Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

  • Konuyu Başlatan: Konuyu başlatan trmemo Tarih:
  • Başlangıç tarihi Yazılan Cevaplar:
  • Cevaplar 34
  • Okunma Sayısı: Görüntüleme 11,571

trmemo

LR Discovery II td5
Mesajlar
105
Tepkime Puanı
7
Yer
İSKENDERUN
Discovery ve Defender TD5 motorlarda kullanılan EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ? Nasıl çalışır ? Nasıl iptal edilir ? İptal edilirse ne faydası veya zararları olur.

defendertd5205.png


NewPicture.png
 

Etiketler
Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

These are the components of EGR type 2, from my manual :

1 ILT valve modulator
2 ILT modulator vacuum hose (brown)
3 EGR valve modulator
4 EGR modulator vacuum hose (brown)
5 Vent hose – EGR modulator to in-line filter
(green)
6 Vacuum hose to ILT valve suction port (blue)
7 Vacuum hose to EGR valve suction port (blue)
8 'T'-piece (4–way)
9 Vacuum hose to brake-servo
10 Non-return valve
11 Brake-servo
12 Inlet manifold
13 Exhaust manifold
14 ILT valve
15 EGR cooler - EU3 models
16 Vacuum pump / alternator assembly
17 Air intake hose from intercooler
18 EGR valve (incorporating ILT valve) assembly
19 Vacuum hose to vacuum pump
20 Vent hose – ILT valve modulator to in-line filter
(green)
21 3–way connector
22 Vent hose - to air cleaner
23 ILT modulator harness connector (green)
24 EGR modulator harness connector (black)
25 To atmosphere - Pre EU3 models
26 In-line filter - Pre EU3 models
27 EGR pipe - Pre EU3 models
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

EGR (Egzoz Gazi Resirkülasyonu) Sistemi:

Içten yanmali motorlardan atmosferi kirleten temel üç kirletici CO, HC, NOx lerdir. Bu kirletici oranlan H/Y oraniyla dogrudan orantilidir. Bunun içindir ki H/Y oranini degistirerek CO ve HC oranlan kontrol altina alinmaktadir. Fakat yanma sonu sicakliginin artmasi sonucu NOx oraninda artis diger kirleticilerle ters orantili oldugundan büyük sorunlar ortaya çikmistir .

Motorlarda NOx (nitrojen oksit) emisyonlarini kontrol edebilmek için iki yol vardir. Birinci yol katalitik konvertör kullanilarak egzoz gazini kimyasal isleme tabi tutmak. Diger yol ise yanma esnasinda nitrojen oksit olusumunu azaltmaktir. Bir kisim egzoz gazlari yanma odasi içerisinde tutularak NOx in kontrolü için kullanilir. Bu egzoz gaz resirkülasyonu (geri dönüsüm- EGR) ile saglanir .

H/Y orani 15/1 oranina getirildigi zaman nitrojenin oksitlenmesi daha da artmaktadir ve NOx oraninda büyük bir artis görülmektedir. H/Y oranini 18/1 veya 20/1 seviyelerinde tuttugumuz zaman yanma sonu sicakligi düstügü için NOx miktarinda da düsme meydana gelmektedir. Öte yandan karisim oraninin fakirlesmesinden dolayi da motor performansinda büyük bir düsme meydana gelmektedir. Silindir içine giren havanin içerigindeki gazlar: %75.5 Nitrojen ve %23 ise oksijenden olusmaktadir. Bu iki element normal kosullarda tehlike arz etmez iken yüksek sicakliklarda birleserek NOx gazini olusturmaktadir. Bu iki elementin silindir içinde birlesmesi 1370 °C’de olmaktadir. Bu yanma sonundaki sicakligi düsürmek amaciyla bir metot uygulanmaktadir. Yanma odasi içerisindeki egzoz gazlari ile seyreltilmesi sonucu yanma sonu sicakliklari, dolayisiyla üretilen NOx miktari düsmektedir.

Uygulanan bu metotta karisim içine bir miktar egzoz gazi verilerek yanmayi biraz olsun kötülestirerek yanma sonu sicakligini düsürmek suretiyle NOx miktarini düsürülmektedir . Motor dizaynina bagli olarak emme manifolduna giren egzoz gaz miktari %6 ile %13 arasinda degisir . Benzinli motorlarda, egzoz gazi geri dolasimi yanma odasina emilen toplam dolgunun %10’u düzeyinde oldugunda. NOx emisyonu % 50- 60 kadar azalmaktadir . Zengin H/Y karisimini seyreltmek amaciyla N2, su buhari ve CO2 gazi silindir içerisine emdirilerek yanma sonunda egzoz gazlarinin emisyonlari azaltilmaktadir . Benzin motorunda bu yöntemin, yakitin daha hizli buharlasarak karisimin olusmasini hizlandirma ve tutusmaya hazirlama gibi bir faydasi da vardir. Bu sekilde, özellikle düsük yüklerde HC ve CO emisyonlarinda da iyilesme elde edilmektedir . Egzoz gazlarindaki NOx miktari, emme anindaki nitrojene, oksijenin miktarina, yanma sonu sicakligina ve bu sicaklikta kalma sürecine baglidir .

EGR Sistemlerinin Çesitleri

1. Floor-Jet Sistemi

Manifold içerisine giren egzoz gaz miktarini, ayarlayan bu sistem ile . Egzoz gaz kesismesine, emme manifoldunun zeminine yerlestirilen iki küçük fiskiye ile egzoz gazlarinin geçisi saglanir. Motor çalisirken, egzoz gazinin ayarlanan bir miktari (fiskiyenin çapina bagli olarak) fiskiyelerden emme manifoldu içerisindeki yakit hava karisiminin içerisine geçer. Ve böylece EGR saglanmis olur . Bu sistem, motorun tüm çalisma kosullarinda istenilen randimani veremedigi için fazla kullanilmaz.

2. Vakum Kontrollü EGR Sistemi

Egzoz manifoldunda bulunan egzoz gazlarini emme manifolduna transfer eden bir çelik boru baglantisi vardir ve emme manifoldunda vakum degismesini sinyal sekline getirip bir valfe vererek egzoz geçisini gaz kelebek açikligina göre kontrol eden bir de vakum yardimli kesme valfi mevcuttur. Manifold vakumuyla çalisan bu valfe vakum, motor sogutma suyu sicakligi ile çalisan bir termo valf tarafindan saglanir. Motor henüz isinma esnasinda iken termo valf kapali oldugu için EGR valfi çalismaz. Motor isisi arttikça termo valf açilarak emme manifoldunda ki vakum degisimlerini EGR valfine iletir ve motor hizina göre geri verilen egzoz gazi miktari ayarlanmis olur. Isi ile çalisan valf motor su sicakligi 40°C’nin üstüne çiktigi anda bimetal disk genleserek kanali açar

2.1. Relanti Devrinde EGR'nin Çalismasi
Motor relantide çalistigi durumlarda gaz kelebegi kapali konumda oldugu için atmosfer basinci ve diyafram yayi EGR kesme valfini kapatarak egzoz gazlarinin emme manifolduna geçmesine izin vermez .

2.2. Düsük ve Orta Devirlerde EGR'nin Çalismasi

Motor ara hizlarda çalisirken gaz kelebegi yavas yavas açildiginda emme manifoldunda ki kismen yüksek vakum EGR kesme valfine tesir ederek diyafram yayin kuvvetini yener ve kanali yavasça açar. Egzoz gazlari emme manifolduna girerek H/Y karisimina karisir. Bu durumda emme manifolduna egzoz gazi akisi çok az olmaktadir Fakat gaz kelebegi açilip motor devri arttigi anda emme manifoldunda ki vakum miktari artacagindan EGR kesme valfi daha çok açilir ve egzoz gaz geçisi daha da artar. Bu anda maksimum bir egzoz gaz akisi vardir .

2.3 Tam Yükte EGR' nin Çalismasi

Motor tam yükte çalisirken motordan istenen güç çok fazla olacagindan motorun çalismasini olumsuz yönde etkileyen EGR sisteminin çalismamasi istenir. Motor tam açik gaz kelebegi konumunda çalisirken EGR sisteminde bulunan bir sinirlayici emme manifoldunda ki havanin hizinin artmasiyla vakum o kadar düserki sinirlayici vakumun EGR kesme valfine ulasmasina izin vermez. Motor tam yük ve hizlarda çalisirken EGR sistemi devre disi kalir. Aynen rölanti devrindeki durum gibidir .

3. Degisik Tip EGR Sistemleri

Valf ile kontrol edilen bir sistemde ayri bir geçis ile emme manifoldu egzoz manifoldu baglanir. Bu geçis vakum kontrolü ile çalisan EGR valfi ile açilir veya kapanir Valini üst kismi diyaframlidir. Karbüratör vakum kanali vakum borusu ile valfin üzerine baglanir Vakum kanalinda vakum olmadigi zaman EGR valfindeki diyaframa vakum etki etmez. Bundan dolayi yay supabi kapali tutar. Egzoz gaz resirkülasyonu olmaz. Bu, motorun bosta çalisma durumudur. NOx olusumu en azdir .

Gaz kelebegi açilmaya baslayinca vakum kanalinda olusan vakum, EGR valfinin diyaframina etki eder . Diyafram supabi açmaya baslar. Egzoz gazlari, emme manifolduna geçer. Yakit-hava karisimi ile egzoz gazlan karisarak silindirler içerisine girer.

Gaz kelebegi açikligi arttigi zaman emme manifoldu vakumu düser. Yanma olusumu esnasinda, yakit-hava karisimindaki egzoz miktarinin artmasi yanmayi kötülestirir. Bundan dolayi gaz kelebegi açikligi arttikça egzoz gaz resirkülasyonuna daha az ihtiyaç duyulur. Vakumun azalmasi ile EGR valfi hemen hemen kapanir .

Motor sicakligi 37.8 °C ye ulasincaya kadar çogu arabalarda termik vakum degisimi egzoz gaz resirkülasyonunu önler. Termik vakum degisimi de sogutucu-isi düsürücü (CTO) salteri ile saglanir Motorun sicaklik degerini hissetmesi için, CTO su ceketlerine yerlestirilir. Bu sicaklik 37.8 °C'den (100 °F) düsük olursa salter kapali kalir. Bu EGR valfine vakumun gitmesini önler böylece egzoz gaz resirkülasyonu yapilamaz. Çalismaya basladiktan hemen sonra soguk motorun performansi gelisir. Motor sicakliginin artmasi ile egzoz gaz resirkülasyonuna müsaade edilebilmesi için CTO'nun valfi açilir. Vakum EGR valfine ulasabilir böylelikle egzoz gaz resirkülasyonu baslayabilir.

Temel EGR sistemi üzerine görüldügü gibi bazi degisiklikler uygulanabilir. Bazi EGR valfleri ikinci bir diyaframa sahiptir. Buradaki amaç, motorun ani ivmelerime esnasinda ve agir yüklerde egzoz gaz resirkülasyonunu artirmaktir. Ayrica, bazi motorlarda kullanilan ek ayarlayici sistem arabanin hizindan yararlanilarak saglanir. Sekil 9'da görülen bu tip bir sistemdir. Ayarlayici sistem sekilde çizgilerle kare içerisine alinmistir. Bura da normalde açik selenoid valf dahil edilir ve emme manifoldu vakumunun direk geçisi saglanir. Motor sicakligi yeterince yükseldiginde termik salter açilir, gaz kelebegi kismen açiktir ve EGR valfi çalisabilir. Egzoz gaz resirkülasyonu baslar. Bununla birlikte, araba belirli seviyeye kadar hizlandiginda, hiz sensörü elektronik yükseltece bir sinyal gönderir. Bu yükselteç selanoid valfin kapanmasina neden olur. Su anda vakum hatti kapalidir ve egzoz gaz resirkülasyonu durur .

EGR vafinin çalismasinda yeterli vakum artisi için bir vakum yükselteci kullanilmistir. Tam gaz konumunda yükselteç diyaframin iç kismim düsürmesi ile resirkülasyon sona erer. Devamli olarak yükseltece gelen vakum sinyalleri EGR valfi ve emme manifoldu vakumu ile kiyaslanir. Benzerlik görüldügündeki gaz kelebeginin tam açikliginda (hemen hemen ayni vakum benzerliginde), yükselteçdeki vakum sinyallerindeki yükseltme durur. Su anda EGR valimi açik tutmak için yeterince vakum yoktur bu da valfin kapanmasina neden olur ve resirkülasyon duraksar .

Soguk bir motorun çalismasinin ardindan 35 saniye içinde EGR’nin faaliyeti, EGR geciktirme kronometresi ve EGR gecikme selenoidi ile geciktirilir. Bu motorun ilk harekete kolay geçmesini temin eder. Motor isinmaya basladiktan sonra motorun çalismasinda bozulma olmaksizin EGR baslayabilir. Motor çalismaya basladiktan sonra hemen EGR baslar ise motor tekleyebilir veya stop edebilirdi. Bunu EGR geciktirme sistemi önler .

EGR'nin Motor Performansina ve Egzoz Emisyonlarina Etkisi

EGR sistemi kullanilan bir araçta gibi emme manifolduna uygulanan egzoz gazi miktarinin CO, HC. ve NOx miktari nasil degistirdigi görülmektedir .

Egzoz gazi resirkülasyonunun (EGR) iki etkisi bulunmaktadir.

1. Silindir içine geri dönen egzoz gazlan yanma sonu sicakligini düsürür.

2. Içeri giren taze H/Y miktarini azaltir.

Emme manifolduna giren H/Y karisimina direkt olarak etki eden bu egzoz gazlari motor gücünü ve NOx miktarim düsürmektedir ve de özgü! yakit tüketimini artirmaktadir. EGR'nin degisik araç hizlarina bagli olarak degisimi gösterilmistir. Gaz kelebek açiklik miktari arttikça buna bagli olarak araç hizi artmaktadir araç hizinin artmasina bagli olarak yapilan EGR miktarinda bir artis görülmektedir. Düsük araç hizlarinda ve rölanti çalismasinda EGR olmaz .

Klasik ve EGR Sisteminin Egzoz Emisyonlarinin Karsilastirilmasi

Düsük hizlarda ve rölanti devrinde EGR' de bir kararsizlik meydana gelir. Bu yüzden EGR bu devirlerde çalismaz. klasik araçlarin aksine EGR'li araçlarda, NOx emisyonlarinin araç hizinin artmasiyla birlikte bariz bir sekilde azaldigi görülebilir. Klasik sistemli araçta tasit 60 km/h hizda seyir esnasinda egzoz gazindaki CO ve HC oraninda epey bir düsme vardir fakat araç hizi arttikça NOx miktarinda bir artis meydana gelmektedir. Ayni araçta EGR sistemi kullanildiginda 60 km/h hizda CO oraninda bir artis olmasina ragmen NOx oraninda bir düsme meydana gelmektedir. Araç 20 km/h" in altindaki hizlarda seyrettigi zaman EGR' de bir kararsizlik olusmaktadir .
H/Y : Hava yakıt oranı
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

Konu ile ilgili bilimsel bir çalışma....
Dizel Motorlarda Egzoz Gazlar Resirkilasyonunun (EGR) Motor
Performans ve Egzoz Emisyonlarına Etkisinin Deneysel Analizi

http://journals.tubitak.gov.tr/engineering/issues/muh-02-26-2/muh-26-2-7-0011-6.pdf
 




Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

Ama iptal kısmına katılmıyorum.Şahsi fikrimdir.Bir sistem çevre koruma için geliştirilmiş ise,biz Türkler daha geliştirilmişini yapamıyoruz madem yapılanı bari bozmayalım kanaatindeyim,bırakın bir kaç beygir bizden gitsin...
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

Sonuç olarak EGR nin amacı (faydası) motorlarda NOx (azot oksit) emisyonlarını kontrol edebilmek (yani çevre kirliliğini azaltır).
Dejavantajları
1. Yakıt tüketimini arttırdığı
2. Motor gücünü düşürdüğü
3. Motora zarar verdiği


Enis bey fikrinize saygı duyuyorum.
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

Tekrardan teşekkürler zaten çok güzel ve açıklayıcı yazmışsınız,gerisi imkan ve tercih meselesi tabii ki.Saygılar benden...
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

çok guzel harketler bunlar.teşkur
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

Anladığım kadarı ile İlk dönem EGR sistemleri egzoz gazlarını direkt emme hattına belli oranda veriyordu (Tip 1). Bu durum motor gücünü düşürdüğü için iyileştirme yapıldı ve EGR sistemine birde soğutucu eşenjör takıldı (Tip 2). Motor gücünde belli bir iyileşme sağlandı fakat egzoz gazlarından emme manifolduna gelen kirlilik dolayısı ile motora zarar verildiği için araştırmacılar EGR öncesi filtre işini düşünür oldular. Bu nereye kadar gider bilmem. Amaç çevre kirliliğini önlemek ve bunu yaparken de motor gücünü düşürmemek, yakıt tüketimini düşürmemek .. vs.
 



Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

NOx'lerin cevre ve insan sağlığına etkisi:
NO, NO2, N2O2 ve benzeri bileşiklerin tümü NOx olarak tanımlanmaktadır. Azot oksitler, kandaki hemoglobin ile birleşmektedir. Ciğerdeki nemle birleşerek nitrik asit oluştururlar. Oluşan asit miktarının konsantrasyonunun azlığı nedeniyle etkiside az olmaktadır. Ancak zamanla birikerek solunum yolu hastalıkları bulunan kisiler icin tehlike oluşturmaktadır . Ayrıca NOx'ler aeresol ve fotokimyasal duman oluşumu ile ozon tabakasının tahribine yol acmaktdrlar . Azot oksitler icinde NO, kokusuz bir gazdr. Akçiğerlerin calışmasını bozar, mukoza zarını tahriş eder ve felc yapıcı etkisi vardr. Nitrik asit olusumuna sebep olur. Çevre sartlarında kararsızdır ve oksijenle birleserek NO2'ye dönüşür. MAK degeri 9 mg/m3' t¨ur. NO2, keskin kokulu kırmıız kahverengi karısımı bir gazdır. Düşük yoğunlukta olması halinde bile akcigeri tahris eder, dokulara ve mukoza zarına zarar verir. MAK degeri 9 mg/m3' tür.
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

EGR sisteminin çalışması ile ilgili bir video...
http://www.youtube.com/watch?v=wfmyBN7BFok

EGR valfi ...

WAV100270.jpg
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

EGR valfinin iptali: Herhangi bir boruyu ya da EGR valfini sökmeden ya da EGR iptal kiti almadan EGR yi iptal edebiliriz. Tek yapılması gereken şey EGR valfinin üstündeki vakum borusunu tıkayarak EGR valfine geri takmak (Araç Çalışmaz iken bunu yapın). İstenildiği zaman geri devreye sokabilirsiniz. Ben yaptım. Sistem uyarı vermiyor ve şu ana kadar sorun yaşamadım. Maliyeti "O" TL dir. (Araç 2001 Discovery TD5 motor)

Uyarı: Vakum borusuna zarar vermeyin. Çünkü bu boru hattı Fren sistemini de beslemektedir. Mümkünse yetkili servise yaptırın diyeceğim ama servisler bu fikirleri pek beğenmezler....

egrvalf.jpg
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

selamlar benimde 2.5 dizel aracımda egr evelden iptal edilmiş araç yüke bindiğinde çok ani şekilde hararete kalkıyo bende bekleyip seviyenin düşmesini bekliyorum soğuk havalarda yokuş aşağı seyirlerdede hararet olması gerekenden aşağıda kalıyor iptalden sonra sizde benzer durumlar oldumu acaba ?
 

Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

Ben şu ana kadar bir problem yaşamadım. Hareret konusunda anormal bir durum gözlemlemedim. Hareretin bir çok sebebi vardır ama EGR iptal edilmiş ise EGR ile hiç alakası kalmamıştır. EGR sistemi harereti artırabilecek bir sistemdir bunun nedeni sıcak egsoz gazlarını tekrar motora vermesidir. Sizin sorun benim tahminim Termostat arızası olabilir (17 nolu parça). Ama dediğim gibi dizel motorlarda hareretin bir çok sebebi olabilir. Radyatör suyu eksikliği, Radyatör dış veya iç kirliliği, Radyatör kapağının görevini yerine getirememesi, Silindir kapak contaları problemi (kaçakları), motor yağı seviyesi düşüklüğü yada iyi yağlama yapılamaması, devir daim pompası arızası, sıcaklık müşürü arızası, fan kayış gevşekliği , piston , segman silindir gömleğinde piston kol yataklarındaki problemler veya eksantrik subap sistemindeki problemler... yüksek viteste düşük hızla gitmek yada düşük viteste gaza yüklenmek....

Disco2TD5Hoses.jpg
 



Ynt: Discovery / Defender TD5 Motorlarda EGR (Egzoz gazı Resirkilasyonu) nedir ?

3 termostat denedim,bakır rayatör vardı hatasız ve temizdi sıfır alüminyum yaptırdım, devirdaime baktık,kayış olması gerektiği gibi,fan termiği sağlam,müşürler sorunsuz,antifirizli su kullanıyorum eksilmiyor,motor yağı yeni yağbasınç göstergesi basıncı gösteriyo,yağ kaçağıda yok,ben çözemedim açıkçası.bi kaç gündür egr konusunu inceliyorum bazı yerlerde motor içine basılan egsoz gazının yanma odasındaki sıcaklığı düşürme dolayısıyla ısısal dengeyi sabitleme ve motoru koruma amaçlı olduğu yazıyor.egr olmayan araçlarda bu işi yapan başka bi parça varmı tam bilemiyorum ama bu motora bu ilave edilmiş ve bu parça çalışırken ısısal işleme etki ediyor ve benim aracımda eksikse benim de böyle bi problemim varsa değiştirdiğim diğer parçalardan sonra sıra buna geldi benim için.sizin durumunuzuda takip edip durumu değerlendiricembenim aracımın motoru 2.5 tds GM.
 

Gezenbilir bilgi kaynağını daha iyi bir dizin haline getirebilmek için birkaç rica;
- Arandığında bilgiye kolay ulaşabilmek için farklı bir çok konuyu tek bir başlık altında tartışmak yerine veya konu başlığıyla alakalı olmayan sorularınızla ilgili yeni konu başlıkları açınız.
- Yeni bir konu açarken başlığın konu içeriğiyle ilgili açık ve net bilgi vermesine dikkat ediniz. "Acil Yardım", "Lütfen Bakar mısınız" gibi konu içeriğiyle ilgili bilgi vermeyen başlıklar geç cevap almanıza neden olacağı gibi bilgiye ulaşmayı da zorlaştıracaktır.
- Sorularınızı ve cevaplarınızı, kısaca bildiklerinizi özel mesajla değil tüm forumla paylaşınız. Bildiklerinizi özel mesajla paylaşmak forum genelinde paylaşımda bulunan diğer üyelere haksızlık olduğu gibi forum kültürünün kolektif yapısına da aykırıdır.
- Sadece video veya blog bağlantısı verilerek açılan konuların can sıkıcı olduğunu ve üyeler tarafından hoş karşılanmadığını belirtelim. Lütfen paylaştığınız video veya blogun bağlantısının altına kısa da olsa konu başlığıyla alakalı bilgiler veriniz.

Hep birlikte keyifli forumlar dileriz.


GEZENBİLİR TV

GEZENBİLİR'İ TAKİP EDİN

Forum istatistikleri

Konular
103,650
Mesajlar
1,521,650
Kayıtlı Üye Sayımız
166,513
Kaydolan Son Üyemiz
Harmanda01

Çevrimiçi üyeler

Şu anda çevrimiçi üye yok.

SON KONULAR



Geri
Üst