Ynt: Çift Dingil Karavan Kullanırken Dikkat Etmemiz Gerekenler
Sayın Cengiz Bey,
Çift dingil karavanların tek dingil olanlarına göre avantajları :
- Daha dengeli gidişi, büyük araçların sollama yapmalarında daha az etkilenmeleri,
- Sağa sola gezinme riskinin daha az oluşu,
- Geriye doğru düz manevrada kontrolünün daha kolay olması,
- Lastik patlaması durumunda daha güvenli oluşu,
- Daha geniş iç hacim sunmaları
Dezavantajları :
- Çift dingil ve büyük hacim sebebiyle daha ağır olmaları,
- Daha ağır olmaları sebebiyle daha güçlü ve ağır bir çekici araca ihtiyaç duymaları,
- Araç ile geri manevrada "dönüşerde" daha fazla zorlanılması,
- Araçtan çıkarıldıktan sonra elle hareket ettirilebilmesinin çok zor olması
şeklinde özetlenebilir.
Uzun yolda güvenli hareket edebilmeniz için öncelikle tüm karavanlar için geçerli olmak üzere kaplin, fren sistemi, tekerlek aksamı, sinyalizasyon, lastik tipi ve basıncının uygun ve güvenli olmasına dikkat edin.
-Kaplin mekanizmasında kırık,çatlak vb hasar olmamalıdır.
- Karavan üzerindeki lastiklerin 5 yıldan eski olması uygun değildir.
- Lastik havalarının karavan ağırlığına göre uygun bir seviyede ve hatta biraz yüksek olması uygundur.
- Fren sistemi karavanı durdurabilmelidir, karavanı çekerken fren yaparak karavanın fren sisteminin devreye girip girmediğini kontrol edebilirsiniz.
- Tüm tekerleklerin senkronize fren yapıyor olması kontrol edilmelidir. (Karavanı kaldırıp el frenini aşama aşama çekerseniz tutmayan ya da geç fren tutan teker var mı anlayabilirsiniz)
- El freni eğimli yerlerde karavanı tutabilmelidir.
- Eğer karavanınız eski ise (ve hatta yeni bile olsa) tekerlek bilyalarınızı kontrol ettirin
- Güvenli seyahat için karavanınızın aracınıza kaplin ile uyguladığı baskı kuvveti 60-70 kg'ın altında olmamalıdır.
Geri manevra için öncelikle çok zorda olmadıkça yokuş aşağı geri manevra yapmayın zira bu durumda hiç bir şekilde karavan frenleri devreye girmez ve katarın kontrolden çıkma durumu ortaya çıkabilir. Araç ile geri manevra yaparken mümkünse kör noktalar için size birinin yardım etmesi çok faydalı olur. Eğer kaplininizde geri gidiş için kilitleme kolu varsa bunu devreye sokun aksi takdirde geri giderken karavanınız fren yaparak aracınızı zorlayacak ve debriyaj balatasını yakma durumu ortaya çıkabiliecektir. Uzun ve çift dingil karavanlarla düz geri manevra göreceli olarak kolaydır. Manevra yapmak ise çift dingildeki tekerlereden ikisinin dönmeye çalışırken diğer ikisinin sürtünerek kayması sebebiyle daha zordur. Çekici aracınız çıkardıktan sonra karavanınızı bir miktar daha elle iterek hareket ettirmeniz gerekirse ön taraftaki joker tekeri kullanarak karavanınızın önünü mümkün olduğu kadar yukarı kaldırın. Bu hareket ön aksdaki tekerlerin yere basışını azaltarak karavanın diğer aks üzerinde daha kolay hareket/ manevra yapmasını sağlayacaktır.
Eğer ilk karavan çekme deneyimleriniz ise katar dengeli gibi görünse bile fazla hız yapmamaya çalışın. Zira değişik yol koşullarında karavan farklı tepkiler verebilmektedir. 70--80 km/s sanırım düz ve güvenli yollar için uygun bir hızdır. Zaten hız limitinin de çeken aracın hız limitinin 10 km altı olduğunu belirtelim.
Ne tür bir araçla çekeceğinizi bilmiyorum ancak yüklü 1300 kg bir karavan için en az 1500-1600 kg boş ağırlığı olan bir araç başlangıç için uygun olur. Bu arada karavanınızı ve çekici aracınızı boş ve yüklü iken mutlaka tarttırın ve ağırlıklarından emin olun.
Mutlu geziler dilerim
Doğan