Yazınızı okuyunca ümitlendim zira ülkemiz üreticisinin kafası “rengini tutturduk şimdi sıra boyunda” kıvamında. Karavan tecrübem yok ama 8 mt. Ahşap lamine ayrıca 8 mt polyester yelkenli tekne ile çok katlı tekne römorku ve 6 mt / 2,7 ton showroom römorkları yaptırtmış ve kullanmışlığım var.
Ne yazık ki üreticilerimiz kopyacılık kolaycılığına kaçmakta. Çoğu malzeme bilgisinden yoksun ya da piyasadaki gelişmeleri takip etmekten uzak, sabit fikirli, yeniliklere mesafeli. Bu yaklaşımın altında muhtemelen “icat çıkarma” şartlanmasıyla yetiştirilmeleri de etken.
Sitede görüşleriyle paha biçilmez katkılar sunan Akın bey başta olmak üzere tecrübelerini kıskanmadan paylaşan karavancıların bedava danışmanlıklarını gözardı eden üreticileri bu rahatlığa iten yegane sebep ithalattaki zorluklar ve vergilendirme çarpıklığıdır.
Rekabetçi ortamdan uzak ben bilirim edasıyla bildiğini okuyan üretici, sektörün içinde bulunduğu kabızlığın baş nedeni. Deprem, pandemi vb olağanüstü koşullarda coşan talep, üreticileri mutlu etse de tüketiciler beklentilerine çözüm arayışını sürdürmekte.
Piyasada üretim yapacak firma öncelikle hedef kitlesini doğru belirlemeli ve hedef kitlesinin beklentilerine odaklanmalıdır.
Bütçe sorunu olmayan zaten Avrupa karavana yönelmekte. Bütçesi kısıtlı olanlar ise ya ikinci ele ya da bütçesine uygun ama mutlu olamadığı seçeneklerden birini tercihe zorlanmakta.
Ekonomik özgürlüğünü kazanmış çalışan genç profil hafta sonu molasına yönelik konforu sunan küçük ekonomik modelleri tercih etmekte. Genç aileler ise aralarına katılacak üçüncü ferdi de rahat ettirecek bir model arayışında. Bütçesi fazla olanlar ise genelde kendi motokaravanını yapma peşinde.
Kalabalık aileler “gezginlik” yerine “çakılı kamp” hayatına cevap verecek 4-6 kişilik geniş modellere odaklanmakta.
Benim gibi 60’a merdiven dayamış emekli gençler (Akın beyin sevdiğim betimlemesidir) gezmek için fonksiyonel, konforlu max 4 mt boyunda min 2 max 2,15 eninde 2 kişilik karavan peşinde (+1 çocuk için yemek gurubunun yatağa dönüşüm çözümü sunularak genç ailelere de hitap edebilir)
Akın beyin olmazsa olmaz şeklinde listelediği detaylar aslında temel referanslar.
Yatak ebadı min 140x190 olmalı ve sabit yatak olarak planlanmalı.
Yatak odasında min 1 ad. Yeterli genişlikte karavan penceresi ve tavanda heki olmalı.
Tabii sineklik, perde ve cam aralık bırakıldığında güvenlik kilitli olmalı
Yemek gurubu karşılıklı tek kişi oturmalı planlanmalı ve gerektiğinde 3.cü kişinin yatırılabilmesine uygun tasarlanmalı. Gezi karavanında misafir ağırlanması karavan içinde değil dışında olur. Bu nedenle içeride gereksiz alan işgaline neden olacak ebatlamalardan uzak durulmalı. Masaya oturacak ilave kişiler için portatif tabure zaten depoda taşınmakta.
WC – Duş planı rahat hareket edebilecek çözümlerden esinlenilmeli. WC atıksuyu dışarıdan tak-çıkart kasetli tekerlekli olmalı.
Mutfak tezgahı 2 gözlü ocak ve ayrı bir evye şeklinde olmalı. Neden düşünülmüyor bilmiyorum fakat mutfak aspiratörü yerine ocak üzerinde havayı emerek dışarı atacak bir aspiratör düşünülmeli. (Tekne manikası gibi tavana da emicili bir çözüm konabilir)
Buzdolabı, mazotlu ısıtıcı standart, klima opsiyonlu sunulmalı. Klima altyapısı imalat aşamasında mutlak standart olarak hazırlanmalı.
Tüm elektrik altyapısı detaylar gözetilerek planlanmalı. Akü, Temizsu atıksu seviye göstergeçleri, solar sistem ölçümleri vs tüm kontrol paneli yatlarda olduğu gibi el altında ve görünür yerde konumlanmalı.
Tesisat kabloları yanmaz ve yangına karşı max güvenlik önlemleri alınmalıdır. LPG tüpü gaz kesici emniyet vanaları standartlara uygun konmalı, gaz tesisatı bakır boruyla döşenmeli. Tüpü sabitleme bağlantıları emniyetleri tam olmalı. Yedek teker ulaşılabilir yerde taşınabilmeli. Tüm aydınlatma ledle çözümlenmeli.
Harici elektrik alımında sistemin beslenmesi doğru planlanmalı. İnvertör , yaşam aküleri ve solar sistem sorunsuz modellerden seçilmeli.
Knaus’un yeni teknoloji karavanı Treavelino kompozit kasa karkasından esinlenilmesinde yarar var.
Gerek dış kabukta gerek iç mobilyada honeycomb kompozit malzemelere yoğunlaşılmalı. Alternatif olarak kavak kontra kullanılmalı. Suntalam Mdflam karavana sokulmamalı
Şase konusunda AL-KO’nun frenli modellerinin tercih edilmesi doğrudur.
Karavancıların 750 Kg altı takıntısına anlam vermek zor. Arabasını periyordik muayeneye sokanlar neden karavanını muayeneye sokmaktan kaçınır ki? Kilo takıntısı bir çok konfordan feragat anlamına geliyor!. Yılda bir gün fedakarlık yapmak yerine uzun yıllar birlikte yaşayacağı karavanının konforundan neden fedakarlık eder insan?
İmalatta hafiflik ön planda tutulmalı fakat bu trafik tescilinden kaçınmak amaçlı olmamalıdır.
Pazarlama dilinde 690 Kg karavan lansmanı ne kadar gerçekçi? Donatıldıktan sonra kantara çıkıldığında 350cm-420cm bandında yukarıdaki konforu sunan bir karavanın hele yerli şase ile 750 sınırında kalması mümkün olabilir mi?
Ve fiyatlama; Pandemi etkisiyle pazarda fiyatlar uçmuş durumda!. Üretici yeni nesil, beklentilere cevap veren tatmin edici ürününü piyasadakilerle kıyaslayarak fiyatlama yaparsa yandı gülüm keten helva!.
Umarım üretimden gelen gücünüzü ve girdi maliyetlerinizdeki avantajlarınızı ürüne doğru yansıtır, rakiplerinizin neyi nasıl yapıp kaça sattığına bakmadan sektörü büyütecek, karavanı yaygınlaştıracak bir satış politikasıyla piyasaya çıkarsınız.
Araştırmalarınızı, topladığınız doneleri işleyerek birkaç prototip projeyi deneyimli karavancıları davet ederek bir toplantı yaparak ve fikirlerinden yararlanarak şekillendirmeniz yararlı olur.
Biz 8 mt yelkenli projesini tasarımcıyla birlikte yaptığımız kalabalık toplantılarda fikir alışverişleriyle geliştirip seri üretimle tekne sahibi olmuştuk.
Rast gelsin.