izrafeel
Özgürlük herkes için farklıdır.Benim içinse CJ'dir
Jeep CJ serisini yükseltmek isteyenlere için bir konu açayım dedim. Bu konu ile ilgili çok farklı yorumlar var. Bir çoğu dağınık halde. Özellikle CJ'de yükseltme herkesin merakla incelediği bir konu olduğu için bunu yazma gereği duydum.
Önce Tekerleklerden başlayalım ;
CJ'de büyük tekerlekler her zaman güzel görüntü verir diye bir kayde yok. En başta kullanım amacı belirlenmeli. Ayrıca bu değişimi görsellik olarak mı yoksa kullanım amacına uygun mu olacağına karar verilmeli. Tekerlek boyutları örneğin 33 x 12.5 / 15r diye belirtilir. Buradaki 33 x 12.5 tekerleğin yere basan yüzeyini , 15 ise cant capını belirliyor. Dikkatinizi çektiyse offroad koşullarda iyi performans için daha küçük lastik tercih edenler de var.
Burdaki kritik nokta lastiklerin büyüklüğü değil aktarma organlarının ne kadar büyük lastiği tartabileceğidir.
Tam bu aşamada bir çok arkadaşımız standart bir aks'a 35 x 12.5 lastik sınır olarak kabul ederler. Lakin aşırı zorlamalarda aksın bozulma riskini ( Porya sıyırma ) de unutmamak gerekiyor. Bu sebepten 33 x 12.5 veya 33 x 13.5 lastik iyi bir üst sınırdır aslında.
Dolayısı ile akslarınızı güçlendirmeden veya bakımını yapmadan tekerlekleri büyütmeyin demek yanlış olmaz sanırım.
Standart aks dediğimiz sistem iki parçan meydana gelir. Porya ve Aks. Aks Differansiyelden aldığı gücü poryaya iletir. Poryada tekerleği döndürür. Yapılacak iyileştirmelerden bazıları orjinal ABD malı porya ve aks kullanmaktır. Ayrıca Şapkalı aks gibi seçenekleri de mevcut. Şapkalı aks tek parçadan meydana gelir. Poryayı sıyırma riski azalır lakin bu sefer tüm yük differansiyele biner. Düzenli differansiyel bakımı tüm endişelerinize son verebilir.
Doğru lastiği seçtikten sonra sıra YÜKSELTME seçeneklerine geldi.
Yükseltme konusu çok çözümü olan bir soru.
Genelde en iyi yükseltme seçeneği , 33x 12.5 lastik , 2.5 inç hazır yükseltme kitleri. Eğer offrad yapıyorsanız KUPA'dan yükseltme seçeneklerini de devreye sokmalısınız. Peki ne bu kit dediklerimiz, kupadan nasıl yükselir? Ne gibi olumsuz etkiler yaşanabilir?
Yükseltme kiti: İçerisinde hazır makaslar , bağlantı aparatları ve süspansiyonlar vardır. 2.5 inç ten daha yüksek kitlerde pitman kolu çıkar. bu aracın gezmesini azaltır. Fabrikasyonları tavsiye edilir. Sonradan yapılanlar ustalığa bağlıdır.
Parabolik makaslar; Bildiğimiz 4-5 katlı makasların aksine daha uzundur ve daha esnektir. Araca hafif bir yükseklikte kadar. Lakin pek te yaygın değil. CJ de gereğinden fazla esneklik beraberinde savrulma veya takla riskini de artırır.
Kupadan yükseltme : Kupa aracın üst gövdesine denir. Kupa ile şase birbirine takozlarla bağlıdır. Takozlar ne kadar yüksek olursa kupada da o kadar yükselir. Lakin bu işlem Şase ile Kupanın arasını açıtğı için aralarında bulunan bağlantı noktalarının da uzaltılması veya güncellenmesi gerekir. Örneğin, direksiyon mili, benzin hortumu, fren rekorları, radyatör bağlantıları vb... bu tip bir uygulamada işi bilen birinden anahtar teslim almak en iyisidir. Unutmayın kupadan yükseltme işlemi ucuz fakat beraberinde ek masraflar getirir.
Makas küpeleriden uzatma : Asla bir aracı sadece makas küpelerinden yükseltmeyin. Aracın yüksekliğine ve kullanım amacına uygun makas küpeleri tercih eden. Makas küpeleri takıldıktan sonra aşağı uçları arabaya doğru değil dışa doğru bakmalıdır.
Ayrıca ne tür yükseltme yaparsanız yapın , "şaftın kovana giriş açılarını" kontrol ettirin. Bazen yükseltmeden sonra araç titrer. Bu şaftın kovaya tam olarak oturmamasından kaynaklanır. Bazen Kovana açı verilir yani differansiyelin şaft girişli tarafı biraz yukarı baktırılır veya şanzıman takozları biraz daha aşağı alınır.
Önemli not : Herşeyden önce güvenliğiniz gelir. Güvenilir olmayan hiç bir yükseltme uygulamasını veya tekerlek kombinasyonunu kullanmayın.
Benim kullandığım kurulum şudur : 33.12.5 / 15r lastikler üzerine, 2.5 inc rugged ridge yükseltme kiti. Uzun tip grasörlü Rugged Ridge makas küpeleri. Bu kurulum sayesinde istediğim yüksekliğe sorunsuzca ulaştım. Kupadan herhangi bir yükseltme yaptırmadım. Yine de 1inç 'lik bir yükseltme aklımda var.
Unuttuğum mutlaka birşeyler vardır. Arkadaşlar eklerse çok memnun olurum.
Saygılarımla
İsrafil ÖNAL
Önce Tekerleklerden başlayalım ;
CJ'de büyük tekerlekler her zaman güzel görüntü verir diye bir kayde yok. En başta kullanım amacı belirlenmeli. Ayrıca bu değişimi görsellik olarak mı yoksa kullanım amacına uygun mu olacağına karar verilmeli. Tekerlek boyutları örneğin 33 x 12.5 / 15r diye belirtilir. Buradaki 33 x 12.5 tekerleğin yere basan yüzeyini , 15 ise cant capını belirliyor. Dikkatinizi çektiyse offroad koşullarda iyi performans için daha küçük lastik tercih edenler de var.
Burdaki kritik nokta lastiklerin büyüklüğü değil aktarma organlarının ne kadar büyük lastiği tartabileceğidir.
Tam bu aşamada bir çok arkadaşımız standart bir aks'a 35 x 12.5 lastik sınır olarak kabul ederler. Lakin aşırı zorlamalarda aksın bozulma riskini ( Porya sıyırma ) de unutmamak gerekiyor. Bu sebepten 33 x 12.5 veya 33 x 13.5 lastik iyi bir üst sınırdır aslında.
Dolayısı ile akslarınızı güçlendirmeden veya bakımını yapmadan tekerlekleri büyütmeyin demek yanlış olmaz sanırım.
Standart aks dediğimiz sistem iki parçan meydana gelir. Porya ve Aks. Aks Differansiyelden aldığı gücü poryaya iletir. Poryada tekerleği döndürür. Yapılacak iyileştirmelerden bazıları orjinal ABD malı porya ve aks kullanmaktır. Ayrıca Şapkalı aks gibi seçenekleri de mevcut. Şapkalı aks tek parçadan meydana gelir. Poryayı sıyırma riski azalır lakin bu sefer tüm yük differansiyele biner. Düzenli differansiyel bakımı tüm endişelerinize son verebilir.
Doğru lastiği seçtikten sonra sıra YÜKSELTME seçeneklerine geldi.
Yükseltme konusu çok çözümü olan bir soru.
Genelde en iyi yükseltme seçeneği , 33x 12.5 lastik , 2.5 inç hazır yükseltme kitleri. Eğer offrad yapıyorsanız KUPA'dan yükseltme seçeneklerini de devreye sokmalısınız. Peki ne bu kit dediklerimiz, kupadan nasıl yükselir? Ne gibi olumsuz etkiler yaşanabilir?
Yükseltme kiti: İçerisinde hazır makaslar , bağlantı aparatları ve süspansiyonlar vardır. 2.5 inç ten daha yüksek kitlerde pitman kolu çıkar. bu aracın gezmesini azaltır. Fabrikasyonları tavsiye edilir. Sonradan yapılanlar ustalığa bağlıdır.
Parabolik makaslar; Bildiğimiz 4-5 katlı makasların aksine daha uzundur ve daha esnektir. Araca hafif bir yükseklikte kadar. Lakin pek te yaygın değil. CJ de gereğinden fazla esneklik beraberinde savrulma veya takla riskini de artırır.
Kupadan yükseltme : Kupa aracın üst gövdesine denir. Kupa ile şase birbirine takozlarla bağlıdır. Takozlar ne kadar yüksek olursa kupada da o kadar yükselir. Lakin bu işlem Şase ile Kupanın arasını açıtğı için aralarında bulunan bağlantı noktalarının da uzaltılması veya güncellenmesi gerekir. Örneğin, direksiyon mili, benzin hortumu, fren rekorları, radyatör bağlantıları vb... bu tip bir uygulamada işi bilen birinden anahtar teslim almak en iyisidir. Unutmayın kupadan yükseltme işlemi ucuz fakat beraberinde ek masraflar getirir.
Makas küpeleriden uzatma : Asla bir aracı sadece makas küpelerinden yükseltmeyin. Aracın yüksekliğine ve kullanım amacına uygun makas küpeleri tercih eden. Makas küpeleri takıldıktan sonra aşağı uçları arabaya doğru değil dışa doğru bakmalıdır.
Ayrıca ne tür yükseltme yaparsanız yapın , "şaftın kovana giriş açılarını" kontrol ettirin. Bazen yükseltmeden sonra araç titrer. Bu şaftın kovaya tam olarak oturmamasından kaynaklanır. Bazen Kovana açı verilir yani differansiyelin şaft girişli tarafı biraz yukarı baktırılır veya şanzıman takozları biraz daha aşağı alınır.
Önemli not : Herşeyden önce güvenliğiniz gelir. Güvenilir olmayan hiç bir yükseltme uygulamasını veya tekerlek kombinasyonunu kullanmayın.
Benim kullandığım kurulum şudur : 33.12.5 / 15r lastikler üzerine, 2.5 inc rugged ridge yükseltme kiti. Uzun tip grasörlü Rugged Ridge makas küpeleri. Bu kurulum sayesinde istediğim yüksekliğe sorunsuzca ulaştım. Kupadan herhangi bir yükseltme yaptırmadım. Yine de 1inç 'lik bir yükseltme aklımda var.
Unuttuğum mutlaka birşeyler vardır. Arkadaşlar eklerse çok memnun olurum.
Saygılarımla
İsrafil ÖNAL