Tüvtürk’e itirazım ve cevabı;
TüvTürk muayene istasyonlarında O2 sınıfı (750-3500kg) römorkların zorunlu muayenelerinin her yıl yapılması hususunda itirazlarımı tarafınıza arz ederim. 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu uyarınca ,KARAYOLLARI TRAFİK YÖNETMELİĞİ MADDE 67- (Değ.: 18.05.2007-26526) Teknik şartlara uygun durumda olmayan araçların trafiğe çıkarılması yasaktır.
Araçlar cinslerine, kullanma amaç ve şekillerine göre;
a) Hususi otomobiller ile bunların her türlü römorkları ilk 3 yaş sonunda ve devamında her 2 yılda bir,(M1G sınıfındaki hususi yada resmi arazi taşıtları da bu grupta yer alır) periyodik muayeneye tabi tutulur.
Ayrıca Avrupa Parlamentosu ve Konseyi’nin ,motorlu kara taşıtları ve römorkları için periyodik yol güvenliği testleri için
2014/45 / EU sayılı Direktifinde ilgili maddede sınıf tanımı için 3500 kg aşan O3 ve O4 sınıfı römorkların muayenesini her yıl zorunlu kılıp, O1 maksimum 750kg ve O2 (750-3500kg) sınıfı römorkların muayenesi 3 yaş sonunda ve devamında her 2 yılda bir yapılmaktadır. TüvTürk ortaklarından olan Alman kuruluş TüvSüd ,başta Almanya olmak üzere bir çok AB ülkesinde ,O2 sınıfı römorkların periyodik muayene süresi için 3 yaş sonunda ve devamında her 2 yılda bir uygulaması yapmaktadır.
Ülkemizde kullanım amacına göre karavan olarak üretilmiş ve ithal edilmiş O2 sınıfına ait Römorkların bir yıl içeridindeki kullanım süreleri ve yaptığı kilometreler olduça düşük olmakla birlikte ,daha karmaşık ve komplike üretilmiş otomobillerden daha kısa sürede periyodik muayeneye tabi olması doğru bir uygulama değildir.
Konunun tarafınızdan değerlendirilmesi ve incelenmesini arz ederim.
Cevap:
Sayın Müşterimiz,
Öncelikle tarafımızla iletişime geçtiğiniz için teşekkür ederiz.
Ülkemizde 2014/45 yürürlükte değildir.
Ayrıca tescil kayıtlarında bir römorkun hususi otomobil römorku olduğuna dair kayıt bulunmamaktadır.
O2 romork aynı zamanda ticari otomobil, kamyonet vb araçlar ile de çekilebildiğinden, ayrı tescil belgesi vardır, diğer araçlar için geçerli olan süre tayin edilmektedir.
Bilgilerinize sunar, güvenli yolculuklar dileriz.
Saygılarımızla,TÜVTÜRK
Bir kaç yanlış bir araya gelirse doğruyu bulmak zor oluyor. Bu nedenle biraz uzun yazacağım. Yazdıklarıma ilave veya düzeltme olursa sevinirim. Neticede hepimiz işin doğrusunu bulmak istiyoruz.
Sanıyorum çekme ve motokaravanlarda tüv konusundaki ilk yanlış „Ticari Araç Tanımında“ yatıyor.
Almanya‘ da yaşadığım için, Türkiye’de araçlarla ilgili sorunlu konularda önce bu durum Almanya’da nasıl diye bakıyorum. Almanya’da araçlarla ilgili işler daha yerleşmiş durumda. Örneğin ticari araç tanımı:. Almanya’da ticari araç (gewerblich genutzte Fahrzeuge), ticarette kullanılan araçlar anlamındadır. Ticarette kullanılan araçların, aynı Türkiye’deki ticari araçlar gibi her yıl tüve gitmeleri gerekir. Burada önemli nokta: Almanya’da ticari araç denmiyor, ticarette kullanılan araç deniyor. Bu cümleyi Almanca’dan tercüme ediyorum „Ticarette kullanılan araçlar her yıl kontrol edilmelidir! = Gewerblich genutzte Fahrzeuge müssen jährlich geprüft werden!“
www.handwerk-hessen.de
Aracı ticari işlerde kullanmadığımız zaman Tüv iki yılda bir olur. Benim şu anda karavan olarak kullandığım Sprinter önceki sahibinde kiralık araç olarak kullanıldığı için her yıl tüve girmesi gerekiyordu. Ben aracı ticari araç olarak değil hususi karavan olarak kullandığım için iki yılda bir tüve gidiyorum.
Ikinci yanlış:
Aşağidaki metinde madde 14 de yazılanlarla, a,b,c,d ve e fıkralarında yazılanlar çelişkili. Bu fıkralarda römorkların çekici araca göre tüv süreleri belirleniyor. 14. Madde deki açıklamadan ben başka anlam çıkarıyorum.
==============================================================
ARAÇ MUAYENE İSTASYONLARININ AÇILMASI, İŞLETİLMESİ VE ARAÇ MUAYENESİ HAKKINDA YÖNETMELİK
YEDİNCİ BÖLÜM
Araçların Muayeneleri ile İlgili Hükümler
Muayene Süresi
Madde 14-Araçlar cinslerine, kullanma amaç ve şekillerine uygun olarak periyodik muayeneye tabidir. Buna göre;
a) Hususi otomobiller ile bunların her türlü römorkları ilk üç yaş sonunda ve devamında her iki yılda bir,
b) Resmi otomobiller ile bunların her türlü römorkları (Değişik ibare:RG-7/1/2010-27455) ilk üç yaş sonunda ve devamında iki yılda bir,
c) Lastik tekerlekli traktörler ile bunların her türlü römorkları ilk üç yaş sonunda ve devamında üç yılda bir,
d) İki veya üç tekerlekli araçlar ve bunların her türlü römorkları, ilk üç yaş sonunda ve devamında iki yılda bir,
e) Diğer bütün motorlu araçlar ile bunların her türlü römorkları ilk bir yaş sonunda ve devamında yılda bir, periyodik muayeneye tabi tutulur.
============================================
Üçüncü hatayı Tüv yapıyor: Tüv‘ ün aşağıdaki cevabındaki şu cümle yanlış:
=====================================================
„O2 romork aynı zamanda ticari otomobil, kamyonet vb araçlar ile de çekilebildiğinden, ayrı tescil belgesi vardır, diğer araçlar için geçerli olan süre tayin edilmektedir.“
=====================================================
Tüv yukardaki 14. maddedeki çelişkiden faydalanıyor. Çekme karavanlar arasıra ticari otomobillerle çekilseler de, cok büyük bir çoğunlukla hususi otomobillerle çekiliyolar. Bu nedenlede 2 yılda bir tüv‘ e girmeleri gerekir.
=========================================================
Cevap:
Sayın Müşterimiz,
Öncelikle tarafımızla iletişime geçtiğiniz için teşekkür ederiz.
Ülkemizde 2014/45 yürürlükte değildir.
Ayrıca tescil kayıtlarında bir römorkun hususi otomobil römorku olduğuna dair kayıt bulunmamaktadır.
O2 romork aynı zamanda ticari otomobil, kamyonet vb araçlar ile de çekilebildiğinden, ayrı tescil belgesi vardır, diğer araçlar için geçerli olan süre tayin edilmektedir.
Bilgilerinize sunar, güvenli yolculuklar dileriz.
Saygılarımızla,TÜVTÜRK