Hyundai Terracan
Bu yazıyı yazmaktaki amacım aracım ile alakalı bildiğim bilgileri paylaşmak ve bu forum sayesinde Terracan sahibi olanları bir araya toplayarak diğer marka ve modeller gibi biz Terracan sahiplerinin de birbirlerinin tecrübelerinden faydalanabileceği faydalı bilgileri yaymaktır. Gezenbilir sayesinde insanlar beğendiği araç hakkında bilgilere ve yaşanmış tecrübelere ulaşabiliyor. Lütfen yazdıklarımı değerlendirirken bu araçların Türkiyede hiç satışa çıkarılmadığını ve yalnızca gümrükler aracılığıyla girdiğini unutmadan ve kıyaslamalarınızda bunlara dikkat ederek değerlendiriniz..
Hyundai Terracanlar bildiğim kadarı ile Türkiyede acentalar aracılığıyla hiç satışa sunulmadı. Yakın geçmişte Türkiye gümrüklerine toplu halde gelen Terracanlar Tasiş tarafından ihale yolu ile satışa sunulmuştur. Dolayısı ile hepsi gümrük girişlidir.
Üretim platformunu Pajero mk2 kasa ile paylaşan Terracanlar off-road konusunda oldukça başarılı. Rusya taraflarında oldukça yaygın olan Terracanlar Avrupa ve Avusturalya taraflarına kadar yayılmıştır. Özellikle çılgın Ruslar tarafından oldukça sevilir.
Motor olarak 3 farklı motor tipi vardır. Dizel olarak 2.5 litre 100 bg ve 2.9 litre 150 bg(2005 modeller itibari ile 163 bg olmuştur) motorlar bulunurken benzinli olarak 3.5 v6 200bg bir motor kullanılmıştır. Türkiyede en yaygın 2.5 ve 2.9 litrelik dizeller bulunmakta nadire 3.5 v6 benzinli olanlara rastlanır. Şanzıman olarak 5 ileri manual ve 4 ileri otomatik şanzıman kullanır. Arazi şanzımanı olarak iki tip mevcut biriei 3 kademeli << 2H-4H-4L >> diğeri iki kademeli << AUTO-LOW>>. İkinci tipteki Terracanlar sürekli dört çekerdir.
Donanım olarak araçtan araca değişmekle beraber dışardan içeri doğru kısaca yazmak gerekirse; Mercekli far ve sis farları, ayarlanabilir tavan rayları, sunroof, yan basamaklar, solar camlar, ısıtmalı silecekler, farklı renklerde olabilen deri döşemeler( koltukların rengine bağlı olarak torpido ve trimlerde aynı renkte olur), ısıtmalı koltuklar, elektrikli koltuklar, bagajda ve ön konsolda güç çıkışları, 3. sıra koltuk, çoklu cd çalar(kimilerinde 6 adet kimilerinde 8 adet alır ve yeri bagajdadır. Konsolda anlık takıp çıkarmak için bir tane daha cd girişi olur), kaset çalar, elektrikli katlanır aynalar, hava yastıkları, modellere göre değişen müzik sistemi, otomatik veya manual klima, far yükseklik ayarı, kendiliğinden kararır dikiz aynası, iki adet gözlük saklama(güneşliklerin içinde olur), elektronik pusula/altimetre/barometre, otomatik far ve silecek, hız sabitleme, park sensörü, tam boy alaşım jantlı yedek lastik, yükseklik ayarlı direksiyon ve başka ufak tefek şeyler. Bu özellikler her Terracanda olması gereken özellikler değil. Bunlar benim bildiğim Terracanlarda bulunan özellikler. Belkim aralarında opsiyon olanlar vardır belkim donanım paketleri ile beraber geliyordur.
2.5 litre dizel motorlu Terracanlar bildiğin Starex motoru kullanır. 8 valftir ve tam bir çiftlik veya ağırlıklı arazide kullanılabilecek bir motordur. Günlük kullanımda pekte efektif değildir. 2.9 litre dizel motorlu Terracanlar 16 valf motora sahiptir ve daha verimli motorlardır. Günlük kullanımda seyahatte veya arazi kaçamaklarında kısacası her şartta kullanılabilir ve bunlardan dolayı daha efektiftir.
Gel gelelim bir Terracan sahibi olma kısmına;
2.5 litrelik Terracanların motorları Starex motoru olduğu için parçaları vs sahip olmak isteyenleri korkutmuyor. Bu yüzden 2.5 litrelik motorlar ve bakımları hakkında daha fazla yazmama gerek yok.
Bence asıl merak edilen 2.9 CRDI motorlu Terracanlar. Bu motor Hyundai grubunun kendi motoru olduğundan Kia Carnival araçlarında da kullanılır. Enjektör ve pompa grubu DELPHI marka ve bu marka Türkiyede yaygın. 2.9 motorlar artık iyice yayıldı ve herhangi bir motor parçası kolaylıkla bulunabiliyor. Tabi burdaki “kolaylıkla bulunabilir” kısmı biraz göreceli. Eğer gidip yetkili servislerden medet umarsanız işiniz zor. Fakat buradan şu anlaşılmasın, araçta kesinlikle ve tabiki orijinal parça kullanmak istenecektir ve bu orijinal parçaları Hyundai/Kia parçaları satan fakat biraz büyükçe yerlerden temin edebilirsiniz. 2.9 lar Türkiyede artık iyice yayıldığı için parçacılar artık bu araçların yedek parçalarını bulundurmaya başladılar. Terracanların ön takımları Pajero mk2 ile uyumlu.
Şanzıman ve arazi şanzımanı kısmına gelecek olursak 2.9 litre otomatik şanzımanlar AISIN marka ve Jeep Cheeroke 4.0 araçların şanzımanı ile aynı. İki kademeli arazi şanzımanı <AUTO-LOW> olan modeller Kia Sorentolar ile uyumlu.
Peki bu Terracanların hiç mi parça sorunu yok?? Tabikide bir gümrük girişli ve acentalar tarafından ülkeye getirilmemiş bir araç olarak parça sorunu var. Ama bu özellikle kaporta parçalarında geçerli. Yazdığım üzere motor ve şanzıman olarak ortak araçlar olduğundan ve bu ortak araçlar ülkede yaygın olduğundan bir sorun yaşanmıyor.
Kullanım karakterlerine gelince bir Terracan 2.9 CRDI kullanıcısı olarak, bu aracı almadan önce var olan yol tutuş ve konfor önyargılarım aracı aldıktan sonra yıkıldı. Terracan yüksekliğine ve ağırlığına rağmen oldukça iyi yol tutuyor. Bunu viraja girene kadar arkamdan kovalayan araçların viraj çıkışında benden oldukça geride kalmalarından ve daha önce sahibi olarak veya sahibi olmadan kullandığım onlarca araca göre kıyas yaparak yazıyorum.
Sonuç olarak sayın Gezenbilir takipçileri, aracımı sizlere tanıtmaktan mutluluk duyuyorum ve merak edilen bilgileri siz forum takipçileri ve Terracanlar hakkında bilgi sahibi ve hatta belki bir Terracan sahibi olmak isteyenlere gelecek olan taleplere göre tabiki yaşamış, tecrübe etmiş veya bilgi sahibi isem elimden geldiğince bilgi vereceğim.