinamosu D+ ucundan roketi kontrol edersiniz.
Marş bittikten sonra iki aküyu birlestirirsiniz.
Marş bitmeden iki akü birleşirse jel akunuz dayanamaz.

Ben aynen böyle kullanıyorum da, 1, ve 2, maddede yazdıklarınızı anlamadım.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,842
Mesajlar
1,524,381
Kayıtlı Üye Sayımız
166,639
Kaydolan Son Üyemiz
derinb

Çevrimiçi üyeler

SON KONULAR



Geri
Üst