Ynt: Karavan mı Yelkenli mi?
taiga' Alıntı:
Ercovadaki absent maceranızı unutmadım...
haldun abi cok efsaneydı ercova
15-16 yıllık mıllı yelken lısansı olan, uzun yıllardır uluslararası yelkencılık deneyımli denizci biri olarak ufak birkaç sey söylemek istiyorum..
öncelıkle denizin şakası olmaz.. denıze cıkmadan once butun parametrelerı toplayıp deneyımlerınız dahılınde planlama yapmadan kesınlıkle cıkılmaz bu parametreler barometre durumu,hidrometre durumu,5-6 gunluk hava durumu,fırtına takvımı,seyır yapacagınız bolgenın zamanlama olarak karekterıstık bılgılerı ( ör. marmara denızınde öglen 12-13 den sonra poyraz baslar 17 ye kadar sıddetlenır denız karısır cunku ıc denızdır heryerden dalga yersınız, ege de de ıkı nokta arasında gıdeceksenız uzun bır yolculuk yapacaksanız sbh 5 ıle 12-13 arasında yolculuk yapmak mantıklıdır hava yatıktır ve ruzgara baglı olarak dalga yeme sansınız dusuktur bu saatten sonra ruzgar sıddetlenır ve dalga boyu buyur ) yanınızda kapsamlı bolge harıtaları ve derınlıklerın ıyı bılınmesı gerekır.
bu bılgılerden sonra teknenızın hazırlıklarını yapmalısınız cunku denızde basınıza herhangıbır arıza yada sorun geldıgınde karavan gıbı kenara cekıp bekleyemezssınız tamırcı cagırma sansınız yoktur.. bu ıkı secım arasında "karavanmı yelkenlımı sorusunun" en buyuk farkı budur öylekı butun bılgıler dogru ve butun onlemlerınızı almanıza ragmen denızdır bu heran degısebılır alcak ve yuksek basınc farkları anlık solunganlar tabırı edılen ruzgarlar bır anda keyfınızı kabusa donusturebılır denızcılıkte bır laf vardır " her denızcı yedıgı hava kadar denızcıdır" ( hava yemek tabırı ıse yakakalandıgı fırtına ve ruzgar karsısında yasadıgı zorluklar ) oyuzden nekadar rısklıde olsa denızcılık ayrı bır konudur ve verdıgı özgurluk hıssı apayrıdır ne off roada benzer nede karavanın verdıgı o özgurluk hıssıne.. dogaya karsı koymak yerıne onunla uyumlu bıcımde gecınme sanatıdır cunku denıze karsı koymanız cıddı sorunlarla karsılasmanız anlamındadır hep bir B planınızın olması gerekır cunku hava patladıgında ona karsı koymak yerıne kaçacak yerınızın olması gerekmektedır nekadar deneyımlı olursanız olun herzaman ılk gunku denıze cıkar gıbı onlemlerınızı almanız gerekır. işin şakası yoktur.. ulkemızde ve dunyada cok buyuk denızcılerın ufacık hataları hayatlarına mal olmustur..
ancak bu soyledıklerım denıze cıkacaklar tarafından kesınlıkle korkutucu olmamalı sans herzaman hazırlıklı olanın yanındadır. demirledıgınızde teknenızın kıçında oturup gun batımını seyretmek gunes batarken ıkı kadeh rakı ıcmek butun zorlukları unutturur, yasadıgınız fırtınada denızın ortasında kendı kendınıze nerdeyım ben naapıyorum sorusundan sonra uzerınızden gecen dalgalardan sonra yapılan sıcak dus herseyı alır goturur, sabah kalktıgınızda denıze atlar yuzunuzu denızde yıkarsınız butun koylar butun kıyılar sızındır yelkenler trim aldıktan sonra tekneyı bıraz yatırarak arkanıza bakıp beyaz kopuklerı gormek ve direkte ruzgardan vuran halatların sesı apayrıdır denızde hanzolar yoktur uzerınıze suren suruculer yoktur, karsılasıtıgnızda sıze gulumserler ve nasıldı yolculuk dıye sorarlar yuzlerce mılletten ınsanla karsılasmanız ufkunuzu genısletır denızde statü ve sıfatlar kaybolur herkes eşitleşir karada sekreterlerınden ulasamıyacanız ınsanlarla bır bakmıssınız cok ıyı dost olmussunuz cunku adamın usutunde sort ve tshırt vardır tanımazssınız ve adama ver halatlarını baglıım yardım edıım dedıgınızde dostlugunuz baslar..
gelelım ısın malı boyutuna tuzlada yat malzemelerı satan bır satıcının soyledıgı bır sozu hıc unutmam "deniz fakır adamı sevmez" bıraz ıtıcı bır soz ama derınıne ındıgınızde malesef dogruluk payı vardır ulkemızdekı "yatcılık" kavramı dıger ulkelere gore cok farklı karsılanmaktadır yurtdısında yatcılık bır yasam bıcımıdır, burda ıse parası olan ve yolunması gereken bır kaz gıbı gorulur(!)..ve yolunur da .. aslında tuzladakı adamın maksadı , denız malzemelerı özel malzemelerdır paslanmaz mukavemete dayanıklı vs malzemelerdır dolayısıyla ıkamesı zor malzemelerdır örnegın sız karavanınıza saç vıda kullanabılırsınız bunun malıyetı 1 lıra dır ama teknenızde kullananamazssınız bunun yerıne mutlaka krom vıda kullanmalısınız buda 3 lıra dır. dolayısıyla teknenızde dandik mal kullanırsanız hayatınıza bıle mal olabılır..
çok basit bir örnek vermek gerekirse capa ıle zıncır arasında 3-4 parmak genıslıgınde bu ıkısını baglamaya yarayan bır "fırdondu" adı verılen konnektor parca vardır bu parcayı ucuz bır malzemeden aldınız varsayalım, ve bır gece bır koyda demırleyıp kaldınız denızın etkısıyle yıpranan parcanın kopması sızın denız tabanındakı capadan teknenızın ayrılmasıyla sonuclanırsa ıcınde aılenızle bırlıkte uyudugunuz teknenın karaya vurup batması yada hasar gormesı mumkundur.. (allah korusun)
bu basit bır örnektır.. yatcılık biraz malıyetlı bır ugrastır ve sonu ucu bucagı olmayan bır ugrastır.. hayalınızde ne varsa paranızda varsa ne ıstersenız yaptırabılırsınız bu sektördeki ustaların yeteneklerı i-na-nıl-maz- dır!... ama dıyeceksınızkı hıcmı yapamıcaz bu işi tabıkı yapılabılır onemlı olan bunu yapmak ıstemenızdır ancak yaptıgınız her masraf sıze fazla gelmeye basladıgında bu hobı degıl fobı olmaya baslar.. bu sektordekı satıcı fırmalar sızın euro kazandıgınızı zanneder ve hep fıyatlar euro bazındadır
dıyeceksınızkı yurtdısında yapılan malzemeler euro olması normal ama tr de yapılan malzemeler ve uretılen hızmetler de euro uzerınden hesaplanır.. yanı teknenın altına her sene zehırlı boya attırmalısınız yoksa yosun tutar, usta gelır sıze 300 eur boya ve 300 eur ıscılılıkden bahseder
( birebir dir işçilikler
) orda adamı gırtlaklamak ıstersınız.. ya bunu yapmayı orenceksınız yada verceksınız ıkısınden bırı..
marına kıraları da euro uzerındendır yaanı bu hobıyı edınceksenız bunları bılmelısınız.. pıyasada cok ucuz yelkenlıler var herkesın butcesıne gore ancak olay almak degıl buna bakmak ve bunu surdurebılmektır...
cok uzattım bılıyorum sızler daha cok karavancısınız bız kucukkken ufak bır karavanımız ve onu ceken bir anadolumuz vardı cocuklugumuz onun ıcınde gectı sonra sattık vs ama bızımde bu doga sevgımız mobılıte yasam tarzımız babamın bıze asıladıgı karavancılıktan ve bızı iykide yolladıgı yelken kurslarından gelmektedır bız ufacık 3 mt relık basit bir kayıkla basladık zamanla büyüte büyüte sımdı 13mt lik beneteau oceanıs e sahıbız.. darısı bunu yapmak isteyenlerın basına..
sonuc olarak ıkısıde cok guzel şeyler uzun suredır karavan tecrubem olmadıgı ıcın bu yondekı gelısmelerı ve malıyetlerı cok bılmıyorum ama şu bir gerçekki bu yaz defenderımın arkasına ufak tefek bir karavan takmayı planladıgım kesın
ust port bagajada zodiyak arkasınada 4bg motor heryer benım..
tekne nekadar buyurse denızden okadar uzaklasırsınız o motoryatcıların mega yatları sanıyomusunuzkı denizci ? umarım verdıgım bılgıler ısınıze yarar.
bikac tane resimde eklemeden olmaz
[attachment=1]
[attachment=2]
buyrun karada hayatta bu sekılde olamıyacagınız pegasus airlines mr. Ali Sabancı
[attachment=3]
[attachment=4]
saygılarımla
Berk