Karavan Gölgede Solarpanel Günește

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan Akdeniz45 Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 46
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 13,686
Herkese Merhaba,
Aracımız açılır tavan olduğu için, tavana doğrudan yapıştırma dışında zahmetsiz güneş paneli monte imkanımız yok sayılır, direk tavana yapıştırma ise tercih ettiğimiz bir yöntem değil, o yüzden çanta şeklinde olan bu ürünlerden Victron 75-15 Regulator ile satın aldım.
Wattstunde Solarkoffer 200W

Bağlantı direk aküye yapılabileceği gibi, bizim aracımızdaki elektroblok (Shaudt EBL30 - Sürücü koltuğu altına monte edilmiş) üzerinde rezerve edilmiş solar enerji girişinden de yapmak mümkün.
Tüm sigorta ve bağlantılar hali hazırda kurulu olduğu için elektroblok üzerinden, tak kullan bağlantı düzeneği oluşturmayı tercih ettim.
Bunun icin gerekli konnektörleri sipariş ettim, önümüzdeki hafta kurulumu tamamlamayı ümit ediyorum.

Solar panel üzerinde Anderson Soket tipi bir çıkış var, ürünle beraber bir ucu Anderson diğer ucu açık (regülatöre sabit bağlanabilecek sekilde) 5M kablo verdiler. Bunun yanına ekstra 10M kablo ile Anderson Soketler sipariş ettim. Gerektiğinde 5M veya 10M veya iki kabloyu birleştirilerek 15M kullanıma uygun.

Şarj regülatörü önüne kısa bir kablo ile yine Anderson tipi konnektör bağlayıp, bunu araç içinde elektroblok çevresine sabit monte edeceğim. Bu sekilde iki ucu ayni kablolar ile istediğimde panel ve kablo dışında hiç bir elemanı hareket ettirmeden tak çalıştır bir düzenek elde etmeyi umuyorum.

Bu tür paneller, uygun alanda, verimlilik ön plana alınarak araçtan biraz uzağa, uygun açı ile yerleştirilebilindiği gibi, araç ön camına, güvenli alanlarda (esnek ve hafif modeller) vakumlu askı kancaları ile araç gövdesinde istenilen yöne asılarak ya da araç üstüne bırakılarak da kullanılabiliyor.

Bizim kamp programlarımız genellikle, cuma öğleden sonra yola çıkıp, akşam güzel bir yerde yemek, sonrasında hava kararınca bir şehire giriş yapmak, geceyi geçirip cumartesi gün boyu şehir gezisi yaparak, akşam daha sakin, doğal alanlara çekilmek. Pazar günü sabah erken saatlerden itibaren doğa içinde aktivitelerle öğleden sonra eve dönüş olarak planlı.
Bu planlama her ne kadar sürdürülebilir olsa bile istediğimizde esneklik sağlamıyor.
Mevcut kurulu yükümüz, 95Ah AGM akü ile solar panel olmadan iki gece aynı yerde konaklamaya imkan tanımıyor.

Amacımız, biz araçta değilken, kontrolsuz (güvenlik anlamında) bir yere bile park etsek, paneli ön cama yerleştirip, gün boyu mümkün olduğu kadar enerji depolayarak, bağımsız konaklama limitlerimizi genişletebilmek.

Yolunuz açık, rotanız huzur olsun.
 

Etiketler
.
Mehmet bey, elektrobloğunuzun sadece Hymer’in orjinal kapasitesindeki jel veya AGM aküye izin veriyor olması şanssızlık.
Yoksa daha yüksek kapasiteli bir akü, aslında size en uygun çözüm olurdu.

Es sollten normalerweise nur Batterien desselben Typs und von gleicher Kapazität verwendet werden, wie die vom Hersteller eingebaute Batterie
Shaudt EBL30 Kullanma kılavuzu

Almanya’nın kışlarını düşünürsek, en yüksek kapasiteli (200W) çanta bile kritik eşikte sayılmalı ? Kışları günlük tüketiminiz ne kadar ?
Aslında Hymer, Yosemite için LFP opsiyonu var diye yazmış.
Sanırım seçim olanağınız yoktu.
SAP’de çalışıyor olmayasınız ?

Foruma hoş geldiniz.. 😊

...
Meraklısına:
EBL (ElektroBLok) karavanın tüm 12 V tüketicileri için merkezi enerji düzenleme ve besleme cihazıdır. Özellikle Hymer tarafından kullanılır. Sanırım Türkiye’de pek fazla tanınmamakta.
Mutlak gerekli olduğu sanılmasın.
 
Son düzenleme:

Herkese Merhaba,
Aracımız açılır tavan olduğu için, tavana doğrudan yapıştırma dışında zahmetsiz güneş paneli monte imkanımız yok sayılır, direk tavana yapıştırma ise tercih ettiğimiz bir yöntem değil, o yüzden çanta şeklinde olan bu ürünlerden Victron 75-15 Regulator ile satın aldım.
Wattstunde Solarkoffer 200W

Bağlantı direk aküye yapılabileceği gibi, bizim aracımızdaki elektroblok (Shaudt EBL30 - Sürücü koltuğu altına monte edilmiş) üzerinde rezerve edilmiş solar enerji girişinden de yapmak mümkün.
Tüm sigorta ve bağlantılar hali hazırda kurulu olduğu için elektroblok üzerinden, tak kullan bağlantı düzeneği oluşturmayı tercih ettim.
Bunun icin gerekli konnektörleri sipariş ettim, önümüzdeki hafta kurulumu tamamlamayı ümit ediyorum.

Solar panel üzerinde Anderson Soket tipi bir çıkış var, ürünle beraber bir ucu Anderson diğer ucu açık (regülatöre sabit bağlanabilecek sekilde) 5M kablo verdiler. Bunun yanına ekstra 10M kablo ile Anderson Soketler sipariş ettim. Gerektiğinde 5M veya 10M veya iki kabloyu birleştirilerek 15M kullanıma uygun.

Şarj regülatörü önüne kısa bir kablo ile yine Anderson tipi konnektör bağlayıp, bunu araç içinde elektroblok çevresine sabit monte edeceğim. Bu sekilde iki ucu ayni kablolar ile istediğimde panel ve kablo dışında hiç bir elemanı hareket ettirmeden tak çalıştır bir düzenek elde etmeyi umuyorum.

Bu tür paneller, uygun alanda, verimlilik ön plana alınarak araçtan biraz uzağa, uygun açı ile yerleştirilebilindiği gibi, araç ön camına, güvenli alanlarda (esnek ve hafif modeller) vakumlu askı kancaları ile araç gövdesinde istenilen yöne asılarak ya da araç üstüne bırakılarak da kullanılabiliyor.

Bizim kamp programlarımız genellikle, cuma öğleden sonra yola çıkıp, akşam güzel bir yerde yemek, sonrasında hava kararınca bir şehire giriş yapmak, geceyi geçirip cumartesi gün boyu şehir gezisi yaparak, akşam daha sakin, doğal alanlara çekilmek. Pazar günü sabah erken saatlerden itibaren doğa içinde aktivitelerle öğleden sonra eve dönüş olarak planlı.
Bu planlama her ne kadar sürdürülebilir olsa bile istediğimizde esneklik sağlamıyor.
Mevcut kurulu yükümüz, 95Ah AGM akü ile solar panel olmadan iki gece aynı yerde konaklamaya imkan tanımıyor.

Amacımız, biz araçta değilken, kontrolsuz (güvenlik anlamında) bir yere bile park etsek, paneli ön cama yerleştirip, gün boyu mümkün olduğu kadar enerji depolayarak, bağımsız konaklama limitlerimizi genişletebilmek.

Yolunuz açık, rotanız huzur olsun.
Ön camın içine mi
Dışına mı monte edilecek
Dışarda olursa çalınabilir
 

.
Mehmet bey, elektrobloğunuzun sadece Hymer’in orjinal kapasitesindeki jel veya AGM aküye izin veriyor olması şanssızlık.
Yoksa daha yüksek kapasiteli bir akü, aslında size en uygun çözüm olurdu.

“Es sollten normalerweise nur Batterien desselben Typs und von gleicher Kapazität verwendet werden, wie die vom Hersteller eingebaute Batterie”
Shaudt EBL30 Kullanma kılavuzu

Almanya’nın kışlarını düşünürsek, en yüksek kapasiteli (200W) çanta bile kritik eşikte sayılmalı ? Kışları günlük tüketiminiz ne kadar ?
Aslında Hymer, Yosemite için LFP opsiyonu var diye yazmış.
Sanırım seçim olanağınız yoktu.
(SAP’de çalışıyor olmayasınız ?)

Foruma hoş geldiniz.. 😊

...
Meraklısına:
EBL (elektroblok) karavanın tüm 12 V tüketicileri için merkezi enerji düzenleme ve besleme cihazıdır. Özellikle Hymer tarafından kullanılır. Sanırım Türkiye’de pek fazla tanınmamakta.
Mutlak gerekli olduğu sanılmasın.

Hoşbulduk Davut bey,
Çok teşekkürler 😊

Araç belirlerken, fiziksel yapı, aile bireyleri, araç kullanım alışkanlıkları, ehliyet sınıfı gibi etken ve sınırlamalar ile araç kiralayarak edindiğimiz tecrübeler üzerinden Hymer Yosemite veya Knaus BS 600 Lifetime dışında kişisel ihtiyaçlarımıza büyük ölçüde cevap veren modelin/dizaynın olmadığını gördük.

Alım sürecinde de ayrıca belirttiğiniz gibi, özellikle üreticilerin 9-12 ayları bulan teslim süreleri ve opsiyonlardaki fiyat politikalarından ötürü, araca 100% kendi konfigürasyonumuzu uygulatma imkanımız olmadı maalesef.

Hymer, Yosemite modeline opsiyon olarak ikinci 95Ah AGM yaşam aküsü veya maksimum 200A LFP yaşam aküsü paketlerini satın almada sunuyor.
Bu paketlere hazırlık olarak da standart donanımda 70A B2B Akü şarj aleti (Ladebooster) araçlarda kurulu geliyor.
EBL ve Ladebooster üzerinde LFP seçeneği olmamasına rağmen, bununla ilgili Hymer yetkili bayii - servisi ile görüşmelerden ve internetten yaptığım araştırmalarda gördüğüm kadarıyla, GEL ayarı kullanılarak, mevcut EBL ile akü tip ve kapasite değişimi mümkün.

Fakat henüz araç ve akü yeni olduğu için ve her durumda güneş enerjisi ihtiyacı oluşacağını göz önüne alarak, başlangıçta mevcut aküyü güneş enerjisi ile destekleyip olabildiğince uzun kullanmayı, akü ömrü tamamlanıncaya kadar ise biraz birikim ile yüksek kapasiteli bir LFP aküye geçmeyi planlıyorum.

Aracı henüz gerçek kış şartlarında kullanamadık ama, günlük ortalamada; saatlik yaklaşık 1,5A tüketen dometic buz dolabının (0.40kWh/24h) dışında son haftalarda havaların soğuması ile geceleri 12-06 arasında, saatlik ortalama tüketimi 1.8A ile 4A arasında değişen kombiyi (Truma Combi 6kW D+E) dizel yakıt ile sabit sıcaklıkta çalıştırıyorum.
Ayrıca kışın atık su deposu ısıtmasının da özellikle geceleri kullanımı gerekli olabilir (3Ah).

Kabaca günlük 60Ah i bulan bu donanıma kısa süre kullanımlı multimedia sistemi, bilgisayar, şarj aletleri vs eklendiğinde AGM akü kullanılabilir kapasite sınırları da göz önüne alınarak kış şartlarında her geceye 100% doluluk oranı ile girilmesi zaruri oluyor.
Kış şartları, güneş açısı ve bu panelin kullanım kısıtlamaları ile kışın 6 saat boyunca ortalama 10A enerji üretilmesi imkansız değil ama gerçekten bir çok değişkene bağlı. Yani söylediğiniz gibi, tam olarak sınırda 🙂

Önümüzdeki bir kaç yıllık sürede daha çok çevreyi tanımak ve çocuğumuzun ortalama bir Alman çocuğu kadar Almanya hakkında bilgi sahibi olmasını sağlayabilmek için bu hafta sonu planlamalarına bağlı kalmak istiyoruz. Bu panel ile de gerekli durumlarda ilave bir gece çıkartabilmemiz şu aşamada yeterli olacak. Umarım beklentilerimizi karşılar.

Mesleğim yayıncılık mühendisliği (Broadcast/Rundfunk Engineering - Elektronik ve Bilgisayar, yazılım teknolojilerini beraber kullanıyoruz). Karlsruhe kırsalında bir AR-GE firmasında çalışıyorum. Daha çok sistem entegrasyonu ve prototip ürün geliştiriyoruz.

İşim gereği canlı yayın araçları, uydu transfer araçları gibi mobil sistemler üzerine çalışmalar yaptım. Buradan gelen de birazcık ilgim var.
 
Son düzenleme:




.
SAP(*) olmasa da programcılığınızda yanılmadım sayılır. 😋

Jel ayarı ile LFP kullanımında, BMS lerin hücre eşitlemesene destek olması ve tam dolum için arada bir şebekeye bağlanmasının ihmal edilmemesi yerinde olur diye okumuştum. Zaten bu rutininizin kapsamında olmalı.

Artık B2B ler de marka karavanlarda standart donanıma alınmaya başlandı.
Desteği sırf ondan alamaz mısınız, diye soracaktım ama onun da değişkenleri bol. Fakat karavancılığın bir uyum sanatı olduğu düşünülürse, endişeye mahal olmamalı ? Tek çekincem düşündüğünüz çantanın, öyle pek ucuz olmaması ?


Şimdi gelelim en önemli ve hayati konuya..😋
Bizim kamp programlarımız genellikle, cuma öğleden sonra yola çıkıp, akşam güzel bir yerde yemek yemek....
Birkaç ay evvel, Lago Maggiore / İtalya’dan Heidelberg’e kızımızın yanına dönerken, belki size yakın sayılabilecek bir yerde karavan park yeri de olan şarap yapımcısı bir lokantanın bağları arasında (ücretsiz) kaldık. Havanın güzel olduğu bir gün terasında tavsiye edebileceğim yemeklerinden, sizin de keyf alacağınızı sanırım. (Yemekler zorunlu değil ama ücretsiz de değildi) 😊
Tabi Elsass-Lothringen’e komşu olmanız daha büyük şans..



...
* SAP dünyaca ünlü bir Alman software firması.
Kurucularından Dietmar Hopp, şu meşhur Hoffenheim futbol takımının da sahibi. Covid-19 aşı firması ise devlet desteğine rağmen yarışı bizim Şahin’lere kaptırdı..
Mehmet bey, sanırım sizle meslektaş da.

Yahu biz karavanda bir sistemi bile kurmakta güçlük çekerken, bu 81 yaşındaki genç, birbiriyle alakasız nelerle uğraşıyor.. 😊
 
Son düzenleme:


60W Monokristal Yüksek Verimlilik Modüllü Güneş Paneli Fiyatları ve Özellikleri
Ben bu ürünü almayı düşünüyorum, zaten şarj kontrol cihazım var, ona kalın kabloyla bağlarım istediğim yere koyarım diye niyetleniyorum. Bunların 2 parça daha küçük olanları da var.
Panelin aracınızın önünde iç tarafta kullanılabilecek ebatlarda olmasında fayda var. Gezilerde aracın yanında olmadığımız veya karavanı kullanmadığımız zamanlar akü devamlı dolu duruyor. Benim 20 Watt/h panelde, ön camın iç tarafında kulllanırken %25-30 kadar bir kayıp var ama panel güvencede.
 

.
SAP(*) olmasa da programcılığınızda yanılmadım sayılır. 😋

Jel ayarı ile LFP kullanımında, BMS lerin hücre eşitlemesene destek olması ve tam dolum için arada bir şebekeye bağlanmasının ihmal edilmemesi yerinde olur diye okumuştum. Zaten bu rutininizin kapsamında olmalı.

Artık B2B ler de marka karavanlarda standart donanıma alınmaya başlandı.
Desteği sırf ondan alamaz mısınız, diye soracaktım ama onun da değişkenleri bol. Fakat karavancılığın bir uyum sanatı olduğu düşünülürse, endişeye mahal olmamalı ? Tek çekincem düşündüğünüz çantanın, öyle pek ucuz olmaması ?


Şimdi gelelim en önemli ve hayati konuya..😋

Birkaç ay evvel, Lago Maggiore / İtalya’dan Heidelberg’e kızımızın yanına dönerken, belki size yakın sayılabilecek bir yerde karavan park yeri de olan şarap yapımcısı bir lokantanın bağları arasında (ücretsiz) kaldık. Havanın güzel olduğu bir gün terasında tavsiye edebileceğim yemeklerinden, sizin de keyf alacağınızı sanırım. (Yemekler zorunlu değil ama ücretsiz de değildi) 😊
Tabi Elsass-Lothringen’e komşu olmanız daha büyük şans..



...
* SAP dünyaca ünlü bir Alman software firması.
Kurucularından Dietmar Hopp, şu meşhur Hoffenheim futbol takımının da sahibi. Covid-19 aşı firması ise devlet desteğine rağmen yarışı bizim Şahin’lere kaptırdı..
Mehmet bey, sanırım sizle meslektaş da.

Yahu biz karavanda bir sistemi bile kurmakta güçlük çekerken, bu 81 yaşındaki genç, birbiriyle alakasız nelerle uğraşıyor.. 😊

Fırsat buldukça forumdaki konuları okumaya çalışıyorum, diğer konulardan da takip ettiğim kadarıyla analizlerinizdeki yanılma payı oldukça düşük 🙂

Fiyat konusunda sonuna kadar haklısınız. Tam bir açmaz. Uzunca bir süre karar veremedim. Tüm alternatifleri tekrar tekrar gözden geçirdim. Açılır tavanı kendim delmeye, ya da rastgele bir yere deldirmeye de cesaret edemedim (garanti şartlarını da ihlal ediyor). Üreticinin tavan taşıyıcı fiyatları ile karşılaştırınca da bu tercihe mecbur kaldım 😀

Henüz buraya yerleşme ve alışma sürecinde biri olarak, kafamızı yeni yeni kaldırıp etrafımıza bakmaya, keşfetmeye başlamışken, tavsiyeniz bizim için gerçekten altın niteliğinde. Hemen gelecek destinasyonlara ekleyeceğim.
Bu tür yerlere olabildiğince uğramaya çalışıyoruz. Geçtiğimiz haftalarda pazar günlerimizi Durbach ve Kaiserstuhl'a ayırmıştık. Elsass bölgesinde, pandemi öncesi popüler destinasyonlara günü birlik ziyaretler gerçekleştirmiştik ama henüz rotadan hiç çıkmadık. O yüzden Ren nehrinin öbür tarafı bizim için hala keşfedilmeyi bekleyen sırlarla dolu. Böyle tavsiyelerinizi her zaman dört gözle bekliyoruz.

Belirttiğiniz konsepte konaklama yapabilmek için, Landvergnügen* kataloğu sipariş etmeyi düşünüyorum. Tavsiye eder misiniz?

-
Şimdi Dietmar Hopp'un vikipedi sayfasını okudum. Gerçekten ilham alınacak bir enerjisi, hayatı varmış.
Haklısınız, uydu-haberleşme mühendisi olduğu yazıyor. Hem de Karlsruhe'de okumuş 😀


* Landvergnügen; Karavan ve kampçılara, bu sisteme üye çiftliklerde ücretsiz, 1 gün konaklama imkanı sağlayan bir platform. Kesinlikle zorunlu olmasa bile adı konulmamış bir dayanışma anlaşması ile konaklayanların çiftliklerden alış-veriş yaparak buraları desteklemeleri beklenir.
 

.
Marka motokaravan üreticileri enerji sistemlerini, alışıla geldiği üzere ancak üçüncü günden sonra destek alacak şekilde kurmaktalar.
Solarsız sunulan bu sistemlere örnek olarak Westfalia günlük ~35A tüketimli aracımı, yarıya kadar boşalmayı temel alarak 140 Amper jel aküyle donatmış. Hymer’in sunduğu standart konfigürasyon ise bu açıdan solar gibi kazancı değişken boosteri de sisteme katmayı hesaplamasıyla, bence alışılmamış bir yapı göstermekte.
Yani Hymer, standart seçimde karavancının günde belli bir saat (?) kadar yolda olmasını ön görüyor olmalı ? Olası bir farkı kapatmak için de sizi, bu geleneği bozarak kışları belki daha ikinci günde, solar veya şebekeye zorunlu bırakmakta.
Üstelik 70Ah kapasiteli booster, 95 Amper jel akü için fazla büyük değil mi ?

Kısaca Hymer namını korumak için bence, böyle küçük kapasiteli bir aküyü standart programına bile almamalıydı..

İlk defa karavan satın alırken benzeri noktaların (belki) gözden kaçıyor olması normal sayılmalı. Bir seneye yakın düşünmeme rağmen benim 3-4 tane tosun gibi yanılgım olmuştu. Sonra insan başardığı düzenlerle kendini daha bir karavancı hissediyor veya avunuyor diyelim.😋


Çantayı satın aldığınız için sizin için geçerliği kalmasa da, hafif yapılı esnek panellerin çift taraflı yapışkan bantlar (3M) ve düz yapılı kablo (Flachkabel) ile tavanı delmeden kullanılabileceğini hatırlatmak isterim.
Uygulayanlar arka kapıyı kullanmakta. Belki sizin için açılır yatak da olasılık sunabilirdi ?


Üç Amper/saatin büyük bir değer olduğu düşünülürse, don için gri su deposunu mümkün olduğunca doldurmamak (kamping duşu), dolu tutmamak (açık musluk altı kova) ve antifriz kullanmak enerjiden kazanç sağlayabilir.
Hatta karavanlar için şöyle bir ürün var.


Landvergnügen (Kırsal Keyifler) ilk sizden duyduğum, Fransızların "Bienvenue à la ferme" , “France Passion” veya İtalyanların “Agricamper” benzeri bir girişim olmalı.
Benim maalesef hiçbirinde tecrübem ve yeterli bilgim yok.
Fakat yine de size uygun olabileceğini tahmin ediyorum.


Senelerdir uğrayamadığımız Elsass önümüzdeki yıl programamızda..

TomTom’dan aşağıdaki tur önerilerini de atlamayın derim.
Bende bazıları navigatörüme yüklü, gününü bekliyor..
Umarım Mevlam beni, onlara karşı utandırmaz..😉
 
Son düzenleme:



.
Marka motokaravan üreticileri enerji sistemlerini, alışıla geldiği üzere ancak üçüncü günden sonra destek alacak şekilde kurmaktalar.
Solarsız sunulan bu sistemlere örnek olarak Westfalia günlük ~35A tüketimli aracımı, yarıya kadar boşalmayı temel alarak 140 Amper jel aküyle donatmış. Hymer’in sunduğu standart konfigürasyon ise bu açıdan solar gibi kazancı değişken boosteri de sisteme katmayı hesaplamasıyla, bence alışılmamış bir yapı göstermekte.
Yani Hymer, standart seçimde karavancının günde belli bir saat (?) kadar yolda olmasını ön görüyor olmalı ? Olası bir farkı kapatmak için de sizi, bu geleneği bozarak kışları belki daha ikinci günde, solar veya şebekeye zorunlu bırakmakta.
Üstelik 70Ah kapasiteli booster, 95 Amper jel akü için fazla büyük değil mi ?

Kısaca Hymer namını korumak için bence, böyle küçük kapasiteli bir aküyü standart programına bile almamalıydı..

Kesinlikle aynı fikirdeyim.
Hymer, Kastenwagen* sınıfını belki bu sebeple 'Hymercar' olarak tanımlıyor. Günlük kullanıma uygunluğu çeşitli handikaplardan (araç toplam ağırlığı, rekabetçi fiyat, layout esnekliği vs.) kaçınabilmek için bir zorunluluk olarak kullanıcıya devrediyor ve müşteriyi opsiyonlara itiyor.
70A boosterı da satacakları bu opsiyonlara ön hazırlık olarak kullandıklarına yormuştum.

İlk defa karavan satın alırken benzeri noktaların (belki) gözden kaçıyor olması normal sayılmalı. Bir seneye yakın düşünmeme rağmen benim 3-4 tane tosun gibi yanılgım olmuştu. Sonra insan başardığı düzenlerle kendini daha bir karavancı hissediyor veya avunuyor diyelim.😋

Çok güzel tanımlamışsınız. Araçlarımız üzerinde yaptığımız her ufak değişiklik, kişiselleştirme aramızdaki bağı güçlendiriyor. Hepimiz için geçerli olmayabilir ama belki de bir çoğumuz bu 'başarma' avuntusunu, tatminini arıyoruz 😀

Çantayı satın aldığınız için sizin için geçerliği kalmasa da, hafif yapılı esnek panellerin çift taraflı yapışkan bantlar (3M) ve düz yapılı kablo (Flachkabel) ile tavanı delmeden kullanılabileceğini hatırlatmak isterim.
Uygulayanlar arka kapıyı kullanmakta. Belki sizin için açılır yatak da olasılık sunabilirdi ?

Evet, bu tavanı delmeden edinilebilecek önümüzdeki tek seçenekti.
Çift taraflı bant ile tam olarak aynı ya da birleşik bir uygulama mı bilmiyorum?
Ama panel montajında sıvı yapıştırıcı da kullanıldığını görmüştüm.
Bununla ilgili panellerin altta hava boşluğu olmadan tavana yapıştırılması ile araç içinde oluşacak ilave ısı yükü, yine buna bağlı yüzeyde oluşacak farklı genleşme katsayıları kaynaklı uzun sürede form kaybı, buna bağlı boya kaybı, sonrasında gelebilecek pas riski... Diğer taraftan teknelerde çok yaygın bir uygulama olduğu da biliniyor, belki fazla abarttım ama yatırım maliyeti düşük görünse de bakım maliyetlerinde risk faktörü büyük göründü gözüme, bilemiyorum 🥴

Üç Amper/saatin büyük bir değer olduğu düşünülürse, don için gri su deposunu mümkün olduğunca doldurmamak (kamping duşu), dolu tutmamak (açık musluk altı kova) ve antifriz kullanmak enerjiden kazanç sağlayabilir.
Hatta karavanlar için şöyle bir ürün var.

yine çok verimli bir tavsiye, teşekkür ederim.
Bu ürünü kullanmayı, ısıtıcı kullanmaya tercih ederim.
Atık su tankı zaten strafor ile de izole edildiği için beklentim, 1000M+ rakıma çıkmadığımız sürece ısıtıcıya ihtiyaç olmayacağı yönünde ama böyle alternatiflerle çok daha güvende oluruz.

Senelerdir uğrayamadığımız Elsass önümüzdeki yıl programamızda..
Geldiğinizde inşallah haber verirseniz, uğrayıp bizzat tanışmaktan da mutluluk duyarız.

TomTom’dan aşağıdaki tur önerilerini de atlamayın derim.
Bende bazıları navigatörüme yüklü, gününü bekliyor..
Umarım Mevlam beni, onlara karşı utandırmaz..😉

Mutlaka incelerim 😊
Beğendiklerimizden dolayı size dua eder teşekkür ederiz. Beğenmediğimiz olursa sorumluluk TomTom'un siz dert etmeyin 😊

* Kastenwagen, Panelvan olarak tercüme edilebilir sanıyorum. İngilizcede 'camper' yada 'campervan' olarak belirtilen, araç orjinal şasi ve karoseri değiştirilmeden dönüştürülmüş karavanları tanımlamak için kullanılıyor.
 

60W Monokristal Yüksek Verimlilik Modüllü Güneş Paneli Fiyatları ve Özellikleri
Ben bu ürünü almayı düşünüyorum, zaten şarj kontrol cihazım var, ona kalın kabloyla bağlarım istediğim yere koyarım diye niyetleniyorum. Bunların 2 parça daha küçük olanları da var.
Çekme karavanlarda ön camı olanlar bu açıdan çok şanslı ağaç altı bulup zorda kaldıklarında öncama bunu koyup pillerini (akülerini) şarj edebilirler.
 

Benimki motokaravan, gene aracı gölgeye koyup bunu da uzatma ile güneşe koyabilirim, olmadı ön cama koyarım. Zaten araç alternatörü ile şarj oluyor yolda akü, bu da park yerinde destek olur.
 

Karavan gölgede solar panel güneşte başlığı kulağa hoş geliyor ama istediğimiz zaman gölge bulabiliyor muyuz?

Bu yaz gezimizde 14 farklı yerde konakladık. Altısında gölge olanağı vardı ama bütün karavanlara yeterli değildi. Ilk gelenler gölgeli yerleri kapmıştı. Bazı yerlerde de gölge yapan ağaçlar küçük olduğu için, gölge karavana yetmiyordu ama, iki kişiye yetiyordu. Böyle durumda da karavan güneşte karavancı gölgede demek gerekiyor

Kaldığımız karavan parklarda dikkatimi çeken bir durum, tüm karavana yetecek kadar elektrik prizi yoktu ama, gölgeli yerlerde hep elektrik vardı.
 

.
Gölge bulma sorununa demin başka bir başlıkta ben de değinecektim.
“Ama birader sen de hep kontra gidiyorsun” dersiniz diye çekinmiştim. 😋

Bu internet çağında böyle uygun yerler kolaylıkla keşfedildiğinden, istediğimiz gibi gölgelisini bulmak da pek öyle kolay olmuyor..
 
Son düzenleme:



Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,688
Mesajlar
1,522,203
Kayıtlı Üye Sayımız
166,533
Kaydolan Son Üyemiz
Beratin

SON KONULAR



Geri
Üst